سپیدار خبر
 

سپیدارخبر: گزارش ویژه؛


اشتون کارتر در دولت کلینتون و همچنین در سال 2006 بر بمباران تأسیسات هسته‌ای کره‌شمالی تأکید کرده بود؛ اما در مورد ایران معتقد است "تهدید" جواب نمی‌دهد. او در عین حال برنامه هسته‌ای غیرنظامی‌ ایران را نیز تهدیدی برای امنیت منطقه می‌داند. در این گزارش با گزینه جدید اوباما برای هدایت پنتاگون بیشتر آشنا خواهید شد.
گروه گزارش ویژه سپیدار خبر- از مشرق، از زمانی که زمزمه استعفای چاک هیگل، وزیر دفاع سابق آمریکا در اخبار انتشار پیدا کرد اشتون کارتر به عنوان گزینه پیشنهادی او مطرح شد و به نظر می آمد که دیر یا زود باراک اوباما رییس جمهور آمریکا او را جایگزین هیگل کند. چند روز پیش یعنی جمعه، یک هفته پس از اعلام رسمی استعفای هیگل، این گمانه زنی ها به واقعیت پیوست و رییس جمهوری دموکرات آمریکا چهارمین گزینه پیشنهادی خود برای رهبری پنتاگون را پس از رابرت گیتس، لئون پانتا و چاک هیگل معرفی کرد.
 
گزینه جدید ریاست پنتاگون را چقدر می شناسید؟

سوابق کارتر

اشتون بالدوین کارتر 60 ساله، قبل از معرفی اوباما به عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت دفاع هیچ گاه در لباس رزم دیده نشده است در حالی که هیگل گروهبان ارتش آمریکا در جنگ ویتنام بوده و دو بار نیز مجروح شده بود. همچنین اگر چه هیگل دوبار از ایالت نبراسکا به سنای آمریکا راه یافته بود، اما کارتر هیچ گاه در این حد در فعالیت‌های حزبی درگیر نشده است.

 

 

 

کارتر که دارای مدرک دکترا در رشته فیزیک نظری است در دانشگاه سنت‌جان آکسفورد و در دانشگاه ییل آمریکا تحصیل کرده است. تحصیل‌کرده‌های کمتر سیاسی شدیداً مورد علاقه اوباما هستند و این انتخاب اخیر نیز همین مسأله را نشان می‌دهد. کارتر همچنین سابقه خوبی در وزارت دفاع دارد:

  • در سال‌های بین 1993 تا 1996 دستیار وزیر دفاع در امور استراتژیک جهانی بود و در این سمت اقدامات مؤثری را مدیریت کرد از جمله سیاستگذاری در زمینه تعامل با کشورهای استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی، و سیاست گذاری در قبال تلاش‌های کره‌شمالی در حوزه تسلیحات هسته‌ای.
  • اشتون کارتر، در دوره نخست ریاست جمهوری باراک اوباما به مدت دو سال و نیم مشاور عالی وزارت دفاع بود. او که متخصص فناوری نظامی و تسلیحات هسته ای است، در سال‌های 2009 تا 2011 معاون امور خرید تجهیزات و لجستیک بود و مسئولیت خرید تسلیحات وزارت دفاع را هم بر عهده داشت. وی همزمان بر روی چند پروژه ی تسلیحاتی پرهزینه از جمله بازسازی اف-35 کار می کرد.
  • وی از سال 2011 تا دسامبر سال گذشته یعنی 2013 میلادی به عنوان قائم مقام وزیر دفاع در پنتاگون حاضر بود تا اینکه بازنشست شد.
در دوران معاونت در وزارتخانه در سال های 2011 تا 2013، کارتر مسئله مهم کاهش بودجه وزارت دفاع را مدیریت کرد امری که هیگل در روزهای پایانی وزارتش با آن مخالف بود.
 
گزینه جدید ریاست پنتاگون را چقدر می شناسید؟
چاک هیگل وزارت دفاع را ترک کرد تا بیش از این به ستاد جنگ تبدیل نشود

مروری بر برخی مواضع کارتر

سرمقاله نیویورک تایمز در اولین جملاتش، کارتر را کسی می‌داند که احتمالاً «از بکارگیری گسترده‌ترِ قدرت آمریکا دفاع خواهد کرد». کارتر نسبت به پرونده هسته‌ای کره شمالی مواضع تندی داشته است. به طور مثال در همان زمانی که در دولت بیل کلینتون بر روی پرونده کره شمالی کار می‌کرد پیشنهاد بمباران راکتور اتمی کره شمالی را برای جلوگیری از دستیابی این کشور به بمب اتمی را داده بود. وی در سال 2006 نیز گفته بود «آمریکا باید فوراً باید قصد خود را برای بمباران و نابودسازی پایگاه موشکی تاپودونگ در کره شمالی اعلام کند پیش از آنکه آن موشک ها پرتاب شوند.»

 

با این حال به نظر می رسد اشتون کارتر درباره ایران تمایلات متعادلی مانند اوباما داشته باشد هر چند در مواضع رسمی خود به عنوان عضو یا دبیر دپارتمان دفاع، نماینده سیاست آمادگی جنگی آمریکا بوده و خواهد بود. وی پیش از این گفته بود بازدارندگی و تهدید ایران جواب نمی‌دهد چون این کشور «دارای ایدئولوژی افراطی» است و حتی ادعا کرده بود که برنامه هسته‌ای غیر نظامی ایران هم تهدیدی برای کل منطقه است، با این حال اقدام نظامی باید بخشی حیاتی از «استراتژی جامع» علیه ایران باشد. در واقع وی معتقد است که استفاده از گزینه نظامی به تنهایی در باره ایران کاربرد ندارد و راهبردی کامل شامل المان‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی برای به نتیجه رساندن موضوع هسته‌ای ایران مطرح کرده بود.

 

 

 

وی پیشتر در نشستی درباره اشاعه تسلیحات هسته‌ای اظهارات ضد ایرانی خود را مطرح کرد. وی در اظهارات خود موشک‌های بالستیک ایران را مورد هدف قرار گرفت و ابراز کرد که افزیش ظرفیت موشکهای بالستیک ایران تهدیدی برای کشورهای منطقه و جهان است و منابع نفتی کشورهای حوزه خلیح فارس است.

اوباما روز جمعه در کاخ سفید، این استاد فیزیک و مدیر بازنشسته وزارت دفاع را به عنوان فردی «نوآور و تحول‌خواه» معرفی کرد که می‌تواند سریعاً با چالش‌های امنیتی در خاورمیانه، شرق اروپا و دیگر مناطق دست و پنجه نرم کند. او که سوابق کارتر را به تفصیل، تشریح کرده و او را مورد قبول و تحسین هر دو حزب آمریکا معرفی کرد، اضافه نمود: «زمانی که ما درباره این سِمَت صحبت کردیم درباره چگونگی اتخاذ تصمیم‌های هوشمندانه نیز گفتگو کردیم دقیقاً به این خاطر که چالش‌های زیادی پیش روی آمریکاست.»

 

گزینه جدید ریاست پنتاگون را چقدر می شناسید؟

کارتر در جلسه اعلام نامزدی خود برای وزارت دفاع، با ژست علمی خود خطاب به اوباما قول داد توصیه‌های راهبردی و نظامی وی منصفانه و صادقانه باشد

به دنبال اظهارنظرهای متعدد ضد ایرانی کارتر، رژیم صهیونیستی مواضع حمایتی از وی دارد و در گزارشی اعلام کرده است که استفاده از تهدید نظامی توسط کارتر در به نتیجه رساندن مذاکرات هسته‌ای ایران موثر خواهد بود.  

چرا چاک هیگل رفت

علت استعفای چاک هیگل اختلاف با رییس جمهوری آمریکا بر سر نحوه برخورد با داعش و افغانستان و همچنین بودجه نظامی پایین بود. گفته می‌شود وزیری که قرار بود دخالت‌های نظامی آمریکا را در جهان کاهش دهد، مدتی بود که در حال افزایش درگیری‌های نظامی آمریکا بود. از این رو سیاست دفاعی اوباما بدون استعفای هیگل پیش نمی‌رفت. سوزان رایس مشاور امنیت ملی اوباما احتمالاً مهمترین نقش را در سرنگونی هیگل داشته است. وی و هیگل به ویژه از ماه گذشته بر سر سیاست آمریکا در سوریه با یکدیگر درگیر هستند با این حال موضوعاتی چون میزان بودجه دفاعی نیز میان آنها را شکرآب کرده بود.

هیگل بر این باور بود که اگر آمریکا با بشار اسد وارد چالش جدی نشود، متحدان آمریکا در این کشور به سمت سیاست رادیکال داعش کشیده می‌شوند. بنابر این بودجه وزارت دفاع باید برای تأمین این عملیات افزایش یابد. اما رایس قائل به درگیری بیشتر در سوریه و عراق نبوده و نیست و اوباما نیز با وی موافق است. شاید در آغوش گرفتن رایس توسط اوباما در انتهای جلسه اعلام نامزدی کارتر، همین را نشان می‌داد.


گزینه جدید ریاست پنتاگون را چقدر می شناسید؟
سوزان رایس مشاور اوباما در امنیت ملی، نقش اصلی را در تغییر وزیر دفاع، بازی کرد

فرآیند انتخاب وزرا در آمریکا

در آمریکا "وزیر" - Minister- نداریم. در آنجا ادارات قوه اجرایی یعنی همان دولت، «دپارتمان» نامیده می‌شوند و وزرا نیز «دبیر دپارتمان» Secretary of Defense- . یعنی همه دپارتمان‌ها به عنوان یک سازمان واحد به نام «دولت فدرال» تحت ریاست رئیس جمهور است و رئیس جمهور برای هر دپارتمان، دبیری تعیین می‌کند. با این حال رئیس جمهور باید دبیرهای پیشنهادی خود را بر مبنای اصل قانونی «مشورت و موافقت» به سنا معرفی کند. این اصل که در بند دوم از بخش دوم از فصل دو قانون اساسی آمده است مقرر می دارد رئیس جمهور برای امضای معاهدات، تعیین دبیران دپارتمان، تعیین سفرا و همچنین سایر مناصب عمومی مثل قضات دیوان عالی فدرال و 93 وکیل ایالات متحده (که هر یک نماینده دولت فدرال در یکی از مناطق قضایی آمریکا است) باید با سنا مشورت کند و موافقت آن را جلب کند. این بدان معنا است که نامزد جدید وزارت دفاع یعنی کارتر نیز باید موافقت کمیسیون سرویس‌های نظامی در سنا و سپس موافقت اکثریت سنا را جلب کرده و پیش از آغاز کار خود نیز در سنا سوگند یاد کند.

نخستین دپارتمان‌ها به دوره ریاست جمهوری جورج واشنگتن بر می گردد. وی که 1789 تا 1797 رئیس جمهور آمریکا بود و نقش چشمگیری در حل جنگ داخلی این کشور داشت، توماس جفرسون را به عنوان «دبیر دولت» یا همان وزارت خارجه خودمان، الکساندر همیلتون را به عنوان «دبیر خزانه» یا رئیس بانک مرکزی خودمان و هنری ناکس را به عنوان «دبیر جنگ» یا همان وزارت دفاع معرفی کرد. دپارتمان‌های کنونی دولت فدرال آمریکا عبارت است از: امنیت سرزمینی، امور بازنشستگان، آموزش، انرژی، حمل و نقل، مسکن و توسعه شهری، بهداشت و خدمات انسانی، کار، دارایی، کشاورزی، داخلی (= کشور)، دادستانی کل، دفاع، خزانه‌داری و دولت (=امور خارجه).

اشتون در راه سنا

کارتر که در دوره دو رئیس جمهوری دموکرات در پنتاگون فعالیت کرده، مورد استقبال برخی جمهوری خواهان هم قرار گرفته و همان‌طور که تایم پیش بینی کرده است، انتظار می‌رود او به راحتی مورد تائید سنای تحت کنترل جمهوری خواهان در ابتدای سال 2015 قرار بگیرد. با این وجود، جمهوری‌خواهان ممکن است از جلسه معرفی کارتر برای به چالش کشیدن اوباما بهره‌برداری کنند.

سناتور جمهوری خواه لیندسی گراهام، در همین زمینه گفته است اشتون کارتر دانش و توانایی خدمت به عنوان وزیر دفاع در این شرایط سخت را دارد ولی فکر می‌کنم او در جلسه رای اعتماد با سوال‌های سختی درباره شکست سیاست امنیت ملی رئیس جمهور اوباما روبرو شود. با این وجود، انتظار دارم او تائید شود و رای اعتماد بگیرد.

گزینه جدید ریاست پنتاگون را چقدر می شناسید؟
میز جلسات کابینه، با همه بحث های کم و بیش پیچیده ای که ممکن است بر سر آن مطرح شود، بسیار ساده است

همچنین سناتور جیم اینهاف، عضو جمهوری خواه ارشد کمیته نیروهای مسلح اعلام کرده است که به شدت از نامزدی کارتر حمایت می‌کند و بسیار خوشحال است که کارتر وزیر دفاع خواهد بود. اینهاف در ادامه می‌گوید که «نمی توانم تصور کنم که کارتر مخالفی در جریان تایید صلاحیتش داشته باشد.

از جمله نظرات جالب توجه در مورد کارتر، مطلبی است که رامسفلد وزیر جنگ‌طلب و جمهوری‌خواه بوش در توییتر خود منتشر کرده است: «اش کارتر یک نامزد عالی از سوی رئیس جمهور برای وزارت دفاع است. او تجربه گسترده ای دارد، مهارتش را به خوبی نشان داده و خود را وقف این پُست خواهد کرد. سخنان وی در زمان پذیرش نامزدی، بسیار جالب توجه بود. برای او آرزوی موفقیت کامل دارم.» 

فاکس نیوز در همین رابطه به سراغ سناتورهای جمهوریخواه از جمله جان مک کین رهبر جنگ‌سالاران کنگره و رئیس آتی شورای خدمات نیروهای مسلح سنا رفت و نظر او درباره کارتر را جویا شد، سناتور آریزونا هم با اعلام اینکه از انتخاب او حمایت می‌کند، گفت: «فکر می‌کنم او آدم خیلی خوبی باشد. او انتخاب‌های دفاعی خوبی داشته، همین طور در سایر موارد.» 


 
با این حال مک‌کین به او هشدار داده که مبادا فریب سیاست‌های کاخ سفید در قالب تصمیمات کمیته امنیت ملی را بخورد. با توجه به تجربه مدیریت اجرایی کارتر در بخش لجستیکی و پرسنلی و خرید سلاح و همچنین اختصاص بودجه‌های جنگی پنتاگون، به احتمال زیاد مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک آمریکا نیز از آمدن او استقبال می‌کند چرا که او نیز همانند مک‌کین بشدت به دنبال برآورد راه‌های لشکرکشی دوباره به خاورمیانه است. نکته دیگر درباره کارتر ارتباط تنگاتنگش با بانکداران صهیونیستی است که دولت سایه ایالات متحده را کنترل می‌کنند به طوری که او مدتی را به عنوان مشاور و نماینده یکی از بزرگ‌ترین این نهاد‌های مالی یعنی گلدمن سکز فعالیت کرده است و می‌دانیم که این غول سرمایه‌گذاری در روند تسهیل انتقال کمک‌های مالی سعودی-آمریکایی به امثال القاعده و داعش دست دارد.

به نظر می‌رسد همان گونه که اوباما گفت، کارتر مورد تأیید هر دو حزب سیاسی آمریکا قرار دارد. از این رو وی با انتخاب کارتر اولین قدم در ارتباط با سنای آینده را بسیار محتاطانه برداشته است.



منابع:

http://time.com/3619942/ashton-carter-defense-secretary

http://en.wikipedia.org/wiki/Cabinet_of_the_United_States

https://firstlook.org/theintercept/2014/12/05/new-defense-secretary-beauty-dc-bipartisanship

http://online.wsj.com/articles/obama-to-nominate-pentagon-veteran-ashton-carter-as-defense-secretary-1417777202

http://www.theguardian.com/us-news/2014/nov/24/chuck-hagel-ouster-obama-widening-military-ambitions

http://www.politico.com/story/2014/12/ash-carter-secretary-of-defense-113341.html

http://www.theguardian.com/us-news/2014/nov/24/chuck-hagel-ouster-obama-widening-military-ambitions

http://online.wsj.com/articles/obama-to-nominate-pentagon-veteran-ashton-carter-as-defense-secretary-1417777202

http://www.vatanemrooz.ir/Newspaper/BlockPrint/129780
 
 
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ جمعه 21 آذر 1393برچسب:گزارش ویژه ,پنتاگون,اشتون کارتر , چاک هیگل, وزارت دفاع ,آمریکا,وزارت دفاع آمریکا,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

سپیدارخبر: گزارش ویژه؛


آیا می‌دانید که آلمان دارای یکی از 10 سرویس اطلاعاتی برتر جهان است؟ آیا می‌دانید که عموم فعالیت‌های سرویس‌های اطلاعاتی این کشور بر پایه دو استراتژی شنود و همکاری اطلاعاتی با همتایان استوار است؟ علل موفقیت سرویس اطلاعاتی آلمان چیست؟ گزارش ویژه مشرق، سرویس اطلاعاتی آلمان را معرفی کرده است.
گروه گزارش خبرنگار ویژه سپیدار خبر- از مشرق، اساس نظام امنیتی نوین آلمان، پس از پایان جنگ جهانی دوم شکل گرفت. گرچه دوران جنگ سرد و تقسیم آلمان به دو بخش شرقی و غربی سبب شکل‌گیری دو سازمان اطلاعاتی علیه هم گردید، اما همتای شرقی BND -سازمان اطلاعاتی آلمان غربی- یعنی "استاسی" پس از فروپاشی دیوار برلین و اتحاد دو آلمان، در آن ادغام شد و نظام واحد اطلاعاتی آلمان امروز شکل گرفت. از آنجایی که پیش از جنگ جهانی دوم سازمان اطلاعات کشور آلمان (گشتاپو) تحت حکومت هیتلر به عنوان بخش دیگری از تاریخ اطلاعاتی این کشور محسوب می‌شود، نیازمند پرداخت و جزییات بسیار است، و عملا کمک چندانی به بررسی اطلاعاتی آلمان کنونی نمی‌کند، لذا از پرداختن به آن خودداری جسته و مبنای گزارش را بر تاریخ شکل‌گیری BND با نام "سازمان گهلن" در سال 1946 می‌گذاریم.

در آلمان 6 سازمان اطلاعاتی وجود دارد که به به شرح ذیل است:

1. سرویس اطلاعات فدرال BND
2. دفتر اطلاعاتی صدر اعظم
3. وزارت فدرال کشور BMI
4. دفتر فدرال محافظت از قانون اساسی BFV
5. نیروی دفاعی فدرال
6. سرویس نظامی ضد اطلاعات MAD


از میان این 6 نهاد، تمرکز اصلی این گزارش بر روی مورد دوم یا همان سرویس اطلاعات فدرال است و کلیتی هم از دیگر نهادها گفته خواهد شد.

1. سرویس اطلاعات فدرال BND
"سرویس اطلاعات فدرال" (Federal Intelligence Service) که در فرهنگ آلمانی با نام(Bundesnachrichtendienst) "بوندشناخریشتندیانتس" شناخته و به صورت اختصاری BND‌ خوانده می‌شود، سازمان اطلاعات و امنیت خارجه این کشور است که در راس بحث این نوشتار قرار می‌گیرد. این سازمان، بطور مستقیم زیر نظر صدر اعظم آلمان فعالیت می‌کند و دارای 7800 پرسنل در شهر برلین و منطقه "پولاخ" مونیخ است. تا سال 2016، 4 هزار نفر از این افراد در یک مرکز در محله "چاسیستراس" (Chausseestrasse) برلین که در حال ساخت می‌باشد، متمرکز خواهند شد. 700 نفر از 7800 نیروی سازمان، بطور مستقیم با نیروهای مسلح و بالاخص اداره علوم نظامی در ارتباط هستند. 

سازمان اطلاعاتی آلمان///در حال انجام///


تاریخچه

ژنرال "راینهارد گهلن" در طول جنگ جهانی دوم مسئول جمع‌‌آوری اطلاعات از ارتش سرخ بود. وی پس از شکست آلمان نازی شروع به همکاری با نیروهای اشغالگر آمریکایی کرد و با مساعدت آنها در سال 1946 "سازمان اطلاعاتی گهلن" را تاسیس کرد. در بدو کار، بسیاری از نیروهای این سازمان را عوامل حرفه‌‌ای "آبواهر" -سازمان ضد اطلاعات دریادار "ویلهم کاناریس" Wilhelm Franz Canaris )- تشکیل دادند. 


سازمان اطلاعاتی آلمان///در حال انجام///
ژنرال گهلن

گهلن، بعدها و پس از آزادی نیروهای "اس اس"، "گشتاپو" و "سی شر هایتس دینست" (اس دی) از اسارت متفقین، از آنها نیز استفاده کرد. این سازمان تا سال 1956 بطور کامل در خدمت سازمان سیا بود تا اینکه به عنوان بخش اطلاعاتی دولت آلمان غربی به آن منتقل شد و نام "بوندشناخریشتندیانتس" یا BND را به خود گرفت. گهلن، تا سال 1968 ریاست این نهاد را بر عهده داشت.

سازمان اطلاعاتی آلمان///در حال انجام///
دریادار کاناریس

BND دارای 300 دفتر در آلمان و كشورهای دیگر است. نيروهای سازمان غالبا توسط آكادمی علوم نظامی به استخدام درمی‌آیند. اين سازمان، حافظ امنيت و منافع آلمان در خارج از مرزها بوده و در مسیر این ماموریت از ابزارهای تکنولوژیک پیشرفته بهره می‌گيرد. گرچه سخن از بودجه معین این سازمان هم اکنون در هاله‌ای از ابهام است، اما کارشناسان، بودجه سالیانه BND را در حال حاضر 552 میلیون و 590 هزار یورو برآورد کرده‌اند.

سازمان اطلاعاتی آلمان///در حال انجام///
مرکز فعلی BND

بر اساس قوانين جمهوری فدرال آلمان، يك كميسيون، متشكل از نمايندگان مجلس اين كشور، موسوم به هيات نظارتی مجلس (PKG)، بر فعاليت نهادهاي امنيتی آلمان، نظارت می‌كند.

هر ايالت آلمان دارای سرويس اطلاعاتی مختص به خود است. چنان كه 16 ايالت فدرال دارای تشكيلاتی حافظ قانون اساسی می‌باشند.

سازمان اطلاعاتی آلمان///در حال انجام///
مرکز آتی BND (در حال ساخت)
 
ساختار سازمان اطلاعاتی امروز آلمان برگرفته از الگوهای سازمان‌های غربی است و دید سیاسی سرویس‌های اطلاعاتی آلمان مانند بسیاری از سازمانهای همتای خود، پیوسته آبستن رخدادهای بزرگ از جمله جنگ جهانی بوده است. برلین پس از شکست آلمان در جنگ جهانی دوم، به دو بخش تقسیم شد. بخش اول در اختیار روسها تحت نام آلمان شرقی و بخش دوم به عنوان آلمان غربی تحت اختیار آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها قرار گرفت. اما نکته شایان توجه اینکه این شهر تبدیل به پایگاه بزرگترین عملیاتهای خرابکارانه قرن اخیر شد. 

تا پيش از وحدت دو آلمان، دو كشور آلمان شرقی و غربی هر كدام دارای سازمان جداگانه‌ای بودند و حتي از اين نظر رقابتی گسترده ميان آنها جريان داشت. سازمان اطلاعات آن روز آلمان شرقی زير نظر وزارت كشور يا "استاسی" عمل مي‌كرد كه در ۸ فوريه سال ۱۹۵۰ با الگو‌برداري از KGB آن زمان تاسيس شده بود. این سازمان، در پي وحدت دو آلمان در ۱۹۸9منحل شد. در آلمان شرقی، اين اعتقاد قوياً وجود داشت كه اين وزارتخانه از هر ۷ شهروند آلمان شرقی يك نفر را به عنوان همكار غيررسمی به خبرچينی از زندگي سايرين وادار نموده است. استاسی در زندگی خصوصی مردم آلمان شرقی وارد شده و حریم شخصی آنها را رعایت نمی‌کرد. 

رییس کنونی این سازمان "گرهارد شیندلر" (Gerhard Schindler) و وزیر مسئول آن، "پیتر آلتمایر" (Peter Altmaier) -وزیر امور ویژه- است. این سازمان، همکاری مستمری با سازمانهای CIA و MI6 دارد. 

سازمان اطلاعاتی آلمان///در حال انجام///
گرهارد شیندلر

وظایف و کارکرد BND
از وظايف و كاركردهاي اين سازمان در سال هاي اخير مي توان به مقابله با تروريسم بين الملل، اشاعه سلاح هاي كشتار جمعي و نقل و انتقال تكنولوژي هاي دوگانه، جرايم سازمان يافته، قاچاق سلاح و مواد مخدر، پول هاي كثيف، مهاجرت غير قانوني و جنگ اطلاعاتي اشاره كرد.

2. دفتر اطلاعاتی صدراعظم
رییس این دفتر معمولا یا وزیر امور خارجه است و یا یکی از وزرای کابینه. رییس دفتر اطلاعاتی، مسئول هماهنگی فعالیتهای دولت است. هم اکنون "پیتر آلتمایر" (Peter Altmaier) -وزیر امور ویژه- این پست را بر عهده دارد.

سازمان اطلاعاتی آلمان///در حال انجام///
پیتر آلتمایر
 

3. وزارت کشور

وزارت کشور متصدی تامین امنیت داخلی کشور، حفاظت از قانون اساسی، حفاظت از شهروندان در مقابل بلایای طبیعی و تروریسم، حمایت افراد بی‌خانمان، و مدیریت مسائل سازمانی و ورزشی است. این نهاد، میزبان نشست‌های ضروری شورای تحلیل و بررسی موارد اطلاعاتی کشور (شامل پلیس و سازمانهای اطلاعاتی) است. در حال حاضر، وزیر کشور "توماس دو مایزیاخ"  (Thomas de Maizière) است.

سازمان اطلاعاتی آلمان///در حال انجام///
توماس دو مایزیاخ

4. دفتر فدرال محافظت از قانون اساسی (BFV)
وظایف این نهاد جمع‌آوری اطلاعات در زمینه تهدیدات مخل نظم داخلی، اطمینان از امنیت استان‌ها، و اطمینان از همزیستی صلح‌آمیز شهروندان آلمانی است. BFV به شدت در زمینه ضد اطلاعات و ضد خرابکاری داخلی فعال است. این سازمان، سازمان امنیت داخلی آلمان و شریک اصلی BND است. طبق ادعای وب سایت گلوبال سکیوریتی، BFV از قدرت اجرایی پلیسی برخوردار نیست؛ اجازه دستگیری و بازجویی از کسی را ندارد؛ مجاز به ورود به و جستجوی منازل نیست؛ و در هیچ ایستگاه پلیسی مامور ندارد. این سازمان، وظیفه دارد که اطلاعات را جمع‌آوری کند و آنها را با حفظ حقوق شهروندی مردم آلمان، در اختیار دیگر سازمان‌های اطلاعاتی آلمان و بخصوص BND ‌قرار دهد. 

از دیگر موارد اینکه BFV به نام محافظت از قانون اساسی، به فعالیت می‌پردازد اما در اصل به کام مقامات سیاسی آلمان این محافظت صورت می‌گیرد. یکی از چالشهای بزرگ این سازمان، فعالیت حزب چپ‌گراهای افراطی، حزب کمونیست (DKP)، فراکسیون ارتش سرخ (RAF)، و فراکسیون جنبش انقلاب  (RZ) مجلس آلمان است. 

هم اکنون، رییس این سازمان "هانس گئورگ ماسن" (Hans-Georg Maassen) است. وزیر مسئول این سازمان، "دو مایزیاخ" -وزیر کشور- است.

سازمان اطلاعاتی آلمان///در حال انجام///
هانس گئورگ ماسن
5- نیروی دفاعی فدرال (ارتش آلمان) 
این نهاد شامل نیروهای مسلح جمهوری فدرال آلمان است. طبق قانون اساسی آلمان، هیچکدام از استان‌ها حق استفاده از ارتش را به نفع خود ندارند و تنها دولت مجاز به استفاده از این نهاد است. طبق برآورد ژوئن 2014، وزارت دفاع شامل 183 هزار نیرو بوده که با این تفاسیر، چهارمین ارتش بزرگ اتحادیه اروپا و سی‌امین ارتش بزرگ جهان محسوب می‌شود. هم اکنون "اورسلا فان در له‌ین" (Ursula von der Leyen) وزیر دفاع و فرمانده ارتش آلمان است.

سازمان اطلاعاتی آلمان///در حال انجام///
اورسلا فان در له‌ین

6- سرویس نظامی ضد اطلاعات MAD

این سرویس، پس از BND‌ و BFV یکی از سه نهاد اصلی اطلاعاتی کشور آلمان و مسئل فعالیتهای ضد اطلاعاتی نظامی است. دفتر اصلی این سازمان در "کلن" واقع است و در 12 شهر نمایندگی دارد. MAD دارای یکهزار و 300 نیروی نظامی و شخصی است. رییس فعلی این سرویس، "اولریش برکنهایر" (Ulrich Birkenheier) است.

سازمان اطلاعاتی آلمان///در حال انجام///
اولریش برکنهایر

کمیسیون مستقل مورخین
 

 در 15 فوریه 2011، "ارنست اورلائو" (Ernst Uhrlau) -رییس وقت سازمان- دستور به تشکیل "کمیسیون مستقل مورخین" متشکل از اساتید مورد اعتماد دانشگاه‌ها جهت رجوع به آرشیو چند هزار فایلی BND و تحقیق و بررسی در مورد تاریخ آن داد. قرار است که این کمیته از سال 1945 تا به امروز BND‌را مورد بررسی قرار داده و تا سال 2015 گزارش کامل خود را ارائه دهد.

سازمان اطلاعاتی آلمان///در حال انجام///
ارنست اورلائو
 
اعضا این کمیسیون عبارتند از:
پروفسور "ژوست دوفلر" (دانشگاه کلن) Jost Dülffer
پروفسور "کلاس دیتمار هاینکه" (دانشگاه تکنولوژیک درسدن) Klaus-Dietmar Henke
پروفسور "ولفگانگ کریگر" (دانشگاه ماربورگ) Wolfgang Krieger
پروفسور "رولف دیتر مولر" (موسسه پژوهشات تاریخی سیاسی و دانشگاه هامبولت برلین) Rolf-Dieter Müller

سازمان اطلاعاتی آلمان///در حال انجام///

عملیات‌ها و چالش‌ها
کارزار اطلاعاتی آلمان شرقی: در اوایل دهه 1960 و در زمان حکومت "کنراد آدنائر" (Konrad Adenauer) در آلمان غربی، فعالیت BND در امر جاسوسی به اوج خود رسید. BND‌ در همان گام اول در کارزار جنگ سرد، پیروز قضیه بود. این سازمان موفق به شناخت کامل منطقه آلمان شرقی و براورد دقیق جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی حریف گردید. BND از تعداد پلها، ظرفیت بیمارستان‌ها، مسافت مناطق هوایی، و مختصات جاده‌ای تحت حکومت شوروی سابق خبر داشت. عوامل این سازمان تا عمق وزارت‌ها و ارگانهای نظامی نفوذ کرده بودند. 

در همین حال، سازمان KGB به یکی از افسران نظامی آلمان شرقی مظنون شده و وی را به اتهام جاسوسی برای BND دستگیر کرده و به مسکو انتقال داد. BND هم بلافاصله با تهیه اسناد جعلی وی را مامور خود KGB‌ خواند که در این سازمان نفوذ کرده است. آلمان شرقی هم به تلافی، در طی چند سال بعد 90 درصد از خبرچین‌های درجه پایین BND‌ را تطمیع کرده و به خدمت سازمان خود موسوم به "استاسی" درآورد. 

سازمان اطلاعاتی آلمان///در حال انجام///

اما در تاریخ 13 آگوست 1961 معادلات برای BND‌ به هم ریخت. در این روز، دیوار برلین بنا شد و عملا قدرت این سازمان بسیار محدود گردید. این امر تا سال 1967 ادامه داشت. اما در سال 1967 و 1968 این BND‌ بود که از حیث جاسوسی نظامی در آمریکای جنوبی و خاورمیانه عملکرد بسیار درخشانی داشت. همچنین کسب اطلاعات ذی‌قیمت از اروپای شرقی که منطقه شوروی محسوب می‌شد، موجب شد که ناتو با آگاهی کامل نسبت به بروز هر گونه اقدام از سوی شوروی، به این کشور اخطار دهد. 

بحران کوبا:
 
اما یکی از هوشمندانه‌ترین اقدامات BND‌ را باید مربوط به سال 1962 دانست. در این سال، این سرویس اطلاعاتی طی با خبر شدن از انتقال موشک‌های روسی به کوبا، موضوع را به آمریکا انتقال می‌دهد و در نتیجه بحران موشکی کوبا شکل می‌گیرد.

یکی از برآوردها و پیش‌بینی‌های بسیار دقیق BND مربوط به پیش‌بینی جنگ 6 روزه خاورمیانه می‌باشد که در 5 ژوئن 1967 آغاز شد. روز 2 ژوئن 2007 یک جلسه بسیار محرمانه میان "لیندون جانسون" (Lyndon Johnson) -رییس جمهور وقت امریکا- "دین راسک" Dean Rusk)-وزیر امور خارجه وقت- و "ریچارد هلمز" (Richard Helmes)-رییس وقت سیا- برگزار می‌شود. در این جلسه، هلمز خبر از حمله رژیم صهیونیستی در روز 5 ژوئن می‌دهد. راسکع بلافاصله واکنش نشان داده و با گفتن این جمله که "سفیر ما در تل آویو اعلام کرده که همه چیز عادی و خوب است" ادعای وی را رد می‌کند. اما هلمز در جواب این جمله را می‌گوید: "متاسفم ... اما من به آنچه که می‌گویم ایمان دارم ... اسراییل جنگ را در همین تاریخ شروع خواهد کرد و تصمیم هم دارد که به نفع خود به پایان برساند". در این هنگام جانسون از هلمز می‌پرسد که چرا تا به این حد مطمئن است. و هلمز می‌گوید: "من این خبر موثق را از BND نزدیکترین شریک اطلاعاتی‌مان دریافت کردم و ذره‌‌ای شک به آن ندارم".  در آن زمان، ژنرال گهلن ریاست BND را بر عهده داشت.

سازمان اطلاعاتی آلمان///در حال انجام///
ریچادر هلمز

بحران چک: برگ برنده‌ای دیگر برای فعالیتهای BND را می‌توان در "بحران 1968 (جمهوری) چک" یافت کرد. در این سال، مامورین شعبه "پولاخ" BND‌ موفق شدند تا با رمزگشایی حمله نیروهای شوروی و پیمان ورشو به چکسلواکی را پیش‌بینی کنند. اما سازمان سیا در اهمالی که برخاسته از نظر "لیه‌ولین تامسون" (Llewellyn Thompson) -سفیر آمریکا در مسکو- بود، به این موضوع بی‌توجهی کرد. تامسون، این برآورد را "محصول ساخت آلمان" خطاب کرده بود.

سازمان اطلاعاتی آلمان///در حال انجام///
لی‌یه‌ولین تامسون

در ساعت 11:11 دقیقه شب 20 آگوست 1968، رادارهای اطلاعاتی BND‌ متوجه بروز اتفاقات عجیب در حریم هوایی چکسلواکی شدند. سپس، یکی از جاسوسان سازمان در پراگ بلافاصله با مرکز باواریا تماس گرفت و این جمله را گفت: "نیروهای پیمان ورشو حرکت کرده‌اند، روس‌ها هم بسیار نزدیکند".

این آخرین برآورد صحیح اطلاعاتی در زمان ریاست ژنرال گهلن بود. با استعفای گهلن، عملا بخش قابل توجهی از قدرت BND کاسته شد. تا سالها خلاء وجود وی احساس می‌شد. اگرچه در سالهای بعد، پیروزیهای فرخنده‌ای شامل حال این سازمان شد، اما از دوره گهلن می‌توان به عنوان درخشانترین دوره BND‌ یاد کرد.

در حقیقت، در آن زمان علت تفوق و برتری BND‌ بر رقیب هموطن خود یعنی "استاسی" را می‌توان در استفاده گهلن از نیروهای بسیار زبده و ویژه که دارای سبقه درخشان اطلاعاتی بودند و برای هدف سازمان از جان و دل مایه می‌گذاشتند دید. البته یکی از میراث‌های گهلن خویش و قوم‌پرستی بود (او 16 نفر از اعضا فامیل خود را در پست‌های مختلف سازمان گماشته بود) که تا سالها در BND جریان داشت.

در دهه 1970، ژنرال "گرهارد وسل" (Gerhard Wessel) که جایگزین گهلن شده بود، دستور به مدرن کردن سیستم داد. چرا که تحولات سیاسی آلمان غربی موجب تضعیف سازمان شده بود و باید جانی تازه در کالبد آن ‌دمیده می‌شد.

ماجرای المپیک مونیخ:
 کشتار المپیک مونیخ 1982 تبدیل به یکی از سیاه‌ترین نقاط در کارنامه BND و BFV‌ شد. حمله افراد مسلح ناشناس به کمپ ورزشکاران و نفوذ به ساختمانهای مربوط به ورزشکاران اسراییلی و کشتن آنها، موجب ایجاد بلوای بین‌المللی شد. رژیم صهیونیستی بلافاصله سازمان‌های اطلاعاتی آلمان را به دلیل عدم توجه به اخطارهای امنیتی که موساد پیشتر به آن داده بود، مقصر دانست و همین امر باعث شد که BND اقدام به ایجاد واحد ضد تروریسم بکند.

در سال 1986، BND‌ موفق به رمزگشایی از عملیات موفق بمبگذاری یک دیسکو در برلین از سوی سفارت لیبی در این کشور شد. 

بازداشت و جاسوسی از روزنامه‌نگاران: 
در دهه 1990، BND‌ شماری از روزنامه‌نگاران را تحت تهدید و بازداشت قرار داد. این عمل، پس از افشا اطلاعات مربوط به فعالیتهای این سازمان در جنگ عراق و جنگ علیه تروریسم رخ داد. BND‌ منبع منبع خبر را می‌خواست؛ برای همین شروع به ایجاد فشار بر روزنامه‌نگاران کرد. سرانجام "بوندشتاگ" -مجلس ملی آلمان- تصمیم به تشکیل کمیته استیناف به ریاست قاضی دادگاه عالی، دکتر "گرهارد شافر" (Gerhard Schafer) کرد. این کمبته بعدا اعلام کرد که BND‌ از سال 1993 تا 2005 مشغول  پروژه تعقیب و بازداشت روزنامه نگاران بوده است. نهایتا، صدر اعظم دستوری مبنی بر محدود کردن اقدامات BND نسبت به روزنامه‌نگاران صادر کرد تا بدین طریق سبب نجات سازمان از چنگ افکار خشمگین عمومی شود. کمیته استیناف، در سال 2009 گزارش نهایی خود را ارائه کرده و طی آن اقدام سازمان BND را ناشی از نگرانی آن برای افشاء اطلاعات محرمانه خواند و البته ریاست سازمان را هم به دلیل رویکرد تند محکوم کرد اما هیچ اشاره‌ای به قصور و عمد مقامات دولتی نشد.

سازمان اطلاعاتی آلمان///در حال انجام///
گرهارد شافر

نکته قابل توجه اینکه طبق سند افشا شده به تاریخ 11 سپتامبر 2008 ویکی لیکس، 11 صفحه از گزارش شافر که پس از صدور حکم به نفع "ژوزف هوفلشولت" (Josef Hufelschulte) -روزنامه نگار مشهور آلمانی- دارای وجاهت قانونی برای چاپ شناخته شده بود، قبل از نمایش عمومی ناپدید شد. خروجی گزارش شافر به این شکل بود که هوفلشولت در محاق همکاری ناآگاهانه با BND قرار گرفته بوده است. این گزارش، سرشار از اسامی رمز است.

سازمان‌های اطلاعاتی آلمان///در حال انجام///
ژوزف هوفلشولت یکی از روزنامه‌نگاران آزار دیده از BND

حمله به عراق: در روز 5 فوریه سال 2003، "کالین پاول" -وزیر امور خارجه وقت آمریکا- در سازمان ملل متحد اقدام به آماده‌سازی جو برای حمله به عراق کرد. وی از دستیابی عراق به سلاحهای کشتار جمعی سخن گفت و منبع خود را نه آژانس بین‌‌المللی انرژی هسته‌ای که BND‌ خواند. BND‌ هم از طریق جاسوس حرفه‌ای خود یعنی "رفید الجنابی" (Rafid al-Janabi) که حقوق خود را از طریق یکی از شرکت‌های مستقر در مونیخ موسوم به "تی‌یل و فردریک" به مقدار ماهیانه 3 هزار یورور دریافت می‌کرد، از موضوع باخبر شده بود. البته وقتی حقوق وی پس از مدتی از سوی شرکت مذکور قطع شد، به دادگاه شکایت کرد و حق و حقوق خود را گرفت.

سازمان اطلاعاتی آلمان///در حال انجام///
رفید الجنابی

میانجیگری مذاکرات اسراییل و حزب الله لبنان: این BND‌ بود که در سال 2006 بطور بسیار محرمانه بعنوان میانجی مذاکرات رژیم صهیونیستی و حزب الله نقش اصلی را ایفا کرد. این مذاکرات مربوط به آزادسازی اسرای دو طرف بود که با موفقیت شکل گرفت.

جاسوسی از بانکهای لیختن اشتاین  جلوگیری از فرار مالیاتی:
 اوایل سال 2008 بود که موضوع گماردن جاسوس در بانکهای لیختن اشتاین توسط BND، رسانه‌ای شده و مشخص گردید که این روند از سال 2000 شروع شده بوده است. در این میان، BND از بابت لوح فشرده حاوی اطلاعات ذی‌قیمت که توسط یکی از کارمندان اسبق گروه مالی LGT -بانک خصوصی یک خانواده حکومتی در آلمان- در اختیار این سازمان قرار گرفته بود، مبلغ 7.3 میلیون دلار از وزارت دارایی آلمان حق دلالی اطلاعاتی را می‌گیرد تا وزارت مذکور بتواند از فرار مالیاتی ریاست بانک جلوگیری به عمل آورد.بعدها به دلیل اختلاف نظر مالی بین این دو، این معامله به جنجال کشیده شده و مسکوت می‌ماند.

جریان کوزوو: 
طبق سند منتشره مورخ 9 دسامبر 2008 ویکی لیکس، سازمان BND در یکسری جنایات سازمان یافته در منطقه بالکان دست داشته است.  در نوامبر 2008 بود که سه تن از ماموران BND‌ به اتهام بمبگذاری در مرکز حقوق بشر کوزوو دستگیر شدند. پس از مدتی، "ارتش جمهوری کوزوو" مسئولیت این اقدام را بر عهده گرفت. بررسی‌های آزمایشگاهی نیز نشان داد که مامورین آلمانی نقشی در این بمبگذاری نداشته‌اند. در هر حال صحت و سقم نقش BND‌در این جریان هیچگاه تایید نشد.

سازمان اطلاعاتی آلمان///در حال انجام///
سه مامور BND پس از آزادی

تحلیلگران معتقدند که اقدام کوزوو نسبت به دستگیری سه نفر، در پی انتقام‌گیری از گزارش BND‌ مبنی بر دست داشتن "هاشم تاچی" (Hashim Thaçi)-نخست وزیر وقت- و "راموش هاراندیناج" (Ramush Haradinaj)-نخست وزیر اسبق- در جنایات سازمان‌یافته شکل گرفته است.

سازمان اطلاعاتی آلمان///در حال انجام///
هاشم تاچی (سمت راست) و راموش هاراندیناژ (سمت چپ)

دستگیری جاسوس:
 BND
 در 2 ژوئن 2014 موفق به کشف و دستگیری یکی از مامورین خود که جاسوس بود، گردید.  این مامور، در ازای دریافت ۲۵ هزار یورو بیش از ۲۰۰ سند محرمانه را از آرشیو بیرون کشیده و از طریق فلش‌مموری به یک مامور مخفی CIA تحویل داده است.

بنابر گزارش‌ها، این اسناد شامل موضوع‌های مختلفی می‌شده‌ است. از جمله گزارشات کمیته تحقیق پارلمان آلمان در راستای فعالیت‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا در این کشور و شنود مکالمات تلفنی شهروندان و سیاستمداران آن.

وی، 2 سال پیش از مقامات آمریکایی خواسته بود که برای‌ آنها در نهادهای امنیتی آلمان جاسوسی کند. فرد مذکور پس از ساعت‌ها بازجویی، به جاسوسی برای آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) اعتراف کرده است. پس از این اتفاق، BND‌ اقدام به اخراج یکی از مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا از این کشور کرد. BND، تاکنون نام این جاسوس را افشا نکرده است.

جاسوسی از همسر ولادیمیر پوتین
طبق سند انتشار یافته در تاریخ 11 مارس 2013 از سوی ویکی لیکس، یکی از مامورین زن BND‌ در زمان اقامت پوتین و خانواده‌اش در درسدن آلمان (در دوره‌ای که وی مامور اطلاعاتی KGB بود)، با همسر وی رابطه دوستی عمیق‌تری برقرار کرده و به وی نزدیک می‌شود. نام این مامور، "لنخن" بوده اما در خود سازمان او را به دلیل قد بلند "بالکن" خطاب می‌کردند. این خانم، بعدها در طی رابطه نامشروع با یک سرهنگ اطلاعاتی KGB باردار شد و به بهانه درمان به برلین غربی رفته و پیش از فروپاشی دیوار برلین به شوروی گریخت. همین امر بعنوان شکست کلاسیک جنگ سرد برای پوتین محسوب گردید. در هر حال، لنخن دوست صمیمی "لیودمیلا" -همسر وی- بود. 

در دهه 1980، پوتین به سبب فعالیتهای درخشان خود در بخش شرقی برلین، در بین مامورین اطلاعاتی آلمان به شهرت بسیاری می‌رسد. "لنخن" یا همان "بالکن" تا جایی در زندگی لیودمیلا نفوذ می‌کند که وی از اختلافات زیر سقف خود با ولادیمیر برای او تعریف می‌کرده است. "اریک اشمیت اینبروم" (Erich Schmidt-Eenboom) -رییس موسسه مطالعات صلح و نویسنده چند اثر اطلاعاتی- نیز این امر را تایید کرده است.
این سند از میان بیش از 5 میلیون سندی که گروه ویکی لیکس از ایمیل موسسه جاسوسی اطلاعاتی "استراتفورد" آمریکا بدست آورده، استخراج شده است.

پوتین در سن 33 سالگی از سوی KGB به همراه سه نفر دیگر با تشکیل یک تیم اطلاعاتی 4 نفره وارد برلین شرقی می‌شود. ماموریت این تیم، نظارت بر و مراقبت از فرزندان مقامات ارشد روسی و آلمانی برلین شرقی بود. وی، همان مامور اطلاعاتی متبحری است که در کتاب خود زندگینامه مشهور "استلا ریمینگتون" (Stella Rimington) -رییس اسبق MI5- به او اشاره شده است. 

اینبروم ادعا کرده که یکی از مامورین اسبق BND‌ به وی پیشنهاد داده بود که برای بی‌آبرو کردن پوتین می‌تواند آرشیو اطلاعات مربوط به اختلافات وی با همسرش را در اختیار او قرار دهد، اما اینبروم آن را مسئله خصوصی دانسته و امتناع ورزیده است.

حذف محتوای وب سایتها 
طبق سند منتشره در 13 نوامبر 2008 ویکی لیکس، سازمان BND حمایت زیرساختی کامل خود را از شرکت T-Systems دریافت می‌کرده است و طی چند سال اخیر که موارد تخلف آن همچون قاچاق 363.4 گرم پلوتونیوم از فرودگاه "مونیخ" به فرودگاه "لوفتانزا" از طریق وب سایتها افشاگری می‌شده، با استفاده از آی‌پی‌های مختلف اقدام به تغییر و حذف محتوا و هک کردن سایت می‌کرده است. ویکی لیکس ادعا کرده که صحت این قضیه با توجه به درخواست شرکت مذکور از این گروه مبنی بر حذف این سند، مورد تایید است.

همایش بین‌المللی
یکی از اقداماتی که BND‌ را از همتایان خود متفاوت کرده است، برگزاری همایش سالیانه بین‌المللی در مورد موضوعات مهم امنیتی حال حاضر جهان با دعوت از کارشناسان امر است. 

کشف عاملان جنایت الحوله

اخیرا گزارشی از وب سایت "مانیتورینگ" انتشار یافت که بنابر آن سازمان اطلاعات آلمان اعلام کرده که القاعده ۹۳ عملیات تروریستی طی ۸ ماه گذشته در سوریه انجام داده است.

سازمان اطلاعاتی آلمان///در حال انجام///
 کشتار فجیع الحوله

در گزارش ارائه شده از سوی BND به پارلمان آلمان، تصریح شده که القاعده در عملیات کشتار "الحوله” دست داشته است. در این گزارش آمده که نزدیک به 100 غیر نظامی در حادثه "الحوله” کشته شدند و اکثر آنها زن و کودک بودند. پیش از این، شورشیان مخالفان مسلح مدعی شده بودند که این افراد در حملات هوایی و موشکی توسط ارتش سوریه کشته شده‌اند، اما چند روز بعد، گزارش و تصاویر ویدئویی منتشره از سوی سازمان ملل نشان داد  که افراد غیرنظامی با دست‌های بسته توسط شلیک مستقیم افرادی ناشناس به قتل رسیده‌اند.

BND با اشاره به اعزام شبه نظامیان القاعده در سراسر سوریه تصریح کرده که جزئیات بیشتر را به دلیل طبقه‌بندی شده بودن اطلاعات اعلام نمی‌کند.

نئونازیسم و مشکلات ناشی از آن
اقدامات خشن نئونازیها تاکنون بارها سبب‌ساز مشکلاتی برای سرویسهای اطلاعاتی آلمان و مقامات این کشور شده است. از این دست، می‌توان به استعفای "هاینس فروم" -رئیس اسبق سرویس اطلاعاتی آلمان- در پی قصور و کوتاهی سرویس اطلاعاتی آلمان درباره شناسایی عاملان جنایات مربوط به هدف قرار دادن اتباع خارجی در این کشور به دست برخی دیگر از اتباع افراطی خارجی استعفای خود را تقدیم فردریش کرد. به گزارش بی بی سی، هانس متهم به عدم تلاش و پیگیری برای دستگیری مظنونانی بود که گفته می شود به یک شبکه نئونازی و نژادپرست تعلق دارند. این گروه تا کنون ۱۰ مهاجر را کشته‌اند که اکثریت قربانیان آن را مهاجران ترک تشکیل می‌دادند. این قتل‌ها در فاصله زمانی ۷ سال انجام شده و در حال حاضر یک زن متهم به دخالت در این قتل‌های زنجیره ای در زندان انتظار تشکیل دادگاه و دریافت حکم را می‌کشد. رئیس سرویس اطلاعاتی آلمان زمانی در مقام اتهام قرار گرفت که مشخص شد وی برخی مدارک مربوط به این پرونده را مخدوش و یا پنهان کرده است. این مقام ۶۳ ساله آلمانی از سال ۲۰۰۰ تا کنون بر این مسند تکیه زده بود.

سازمان اطلاعاتی آلمان///در حال انجام///

شنود و جاسوسی

شنود گسترده مردم 

یکی از فعالیتهای گسترده‌ای که در این چند سال اخیر از  سوی BND و با همکاری BFV صورت گرفته، مربوط به شنود مکالمات تلفنی شهروندان و کنترل ایمیل‌های آنان است. در گزارشی که به تازگی از سوی نهاد نظارتی پارلمان آلمان که مسئول رسیدگی به فعالیت‌های سازمان امنیت این کشور است، منتشر شده، آمده که سازمان اطلاعات آلمان در کنترل‌های خود "تنها به 290 مورد برخورد کرده که احتمالاَ می‌توانند به مسائل امنیتی مربوط باشند".

طبق قانون، سازمان BND و BFV مجازند که در چارچوب مبارزه علیه تروریسم و فعالیتهای سازمان‌یافته، با رعایت موازین، مکالمات و مراودات بین‌المللی را مورد بررسی و شنود قرار دهد. 

دولت آلمان در دفاع از این امر اعلام کرده است که فعالیت شناسایی، شنود و جمع‌آوری اطلاعات از سوی سازمانهای امنیتی این کشور مورد نظارت دادگاه عالی فدرال این کشور قرار گرفته است. "گئورگ اشترایتر" -معاون سخنگوی دولت آلمان- معتقد است که تمامی موارد کنترل مکالمات و مراودات با هماهنگی با نهادهای پارلمانی این کشور صورت گرفته است.

سازمان اطلاعاتی آلمان///در حال انجام///
یکی از پایگاههای پیشرفته جاسوسی و کنترل BND

 اشترایتر در دفاع از این امر، تاکید کرده که سازمان اطلاعات این کشور فقط بخش مختصری از مکالمات بین‌المللی را مورد بررسی قرار داده است. بوی معتقد است که به دلیل تحول روش‌های شناسایی، میزان کنترل مکالمات نسبت به سال 2010 کاهش یافته است. در سال 2010، حدود 38 میلیون مکالمه و مراوده از سوی BND مورد بررسی قرار گرفت.

اخیرا "حزب چپ" آلمان این عمل سازمان‌های اطلاعاتی این کشور را شدیدا محکوم کرده و اعلام کرده که درصد موفقیت در این روش تنها یک صدم درصد بوده و لذا سازمان امنیت آلمان در 99/ 99 درصد مهم‌ترین حقوق پایه‌ای شهروندان را نقض کرده است. سازمان اطلاعات آلمان تا این لحظه در مورد آمار اعلام شده سکوت کرده است.

BND شعبه جاسوسی آمریکا؟

پس از انتشار گزارشی از روزنامه "زود دویچه سایتونگ" مبنی بر اینکه سازمان اطلاعات امنیت آلمان، داده‌های شهروندان آلمانی را به آژانس امنیت ملی آمریکا منتقل می‌کرده است، اپوزیسیون این کشور درباره تبدیل شدن سازمان اطلاعات آلمان به شعبه جاسوسی برای آژانس امنیت ملی آمریکا هشدار داده است.

"برند ریکسینگر"، رهبر حزب چپ‌های آلمان در این باره اظهار داشته است که این اتهام که سازمان اطلاعات امنیت آلمان شعبه جاسوسی از آژانس امنیت ملی آمریکا است تایید می‌شود.

"کونستاین فون نوتز"، و "هانس کریستین اشتروبل" از نمایندگان "سبزها" در پارلمان آلمان هم این مسئله را یک رسوایی تمام عیار دانسته و تاکید کردند که سازمان اطلاعات امنیت آلمان یک بخش کاملا آشکار از شبکه جاسوسی بی دلیل گسترده جهانی است.


شنود وزیر خارجه اسبق آمریکا

صدای افغان ( آوا) در خبری به تاریخ 15 مهر 1393،  به نقل از اینترنشنال نیوز، آورد که رسانه های خبری آلمان بدون اشاره به زمان مشخص شنود تلفنی "هیلاری کلینتون" -وزیر اسبق امور خارجه امریکا- و به نقل از یک منبع دولت آلمان که خواست نامش فاش نشود، اعلام کردند که سرویس اطلاعاتی آلمان در حالی که وی در داخل هواپیمایی دولت امریکا بوده است، به اشتباه به ردیابی و شنود تلفنی او مبادرت کرده است. 

سازمان اطلاعاتی آلمان///در حال انجام///

علاوه بر این، روزنامه های آلمان ضمن دفاع از سازمان اطلاعاتی کشور خود، این عمل را تلافی ساده و شفاف سرویس اطلاعاتی خود در قبال شنود تلفنی "آنگلا مرکل" -صدر اعظم آلمان- توسط دستگاه جاسوسی آمریکا خوانده‌اند.
ََََََ
جاسوسی از ترکیه
روزنامه گاردین در مقاله خود به تاریخ 18 آگوست 2014 به قلم "فیلیپ اولترمان" (Phillip Oltermann) به افشای خبر جاسوسی آلمان از ترکیه به مدت 38 سال از سال 1976 پرداخت. به گزارش گاردین، دولت ترکیه پس از افشای این خبر، بلافاصله خواستار اخراج سفیر آلمان از کشور خود شد. البته از آنجایی که بیش از 3 میلیون ترک در آلمان زندگی می‌کنند و از این حیث، آلمان میزبان بزرگترین جامعه ترک تبار دنیا است، هر دو کشور با رعایت ملاحظات و منافع، تلاش کردند که این موضوع را با دعوت سفیر آلمان در ترکیه به دفتر وزارت خارجه، با گفتمان در پشت درهای بسته رفع نمایند. افشاگری اخیر 2 مجله "فوکوس" و "اشپیگل" آلمان، موجب بروز تنازع و اختلاف میان دو کشور گردیده است. 

البته گفتنی است که رجب طیب اردوغان -رییس جمهور کنونی ترکیه- در حاشیه اولین نشست و تجربه کشور ترکیه در بین اعضاء ناتو، با ذکر جمله‌ای جنجالی ناراحتی خود از جاسوسی آلمانی‌ها را به آنگلا مرکل-صدر اعظم آلمان- ابراز کرد: "چرا از ما جاسوسی کردید؟".

سازمان‌های اطلاعاتی آلمان///در حال انجام///
دیدار اردوغان و مرکل

صدر اعظم فعلی: جاسوس کهنه‌کار
در رابطه با آنگلا مرکل -صدر اعظم آلمان- و سابقه طولانی مدت جاسوسی وی سخن زیاد است. گزارش ویژه مشرق درباره سوابق صدراعظم آلمان را می‌توانید از اینجا مطالعه کنید. 

نگاه نظام امنیتی آلمان به درگیریهای منطقه‌ای

طبق برآورد سازمان امنیت داخلی آلمان (BFV)، هم اکنون 43 هزار مسلمان در جامعه این کشور وجود دارند و رشد تندرویان سلفی روزافزون است. هانس گئوگ ماسن -رییس BFV- معتقد است که اینترنت تاثیر بسیار بسزایی در جذب جوانان مشتاق جهاد و کشتار به گروه داعش داشته است. به گفته وی، تاکنون 400 آلمانی به گروه داعش پیوسته‌اند. او، سازمان تحت نظر خود را به شدت در حال مراقبت از فعالیتهای اسلامگرایان اعلام کرده است.

سازمان‌های اطلاعاتی آلمان///جهت ملاحظه///

ماسن در مورد بحران اوکراین نیز از فعالیت‌های سرویس‌‌‌های جاسوسی روسیه علیه نفوذ آلمان در اوکراین سخن گفته و کشور خود را آماده نبرد طاقت‌فرسایی با نام اطلاعاتی روسیه دانسته است.

واشنگتن پست در مقاله 23 آگوست 2014 خود به قلم "گرگ میلر"  در خبررسانی دقیق و ارائه اطلاعات استراتژیک به حفاظت اطلاعات ارتش سوریه (SMI) در چند سال اخیر در طی درگیری با مخالفین بسیار موثر و حیاتی دانست. نویسنده مقاله معتقد بود که BND با شناسایی دقیق رهبران داعشی، نقاط تمرکز آنها را به ارتش سوریه معرفی کرده و ارتش سوریه آنها را آماج حمله قرار داده است.

جمع‌بندی
1. از شواهد و مستندات مذکور اینطور برمی‌‌آید که نظام اطلاعاتی آلمان بر حسب تشخیص مناطق عملیاتی و با عنایت به پیامدهای مثبت همکاری اطلاعاتی با همتایان ظرفیتمند خود، در پی تقویت خود در مناطق استراتژیک جهان است.

2. ظاهرا خونسردی و نظم که بعنوان مهمترین ویژگی آلمانی‌ها زبانزد جامعه بین‌الملل است، در نظام اطلاعاتی این کشور هم به چشم می‌خورد. آنچه که از متن برمی‌‌آید، نشاندهنده ریتم مطبوعی در کنش‌ و واکنش‌های سازمانهای اطلاعاتی آلمان و بخصوص BND در مواجهه با معادلات اطلاعاتی و جاسوسی است.

3. شنود و جاسوسی چند سالی است که بعنوان استراتژی مطلوب سازمانهای اطلاعاتی آلمان مد نظر قرار گرفته است. قطع یقین، در نظام اطلاعاتی جامعه جهانی این امر در اشکال مختلف شکل می‌گیرد، اما تمرکز بسیار زیاد آلمانی‌ها بر این استراتژی اواخر نه تنها زبانزد شده که مشکلاتی را برای آنها در درون کشور و در تقابل با دوستان خارجی بوجود آورده است.

4. نگرش سیاسی BND آبستن حوادث بزرگ از قبیل وقوع جنگ جهانی دوم است. قرن فعلی، قرن حوادث لحظه به لحظه و بزرگ تروریستی است و دفع خطرات پیش روی امنیت یک کشور، نیاز به دانش بالا، اطلاعات جامع و قابل اتکا، فراست سیاسی، و چابکی عملیاتی دارد. سازمان اطلاعاتی آلمان، در این مورد یکی از قویترین سازمانهای جهان است.



منابع و مآخذ:

http://www.bnd.bund.de
http://www.eyespymag.com/intelgermany.htm
http://www.aftabir.com/news/view/2008/sep/07/c1c1220784341_politics_world_bnd.php/%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%A7%D9%85%D9%86%DB%8C%D8%AA-%D8%A2%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86-bnd
http://www.britannica.com/EBchecked/topic/70640/BND
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=1693765
http://rt.com/news/german-intelligence-new-headquarters-593/
http://www.iriaf-airforce.blogfa.com/category/370
http://www.ammariyon.ir/fa/news/26267/
https://wikileaks.org/wiki/BND_Kosovo_intelligence_report,_22_Feb_2005
http://www.tasnimnews.com/Home/Single/519413
http://www.momtaznews.com/%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%A2%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84%D8%A7%D9%86/
http://www.avapress.com/vdcgyy9y.ak93t4prra.html
http://www.rasad.org/%D8%A2%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AE%D8%A8%D8%B1/?lastnews=1069971
http://www.ghatreh.com/news/nn20766415/
http://www.spiegel.de/international/spiegel/mr-hezbollah-german-mediates-between-israel-and-the-shiite-militants-a-444128.html
http://www.rferl.org/Content/Three_German_Spies_Await_Release_At_Kosovo_Airport/1354240.html
https://wikileaks.org/wiki/BND_Kosovo_intelligence_report,_22_Feb_2005
http://www.spiegel.de/international/germany/arrest-of-bnd-employee-strains-ties-between-germany-and-us-a-979738.html
https://web.archive.org/web/20121015225858/http://www.bmi.bund.de/EN/Ministerium/StrukturAbteilungen/strukturabteilungen_node.html
http://www.welt.de/english-news/article2806537/German-spy-affair-might-have-been-revenge.html
https://wikileaks.org/wiki/Schaefer_report_missing_pages_on_BND_contacts_with_journalist_Josef_Hufelschulte_2006
http://www.spiegel.de/international/germany/german-considers-turkey-to-be-official-target-for-spying-a-986656.html
https://wikileaks.org/gifiles/docs/16/1601838_re-os-russia-germany-ct-old-11-3-putin-s-wife-infiltrated-by.html
http://www.theguardian.com/commentisfree/2013/oct/04/german-intelligency-service-nsa-internet-laws
http://www.theguardian.com/world/2014/aug/18/turkey-summons-german-ambassador-bnd-spying
https://wikileaks.org/wiki/German_Secret_Intelligence_Service_%28BND%29_T-Systems_network_assignments,_13_Nov_2008
http://www.globalsecurity.org/intell/world/germany/bfv-ops.htm
http://www.reuters.com/article/2014/08/31/us-iraq-security-germany-idUSKBN0GV05L20140831
http://www.washingtonpost.com/world/national-security/us-strikes-in-syria-against-islamic-state-would-be-hindered-by-intelligence-gaps/2014/08/23/70f6595e-2a30-11e4-958c-268a320a60ce_story.html 

 
 
 
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


سپیدارخبر:  آمار تقابل‌های پرسپولیس و فولاد؛


رکوردی که جنوبی‌ها در برابر پرسپولیس به ثبت رسانده اند توسط هیچ تیمی در لیگ برتر به دست نیامده است.
گروه ورزشی سپیدار خبر- از مشرقدر ایستگاه 17 لیگ برتر، پرسپولیس در شرایطی میزبان فولاد خوزستان است که بنابر حکم کمیته انضباطی از وجود تماشاگرانش محروم بوده و  در هفته قبل مغلوب نفت شد و فولاد در اهواز تراکتور مدعی را شکست داد تا جدال فردای دو تیم به نحوی تقابل بازنده و برنده های ایستگاه قبل باشد. فولاد و پرسپولیس دقیقا نصف بازی‌های‌ خود در لیگ چهاردهم را با پیروزی پشت سر گذاشته اند و فردا به دنبال پیروزی نهم خود هستند.

این دو تیم پیش تر در ادوار لیگ برتر 25 مرتبه با یکدیگر روبرو شده اند که سهم قرمزها 9 پیروزی بوده و حاصل تلاش خوزستانی ها 8 برد. نکته جالب در خصوص دیدارهای این دو تیم اینکه در تقابل‌های مستقیم دو تیم فولاد موفق شده در مقطعی 5 دیدار پی در پی را به سود خود خاتمه دهد تا از این حیث به رکوردی دست نیافتنی در لیگ برتر دست پیدا کند.

** 12 سال ازاولین برد پرسپولیس گذشت
اولین بار پرسپولیس و فولاد در نخستین بازی لیگ برتری خود برابر یکدیگر قرار گرفتند و این در نوع خود جالب است. در اولین هفته از رقابت‌های لیگ سال 80 پرسپولیس و فولاد به مصاف یکدیگر رفتند که حاصل تلاش دو تیم در 13 آبان آن سال تساوی 1-1 در استادیوم آزادی بود.از آن تاریخ تا به امروز 13 سال و1 ماه و 6 روز می گذرد.
پرسپولیس که در اولین دوره قهرمان لیگ برتر شد، در دور برگشت فولاد را 2-1 شکست داد تا 12 سال و 9 ماه و یک روز قبل(جمعه 17 اسفند 80) اولین پیروزی‌اش بر جنوبی‌ها را در ادوار لیگ برتر جشن بگیرد.

** بازی 6 تایی برنده نداشت
پرگل ترین دیدار پرسپولیس و فولاد، هفته سیزدهم دومین دوره لیگ برتر برگزار شد. در دیدار 27 دی ماه سال 1381 سهم هر کدام از تیم ها در بازی پرهیجان 3 گل بود در شرایطی که پرسپولیسی ها در بازی برگشت فولاد را -یکشنبه اول تیر ماه 82 – دو بر صفر شکست دادند.

فولاد در 5 بازی پی در پی پرسپولیس را شکست داده است

** ثبت نماد 5 به نام فولادی ها

فولاد 8 مرتبه در دیدارهایش برابر پرسپولیس موفق شده این تیم را شکست دهد. حتی آخرین دیدار دو تیم در دور رفت لیگ جاری هم با پیروزی فولاد در استادیوم غدیر اهواز به پایان رسید؛ با این حال رکوردی که جنوبی‌ها در برابر پرسپولیس به ثبت رسانده اند توسط هیچ تیمی در لیگ برتر به دست نیامده است. به عبارت دیگر قبل از اینکه استقلالی‌ها به لطف هنر فرهاد مجیدی برابر پرسپولیس در ثبت پیروزی‌های پی در پی به نماد عدد 4 برسند، جنوبی ها در این بخش از آبی ها سبقت گرفتند، آن هم با نماد 5.

فولاد اولین پیروزی‌اش برابر پرسپولیس را، هفته 26 لیگ سوم جشن گرفت. جنوبی‌ها بعد از شکست دادن 1-0 پرسپولیس در 14 اردیبهشت ماه سال 1383 در هر دو بازی رفت و برگشت لیگ چهارم رقیب پایتخت نشینشان را 3-1 در اهواز و 2-0 در تهران شکست دادند.

در لیگ پنجم هم سریال شکست های قرمزهای تهرانی برابر سرخپوشان اهوازی ادامه یافت. جنوبی ها اول در ایستگاه ششم لیگ پنجم با تک گل دقیقه 47 نادر احمدی پرسپولیس را در اهواز مغلوب کردند و بعد در بازی برگشت قرمزها را پیش چشم تماشاگرانشان 3-2 بردند. 
در بازی جمعه 14 بهمن سال 1384 علی انصاریان از روی نقطه پنالتی(38) گل اول بازی را برای پرسپولیس زد. بعد نوبت به عماد رضا عراقی(45)و حجت چهارمحالی (65) رسید که میزبان را پیش بیندازند. با این حال پرسپولیس برای عدم ثبت پنجمین شکست پی در پی خود با جواد کاظمیان(80) بازی را به تساوی کشاند. و این پایان کار نبود. به واقع پنالتی دقیقه 88 امیدشریفی نسب آب سردی بود بر پیکر قرمزهایی که دقیقا 8 سال و 10 ماه و 6 روز قبل برای پنجمین بار پی در پی محکوم به شکست برابر فولاد شدند. 

** یک استقلالی گل زد اما طلسم پرسپولیس شکست
پرسپولیس بالاخره در بازی برگشت لیگ ششم فولاد را شکست داد. بازی دو تیم بعد از 5 پیروزی پی در پی فولاد، در دور رفت لیگ 0-0 مساوی شده بود که این بار پرسپولیس در خانه 2-1 طلسم نتیجه نگرفتن هایش برابر فولاد را شکست. در دیدار هفته 26 لیگ ششم پرسپولیس با استفاده از حمایت تماشاگرانش با گل‌های دقایق 17 و 40 کعبی و بادامکی از رقیب پیش افتاد. در نیمه دوم فولاد با پژمان منتظری استقلالی(47) به گل رسید و البته این برای فرار از شکست بعد از 6 بازی بدون شکست، کافی نبود.

** 6 کارت زرد و یک اخراجی برای پرسپولیس، 3 امتیاز سهم فولاد

به گزارش مشرق، دیدار آخر دو تیم در ایستگاه دوم لیگ جاری به میزبانی ورزشگاه غدیر اهواز برگزار شد. در این دیدار پر برخورد محمدرضا اکبریان داور دیدار 7 کارت زرد و یک کارت قرمز از جیبش بیرون آورد که سهم میزبان کارت زرد ایوب والی بود و سهم پرسپولیس اخراج دقایق پایانی پیام صادقیان در کنار کارت زرد های خانزاده، حقیقی، نوراللهی، نورمحمدی و بنگر.

در زمین مسابقه هم پرسپولیس برابر فولاد احیا شده توسط دراگان اسکوچیچ آچمز شد. به واقع گل دقیقه پایانی سروش رفیعی در انتهای نیمه نخست شوک اول را به تیم علی دایی داد. سفید پوشان بازی پنجشنبه 16 مرداد هنوز از حال و هوای گل نخست میزبان خارج نشده بودند که اسماعیل شریفات استقلالی در دقیقه 53 گل دوم میزبان را وارد دروازه نیلسون کوریا کرد و تمام.

فولاد در 5 بازی پی در پی پرسپولیس را شکست داده است

** پرسپولیس دو رقمی می شود؟

اگر برنده بازی فردا پرسپولیس میزبان باشد، تعداد پیروزی هایش برابر فولاد در ادوار لیگ برتر در بیست و ششمین دیدار دو تیم به عدد 10 می رسد. قرمزهای پایتخت پیش از این 9 مرتبه فولاد را شکست داده اند و البته 8 مرتبه طعم شکست را برابر جنوبی های خوش تکنیک چشیده اند. در این میان فولادی ها موفق شده اند 28 مرتبه دروازه پرسپولیس را تسخیر کنند و البته قرمزهای پایتخت در همین تعداد بازی(25) توانسته‌اند 31 بار قفل دروازه فولادی ها را بگشایند.
 
 
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ جمعه 21 آذر 1393برچسب: پرسپولیس,فولاد خوزستان ,سپیدار خبر,رکورد استثنائی ,فولاد برابر پرسپولیس, ثبت نماد ,5 به نام سرخپوشان,جنوب,, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

سپیدارخبر: نگاهی به کتاب «زنجیرها» خاطراتی از شهید غلامحسین خزاعی


حکایت زندگی زیبا و شهادت زیباتر غلامحسین خزاعی در کتابی با نام «زنجیرها» در مجموعه کتاب های گنجینه از سوی نشر گرا در کرمان به چاپ رسیده است. این کتاب با گردآوری عباس میرزایی و ویرایش دکتر محمدرضا صرفی برای دومین بار در سال 1391 به چاپ رسید و با شمارگان 3000 نسخه‌ای، 1550 تومان قیمت دارد.
گروه جهاد و مقاومت سپیدار خبر- از مشرق «زنجیرها» کتابی پالتویی و کم حجم از زندگی شهیدی بزرگ و والامقام است که وصیتی ویژه کرد و خانواده او بعد از شهادت، به وصیت او عمل کردند.

شهید غلامحسین خزاعی در خط آخر وصیت نامه خود نوشت: در ضمن وصیت می کنم که زنجیرهایی را که خریده ام بدست و پایم ببندید و در قبر قرار دهید...

عاشقی که با غل و زنجیر به قبر رفت+عکس

غلامعباس خزاعی، برادر شهید، مامور اجرای این وصیت شد. او می گوید: زنجیرها معمولی بود. تقریبا دو متر طول داشت. ساعت 9 شب زنجیر را برداشتم و با چند نفر از دوستانش به ستاد معراج رفتیم. شهدا را برای تشییع آماده کرده بودند. تابوت را آوردند و آن را باز کردند. با آرامش خوابیده بود. از دوستا نخواهش کردم وصیت را اجرا کنند اما هیچ کدام قبول نکردند. صورت حسین را بوسیدم. زنجیر را زیر دست و پایش انداختم و با نخ کاموا حلقه را گره زدم. باز هم صورت او را بوسیدم. به این ترتیب به وصیت عمل کردم.

عاشقی که با غل و زنجیر به قبر رفت+عکس

برادر شهید ادامه می دهد: یکی از دوستانش از شهرستان تماس گرفت و گفت: حسین با استناد به آیه 49 سوره ابراهیم که می فرماید:«روز قیامت مجرمین را در حالی که دست و پایشان در زنجیر بسته است، محشور می کنند.» دوست داشت روز محشر با دست و پای بسته در زنجیر حاضر بشود تا لطف الهی شامل حالش بشود.

عاشقی که با غل و زنجیر به قبر رفت+عکس

شهید غلامحسین خزاعی، 22 بهمن 1364 به شهادت رسید و حاج قاسم سلیمانی بعد از شهادت غلامحسین رفته بود پیش پدر و مادرش، گفته بود: حسین عاشقی بود که همه عاشقش بودند. حسین عاشق اباعبدالله الحسین علیه السلام بود. برای امام حسین علیه السلام می‌سوخت و با تمام وجود اشک می‌ریخت. از روی سوز و از روی اعتقاد اشک می‌ریخت و وقتی دعا می‌خواند و قبل از همه و بیشتر از همه، خودش گریه می‌کرد.

عاشقی که با غل و زنجیر به قبر رفت+عکس

عاشقی که با غل و زنجیر به قبر رفت+عکس
طرح جلد چاپ اول کتاب

حکایت زندگی زیبا و شهادت زیباتر غلامحسین خزاعی در کتابی با نام «زنجیرها» در مجموعه کتاب های گنجینه از سوی نشر گرا در کرمان به چاپ رسیده است. این کتاب با گردآوری عباس میرزایی و ویرایش دکتر محمدرضا صرفی برای دومین بار در سال 1391 به چاپ رسید و با شمارگان 3000 نسخه‌ای، 1550 تومان قیمت دارد.

عاشقی که با غل و زنجیر به قبر رفت+عکس
مزار این شهید عزیز در گلزار شهدای کرمان قرار دارد

خاطره ای که در ادامه می خوانید، نمونه ای از خاطرات درج شده در کتاب «زنجیرها» ست...

برگردیم

از منطقه‌ی عملیاتی خیبر، همراهم آمد اهواز، تا به خانواده‌اش تلفن بزند. همین که جلوی مخابرات ایستادم، نگاهی به خیابان انداخت و گفت: پشیمون شدم، برگردیم. نمی‌دانستم برای حرفش چه دلیلی دارد،‌ برای همین قبل از حرکت نگاهی به اطراف انداختم. دلیل برگشتنش را فهمیدم؛ چند زن بدحجاب، گوشه‌ی خیابان.
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ جمعه 21 آذر 1393برچسب: شهید, خزاعی , سلیمانی,عاشقی, با غل و زنجیر, قبر ,عکس,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

سپیدار خبر:  عضو اندیشکده انگلیسی در گفتگو با مشرق:


"مایکل استیونز" معتقد است عربستان برای در اختیار گرفتن بازار نفت و رقابت با آمریکا و ایران قیمت نفت را پایین آورده، اما این سیاست در درازمدت به ضرر این کشور تمام خواهد شد.

گروه اقتصادی سپیدار خبر- قیمت نفت در بازارهای جهانی به پایین‌ترین میزان خود در پنج سال گذشته رسیده است. این کاهش قیمت‌ها در مدت بسیار کوتاه سه تا چهار ماهه و در فصل سرما صورت گرفته است، اتفاقی که تاکنون در این فصل سابقه نداشته است. بسیاری از تحلیلگران، عربستان سعودی را عامل این کاهش قیمت‌ها می‌دانند، اما هیچ‌کس از انگیزه واقعی و قطعی ریاض اطلاعی ندارد.

 

خبرنگار مشرق برای پیدا کردن علت این کاهش قیمت‌ها و این‌که آیا عربستان به تنهایی تصمیم به این کار گرفته یا نه، با "مایکل استیونز" محقق عضو "مؤسسه متحد خدمات سلطنتی" گفتگو کرده است. متن مصاحبه مشرق با این کارشناس مسائل خاورمیانه به شرح زیر است.

علت کاهش قیمت نفت رقابت عربستان با ایران است/ قیمت‌ها ممکن است به بشکه‌ای 25 دلار برسد/ تشکیل اپک جدید بدون عربستان دشوار است/ سیاست‌های نفتی عربستان در بلندمدت، نتیجه معکوس خواهد داشت

 

برخی کارشناسان معتقدند عربستان سعودی نقش اصلی را در کاهش اخیر قیمت نفت ایفا کرده است. این کشور چه‌طور توانسته قیمت‌های جهانی نفت را تنها در سه یا چهار ماه این اندازه کاهش دهد؟

 

عربستان هر آن‌چه در توان دارد به کار می‌بندد تا بازار جهانی را در چنگ بگیرد و آن‌را به قالبی در بیاورد که مورد نظرش است. برخی معتقدند که عربستان در این کارش دچار اشتباه محاسباتی شده است. با این حال، به نظر می‌رسد که قیمت نفت از این هم پایین‌تر برود. دو کشور عمده تولیدکننده نفت، یعنی آمریکا با تولید 12 میلیون بشکه در روز و عربستان با بیش از 10 میلیون بشکه، خود را از قبل برای این وضعیت آماده کرده‌اند. این میزان تولید، بسیار بیش‌تر از نیاز بازار است و بشکه‌های اضافی همین‌طور دارد تزریق می‌شود.

 

با وجود ادامه این وضعیت نابه‌سامان، عربستان دارد به کارش ادامه می‌دهد. چند روز پیش، بسیاری از اعضای اپک در وین از عربستان خواستند که تولید خود را کاهش دهد تا بازار به وضعیت ثبات برسد، اما عربستان پاسخ منفی داد. واضح است که این کشور به قضیه، سیاسی نگاه می‌کند و ممکن است در دراز‌مدت با این کارش نتیجه معکوس بگیرد.

 

آیا عربستان می‌تواند بدون این که متحدی در انجام این کار داشته باشد، قیمت‌ها را پایین بیاورد تا منافع سیاسی‌اش تأمین شود؟

 

به نظر من، عربستان با نیم‌نگاهی به صادرات نفت آمریکا، این کار را انجام داده است. عربستان این‌طور فکر کرده که آمریکا میزان صادراتش را کاهش نمی‌دهد، پس من هم سطح تولیدم را بالا نگه می‌دارم تا همه بازار در اختیار آمریکا نباشد.

 

مسئله دیگر، ایران است. چنانچه ایران بتواند برخی تحریم‌های نفتی مربوط به صادرات را بردارد و در بخش پالایش و صادرات نفت جذب سرمایه کند، قادر خواهد بود که بخش بزرگی از بازار را به دست بگیرد. البته فکر نمی‌کنم ایران بتواند ظرف چند ماه، این کار را بکند، اما شاید در عرض یک یا دو سال این کار شدنی باشد.عربستان که این را می‌داند، می‌خواهد رقبا را از بازار خارج کند. این کشور به دنبال آن است که روسیه و ایران در بازار نفت و در کوتاه‌مدت، منفعت و سود اقتصادی یا سیاسی به دست نیاورند.

 

البته در صورتی که قیمت‌ها همین‌طور به روند نزولی خود ادامه دهند، عربستان هم پول هنگفتی از دست می‌دهد. در عین حال، این کشور پول اضافی زیادی برای هزینه کردن دارد، بنابراین از ضربه احتمالی نزول قیمت‌ها دست‌کم برای چند ماه یا حتی یک سال در امان خواهد بود.

علت کاهش قیمت نفت رقابت عربستان با ایران است/ قیمت‌ها ممکن است به بشکه‌ای 25 دلار برسد/ تشکیل اپک جدید بدون عربستان دشوار است/ سیاست‌های نفتی عربستان در بلندمدت، نتیجه معکوس خواهد داشت

 

به نظر شما کاهش قیمت‌ها تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد؟

 

در حال حاضر نمی‌توان پیش‌بینی کرد که تا چه حد کم می‌شود، اما زیاد هم دور از انتظار نیست که قیمت‌ها تا زیر 50 دلار در هر بشکه برسد و این بدین خاطر است که هیچ انگیزه و مشوقی برای کاهش تولید کشورهای بزرگ تولیدکننده وجود ندارد. همه تولیدکنندگان با هم رقابت تنگاتنگی دارند. هر کدام که کنار بکشد، شکست خورده است. تنها در صورتی که تقاضا از عرضه جلو بزند، ممکن است ورق برگردد. حتی کاهش قیمت‌ها به 25 دلار نیز چندان دور از انتظار نیست. این موضوع که عربستانی‌ها ممکن است دچار اشتباه محاسباتی شده باشند، هست، اما لزوماً به اقتصاد آن‌ها آن‌قدر آسیب نمی‌رساند که به تهران و مسکو ممکن است برساند.

 

دو نکته وجود دارد: یکی دیدگاه آمریکاست و دیگری دیدگاه عربستان. آمریکا تمرکزش بیش‌تر روی روسیه است. روسیه‌ای که در دو کشور سوریه و اوکراین، سیاست‌‌های متضادی با آمریکا دارد. اقتصاد روسیه تا حد زیادی به صادرات نفت و گاز وابسته است. آمریکا هم این نکته را می‌داند و می‌خواهد از این راه با روسیه مقابله کند.

 

ایران در نظر عربستان مهم‌تر می‌آید، چون سعودی‌ها در منطقه با ایران در حالت رقابت هستند. عراق، لبنان و سوریه هم هست. این می‌شود که سعودی‌ها می‌خواهند ایران را با این کار نقره‌داغ کنند. ایران با قدرت گرفتن داعش در منطقه، به غرب نزدیک‌تر شد و این مسئله، سعودی‌ها را برآشفته کرد.

 

آیا می‌توان وجود یک سازمان اپک بدون حضور عربستان سعودی را متصور شد؟

 

این مسئله مدت‌هاست که مطرح است، اما متصور شدن چنین وضعیتی دشوار است. بیش‌تر به این خاطر که عربستان سعودی آن‌چنان نفوذ سیاسی بر تولیدکنندگان کوچک نفت در منطقه دارد که با کنار رفتن این کشور از نقشه نفتی، 10 تا 11 درصد از تولید بازار اپک کم می‌شود.

 

راه خروج از این وضعیت نابه‌سامان این است که عربستان را جذب و نگرانی‌هایش را کم کرد. با این حال، تأمین نظر عربستان، کشورهای جنوب شرق آسیا یا ونزوئلا را خشمگین می‌کند، چرا که این کشورها احساس می‌کنند که دارند چوب بازی‌های سیاسی خاورمیانه را می‌خورند.

 

در اپک قطعاً مشکلاتی به وجود می‌آید. سعودی‌ها با این کارشان دارند ریسک بزرگی می‌کنند. تا ده سال آینده ممکن است اعضای اپک به خرده‌فرمایش‌های عربستان گوش ندهند. چیزی که الآن عربستان می‌بیند، منافع کوتاه‌مدتی است که در درازمدت به آن‌ها آسیب می‌رساند.

علت کاهش قیمت نفت رقابت عربستان با ایران است/ قیمت‌ها ممکن است به بشکه‌ای 25 دلار برسد/ تشکیل اپک جدید بدون عربستان دشوار است/ سیاست‌های نفتی عربستان در بلندمدت، نتیجه معکوس خواهد داشت

 

پیامدهای این کاهش شدید و سریع قیمت نفت برای بازار کالا چیست؟

 

قیمت کالاها نیز افت پیدا می‌کند. ترابری و صادرات و رساندن کالاها به دست مشتریان، هزینه کم‌تری خواهد داشت و این موضوع باعث می‌شود قیمت کالاها نیز با کاهش مواجه شود. اما میزان این کاهش، به اندازه کاهش قیمت نفت نخواهد بود. چرا که بافت بازار کالا با بافت بازار نفت متفاوت است و عرضه و تقاضای خاص خود را دارد. در این وضعیت می‌توان برخی پروژه‌های زیربنایی را با خرج کم‌تری اجرایی کرد. به ویژه کشورهایی که نیازمند یک نیروی پیشرانه سریع برای اقتصادشان هستند. اما این موضوع، در وضعیت کشورهای توسعه‌یافته تأثیر مثبت آن‌چنانی ندارد.

 

آیا این کاهش قیمت‌ها تا اندازه‌ای هست که بتواند موجب ورشکسته شدن برخی شرکت‌ها و یا تولیدکننده‌ها شود؟

 

بسته به نوع کالا ممکن است درجه تأثیرگذاری متفاوت باشد. کالاهایی که برای تولیدشان به نیروی کار زیاد و فرآیند ترابری پیچیده‌تری نیاز است، کار و کاسبی‌شان بهبود می‌یابد. هزینه‌های جانبی هم‌چون هزینه استخراج و به بازار رساندن مواد معدنی کاهش می‌یابد. بخش‌های اقتصادی نظیر خطوط هواپیمایی که با نفت و گاز بیش‌تر سروکار دارند نیز به سود بیش‌تری می‌رسند.

 

این در حالی است که کسب‌وکارهای کوچک و متوسطی که با حفاری یا بخش مهندسی استخراج نفت و گاز سر و کار دارند، از کاهش قیمت نفت، ضربه شدیدی خواهند خورد. اگر همین وضعیت تا شش ماه آینده ادامه پیدا کند، این کسب و کارها به‌شدت متضرر خواهند شد و قطعاً با کسری بودجه مواجه می‌شوند.

 

آیا کشورهای اروپایی در فهرست کشورهایی قرار می‌گیرند که از این وضعیت سود می‌برند؟

 

قطعاً همین‌طور است. همه می‌دانند که کشورهای اروپایی و به ویژه انگلستان که نفت و گاز زیادی وارد می‌کنند، در مقایسه با دیگر جاهای دنیا به منظور تأمین نیازهای انرژی خود پول کلانی هزینه می‌کنند. در حال حاضر، منطقه اروپا از لحاظ اقتصادی وضعیت مساعدی ندارد و این کاهش قیمت‌ها می‌تواند کمک خوبی به آن‌ها باشد.

 

آیا احتمال این وجود دارد که عربستان به خاطر تأمین منافع اروپایی‌ها قیمت نفت را کاهش داده باشد؟

 

این تحلیل هم میان کارشناسان مطرح شده است. چنانچه از دید سعودی‌ها به قضیه نگاه کنیم، می‌بینیم در مورد تولید بالای نفت آمریکا نگرانند. از این رو، به نظر نمی‌رسد این کار با تأیید آمریکایی‌ها انجام شده باشد، بلکه بیش‌تر به این خاطر بوده که آمریکا همه بازار را در اختیار نگیرد. از طرفی می‌دانیم که آمریکا با عربستان گفتگوهایی درباره ایران داشته و آن‌ها را تا حدی توجیه کرده است. به نظر من، تا شش ماه دیگر آمریکا به عربستان خواهد گفت که بهتر است قیمت‌ها را به حالت قبلی بازگرداند تا آرامش دوباره به بازار برگردد.

علت کاهش قیمت نفت رقابت عربستان با ایران است/ قیمت‌ها ممکن است به بشکه‌ای 25 دلار برسد/ تشکیل اپک جدید بدون عربستان دشوار است/ سیاست‌های نفتی عربستان در بلندمدت، نتیجه معکوس خواهد داشت

 

در بعد سیاسی، سعودی‌ها معتقدند که غرب آن‌ها را به حال خود واگذاشته است و بیش‌تر به ایران توجه می‌کند. کشورهای غربی در مذاکرات 1+5 هم به دنبال توافق با ایران هستند و این موضوع سعودی‌ها را از کوره در می‌برد. با این تفاسیر می‌توان گفت که سعودی‌ها دلایل خودشان را دارند، اما برای انگلیسی‌ها هم منافعی وجود دارد و بعید نیست که لندن چراغ سبز به آن‌ها نشان داده باشد.

 

قطعاً در سیستمی مثل سیستم حکومت‌داری عربستان، جایی‌که پادشاه و ولی‌عهد قدرت زیادی دارند، این می‌شود که خلقیات و روحیات شخصی‌شان ممکن است موجب تصمیم‌گیری لحظه‌ای شود. هر جا که عربستان نگران موضوعی می‌شود، جهت رفع نگرانی، کاری می‌کند که بیش‌تر نمود آن‌را در کم یا زیاد کردن تولید نفت می‌بینیم. ملک عبدالله هم در تصمیم‌گیری احساسی و آنی سابقه طولانی دارد.

 

یک نمونه از این تصمیم‌گیری‌ها رد کردن کرسی شورای امنیت بود. این کار اشتباه بسیار بزرگی بود، اما سعودی‌ها با این کارشان می‌خواستند خشم خود را نشان دهند. در مورد قیمت کنونی نفت نیز همین وضعیت وجود دارد. عربستان فقط منافع ملی خود را در نظر گرفته‌ و اهمیتی برای منافع دیگر کشورهای جهان قائل نیست. حتی در تشخیص منافع ملی خود هم کوتاه‌بین هستند و فقط منافع کوتاه‌مدت را در نظر می‌گیرند.

 
 
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


 

سپیدارخبر: نوبخت استدلال می‌کند: 

سخنگوی دولت در پاسخ به رشد 83 درصدی بودجه نهاد ریاست جمهوری، اظهاراتی بیان کرد که قابل توجه است.

رشد 83 درصدی بودجه نهاد ریاست جمهوری تقصیر احمدی نژاد است

گروه اقتصادی سپیدار خبر- از مشرق نوبخت در واکنش به برخی خبرها مبنی بر افزایش بودجه نهاد ریاست جمهوری، اظهار داشته است: نهاد ریاست جمهوری با دو مشکل مواجه است و علت این افزایش بودجه، بدهی 90 میلیاردی نهاد به یک شرکت پیمانی و همچنین افزایش نیروی انسانی در دولت‌های گذشته بوده است.

قضاوت درباره اظهارنظر نوبخت درباره بدهی نهاد ریاست جمهوری به شرکت های پیمانکاری نیازمند بررسی های دقیق مجلس و پاسخگویی مسئولان دولت دهم است. اما یک سوال در اینجا مطرح است که بر فرض پذیرش این ادعا، آیا سایر نهادها و دستگاه ها به پیمانکاران بدهی ندارند؟ چرا فقط بدهی نهاد ریاست جمهوری مدنظر قرار گرفته است؟ چرا دولت یازدهم جزئیات این بدهی را منتشر نمی کند؟ 

نوبخت درباره رشد بودجه حقوق و مزایای کارکنان نهاد ریاست جمهوری، ادعا کرده که این مسئله به علت افزایش تعداد کارکنان نهاد در دولت دهم است.

این استدلال با ابهاماتی روبرو است و بهتر است آقای نوبخت به این سوالات، پاسخ دهد:

اگر تعداد کارکنان نهاد ریاست جمهوری در دولت دهم زیاد شده، چرا در سال جاری بودجه مربوط به حقوق و مزایای کارکنان نهاد در سال 93 نسبت به سال 1392 فقط 20 درصد افزایش یافته بود، اما برای سال 1394 قرار است نسبت به امسال، 29 درصد افزایش یابد؟ در مجموع، بودجه حقوق و مزایای نهاد ریاست جمهوری در سال 1394 نسبت به آخرین بودجه ای که دولت دهم تصویب کرد (سال 1392) بیش از 53 درصد رشد کرده است.

رشد 83 درصدی بودجه نهاد ریاست جمهوری تقصیر احمدی نژاد استبه عبارت دیگر، آیا آن تعداد کارکنانی که در دولت دهم به نهاد ریاست جمهوری اضافه شده بودند، طی سال جاری حقوق دریافت نکرده اند و دولت یازدهم به فکر افتاده حقوق آنان را در سال 1394 پرداخت کند که شاهد افزایش بیش از حد بودجه حقوق و مزایای نهاد ریاست جمهوری در لایحه بودجه سال آینده هستیم؟ 

آیا این افراد اضافی در بازه زمانی مرداد 1392 تا پایان 1393، از محاسبات حذف شده بودند و اینک دولت یازدهم متوجه شده تعداد کارکنان نهاد بیش از آنی است که تا به حال تصور می کرده و در لایحه بودجه 1394 اعتبارات لازم برای پرداخت حقوق به آنان را لحاظ کرده است؟ 

طبقاخبار منتشرشده، از ابتدای دولت یازدهم تعداد نیروهای نهاد ریاست جمهوری افزایش پیدا نکرده، با این حال، چطور آقای نوبخت،  می‌گوید که افزایش بودجه نهاد به خاطر افزایش تعداد کارکنان آن است؟ آیا این اظهارنظر به معنای آن نیست که تعداد کارکنان نهاد، در دولت یازدهم افزایش یافته است؟
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


 
پس از گذشت 5 روز از اعلام فساد بزرگ 12 هزار و 700 میلیاردی و اظهار نظر مسئولان دولتی و قضایی جزئیات این فساد رسما اعلام شد.
گروه اجتماعی سپیدار خبر- از مهر هنوز تمام متهمان پرونده فساد بانکی 3 هزار میلیاردی مجازات نشدند و پرونده همچنان مفتوح است که خبر از فساد 12 هزار میلیاردی می‌رسد. آیا واقعا 12 هزار میلیارد تومان جابجا شده یا اینکه پشت پرده این پرونده باز هم دست برخی مسئولان بانکی در میان است؟ الان پرونده کجاست و چگونه دارد رسیدگی می شود؟ اصل ماجرا چیست؟ در این گزارش می توانید جزئیات این پرونده را دنبال کنید.

اعلام وزیر اقتصاد در مورد پرونده 12 هزار میلیاردی

15 آذرماه سال جاری بود که اظهارات علی طیب نیا در نشست خبری به یک بمب رسانه‌ای تبدیل شد. وزیر اقتصاد در این نشست گفت: اخیرا پرونده هایی در بخش‌های مختلف بانکی، مالیاتی و گمرکی مربوط به فساد مالی اداری در حال پیگیری است و برخی از ارقام آنها درشت است که با نهایی شدن آنها توسط مراجع قضایی اعلام خواهد شد. در یک مورد آن، مجموعه ارزش اقدامات خلاف به 12 هزار میلیارد تومان می‌رسد. این رقم مربوط به گردش فعالیت در یک دوره مالی است!

رئیس بانک مرکزی: تنها 70 میلیارد تومان سوءاستفاده شده

بعد از چند ساعت ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در یک برنامه تلویزیونی با تایید کشف این فساد اعلام کرد: این سوء جریان از سال 1385 تا اوایل سال 1391 شکل گرفته است. در اواخر شش ماهه سال گذشته این موضوع کشف شد و از آن به بعد در هیات نظارت مورد پیگیری بوده و گزارش مفصلی به مراجع قضایی ارائه و بررسی شد. 12 هزار میلیارد تومان همه حجم سوء استفاده از شبکه بانکی نیست و کل مبلغ مورد نظر در بالاترین سطحی که در اختیار سوء استفاده‌کنندگان بوده 70 میلیارد تومان است.

معاون اول قوه قضائیه: در این پرونده چک بازی شده است

24 ساعت بعد از این اظهارات یعنی در ساعت 23 روز 16 آذر حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ایمعاون اول قوه قضائیه رسما برخی از جزئیات فساد 12 هزار میلیاردی را اعلام کرد و گفت: این مساله 12 هزار میلیاردی آنطور نیست که بیان شده بلکه این پول در گردش میان دو بانک بوده به نحوی که این بانک به بانک دیگر چک می داده و بانک پول نداشته و حساب صاحب چک هم پول نداشته اما وجه پرداخت شده و بعد دوباره پول جایگزین شده است. البته تا امروز تمام پول ها پرداخت شده هر چند که جرم صورت گرفته است. همچنین برخی ضمانت نامه ها هم مسیر خود را طی نکرده است.

رئیس قوه قضائیه: برای اعلام فساد 12 هزار میلیاردی سبقت نگیرید/ سیاه نمایی نکنید/پولی خورده نشده

البته واکنش قوه قضائیه در مورد انتشار این خبر تنها به اظهارات معاون اول منتهی نشد و روز بعد یعنی در 17 آذرماه آیت الله صادق آملی لاریجانی در همایش مبارزه با فساد اعلام کرد: برخی برای اعلام یک فساد مانند فساد 12 هزار میلیاردی سبقت گرفته‌اند که توانایی خود را نشان دهند اما نباید سیاه‌نمایی کنیم، چرا که پولی خورده نشده و فساد با اختلاس فرق دارد. باید از فضاسازی نامناسب در بحث مفاسد اقتصادی جلوگیری کنیم و اجازه ندهیم که این موضوع تبدیل به یک وسیله و ابزار سیاسی شود، مسئله مبارزه با فساد علامت دارد.

رئیس دادگستری کرمان جزئیات فساد 12 هزار میلیاردی را اعلام کرد

بعد از تمامی اظهارات باز هم جزئیاتی از این پرونده آنچنان که باید و شاید مطرح نشد تا اینکه 19 اذرماه رئیس دادگستری کرمان نشستی خبری برگزار کرد تا شهروندان آخرین جزئیات این پرونده را مطلع شوند. یدالله موحد گفت: در اوایل دی ماه ۹۲ گزارشی حاصل شد که تعدادی ضمانت نامه‌های بانکی بدون پشتوانه و خارج از ضوابط بانکی در شعبه تختی بانک تجارت کرمان صادر شده است.

بر حسب گزارش اداره کلاطلاعات استان کرمان این پرونده در شعبه اول بازپرسی دادسرای انقلاب کرمان تشکیل و بازپرس ویژه ای عهده دار تحقیقات شد. پس از انجام تحقیقات متوجه شدیم این موضوع گسترده‌تر از چند ضمانت نامه بانکی است، بنابراین بنا به ضرورت تیمی از کارشناسان اقتصادی اداره کل اطلاعات استان و کارشناسان وزارتخانه از تهران آمدند و کار تحقیقات و جمع آوری اسناد و مدارک را شروع کردند.

  • شناسایی 12 متهم در این پرونده
  • هشت متهم بازداشت شدند
  • مبلغ تخلف 12 هزار و 700 میلیارد تومان بوده است

رئیس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: بعد از تکمیل اسناد و مدارک متوجه شدیم طی مدت پنج سال تعداد زیادی ضمانت نامه خارج از ضوابط بانکی و خارج از قوانین و مجوزاتی که می بایست رعایت و اخذ شود؛ در این شعبه صادر شده است.۱۲ متهم در این پرونده شناسایی و دستگیر شدند که هشت نفر با قرار بازداشت موقت روانه زندان شدند که سه نفر از متهمین مسئول شعبه و بخشی از کارکنان شعب بانک ها و مابقی نیز مشتریانی بودند که ضمانت نامه‌ها را دریافت کردند و چهار نفر نیز آزاد شده اند که پرونده آن ها تکمیل شده است و مراحل نهایی در حال انجام است تا به زودی در دادگاه مطرح و کار محاکمه انجام گیرد.

وی در ادامه ابراز داشت: نهایتا مبلغ ضمانت نامه هایی که به این شکل صادر شده بود به ۵۷۱ میلیارد تومان رسید و غالب این ضمانتنامه ها هم به بانک برگشت داده شد و فقط چهار فقره از این ضمانتنامهها به بانک مسترد نشده که به وسیله بازپرس در حال پیگیری است که این ضمانتنامه ها نیز به بانک برگشت داده خواهند شد.در اثنای رسیدگی به این ضمانتامه ها با گزارشاتی که بانک داد، تیم تحقیقاتی به موضوع دیگری برخورد کردند که تعداد زیاد قابل توجهی نیز چک بین بانکی بدون پشتوانه با مبلغ ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان صادر شده بود. بانک تجارت هم پول مورد نیاز تعدادی بانک یا صندوق را به حالت مساعده به حساب آن بانک یا صندوق متقاضی واریز می کرده و نهایتا چند روز بعد به بانک برگشت داده می شد و حالت تملک نبوده است. تقریبا ۶۷۰ فقره چک به این شکل صادر شده است و خساراتی که از ناحیه این سوء جریان به بانک وارد شده است مبلغی معادل ۲۳۰ میلیارد تومان است که این مبالغ علاوه بر اینکه اصل وجه برگشت داده شده است طبق توافق نامه ای به بانک پرداخت شده است و آخرین قسط جبران خسارت ها به بانک در پایان دی ماه سال جاری پرداخت می شود.

دادستان کل کشور: موافق اعلام رسانه‌ای این پرونده نبودم

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور پس از این اظهارات اعلام کرد: بنده سال 73 رئیس سازمان بازرسی کل کشور بودم و موضوع پرونده فساد 123 میلیاردی مطرح بود و بعد هم پرونده سه هزار میلیاردی و حالا پرونده 12 هزار میلیاردی؛ نمی دانم عدد درست است یا نه و آیا صلاح بود مطرح شود یا نه اما چرا باید هر روز شاهد یک پرونده اینچنینی در کشور باشیم.

وی افزود: من موافق اعلام این فساد نبودم چون ابتدا باید بررسی می شد و مراحل قانونی خود را طی می کرد. خودم هم از رطیق رسانه ها شنیدم. البته این پرونده در دست اطلاعات است و دارند روی آن کار می کنند و در جلسه مبارزه با مفاسد اقتصادی هم مطرح شد.

وقتی بانک‌ها جیغ نمی‌زنند!

به گزارش خبرنگار مهر، هرچند شاید به گفته دادستان کل کشور اعلام اینگونه پرونده ها برای حال عمومی جامعه خوش نباشد، اما به گفته معاون اول قوه قضائیه باید نظام بانکی کشور نظارت ها و حراست های خود را قوی تر کند. سید ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور می‌گوید: چرا بانک‌ها وقتی معوقات زیادی دارند جیغ نمی‌زنند؟ چرا وکیل نمی گیرند و مدعی نیستند؟ چرا برای یک وام کوچک مسکن یا ازدواج این همه مراحل سخت دارد اما برای وام های کلان اینطور نیست؟ حالا باید منتظر ماند و دید نتیجه همایش بزرگ ملی مبارزه با فساد چه میزان تاثیر در کاهش فسادها خواهد داشت.

 
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ جمعه 21 آذر 1393برچسب: فساد, مالی, بزرگ, روزشمار یک فساد بزرگ, فساد 12 هزار, 700میلیاردی,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند
سپیدار خبر: قرعه‌کشی لیگ قهرمانان آسیا؛
قرعه‌کشی مرحله گروهی مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا برگزار شد و تیم‌های ایرانی حریفان خود در این مرحله از مسابقات را شناختند.
به گزارش سپیدار خبر، قرعه کشی مسابقات فصل 2015 - 2016 لیگ قهرمانان آسیا ظهر امروز در مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا در مالزی برگزار شد و نمایندگان ایران حریفان خود را شناختند.

پرسپولیس، فولاد، تراکتورسازی و نفت تهران 4 نماینده ایران در این رقابت‌ها هستند که البته نفت تهران باید در مرحله پلی‌آف بازی کند.

گروه A
پرسپولیس - النصر عربستان - لخویای قطر - برنده پلی‌آف 3 غرب آسیا (برنده بازی الجزیره امارات و بنیادکار ازبکستان)

گروه B
پاختاکور ازبکستان- الشباب عربستان- العین امارات - برنده پلی‌آف 2 غرب آسیا (برنده بازی نفت تهران با الجیش قطر و النهدا عمان)

گروه C
فولاد خوزستان - لکوموتیو ازبکستان - الهلال عربستان- برنده پلی‌آف 4 غرب آسیا ( برنده دیدار الوحده امارات با برنده بازی ریفا بحرین و السد قطر)

گروه D
تراکتورسازی تبریز - نسف قارشی ازبکستان - الاهلی امارات - برنده پلی‌آف یک غرب آسیا ( برنده دیدار الاهلی عربستان با برنده الوحدت اردن و القادسیه کویت)

گروه E
جئونبوک هیوندای کره جنوبی - شاندونگ لیوننگ چین  - بین دونگ ویتنام - برنده پلی‌آف 2 شرق آسیا

گروه F
گامبااوزاکای ژاپن - سئونگنام کره جنوبی - بوریرام یونایتد تایلند - برنده پلی‌آف 3 شرق آسیا

گروه G
بریسبین رور استرالیا - اوراواردز ژاپن - سوون بلووینگز کره جنوبی - برنده پلی‌آف 4 شرق آسیا

گروه H
گوانگجواورگراند چین - وسترن سیدنی استرالیا - کاشیماآنتلرز ژاپن - برنده پلی‌آف یک شرق آسیا

تیم نفت تهران در دور سوم پلی آف که 28 بهمن 93 برگزار خواهد شد با برنده دیدار الجیش قطر و النهدا عمان که 21 بهمن 93 در دور دوم پلی آف برگزار می‌شود، بازی خواهد کرد و در صورت برتری به گروه B خواهد رفت.

دیدارهای پلی‌آف 28 بهمن برگزار خواهد شد.
 
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ جمعه 21 آذر 1393برچسب:لیگ قهرمانان آسیا, تراکتورسازی ,پرسپولیس, نفت تهران, قرعه کشی, فولاد,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 به گزارش سپیدار خبر" تصاویر رهبری در پیاده‌روی اربعین

 
 
عکس: سید حسن موسوی
 
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ جمعه 21 آذر 1393برچسب: عکس , رهبر, تصاویر , پیاده روی , عزاداران ,زائر , کربلا ,اربعین,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 گزارشی از دردهای یک جانباز اعصاب و روان و مادرش


مادر، حالا فقط می‌خواهد که پسرش زودتر از این همه درد و رنج رها شود. شاید او در دلش به رفتن پسرش هم راحت باشد و وقتی هشدار پزشکان درباره ازدواج مهرداد را می‌گوید، نفسی با آه می‌کشد که قلب هر شنونده ای را به درد می آورد.
گروه جهاد و مقاومت خبرنگار سپیدار خبر - از مشرق یکی از کوچه‌های‌ حاشیه‌ای رباط‌کریم مقصد ما بود تا به دیدار «هاجر میرشکار» مادر جانباز اعصاب و روان «مهرداد امینی» برویم. در یک صبح سرد پاییزی و دقیقا همان ساعاتی که مردم کم کم برای کار روزانه گرم می‌شدند و هر کسی سرگرم گرفتاری‌های خود بود، خیابان فدائیان ما را به کوچه‌ای رساند که خانه‌های نوسازی داشت اما خیلی از زمین‌هایش خالی افتاده بود و به خوبی حس و حال حاشیه یک شهر اقماری را القا می‌کرد.

مادری که برای مخارج جانبازش مجبور به کارگری است!+عکس و فیلم

خانم میرشکار سفره صبحانه را هم پهن کرده بود اما مگر می شد پای دردهای این مادر نشست و صبحانه هم خورد؟! مادری که برای گذران زندگی خود و فرزند جانبازش مجبور بود با سنی بالای 60 سال، به خانه این و آن برود و کار کند! دستش را رد نکردیم و بیسکویتی را به زور استکانی چای پایین دادیم.

مهرداد امینی در روزهای گرم و سوزان جنگ، با خانواده اش در اهواز زندگی می کرد و وقتی خودش را شناخت و توانست اسلحه به دست بگیرد به یگان های رزمی رفت و شد رزمنده‌ای پا به کار که به خاطر جنوبی بودنش به درد کارهای اطلاعات – عملیات می خورد.

مادری که برای مخارج جانبازش مجبور به کارگری است!+عکس و فیلم

خانواده امینی هم در زیر بمباران‌های دشمن اهواز را ترک نکردند و بعضی مواقع که فشار جنگ زیاد می شد، به روستاهای اطراف اهواز می رفتند. اما در این روزها هم مهرداد به جبهه می رفت.

حالا مهرداد، جانباز است و از ناحیه اعصاب و روان رنج می‌برد. به او که شب و روزش یکی شده و مدام نماز می‌خواند و عبادت می‌کند، فقط 25 درصد جانبازی داده‌اند و این یعنی کمترین امکانات برای جانبازی که به خاطر جانبازی اش نتوانست ازدواج کند و حالا حتی مادر هم برای نگهداری او مجبور به کارگری در خانه‌های مردم است! البته خودش می گوید که کم خونی دارد و دیگر حتی نمی تواند کارگری کند...

مادری که برای مخارج جانبازش مجبور به کارگری است!+عکس و فیلم
مهرداد امینی سمت چپ تصویر دیده می شود

خانم میرشکار می‌گوید حتی وقتی که دست مهرداد در جنگ آسیب دید و به بیمارستانی در مشهد منتقل شد، هزینه جراحی‌اش را ما دادیم چون هیچگونه بیمه‌ای نداشت. نزدیک بود دست مهرداد از کار بیفتد اما کم کم، عصب‌هایش به هم متصل و خوب شد.

مادر مهرداد به یک بیماری صعب العلاج مبتلا شد اما به لطف خدا بعد از گذراندن دوران شیمی درمانی بهبود یافت اما چیزی نگذشته بود که به عمل جراحی باز قلب، نیاز پیدا کرد و بعد از آن بود که پزشکان به او امر کردند که به خوزستان برنگردد و در تهران زندگی کند اما او که شوهر را با بیماری دیابت و یکی از پسرانش را با بیماری نامعلوم از دست داده بود، توانست در حاشیه رباط‌کریم خانه‌ای را برای خود و فرزند جانبازش دست و پا کند.

مادری که برای مخارج جانبازش مجبور به کارگری است!+عکس و فیلم

دیدار با جانباز مهرداد امینی برای ما میسر نشد، چون روز قبل از دیدار ما، خانم میرشکار، مهرداد را به بیمارستان‌های مختلفی برده بود اما هیچکدام حاضر به پذیرش نشده بودند تا اینکه یکی از بیمارستان‌های روانپزشکی به خاطر سوابق درمانی مهرداد در آن بیمارستان، حاضر به بستری او شد. از مهرداد فقط عکسی به دیوار بود که جوانی پر انرژی را نشان می‌داد. جوانی زیبا‌رو با چهره‌ای دلنشین که حالا احتمالا با غم و دردهایش حتما چروکیده و تکیده شده است.

مادر، حالا فقط می‌خواهد که پسرش زودتر از این همه درد و رنج رها شود. شاید او در دلش به رفتن پسرش هم راحت باشد و وقتی هشدار پزشکان درباره ازدواج مهرداد را می‌گوید، نفسی با آه می‌کشد که قلب هر شنونده ای را به درد می آورد.

مادری که برای مخارج جانبازش مجبور به کارگری است!+عکس و فیلم
وسائل ناچیز آشپزخانه که دوستان و آشنایان به خانم میرشکار داده اند

ما کمتر از یک ساعت مهمان این مادر رنجدیده بودیم و شاید بیشترین درخواست او، حل شدن مشکلاتش برای بستری فرزند جانباز و امرار معاش اوست. خواسته‌هایی که می‌تواند عرق شرم را بر پیشانی هر مسئول و خواننده این گزارش بنشاند. خانم میرشکار حالا بعد از گذشت سال‌ها از اتمام جنگ، دیگر توانایی جنگیدن با مشکلات برای زنده ماندن فرزندش را ندارد.

فیلم گزیده‌ای از صحبت‌های مادر جانباز مهرداد امینی را نیز ببینید و با او همدردی کنید...

 

دانلود

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 19 آذر 1393برچسب:مادر ,جانباز ,امینی,مادری , مخارج جانباز,مجبور , کارگری,عکس , فیلم,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 با انتشار متن گزارش دیوان محاسبات؛


در حالی که مقامات ارشد دولت یازدهم بارها برداشت غیرقانونی از صندوق توسعه ملی را تکذیب کرده بودند، سرانجام گزارش کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، بروز این تخلف 4.1 میلیارد دلاری را تایید کرد.
گروه اقتصادی سپیدار خبر -اوایل امسال، برخی نمایندگان مجلس بر طبق گزارش دیوان محاسبات از برداشت غیرقانونی دولت از منابع صندوق توسعه ملی در اواخر سال 1392 خبر دادند. این خبر، چندین بار به صراحت از سوی مسئولان دولتی تکذیب شد؛ اما نمایندگان مجلس هر بار اطلاعات دقیق‌تری از اقدام دولت منتشر کرده‌اند.

آیا دولت برداشت4 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را باز هم انکار می کند؟مسعود میرکاظمی نماینده مردم تهران در مجلس 27 فروردین امسال از برداشت غیرقانونی 4.1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی خبر داد و گفت: 2.6 میلیارد دلار از این رقم معادل 6 هزار و 500 میلیارد تومان توسط بانک مرکزی مستقیماً خلق پول شده و معادل ریالی آن به حساب خزانه ریخته شده است که باعث افزایش پایه پولی خواهد شد. تورم این اقدام گریبانگیر مردم می‌شود و مصداق بارز بی‌انضباطی مالی است.

مدتی بعد سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در این باره اظهارداشت: مگر می‌شود 4.1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کنیم ولی مجلس 6 وزیر ما را استیضاح نکند؟!

با توجه به اینکه الیاس نادران نماینده دیگر مجلس هم در این باره صحبت کرده بود، نوبخت گفت:‌ من با آقای نادران که شخصیت محترمی هستند در این مورد صحبت خواهم کرد که دلایل خود را از کجا آورده‌اند.

آیا دولت برداشت4 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را باز هم انکار می کند؟جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه در توضیح نحوه بروز این تخلف بزرگ گفته بود: «دولت به استناد مصوبه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی از صندوق توسعه ملی برداشت کرده است. ماجرا بدین ترتیب بوده که دولت به شرکت نیکو نفت فروخته و این شرکت نیز این نفت را به یک شرکت اماراتی فروخته اما شرکت اماراتی پول آن را نداده است. پس از اینکه شرکت اماراتی پول نفت را نداده است، در ستاد تدابیر ویژه اقتصادی مصوب شده که صندوق توسعه ملی پول این میزان نفت یعنی معادل 4.1 میلیارد دلار را به بانک مرکزی بدهد و صندوق توسعه این مبلغ را از شرکت نیکو دریافت کند که این کار خلاف است چرا که درآمدی وصول نشده که دولت بتواند به استناد مصوبه ستاد تدابیر ویژه آن را به عنوان درآمد وصول شده تلقی کند.»

به گفته قادری، «به استناد این مصوبه 4.1 میلیارد دلار از  منابع صندوق توسعه ملی را به بانک مرکزی دادند و بانک مرکزی آن را به عنوان درآمد وصول شده فروش نفت تلقی کرده و از آن مقدار سهم صندوق توسعه ملی، سهم شرکت نفت و سهم دولت را تعیین کرده و مبلغ سهم اختصاص یافته به دولت را به معادل ریالی آن تبدیل کرده است. این کار غیرقانونی بوده است، چرا که درآمدی وصول نشده بلکه برداشت از منابع صندوق توسعه ملی است و صندوق توسعه ملی نیز تاکنون نتوانسته طلب خود را از شرکت نیکو وصول کند؛ اگر این روش درست باشد دولت می‌تواند تمام بدهی‌های خود از جمله بدهی‌ با بابک زنجانی را نیز  همین روال انجام دهد. این اقدام درستی نیست و دولت نمی‌تواند چنین اقدامی انجام دهد، برداشت از صندوق توسعه ملی به مصوبه مجلس نیاز دارد.»

سرانجام با تاخیر چندماه سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دوشنبه 17 آذرماه خبر داد که طبق بررسی های این کمیسیون، برداشت ۴.۱ میلیارد دلار از حساب صندوق توسعه ملی توسط دولت خلاف قانون تشخیص داده شد و دولت متخلف شناخته شد.

آیا دولت برداشت4 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را باز هم انکار می کند؟غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار و سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به تهیه گزارشی در مورد برداشت ۴.۱ میلیارد دلاری دولت از حساب صندوق توسعه ملی در پایان سال ۱۳۹۲ در کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: برداشت ۴.۱ میلیارد دلاری از حساب صندوق توسعه ملی برخلاف مفاد بند ۲-۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور است و دولت در برداشت از این صندوق در انتهای سال گذشته تخلف قانونی انجام داده است.

وی افزود: طبق بند ۲-۲ قانون بودجه سال ۹۲ استفاده از ذخایر ارزی بانک مرکزی و منابع صندوق توسعه ملی ‌به‌ استثنای مجوزهای صادره این قانون برای تأمین نیازهای بودجه کل کشور به هر شکل ممنوع است.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه برهمین اساس خاطرنشان کرد: در اجرای ماده ۲۳۶ آیین نامه داخلی مجلس، بررسی صحت برداشت دولت از این صندوق و اینکه آیا تخلفی در این زمینه صورت گرفته است یا خیر به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارجاع شد که پس از دریافت گزارش دیوان محاسبات و بررسی موضوع در کمیسیون، برداشت دولت از این صندوق خلاف قانون تشخیص داده شد و دولت متخلف شناخته شد.

کاتب ادامه داد: این مبلغ (۴.۱ میلیارد دلار) مطالبه وزارت نفت از محل صادرات نفت بوده که عنوان می‌شود دولت این مبلغ را در پایان سال وصول کرده اما بعد از تبدیل ارز آن به ریال از طریق بانک مرکزی، این مبلغ را برای پروژه‌های عمرانی هزینه کرده که جمعاً بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

وی در پایان گفت: نظر کمیسیون بر این بود که این مبلغ متعلق به صندوق توسعه ملی و سهم این صندوق از نفت بوده ولی در حوزه عمرانی هزینه شده است.

صحن علنی مجلس شورای اسلامی این هفته گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درخصوص برداشت 4.1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی توسط دولت در سال گذشته را بررسی خواهد کرد.

متن گزارش دیوان محاسبات درباره برداشت 4.1 میلیارد دلار از صندوق توسعه توسط دولت را دراینجا بخوانید.

* مروری بر مواضع دولتی ها

برداشت دولت از صندوق توسعه ملی در حالی است که اوایل امسال 4 مقام ارشد دولتی به صراحت این موضوع را تکذیب می کردند. نوبخت می گفت اگر چنین اتفاقی رخ داده باشد، حق مجلس است که 6 وزیر دولت را استیضاح کند. طیب نیا هم می گفت اگر کسی این موضوع را اثبات کند به او جایزه می دهم.

اینک که کمیسیون برنامه و بودجه تخلف دولت را تایید کرده، آیا مسئولان دولتی همچنان بر انکار خود اصرار می کنند؟

آیا 4.1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شده است؟

آیا 4.1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شده است؟

آیا 4.1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شده است؟

آیا 4.1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شده است؟

آیا 4.1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شده است؟
 
 
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


رزمایش طرح زمستانی گردنه‌های برف‌گیر
به گزارش سپیدار خبر" رزمایش ترافیکی طرح زمستانه سال 93 همزمان در تهران و 28 استان کشور با حضور 39 تیم ثابت و سیار آغاز شد.
 
 
 

 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 19 آذر 1393برچسب:رزمایش ,طرح زمستانی, گردنه , برف , پیشگیری,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 گزارش ویژه از تنفس مصنوعی به فتنه به بهانه 16 آذر

در حالی که منتقدان دولت اجازه حضور در دانشگاه ها در مراسم 16 آذر را نیافتند، فتنه گران زیادی با جولان در دانشگاه‌ها خوراک خبری رسانه های معاند را فراهم کردند.

به گزارش سپیدار خبر"  از راه دانا، روز گذشته مراسم 16 آذر در دانشگاه‌های کشور در حالی برگزار شد که تنها چند ساعت مانده به سخنرانی منتقدان دولت در دانشگاه‌ها به آنها اطلاع داده شد که برنامه آنها از سوی وزارت علوم لغو شده است و آنها نمی توانند در روز 16 آذر در دانشگاه‌ها سخنرانی داشته باشند.

این در حالی بود که سخنرانان دیگری که سابقه طولانی در فتنه داشتند سخنرانی های متعدد خود را در دانشگاه‌های کشور انجام داده و کسی مانع برگزاری برنامه‌های آنها در دانشگاه ها نشد.

اجرای این برنامه‌ها با حضور فتنه‌گران در دانشگاه‌ها حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت که دانشجونماها با حمایت از این سخنرانان به این حاشیه‌ها دامن زدند.

 

شعار رفع حصر در کنار خاموشی اجباری منتقدان دولت

معین، جلایی‌پور، مطهری، عباس عبدی، شریعتی و... از فتنه‌گران و حامیان فتنه بودند که در دانشگاه‌هایی که حضور یافتند با حمایت از فتنه، باعث شدند تا دانشجونماهایی که منتظر چنین فرصت‌هایی بودند از فرصت استفاده کرده و دانشگاه‌ها را به اغتشاش بکشانند.

این دانشجویان با برنامه ریزی‌های قبلی پیام تصویری یکی از سران فتنه را در جشن‌های خود پخش کرده و خواستار آزادی سران فتنه شدند.

دانشجویان مسئله دار با بازگشت به فضای دانشگاه و سوء استفاده از فضایی که مسئولین دانشگاه‌ها برای آنها فراهم کرده بودند توهین های گسترده ای به نظام جمهوری اسلامی، قرآن، ولایت فقیه و رهبری داشتند.

 

توهین به عکس امام خمینی در حضور علی مطهری

این افراد همان کسانی بودند که در سال 88 عکس امام را پاره کرده و خیمه‌های امام حسین را به آتش کشیدند؛ در جایی دیگر در روز عزای امام حسین(ع) با سوت و کف زدن مراسم عزای ایشان را تبدیل به جشن پایکوبی کردند.

در مراسم 16 آذر دانشکده فنی دانشگاه تهران که با حضور علی مطهری برگزار شد، عده ای با وارونه کردن عکس امام خمینی در کنار عکس خاتمی، نشان دادند که افکار واقعی این فتنه‌گران در حقیقت چیست و مخالفت‌های اصلاح‌طلبان در اصل با امام خمینی(ره)، انقلاب و آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

در مراسمی دیگر در دانشگاه آزاد تهران واحد جنوب شعار «استقلال آزادی جمهوری اسلامی» به شعار «اصلاحات، آزادی، جمهوری عدالت» تبدیل شده و یکی از مهمانان برنامه با توهین به علمای دین و مسئولان ارشد نظام، آیاتی از قرآن را زیر سوال برد.

 

سریال توهین به امام خمینی در 16 آذر 93 تکمیل شد

در حالی این اتفاق صورت می گیرد که عیسی سحرخیز، مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد دولت خاتمی اذعان کرده بود که بسیاری از اصلاح‌طلبان برخلاف اول انقلاب دیگر علاقه‌ای به امام خمینی ندارند.

از طرف دیگر جلایی پور هم به عنوان یک اصلاح‌طلب فعال در فتنه پروژه اگر امام زنده بود را کلید زد و در حالی که مواضع امام را تحریف می کرد امام را در تیم خود و هم فکران خود قرار می داد.

این استحاله اصلاح‌طلبی تا جای پیش رفت که احمد پورنجاتی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم در اظهاراتی عجیب با زیر سوال بردن انقلاب اسلامی، علت اصلی انقلاب در سال 57 را عرق خوری و مستی برخی دانست.

اتفاقات 16 آذر 93 مانند اتفاقات 16 آذر 88 در دانشگاه‌ها و حتی در جایی بدتر از آنها بود؛ کسانی که عکس امام را در آن روزها پاره کردند امروز علناً اعلام کردند که از آرمان های امام فاصله گرفته اند.

افرادی که روزی پشت سر سران فتنه ایستاده بودند و امنیت ملی را به خطر انداختند و خون های بسیاری را در این مسیر ریختند، امروز با حمایت‌های مسئولین دانشگاهی، دانشگاه را به پیاده نظام برای خود تبدیل کردند و شعار آزادی سران فتنه را دادند.

 

این در حالی است که رسانه‌های بیگانه با انتشار گسترده اخبار و عکس های جشن 16 آذر دیروز اظهار امیدواری کردند که به زودی سران فتنه آزاد می شوند؛ این اخبار با خوش حالی زاید الوصفی توسط این رسانه ها منتشر می شد.

 

خوشحالی رسانه های معاند از سخنان روحانی در 16 آذر

هماهنگی زیاد میان فتنه‌گران سال 88، اصلاح طلبان، دانشجو نماهایی که سر دسته اغتشاشات در دانشگاه‌ها بودند با رسانه‌های بیگانه نکته قابل تأملی است که از جریان دیروز در سراسر کشور می توان نتیجه گرفت دست های پشت پرده به دنبال سوء استفاده از جنبش  دانشجویی در روز گذشته بودند.

رسانه های معاند نظام با محور قرار دادن این شعار ها و مهمانان روز دانشجو امید تازه ای به فتنه جدید در کشور بسته اند و سخنان روحانی درباره پاسخ وی به رفع حصر را محور قرار داده اند.

اگرچه هزینه های بسیاری در اختیار دانشجویان و جشن دانشجویی 16 آذر در دانشگاه هایی که میزبان عناصر فتنه گر و طرفداران آنها بودند، قرار گرفته بود تا دانشگاه ها را به آشوب بکشانند، از طرف دیگر دانشگاه‌هایی که خواستار برگزاری یک جشن کوچک دانشجویی در دانشگاه خود بودند به خاطر نداشتن بودجه نتوانستند این جشن را برگزار کنند.

محور جریان‌های روز 16 آذر در دانشگاه ها حاشیه های حضور روحانی در مراسم 16 آذر دانشگاه علوم پزشکی ایران بود که در ابتدای سخنرانی روحانی عده‌ای با شعار «هزار روز گذشته موسوی برنگشته» و «پیام ما روشنه حصر باید بشکنه» از سران فتنه حمایت کردند.

در میان صحبت های رئیس‌جمهور پس از شعار عده‌ای در حمایت از سران فتنه فردی با صدای بلند فریاد زد آقای رئیس‌جمهور شما برای شکستن حصر قول دادید که رئیس‌جمهور گفت: راه ما همان است که به شما وعده دادیم و وعده ما با شما شکستنی نیست. در این زمان دانشجویان فریاد روحانی، روحانی، حمایتت می‌کنیم سر دادند و روحانی گفت خواسته من همین است که شما می‌فرمایید.

روحانی در جلساتی دیگر نیز به طور غیر مستقیم قول رفع حصر را به مخاطبان خاص خود داده بود که این وعده های روحانی هر بار روح جدیدی را به فتنه 88 در کشور می دهد.

اگرچه روحانی تا کنون در راستای رفع حصر قدمی بر نداشته است؛ اما اظهار نظرهای این چنینی باعث شده است تا جریان فتنه در کشور دوباره یارگیری های خود را شروع کرده و به تکاپو بیفتد تا فتنه ای جدید در کشور به راه بیندازد.

با اظهارات دیروز روحانی قطعاً فضای کشور برای فعالیت فتنه گران بازتر می شود؛ این در حالی است بارها مقام معظم رهبری تأکید کرده اند که فتنه جزء خطوط قرمز نظام است و باید مسئولین فاصله خود را با این خطوط قرمز رعایت کنند.

رابطه فراموش کردن پیام مردم در 9 دی و وعده هار رفع حصر با اعتدال/ اعتدالی از جنس افراط

با نزدیک شدن به 9 دی ماه و خواسته بزرگ مردمی در خصوص محکومیت سران فتنه و اعدام آنها، روحانی باید پاسخ صریحی نیز به مردم در 9 دی بدهد.

یکی از مطالبات مردم در 9 دی پایان گرفتن فتنه در کشور و همچنین محاکمه سران فتنه بود؛ آیا روحانی با وعده های رفع حصر می خواهد پیام بزرگ مردم در 9 دی ماه را نادیده گرفته و در مقابل طیف عظیمی از مردم که در 9 دی ماه سال 88 فتنه را خاموش کردند،‌ بایستد؟

 

قطعاً شعار اعتدال که روحانی از ابتدای دوران ریاست جمهوری خود سر داده است با حمایت از یک گروه اقلیت در کشور و رسیدگی به خواسته‌های آنها در حالی که اکثر مردم خواستار محاکمه سران فتنه هستند، متناسب نیست و خاموش کردن صدای منتقدان دولت در مراسم 16 آذر و حمایت از مخالفان نظام در این مراسم قطعاً نه تنها اعتدال نبوده بلکه نمونه ای از افراطی گری وزارت علوم در روز 16 آذر است. 

باید به این نکته اشاره کرد که اتفاقات دیروز در دانشگاه های کشور نمونه کاملا کپی شده از اتفاقات و جریان فتنه در 16 آذر سال 88 بود که با حمایت رسانه‌های بیگانه،‌ افرادی در داخل دانشگاه‌ها را به آشوب کشیدند.

دانشجویانی که با دست‌بند های سبز و بازوبند های انتظامات فضای دانشگاه را به فضایی تبدیل کردند تا هر کس که بخواهد به نظام و انقلاب توهین کند به راحتی بتواند در سایه حمایت از آنها این اقدامات را انجام دهد.

 در حالی که در فتنه 88 شعار هم غزه ، هم لبنان جانم فدای اسلام تبدیل به شعار نه غزه و نه لبنان، جانم فدای ایران شد، شعار «استقلال آزادی جمهوری اسلامی» از سوی احسان شریعتی به شعار «اصلاحات، آزادی، جمهوری عدالت» تبدیل شد.

 

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 18 آذر 1393برچسب:تکرار توهین , عکس امام(ره),روزدانشجو, سال93 ,عکس,سپیدار خبر,توهین, گزارش ویژه, تنفس مصنوعی , فتنه ,به بهانه, 16 آذر,, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران:

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: امروز به برکت وجود سازندگان خلاقیت و ابتکارات آنها توانسته‌ایم به موفقیت تولید 4 میلیون بشکه‌ای نفت و حفاری 3 هزار و 500 حلقه چاه برسیم.

به گزارش سپیدار خبر" از از فارس، حیدر بهمنی عصر امروز در مراسم اختتامیه نمایشگاه صنعت نفت که در تالار اجتماعات شرکت ملی حفاری ایران در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: امروز به برکت وجود سازندگان خلاقیت و ابتکارات آنها توانسته‌ایم به موفقیت تولید 4 میلیون بشکه‌ای نفت و حفاری 3 هزار و 500 حلقه چاه برسیم.

وی ضمن قدردانی از حضور سازندگان داخلی در نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات نفت خوزستان‏، افزود: این نمایشگاه چون نمایشگاه تخصصی رسمی صنعت نفت کشور است باید در مناطق نفت‌خیز برگزار شود.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران تصریح کرد: یک زمانی معضل کشور، جنگ تحمیلی بود که امروز این معضل به مسائل اقتصادی مربوط می‌شود که نیاز به تمهیدات جدی برای برطرف‌سازی و به‌دنبال آن ریشه کردن بیکاری دارد.

بهمنی با تاکید بر اینکه در صورت حل معضل اقتصادی به نوعی مشکلات ما در کشور حل خواهد شد افزود: امروز باید پشتیبان سازندگان و تولید کنندگان بوده و آن‌ها را حمایت کنیم تا عوامل پیشرفت کشور را چون سایر کشورهای پیشرفته رقم بزنند.

این مدیرعامل در پایان عنوان کرد: در هر کشوری مدیران و دولت‌ها تغییر می‌کند اما مهم این است که ما بتوانیم مسیرهای قبلی را دنبال کنیم یا اصلاحات و ایرادات مسیر قبلی را برطرف کنیم.

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 18 آذر 1393برچسب:ایران , تولید, روزانه ‌,4 میلیون, بشکه‌ نفت, حفاری, 3500 حلقه چاه,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 آیت‌اللهی خبر داد:

نایب رئیس فدراسیون فوتبال اعلام کرد تنها مربی داخلی می‌تواند تیم را در 50 روز باقیمانده به مسابقات آماده کند.

به گزارش سپیدار خبر" و به نقل از سایت فدراسیون فوتبال، سیدهادی آیت‌اللهی پس از نشست هیات رئیسه فدراسیون فوتبال، ضمن بیان مطلب فوق گفت: گزارش خود را به هیات رئیسه فدراسیون فوتبال ارائه کردیم و طی آن مقرر شد اگر تا قبل از 24 آذرماه موضوع انتخاب سرمربی حل نشود، کادر قبلی برنامه‌ها را پیش ببرند تا تصمیم گیری نهایی درباره سرمربی تیم امید گرفته شود.

وی در ادامه درباره برنامه‌های تیم امید افزود: تیم امید از 24 آذرماه تا 6 دی‌ماه در جزیره کیش اردوی خود را برگزار می‌کند. همچنین این تیم از 7 تا 24 دی‌ماه در کویت یا امارات اردو می‌زند و اردوی دیگر هم در آنتالیا خواهد بود که طی آن ملی پوشان امید 6 بهمن به مصاف تیم امید دانمارک می‌رود.

نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال درباره گزینه‌های تیم امید هم اظهار کرد: نفراتی همچون مهدی تارتار، منصور ابراهیم‌زاده و محمد خاکپور و مربیان دیگری جزو گزینه‌‌های ما بودند که تعدادی از آنها به دلایل مختلف نمی‌توانستند در بین گزینه‌ها باقی بمانند. به طور مثال تارتار با صبای قم قرارداد بست و ابراهیم‌زاده هم نتوانست نظر جمعی را به خودش جلب کند اما قرار شد با توجه به اینکه خاکپور در اردوی قطر مدیریت فنی تیم را بر عهده داشته، فعلا تیم را اداره کند تا کارها به روال خودش برگردد.

وی درباره احتمال حضور مربی خارجی در تیم ملی امید اینگونه پاسخ داد: با توجه زمان اندکی که پیش رو داریم بهتر است تا مربی ایران به دلیل آشنایی کامل با شرایط بازیکنان و تیم ملی امید انتخاب شود تا در 50 روز فرصت باقیمانده مناسب‌ترین آماده‌سازی برای تیم امید انجام شود زیرا از 3 فروردین بازی‌های مقدماتی المپیک شروع می‌شود. از نظر ما خاکپور به شرایط تیم کاملا تسلط دارد و در حال حاضر تیم توسط او اداره می‌شود تا تصمیم نهایی گرفته شود.

آیت‌اللهی در پایان درباره استغفای کاشانی از مدیریت تیم ملی امید گفت: من در جریان استعفای کاشانی نیستم و اطلاعاتم به اندازه دیگران است. آنطور که به ما خبر داده‌اند، کاشانی به کربلا رفته است. ما برای حضور کاشانی در این جلسه پیگیر او بودیم اما به ما اطلاع دادند او صبح امروز عازم کربلا شده است.

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 18 آذر 1393برچسب:سرمربی, امید, ایرانی , رویارویی ,تیم امید,دانمارک,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند
وزیر خارجه کشورمان گفت: مذاکرات ایران و 1+5 به زودی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار سپیدار خبر، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان سه‌شنبه عصر در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که این اجلاس با نشستی که چند هفته اخیر در قم برگزار شد چه تفاوتی دارد؟ گفت: هرکدام از این دو جلسه با یک هدف اما در دو جهت برگزار شده است. یکی این که صرفا هماهنگی‌های مذهبی علیه گروه‌های تکفیری صورت گیرد و این‌جا نیز هماهنگی‌های وسیع سیاسی صورت گرفت که یکی از ابعاد مهم این اجلاس بحث فرهنگی و مذهبی است اما ابعاد دیگری هم دارد که در حال بررسی است.
 
او گفت: اجلاس قم بسیار ارزنده بود به ویژه برای همکاری داخل جهان اسلام علیه حرکت‌های تکفیری و این اجلاس هم حرکت‌های مکمل آن اجلاس را در خود دارد البته ما در برگزاری اجلاس قم در محضر آیات عظام مکارم شیرازی و سبحانی بودیم و ان‌شاالله این دو اجلاس به هدف مشترک برخورد با حرکت‌های ضد اسلامی و تکفیری برسد.
 
وزیر خارجه درباره دیدار سه جانبه‌اش با وزیران خارجه عراق و سوریه که عصر روز سه‌شنبه در حاشیه کنفرانس بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراطی‌گری برگزار شد گفت: عراق، سوریه و ایران کشورهایی هستند که در مبارزه با ترور و افراط از ابتدا دیدگاه مشترک داشتند بنابراین همکاری این کشورها ضروری است و در این اجلاس هم توافق کردیم که این همکاری‌ها ادامه یابد و این اولین جلسه همکاری ما است.
 
رییس دستگاه دیپلماسی درباره پیشنهاد رییس‌جمهور در کنفرانس جهان علیه خشونت و افراطی‌گری گفت: پیشنهادهایی که آقای روحانی مطرح کردند ما در جلسات مختلف بین‌المللی مطرح می‌کنیم و همین‌طور در این اجلاس هم مطرح شد و هدف مشترکی که ما داریم مبارزه با افراط و خشونت و حرکت‌های ضد اسلام و انسان و همه ادیان است که مردم بی‌گناه را قربانی می‌کند و سعی داریم این حرکت‌ها را کنترل و در نهایت از بین ببریم.
 
ظریف در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات بعدی ایران و 1+5 گفت: ان شاالله مذاکرات به‌زودی انجام می‌شود و کارها به خوبی پیش می‌رود.

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 18 آذر 1393برچسب: ظریف, مذاکرات ,ایران, 1+5, به‌زودی, برگزار می‌شود,سپیدار هبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 حجت‌الاسلام والمسلمین علوی: 

سپیدار خبر ـ وزیر اطلاعات، گفت: وزارت اطلاعات و سربازان گمنام امام زمان(عج) گرایش به هیچ یک از گروه‌های سیاسی اصولگرا، اصلاح طلب و یا مستقل ندارند و کار خود را براساس قانون انجام می دهند.
 
 

وزير اطلاعات

به گزارش خبرنگار سپیدار خبر از رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات امروز در نشست شورای اداری استان خراسان شمالی، با بیان این که وزارت اطلاعات و کارکنان این وزارت خانه در عمل هیچ گونه گرایش سیاسی ندارند، اظهار کرد: در این وزارتخانه تنها قانون ملاک عمل است.

 

وی افزود: لازمه جامعه پویا و بانشاط تعدد احزاب و گروه های سیاسی است و از نظر ما تمام گروه ها و احزاب سیاسی که دارای مجوز قانونی اند، فرزندان یک خانواده محسوب می شوند و در یک خانواده نیز حضور چند سلیقه به معنای دعوا و نزاع نیست.

 

وزیر اطلاعات گفت: این امنیت و احساس امنیت برای دانشجو و استاد دانشگاه و حوزه ما نیز وجود دارد و آنها نیز می توانند در سایه همین امنیت بدون هیچ گونه مساله ای نظرات خود را اظهار کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین علوی اضافه کرد: دولت به دنبال به حاشیه راندن هیچ جریان سیاسی نیست و وزارت اطلاعات و سربازان گمنام امام زمان(عج) نیز برای ارتقا و یا حذف هیچ جریان سیاسی تلاش نخواهند کرد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری افزود: از نگاه دولت تدبیر و امید هر فردی که برای توسعه کشور و استان تاثیرگذار باشد، فضای کار برای خدمت به مردم برایش فراهم خواهد بود.

 

حجت الاسلام والمسلمین علوی اظهار کرد: تمام گروه ها و احزاب سیاسی در کشور باید در جهت هم افزایی تلاش کنند، چرا که ما در جمهوری اسلامی ایران زیر لوای ولی فقیه و رهبری و به تعبیر رییس جمهوری زیر یک پرچم برافراشته و آن هم رهبر معظم انقلاب خدمت می کنیم.

 

وی افزود: جمهور اسلامی از نظر منطق چنان دست پری دارد که جواب مخالفان سیاسی خود را با منطق و استدلال می دهد و در این مسیر نیازی به قهر و غضب نیست.

 

حق الناس و حفظ آبروی مردم خط قرمز وزارت اطلاعات

 

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری در ادامه اظهار کرد: نیروهای اطلاعاتی ما تمام توان خود را بر این امر متمرکز کرده اند که نابجا آبروی کسی را نبرند و این دقت نظر حتی در پاسخگویی به استعلاماتی که برای افراد از این وزارتخانه انجام می شود نیز رعایت می شود.

 

وی افزود: اگر در بررسی استعلام فردی نیروهای ما به این نتیجه برسند که ابهاماتی در پرونده وی وجود دارد با دعوت از فرد مربوطه و سؤال از وی و بررسی میدانی، این ابهامات را از بین می برند تا حقی از کسی ضایع نشود.

 

حجت الاسلام والمسلمین علوی اضافه کرد: رعایت حق الناس برای نیروهای اطلاعاتی، قضایی و انتظامی ما بسیار مهم است و ما که بیشتر با مردم سر و کار داریم، باید رعایت حق الناس را در دستور کار خود قرار دهیم.

 

وزیر اطلاعات گفت: این وزارتخانه وارد زندگی شخصی افراد نمی شود چون این را شرع مقدس حرام دانسته و ما نباید برای کسی اضطراب و ترس ایجاد کنیم.

 

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری افزود: ما مأمور نشده ایم که نیت خوانی کنیم، بلکه ما که با حق الناس سر و کار داریم باید دقت عمل بیشتری در رفتارمان داشته باشیم تا حقی از کسی ضایع نشود.

 

وزیر اطلاعات با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان فرهنگ، اقتصاد و مدیریت جهادی گفت: تحقق این خواست رهبری در جامعه نیازمند برقراری امنیت و نشاط است و باید این احساس امنیت در همه جا نمایان باشد.

 

در جمهوری اسلامی همه زیر پرچم ولایت فقیه خدمت می کنند

 

وزیر اطلاعات گفت: در نظام جمهوری اسلامی همه نیروها زیر پرچم ولایت معظم فقیه خدمت می کنند و این اصلی ترین محور وحدت بخش نظام است.

 

حجت الاسلام والمسلمین علوی اظهار کرد: اکنون با همدلی و وحدت بین مسؤولان، مردم نیز به آینده امیدوارتر شده اند و عرصه بر عوامل ناسازگار و ماجراجو نیز تنگ شده است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: وقتی در جامعه نشاط، شادی و احساس امنیت وجود داشته باشد، امید و پویایی نیز ایجاد می شود و چرخه اقتصاد، صنعت و علم نیز به تحرک واداشته می شود.

 

وزیر اطلاعات اظهار کرد: وجود رونق اقتصادی در جامعه باعث می شود تا تحریم دشمنان نیز هر چند سخت، کارساز نباشد و جامعه به ثبات اقتصادی و علمی برسد.

 

حجت الاسلام والمسلمین علوی افزود: مردم محور اصلی امنیت در جامعه هستند و وزارت اطلاعات به دنبال ایجاد امنیت و احساس امنیت جامع در جامعه، با تکیه بر مشارکت مردم است.

 

وی اضافه کرد: فرهنگ اطلاعاتی ما بر مبنای مفاهیم شرعی و دینی استوار است و از بدنه این وزارتخانه و نیروهای اطلاعاتی ما جز خدمت تراوش نمی کند.

 

وزیر اطلاعات گفت: امروز سربازان گمنام امام زمان (عج) تکیه گاهی برای امنیت مردم هستند و ما افتخار می کنیم که خدمتگزار این مردم هستیم.

 

آزادی فعالیت احزاب سیاسی در چارچوب قانون

 

وزیر اطلاعات اضافه کرد: امروز در پرتو وحدت و امنیت، فضای رشد و بالندگی در کشور ایجاد شده و تمام مردم و اقشار مختلف می توانند براحتی ابراز عقیده کنند و احزاب و گروه های سیاسی نیز بدون هیچ مشکلی فعالیت و رقابت سالم خود را دارند.

 

حجت الاسلام والمسلمین علوی گفت: احزاب و گروه های سیاسی در کشور تا زمانی که در چارچوب قانون فعالیت داشته باشند و حاشیه های امنیتی در اجتماعات آنها وجود نداشته باشد، مشکلی برای فعالیت نخواهند داشت.

 

وی افزود: احزاب سیاسی نیز باید فعالیت خود را در چارچوب یک رقابت سیاسی سالم تعریف کنند که در صورت شکل گیری چنین رقابتی، نیازی به دعوا و نزاع های سیاسی نیست.

 

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 18 آذر 1393برچسب:وزارت اطلاعات ,گرایش سیاسی , ولایت فقیه, اصلی ترین محور ,وحدت, نظام ,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند
آيت الله خاتمي

آیت الله خاتمی در گفت وگو با رسا: 
سپیدار خبر ـ امام جمعه موقت تهران، زیارت و راهپیمایی اربعین امسال را «رزمایش ضد تکفیری‌ها‌« خواند و تأکید کرد: امسال زیارت امام حسین(ع) مفهوم و جایگاه ویژه‌ای دارد و کاروان‌های مردم در کشور عراق که گوشه‌ای از آن را گروه‌های تکفیری تصرف کرده‌اند با کمال شجاعت، شهامت و عشق به امام حسین(ع) راهی کربلا شده‌اند.
 
 

به گزارش خبرنگار سپیدار خبر" آیت‌الله سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در گفت‌وگو با رسا، اهمیت زیارت امام حسین(ع) را مورد تأکید ائمه اطهار(ع) خواند و گفت:  ائمه اطهار(ع) در هر شرایطی زیارت سید و سالار شهیدان(ع)‌ را مورد تاکید و تشویق قرار می‌دادند.

 

وی با اشاره به روایات وارد شده درباره اهمیت و فضیلت زیارت امام حسین(ع) خاطرنشان کرد: کتاب «کامل الزیارات» بهترین مصدر روایات با موضوع زیارت سیدالشهدا(ع)‌ است.

 

امام جمعه موقت تهران به جایگاه زیارت امام حسین(ع) در منابع روایی شیعه اشاره و تأکید کرد: در برخی روایاتثواب زیارت امام حسین(ع) معادل ثواب هزار حج و هزار عمره است.

 

وی زیارت سیدالشهدا(ع) را از حقوق الهی خواند و تصریح کرد: در روایت آمده است «کسی که زیارت سیدالشهدا(ع) را ترک کند در واقع، حق خدا را ترک کرده است زیرا امام حسین(ع) شهید راه خدا است.»

 

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری، زیارت و راهپیمایی اربعین امسال را «رزمایش ضد تکفیری‌ها‌» دانست و تأکید کرد: امسال زیارت امام حسین(ع) مفهوم و جایگاه ویژه‌ای دارد و کاروان‌های مختلف در کشور عراق که گوشه‌ای از آن را گروه‌های تکفیری تصرف کرده‌اند با کمال شجاعت، شهامت و عشق به امام حسین(ع) راهی کربلا شده‌اند.

 

وی یادآور شد: طبق نظر مسؤولان تاکنون جمعیت ایرانیانی که عازم کربلا هستند هشتصد هزار نفر است و به طور حتم تا اربعین به بیش از این تعداد خواهد رسید چنان که مسؤولان عراقی تعداد کل زوار حسینی(ع) را بیست میلیون نفر تخمین زده‌اند.

 

آیت الله خاتمی در پایان افزود: از خداوند می‌خواهیم این فضیلت و عمل صالح بزرگ را از تمامی زائران امام حسین(ع) بپذیرد./908/ت302/ج

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 18 آذر 1393برچسب:, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 با استقبال علما، مسؤولان و مردم؛ 

1/ آيت الله نوري همداني
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
سپیدار خبر ـ حضرت آیت الله نوری همدانی با استقبال نماینده ولی فقیه، استاندار، علما،‌ مدیران و اقشار مختلف مردم سمنان وارد این استان شد.
 
 
به گزارش خبرنگار سپیدار خبر از رسا در سمنان، حضرت آیت‌الله حسین نوری‌ همدانی از مراجع تقلید عصر امروز سه شنبه در میان استقبال پرشور و گرم علما، مسؤولان و اقشار مختلف مردم سمنان وارد این استان شد.
 
 
 
 
در مراسم استقبال از حضرت آیت الله نوری همدانی، حجت الاسلام والمسلمین شاهچراغی نماینده ولی فقیه، استاندار، ائمه جمعه، علما، مدیران دستگاه های اجرایی و دیگر اقشار مردمی حضور داشتند.
 
 
 
این مرجع تقلید در محل گلزار شهدای گمنام سمنان حضور یافت و با نثار گل و قرائت فاتحه به مقام شامخ شهیدان ادای احترام کرد.
 
 
 
حضرت آیت الله نوری همدانی در بدو ورود خود به استان سمنان در گفت وگویی کوتاه مردم این استان را، مردمانی متعهد، ولایت‌مدار، انقلابی و حاضر در صحنه های مختلف دفاع از انقلاب توصیف کرد و بصیرت مثالزدنی آنان را ستود.
 
 
 
بر اساس گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در سمنان سفر حضرت آیت‌الله‌ نوری‌همدانی به سمنان چهار روزه خواهد بود و این مرجع تقلید فردا صبح در نخستین برنامه رسمی خود در امامزاده یحیی (ع) با علما و فضلای استان خواهد کرد.
 
 
 
این مرجع تقلید در این سفر افزون بر دیدارهای جداگانه ای که با گروه های مختلف خواهد داشت، به شهرهای گرمسار و دامغان نیز سفر و با مردم این دو شهر دیدار خواهد کرد.
 
 

 

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 18 آذر 1393برچسب:آیت‌الله, نوری, ‌همدانی, سمنان ,نوری همدانی,وارد سمنان , وارد سمنان شد,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند
تجربه شش ماه گذشته جنگ در عراق نشان می دهد که تنها راه پیروزی نهایی بر فتنه "جریانهای تکفیری" و مزدوران "وهابی" وحدت "شیعه" و "سنی" در این کشور است.

به گزارش سپیدار خبر، عکسی که می بینید، دو رزمنده عراقی را نشان می دهد که به نماز ایستاده اند. یکی به رسم "اهل سنت" و دیگری یه آیین "شیعیان". هر دو در یک جبهه و علیه مهاجمان "تکفیری" و "وهابی" می جنگند و به وقت نماز، دوشادوش هم در برابر معبود خویش می ایستند. این عکس نشان می دهد که آنچه در عراق جریان دارد، جنگی مذهبی نیست، بلکه تهاجمی است سازماندهی شده و مورد حمایت عوامل خارجی که "تمامیت ارضی" و "وحدت ملی" عراق را هدف گرفته است. آمار رسمی و غیر رسمی منتشر شده نیز نشان می دهد که اکثریت قاطع تلفاتِ مردم عراق در نبرد با "جریانهای تکفیری" را مسلمانانِ سنی عراق تشکیل می دهند.

تجربه شش ماه گذشته جنگ در عراق نشان می دهد که تنها راه پیروزی نهایی بر فتنه "جریانهای تکفیری" و مزدوران "وهابی" وحدت "شیعه" و "سنی" در این کشور است. برخلاف تبلیغات فراوانی که رسانه های صهیونیستی می کنند، مردم عراق، اعم از شیعه و سنی، علاوه بر غیرت ملی و سرزمینی فراوان، برای "عتبات عالیات" و "اماکن متبرکه" این سرزمین احترام فراوانی قائلند و با اتحاد زیر پرچم "الله اکبر" بر مزدوران خارجی، پیروز خواهند شد. انشاءالله

 



محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 18 آذر 1393برچسب: عکس, تنها, راه ,پیروزی, نهایی , عراق,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 

به گزارش خبرنگار سپیدار خبر" پیک نیوز، به احتمال فراوان سه بازیکن تیم استقلال در تعطیلات نیم‌فصل از این تیم جدا خواهند شد.

امیر قلعه‌نویی روز گذشته لیست ورودی‌ها و خروجی‌های خود را به مسوولان باشگاه ارائه کرد، ولی جالب اینجاست که وی هنوز بازیکنانی را که نمی‌خواهد به باشگاه اعلام رسمی نکرده است.

این در حالی است که سرمربی تیم استقلال تصمیم دارد بعد از بازی با استقلال خوزستان نفرات مازاد این تیم را اعلام کند.

میلاد فخرالدینی، داسیلوا، بیگ‌زاده و تیموریان نفراتی هستند که به احتمال فراوان از این تیم خواهند رفت، هر چند سرمربی تیم استقلال دوست ندارد هاشم بیگ‌زاده را از دست بدهد.

آبی‌ها به دنبال حاتمی هستند تا فخرالدینی را به سایپا بدهند و قصد دارند دروازه‌بان سوم را به جای داسیلوا در تیم نگه دارند. باید دید استقلال چقدر ریزش خواهد داشت.

جام نیوز، این درحالی است که شایعاتی پیرامون حضور قاضی هم در لیست مازاد استقلال شنیده می‌شود.

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 18 آذر 1393برچسب:4 بازیکن, استقلال ,آستانه, جدایی,4,بازیکن,آستانه جدایی, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 

به گزارش سپیدار خبر" پیک نیوز، تغییرات پی در پی در ترکیب استقلال از فصل دوازدهم که امیر قلعه‌نویی زمام امور فنی را در دست گرفت محسوس و چشمگیر است.

بازیکنان بسیاری طی دوفصل و نیم گذشته به استقلال آمد و رفت کرده‌اند به طوری که برخی از آنها معلوم نیست الان چه وضعیتی در فوتبال دارند. یکی از این بازیکنان مجید غلام‌نژاد است. بازیکنی که نیم فصل لیگ سیزدهم به استقلال آمد تا گره‌گشای تیم قلعه‌نویی باشد اما اکنون هیچ اثری از او در فوتبال ایران نیست. درست حوالی همین هفته‌ها بود که قلعه‌نویی برای ترمیم نقاط ضعف تیمش رفت سراغ مجید غلام‌نژاد و این بازیکن را به خدمت گرفت. مدافع-هافبک راست تیم سایپا نیز باانگیزه و میل زیاد به استقلال آمد تا شاید دوباره به دوران اوج بازگردد و ملی‌پوش شود اما آنچه رقم خورد با پیش‌بینی‌ها فرسنگ‌ها فاصله داشت و غلام‌نژاد نه تنها به تیم ملی نرسید بلکه تبدیل شد به یکی از بازیکنان ناکارآمد تیم قلعه‌نویی و سرانجام پس از نیم فصل بازی در ترکیب آبی‌ها این تیم را به مقصدی نامعلوم ترک کرد.

اینکه قلعه‌نویی در وضعیت به وجود آمده مقصر است را باید مورد ارزیابی و کنکاش دقیق قرار داد و سیاهه تمام بازیکنانی که او از زمان بازگشت به استقلال فراخوانده و اکنون جایی در تیم‌ها ندارند را در وقت مناسبی روی کاغذ آورد. اشاره به نام غلام‌نژاد در واقع یک نگاه اجمالی به وضعیتی است که در فصول اخیر پیش آمده که علی‌الظاهر تمامی ندارد. در همین فصل چهاردهم میلاد فخرالدینی جانشین مجید غلام‌نژاد شد. بازیکنی که با سر و صدای فراوان به استقلال آمد و عملکرد خوبی هم داشت اما هر چه به پایان نیم فصل و شروع نقل و انتقالات نزدیک شدیم زمزمه جدایی این بازیکن آینده‌دار را از استقلال شنیدیم به طوری که الان گفته می‌شود میلاد به طور قطع نیم فصل دوم برای استقلال بازی نخواهد کرد.

فیفا دی، حتی قلعه‌نویی نام گزینه جانشینی این بازیکن را هم به باشگاه استقلال داده و از کمیته نقل و انتقالات باشگاه خواسته است بابک حاتمی را از سایپا جذب کنند؛ تغییری که روشن نیست با چه اهدافی انجام می‌شود و امیر قلعه‌نویی چرا اینقدر زود از بازیکنانی که خودش به استقلال می‌آورد قطع امید می‌کند و رو برمی‌گرداند؟! موضوع فقط پشیمانی سریع امیر قلعه‌نویی نسبت به خریدها و انتخاب‌های خودش نیست. این وسط باشگاه استقلال با موجی از رفت و آمد مواجه می‌شود که از نظر شخصیتی آسیب‌هایی به مجموعه وارد می‌کند.

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 18 آذر 1393برچسب:وضعیت, بد , خط ,دفاع, استقلال,وضعیت بد,خط دفاع,بد استقلال, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 

به گزارش سپیدار خبر" از سایت رهبری؛ حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به نامه آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، در ارتباط با برگزاری «همایش ملّی ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد» و درخواست صدور پیام برای این همایش، مرقومه‌ای را صادر کردند.                                                                                  
متن مرقومه رهبر معظم انقلاب که صبح امروز (دوشنبه) توسط معاون اول رئیس جمهور در محل برگزاری این همایش در سالن اجلاس سران قرائت شد، به شرح زیر است:
«بسم الله الرّحمن الرّحیم
نفس اهتمام آقایان به امر مبارزه با فساد را تحسین می‌کنم، لکن این سمینار و امثال آن بناست چه معجزه‌ای بکند؟ مگر وضعیت برای شما مسئولان سه قوه روشن نیست؟ با توجه به شرایط مناسب و امیدبخشی که از لحاظ همدلی و هماهنگی و همفکری بین مسئولان امر وجود دارد، چرا اقدام قاطع و اساسی انجام نمی‌گیرد که نتیجه را همه بطور ملموس مشاهده کنند. توقع من از آقایان محترم این است که چه با سمینار و چه بدون آن، تصمیمات قاطع و عملی بدون هرگونه ملاحظه‌ای بگیرند و اجرا کنند. موفق باشید.»

آقای جهانگیری در نامه خود به رهبر معظم انقلاب اسلامی، به برگزاری همایش ملی "ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد" با حضور مسئولان قوای سه گانه و دستگاه‌های اجرایی و عمومی، تشکل‌های خصوصی، گروه‌های مردم نهاد و اصحاب رسانه اشاره کرده و محورهای کلی همایش را «برنامه و راهبردهای حاکمیت در مبارزه با فساد»، «نقش جامعه مدنی در مقابله با فساد»، «مبارزه مردمی و نقش فرهنگ در مقابله با فساد» برشمرده بود.

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 18 آذر 1393برچسب:مرقومه, رهبر انقلاب, همایش ,ملی ,ارتقای سلامت ,نظام, اداری, مقابله,فساد,همایش ملی,نظام اداری,مقابله فساد,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 

به گزارش خبرنگار سپیدار خبر" معاون رئیس‌جمهور ضمن اشاره به ۵ هدف قطعی بودجه سال ۹۴ برای دستیابی به اهداف قانون برنامه پنجم توسعه، علت تصمیم دولت برای افزایش ۱۴ درصدی حقوق و دستمزد کارمندان را تشریح کرد.

فارس نوشت: نشست خبری دومین لایحه بودجه دولت یازدهم در محل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور شروع شد.

 

نوبخت در نشست خبری تشریح لایحه بودجه سال 1394 کل کشور، اظهار داشت:‌ لایحه بودجه سال 94 دیروز با 10 پیوست به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور افزود: پنج پیوست مربوط به خود لایحه، سه پیوست مربوط به گزارش عملکرد برنامه پنجم در سال 92 است و یک جلد مبانی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی لایحه بودجه به همراه برنامه سال 94 به مجلس ارائه شد.

 

وی با بیان اینکه اهداف لایحه بودجه سال آینده در راستای دستیابی به قانون برنامه پنجم توسعه است، گفت: اهداف بودجه سال 94 عبارت است از رشد سرمایه‌گذاری، رشد تولید، محدود کردن رشد نقدینگی، مهار تورم و افزایش اشتغال.

 

معاون رئیس جمهور گفت: بودجه سال 94 کل کشور بالغ بر 838 هزار میلیارد تومان است که نسبت به امسال 4.3 درصد رشد کرده است.

 

وی بیان کرد: بودجه عمومی با 13.8 درصد رشد نسبت به سال جاری 267 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده و بودجه شرکت‌های دولتی 596 هزار میلیارد تومان است که یک دهم درصد کاهش نشان می‌دهد.

 

وی با بیان اینکه منابع بودجه عمومی از دو محل منابع عمومی و درآمدهای اختصاصی تأمین می‌شود، بیان کرد: منابع عمومی بودجه سال آینده 224 هزار میلیارد تومان است.

 

به گفته نوبخت، متوسط تورم در سال آینده 14 درصد خواهد بود؛ بنابراین افزایش حقوق کارکنان دولت را 14 درصد پیش‌بینی کرده‌ایم.

 

نوبخت با بیان اینکه منابع عمومی درآمدها که شامل مالیات، عوارض و گمرک است، برای سال آینده 119 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به امسال 19.1 درصد رشد دارد و همچنین این درآمدها شامل مالیات و عوارض بوده که 86 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده و 22.6 درصد رشد نشان می‌دهد.

 

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای که جزء اصلی آن فروش نفت و برخی املاک است، گفت: سال آینده 73 هزار و 600 میلیارد تومان سهم نفت بوده که نسبت به سال جاری رشد منفی 7.8 درصد دارد. همچنین واگذاری دارایی‌های مالی که شامل سهام و اوراق مشارکت است 31 هزار میلیارد تومان با 0.8 درصد رشد پیش‌بینی شده است.

 

وی با تأکید بر اینکه سهم نفت در بودجه نسبت به سال جاری کمتر شده و منفی است، بیان داشت: از 224 هزار میلیارد تومان حدود 73 هزار میلیارد تومان یعنی یک‌سوم آن از درآمدهای نفت در نظر گرفته شده و یکی از تفاوت‌های بودجه 94 کاهش وابستگی نفت ناشی از فشارهای اقتصادی است.

 

وی عنوان کرد: سهم درآمدها از تأمین اعتبارات هزینه‌ای سال 83 حدود 46.9، 84 حدود 46 درصد و 85 حدود 48 درصد، سال 92، 59.9 درصد، سال 93، 67.3 درصد و سال آینده 72 درصد خواهد بود و این نشان می‌دهد، سهم درآمدها نسبت به درآمد نفت در بودجه بیشتر است.

 

نوبخت سه قلم هزینه، تملک دارایی سرمایه‌ای و مالی را جزو مصارف دانست و افزود: اعتبارات هزینه‌ای از 224 هزار میلیارد تومان حدود 166 هزار میلیارد تومان آن برای دستمزد و حقوق و سایر امور جاری در بودجه 94 پیش‌بینی شده که 11.2 درصد رشد دارد.

 

به گفته معاون رئیس‌جمهور 47 هزار و 700 میلیارد تومان تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با رشد 15.8 درصد بوده که اگر 7 هزار میلیارد تومان مهار آب‌های مرزی از محل صندوق توسعه ملی را به آن اضافه کنیم، حدود 55 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی سال آینده اختصاص خواهد یافت که رشد بیش از 30 درصدی دارد.

 

وی اولویت رشد هزینه‌های جاری را در بخش‌هایی دانست و گفت: سال 94 سال عادی نیست و نسبت به سنوات گذشته سخت است و درآمدهای 110 هزار میلیارد دلاری نصیب دولت تدبیر نشده است. ملت می‌تواند اقتصاد خود را رشد بدهد و گام‌های اساسی برداشته شود. اظهار نمی‌کنیم «همه چیز آروم است و ما چقدر خوشبختیم» و اینکه مانند آدم کوچولوی سریال گالیور ادعا کنیم که شکست نمی‌خوریم و اینکه کشورها مشکلات ما را نبینند و البته کشورهای دیگر بخواهند به ما حمله کنند که البته حمله نظامی مدنظر نیست و با اتکال به خداوند و مردم، کشور را به پیش خواهیم برد.

 

وی یکی دیگر از ویژگی‌های بودجه سال آینده را بودجه‌ریزی و تهیه تنظیم آن از طریق سنتی و عملیاتی توصیف کرد و گفت:‌ از اوایل تابستان سال جاری این موضوع را شروع کردیم و دستگاه‌ها با آن ناآشنا بودند که 2 هزار نفر ساعت دوره آموزش در سازمان گذاشته شد تا بودجه از شفافیت و قانونمندی کافی برخوردار باشد.

 

وی تأکید کرد: سال گذشته همین موقع، تورم را کمتر از 25 درصد پیش‌بینی کردیم که برای خیلی‌ها غیرقابل قبول بود و اکنون نیز تورم نقطه به نقطه کاهش یافته و برای سال 94 متوسط نرخ تورم را 14 درصد پیش‌بینی می‌کنیم که به همین میزان افزایش حقوق خواهیم داشت.

 

وی گفت: 10 هزار میلیارد تومان علاوه بر اعتبارات علوم پزشکی برای نظام سلامت درنظر گرفته شده است.

 

نوبخت از استخدام همه افرادی که مراحل قانونی استخدام‌شان را انجام داده و کار آنها متوقف شده است، در سال 94 خبر داد و بیان داشت: 2 هزار میلیارد تومان برای کسری صندوق‌های بازنشستگی اختصاص یافته و 855 میلیارد تومان برای صندوق نوآوری در راستای اقتصاد مقاومتی و اعتباراتی نیز برای عدالت آموزشی در مدارس و به روزآمد کردن کتابخانه‌ها و همچنین 48 هزار میلیارد تومان برای اعتبارات عمرانی پیش‌بینی شده است.

 

نوبخت در ادامه نشست خبری با اشاره به اینکه در بخش عمرانی بودجه حمل و نقل 22 درصد، منابع آب 23 درصد، مسکن و عمران 17 درصد، آموزش 16 و انرژی 17 درصد در سال آینده رشد خواهد کرد، گفت: اولویت‌های دیگر طرح‌های عمرانی مربوط به تقویت خرید تضمینی آب، تعیین حریم بستر رودخانه‌ها و توسعه مشارکت بخش غیردولتی است.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تصریح کرد: امسال اولویت بودجه به پرداخت طرح‌ها این بود که پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد دارند، برای سال آینده هم 210 طرح و 470 پروژه که بالای 80 درصد پیشرفت کرده در اولویت هستند و علاوه بر آن، دو شاخص دیگر یعنی تأثیر در توازن منطقه‌ای در محوری بودن برای اولویت‌بندی طرح‌ها درنظر گرفته شده است.

 

وی گفت: افزایش فازهای گاز پارس جنوبی با هدف تولید 75 میلیون مترمکعب گاز و افزایش تولید نفت از اولویت‌ها است چون الان در حد یک میلیون بشکه نفت صادر می‌کنیم، در حالی که می‌توانیم این رقم را به بیش از دو میلیون بشکه در روز افزایش دهیم. به همین جهت برای آماده کردن خود بعد از رفع تحریم‌ها باید توانمندی خود را افزایش دهیم، ضمن اینکه برای شرایط بد هم آمادگی داریم.

 

نوبخت گفت: در سال آینده بیش از 1300 میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت مابه‌التفاوت سود بانک مسکن زوج‌های جوان تأمین اعتبار کردیم، تا وام ارزان‌قیمت به آنها داده شود، همچنین 1500 کیلومتر راه و 5 طرح ریلی بزرگ در کشور تکمیل و بهره‌برداری خواهد شد.

 

وی با اشاره به برخی از ویژگی‌های بودجه 94 گفت: در سال آینده 1600 میلیارد تومان برای تأسیسات خطوط گازرسانی، 300 میلیارد تومان برای استانداردسازی سامانه گرمایشی مدارس با اولویت مدارس روستایی و 120 میلیارد تومان سرانه مدارس در نظر گرفته شده است.

 

معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: در تبصره 3 اجازه داده شده که 313 میلیارد تومان ناشی از فروش اموال شرکت‌های ایدرو و ایمیدرو برای مناطق کمتر توسعه‌یافته سرمایه‌گذاری شود و در تبصره چهار امکان استفاده دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی برای 35 میلیارد دلار فاینانس خارجی فراهم شود.

 

نوبخت گفت: 300 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان درنظر گرفته شده است.

 

وی ادامه داد: غیر از اشتغالی که از طریق بودجه شرکت‌های دولتی و سرمایه‌گذاری‌ها شکل می‌گیرد، در لایحه سال آینده 1000 میلیارد تومان برای افزایش اشتغال جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی درنظر گرفته شده که این رقم با توصیه شورای عالی اشتغال منظور شده و براساس پیشرفت کار در معاونت توسعه اشتغال وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی هزینه خواهد شد.

 

وی همچنین رشد سرمایه‌گذاری کشور در سال آینده را 4 درصد پیش‌بینی کرد.

 

نوبخت در پاسخ به فارس گفت: تاکنون از محل درآمد هدفمندی یارانه‌ها 30هزار میلیارد تومان به بخش‌های مختلف پرداخت شده است.

 

نوبخت درباره قیمت فروش نفت در بودجه سال آینده اظهار داشت: همانطور که می‌دانید قیمت نفت در بودجه 93، رقم 100دلار تعیین شد، اما به طور متوسط نفت با رقم 108 دلار معامله می‌شد و برای سال آینده هیچ نمی‌تواند پیش‌بینی کند که قیمت به چه صورت تغییر خواهد کرد.

 

معاون رئیس جمهور گفت: هم اکنون بسیاری از کشورها مانند عراق، نیجریه، مکزیک و روسیه قیمت نفت در بودجه 80 یا بیش از 80 دلار در نظر گرفته شده است.

 

وی افزود: تا پایان امسال هم حداقل قیمت نفت 7 دلار کمتر از پیش‌بینی ما است، اما با این حال کشور را با مکانیزم تخصیص بدون کسری بودجه اداره می‌کنیم.

 

وی ادامه داد: در لایحه بودجه 94 تبصره‌ای وجود دارد که بر اساس آن اگر قیمت نفت بیش از 72 دلار شد این اضافه درآمد به طرح‌های خاصی که عمدتاً‌ عمرانی است تخصیص داده شود.

 

در ادامه این نشست، فرهاد دژپسند معاون بودجه در مورد استفاده از منابع انرژی در بودجه گفت: در سال 90 با توجه به رونقی که در فروش نفت وجود داشت مجلس مقرر کرد که سالی 3 درصد به سهم صندوق اضافه شود، اما در حال حاضر با توجه به شرایط فعلی ورودی صندوق را کاهش دادیم.

 

وی ادامه داد: باید توجه شود که از منابع صندوق توسعه ملی برای بودجه سال 94 استفاده نمی‌شود بلکه ورودی صندوق متناسب با سیاست‌های برنامه پنجم توسعه تنظیم شده است.

 

نوبخت در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه سال آینده پایان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها خواهد بود و برنامه دولت برای اجرای فاز جدید و مرحله بعدی هدفمندی یارانه‌ها چیست؟ اظهار داشت: طبق قانون هدفمندی هر سال منابع و مصارف را دولت باید در لایحه بودجه پیش‌بینی کند و سال 94 از محل اصلاح قیمت‌ها همان 48 هزار میلیارد تومان سال جاری باقی می‌ماند، مصارف نقدی و غیرنقدی در جهت حمایت غذایی بین خانوارها 42 هزار میلیارد تومان توزیع می‌شود و همچنین 5 هزار و 200 میلیارد تومان بین بخش‌های تولیدی مابه‌التفاوت سود تسهیلات و نیز 4 هزار و 800 میلیارد تومان برای طرح تحول سلامت، 1300 میلیارد تومان به مسکن نیازمندان و زوج‌های جوان و 1000 میلیارد تومان برای اشتغال در نظر گرفته شده است.

 

وی ادامه داد: از منابع عمومی برای هدفمندی یارانه‌ها برای سال 92 نزدیک به 11 هزار و 200 میلیارد تومان، سال جاری 1300 میلیارد تومان و سال آینده 6 هزار و 300 میلیارد تومان درنظر گرفته‌ایم.

 

وی گفت: سال آینده یارانه نقدی همان 45 هزار و 500 تومان بین خانوار توزیع می‌شود و هر چقدر سال اینده از محل یارانه نقدی صرفه‌جویی شود، در طرح‌های عمرانی آن استان هزینه خواهد شد و هیچ مبلغی از پول یارانه‌ها به خزانه نمی‌رود، بلکه دولت از خزانه به هدفمندی اختصاص داده است.

 

وی ادامه داد: 30 هزار میلیارد تومان تاکنون از درآمد هدفمندی به بخش‌های مختلف پرداخت شده است.

 

وی در مورد نرخ ارز در بودجه 94 گفت: برای سال آینده کمتر از 10 درصد و 200 تومان نرخ ارز رشد داشته و اعتقاد برای یکسان‌سازی نرخ ارز، بازار باید خود را با این شرایط تنظیم کند و تحت هیچ شرایطی حتی در صورت کمبود ارز، قیمت آن را بالا نخواهیم برد، زیرا معتقدیم نرخ ارز از نظر روانی روی قیمت کالاهای دیگر اثرگذار است و قطعاً بدون دستور بازار را کنترل می‌کنیم و نمی‌گذاریم قیمت آن بالا برود و باید نرخ بازار خود را به سمت 2850 تومان بانک مرکزی نزدیک کند. سیاست قطعی دولت این است که نرخ ارز از 2850 تومان بالاتر نخواهد رفت و البته ارز دولتی در اختیار بخش‌هایی قرار می‌گیرد که نیازهای کشور را تأمین کند و امید داریم منابع ارزی تقویت شده و البته منابع نقدی خوبی در اختیار بانک مرکزی قرار دارد تا با مدیریت شناور، ارز را اجرا کنیم.

 

وی تأکید کرد با مکانیزم بازار عمل می‌کنیم و به صورت امنیتی به دنبال تعادل بازار ارز نیستیم.

 

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به ماده 84 قانون برنامه پنجم توسعه گفت: ماده 85 همین قانون مربوط به حساب ارزی ذخیره بوده و تمام مازاد دارایی‌هایی که محل میعانات گازی وجود دارد پس از اختصاص سهم صندوق توسعه به حساب ارزی می‌شود و قیدو بندی دارد که تحولات جدید را نمی‌توان برای صندوق درنظر گرفت. وام‌هایی در سنوات گذشته وجود دارد و به همین دلیل اجازه از مجلس گرفتیم که افزایش توان بانک‌ها را انجام دهیم و حدود 5 میلیارد دلار برای این موضوع درنظر گرفته شده که 20 میلیارد دلار توان وام‌دهی بانک‌ها را بالا می‌برد.

 

وی در خصوص مباحث آب اظهار داشت: 92 درصد آب‌هایی که در کشور است صرف بخش کشاورزی می‌شود و لازمه آن تغییر روش آبیاری بوده که 1000 میلیارد تومان درنظر گرفته شده و رشد 22 درصدی منهای اعتبارات مهار آب‌های مرزی دارد. قیمت آب براساس شرایط بازار تنظیم می‌شود، همچنین برای گندم 5 هزار میلیارد تومان از ردیف‌های خاص درنظر گرفته شده است.

 

به گفته معاون رئیس‌جمهور پیوست دیگری که دیروز به مجلس ارائه شد کتاب سیاست ها و شاخص‌های اقتصاد مقاومتی است که در مجموع از دو مبانی اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و دیگری سیاست‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی برگرفته شده است.

 

وی تأکید کرد: برای هر دستگاه اجرایی دو برنامه گرفتیم که یکی ادامه سال 93 و 94 است و دیگری مربوط به سال 95 و شروع برنامه ششم است.

 

وی رشد بودجه اعتبارات هزینه‌ای آموزش و پرورش را 11 درصد اعلام کرد و افزود: اعتبارات آموزش و پرورش استانی 21.6 درصد رشد داشته و ردیفی برای بهبود شرایط درنظر گرفته شده که 20 درصد رشد دارد.

 

معاون رئیس‌جمهور در خصوص نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال آینده اظهار داشت: طبق قانون سالی یک درصد باید به ارزش افزوده اضافه شود که 5 درصد آن سهم دولت و 3 درصد آن سهم شهرداری‌ها بوده و با توجه به اینکه یک‌درصد در سال جاری به بخش سلامت اختصاص داده شد، نسبت 5 به 3 باید طبق قانون انجام شود و برای سال آینده مالیات بر ارزش افزوده 9 درصد خواهد شد و حذف و یا ماندن یک درصد بخش سلامت بستگی به نظر مجلس دارد.

 

وی ادامه داد: 97 درصد درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده تاکنون محقق شده است.

 

نوبخت با اشاره به برنامه‌های دولت برای تمرکززدایی در بودجه تصریح کرد: 6 هزار و 695 میلیارد تومان در سال 94 که 52 درصد رشد دارد برای توازن منطقه‌ای درنظر گرفته شده است.

 

نوبخت گفت:‌ سال آینده افزایش قیمت نان نداریم و مقاومت طولانی در برابر خواسته نانوایان و کارخانه‌های آرد داشتیم، حرف این بود که قیمت نان افزایش داده شود، در حالی که یارانه پرداخت می‌کنیم، اما این مشکل افزایش مربوط به هزینه کارگر و سوخت است و حتی راضی نیستم و با این 30 درصد هم مشکل آنها حل نمی‌شود منتها دولت این را قبول نمی‌کند و مجبور شده در این حد افزایش را بپذیرد. 70 هزار واحد نانوایی داریم، مسلماً آنها ضرر نخواهند کرد و احتمال کاهش کیفیت نان وجود دارد. از سازمان حمایت از تولید و مصرف‌کننده انتظار داریم که بر کیفیت و کمیت نان نظارت داشته باشد.

 

وی در خصوص افزایش اعتبار نهاد ریاست‌جمهوری تصریح کرد: اعتبارات این نهاد مربوط به دو رقم است که یک رقم آن طلب شرکتی بوده که با دولت قبل در رابطه با همایش‌ها و سمینارها همکاری داشته و از دادگاه برای طلب خود حکم گرفته بود و همچنین استخدام‌های زیادی در این نهاد صورت گرفته که بالاتر از حد استاندارد است.

 

وی ادامه داد: بانک اطلاعاتی شناسایی پردرآمدها در حال انجام است و سبد غذایی به همین منوال ادامه خواهد یافت.

 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 18 آذر 1393برچسب:یارانه ,نقدی , ۴۵۵۰۰ تومان, علت رشد, ۱۴ درصدی ,حقوق ,کارمندان,یارانه نقدی,دولت,حقوق کارمندان, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 

علوم با پژهشگاه ICT برای جذب 

     

به گزارش خبرنگار سپیدار خبر" از سیتنا برای اولین بار در ایران، رایتل با ارایه‎ی سرویس کافه رایتل، امکان استفاده از خدمتی متفاوت و جذاب را برای مشترکین خود فراهم کرده است.

 

مشترکان رایتل با استفاده از سرویس کافه رایتل می‌توانید در هر زمان، هر مکان و حتی هنگام حرکت با سرعت بالا، به بهترین منتخب آرشیوهای متنوع از فایل‌های صوتی و تصویری، عکس و متن دسترسی داشته باشند و محتوای مورد نظر خود را بر روی تلفن همراه و یا تبلت خود مشاهده کنند.

 

کارتون و انیمیشن تلویزیونی، طنز و سرگرمی، برنامه‌های آموزشی، مجله سلامت، سریال‌های تلویزیونی، مجله ورزشی، مستندهای تلویزیونی، مستندهای فاخر دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، برنامه‌های معارفی، سخنرانی علما و بزرگان، فیلم‌های سینمایی،مجله ویدیویی فوتبال، برنامه‌های تلویزیونی و سرویس‌های مناسبتی از جمله‎ی این مجموعه‎ها می‎باشند.

 

 

گفتنی است؛ هزینه‎ی هر مگابایت استفاده از این خدمات، 50 ریال می‌باشد. برای مثال، تماشای یک ساعت سریال در حدود 4500 ریال هزینه در بر خواهد داشت (به ازای 90 مگابایت).

 

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 18 آذر 1393برچسب:ارایه‎, سرویس ,کافه رایتل, برای اولین بار , ایران,رایتل,کافه,سپیدار خبر,دنیای حقیقی, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

شبکه خبر شعار دانشجویان را سانسور کرد.

به گزارش سپیدار خبر" نامه نیوز، صداوسیما شعار « روحانی مچکریم» دانشجویان بعد از سخنان روحانی در مورد نحوه انتخاب وزیر علوم و احترام او به نظر دانشجویان را سانسور کرد.

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


 

محمد رویانیان می گوید چیزی که باعث شد دو سال قبل مارادونا به ایران نیاید نقش دلال ها بوده است.

به گزارش سپیدار خبر" از پیک خبر محمد رویانیان درباره اتفاقی می گوید که دو سال قبل بیفتد اما نیفتاده است. درباره آمدن مارادونا به تهران. او می گوید:« آن موقع همه کارها را کرده بودیم. قرار بود مارادونا بیاید و برای آوردنش هم برنامه داشتیم. تمام مراحل را پیش برده بودیم اما دلال ها همه چیز را خراب کردند. یکدفعه او حرفش عوض شد و رقمی گفت که عملی نبود.»

دلیل این تغییر قیمت چه بود؟ مدیر وقت پرسپولیس می گوید:« بعد از دو سال چه سوژه ای را پیدا کردید و نبش قبر می کنید. راستش نمی دانم چه بود اما یک سری واسطه این وسط بودند که قیمت بالایی را گفتند . ما هم دیدیم با این اعدادی که آنها می گویند ارزش ندارد مارادونا را بیاوریم.»

این بالا رفتن خواسته مارادونا آیا به ماجرای ملاقات با احمدی نژاد ربطی داشته؟ رویانیان تکذیبش می کند اما طرف آرژانتینی این ظن را داشته و اعضای هیات مدیره پرسپولیس هم در ان سال ها همگی از نزدیکان به رئیس دولت بودند. رویانیان اما در این باره می گوید:« شما که می دانید من بعد از اختلاف نظر با یکی از نزدیکان رئیس جمهور در لیست مغضوبین قرار گرفتم. من که به دستور او و هیات مدیره اش برکنار شدم. من اصلا برنامه ای نداشتم که دیداری بین رئیس جمهور و مارادونا بگذارم. برنامه ما برای این سفر ، یک سفر ورزشی بود . هیات مدیره هم معمولا درباره کارهای ورزشی ما دخالتی نمی کرد.»

اما سفر مارادونا به تهران چه آورده ای برای پرسپولیس داشت؟ او در این باره می گوید:« هدف ما تحقق پروژه پرسپولیس جهانی بود. حالا هر کس هر حرفی می تواند بزند اما سفر مالدینی به تهران تا ابد در تاریخ ورزش ایران ثبت شده ، این را که دیگر نمی توانید کتمان کنید. یادتان هست مردم از ان سفر یک روزه به چه شور و هیجانی رسیدند؟ حالا تجسم کن که مارادونا به تهران می آمد. بازیکنی که همه مردم فوتبال دوست عاشقش هستند و بازی های زیباش در یادشان است. حالا از این ها که بگذریم ، او فارغ از سبک زندگی اش که مورد تائید نیست ، ویژگی های شخصیتی خاصی دارد. او یک نماد ضد استکباری است. آمریکایی ها از او بیزارند. آمدن او به تهران در راس اخبار دنیا قرار می گرفت و وقتی لباس پرسپولیس را به تن می گرد ، عکس های او با لباس پرسپولیس یا شال گردن تیم ما عکس یک خیلی از رسانه های دنیا می شد و همه می خواستند درباره این تیم بدانند. بعد تبلیغاتی این کار می دانید چقدر به ما کمک می کرد تا اهداف توسعه و جهانی سازی باشگاه را پیش ببریم. این ها مدیریت توسعه ای است که متاسفانه در ورزش ما درک نمی شود. ما برای آینده برنامه ریزی می کردیم اما این ها همیشه نادیده گرفته می شوند.»

او در پاسخ به این سئوال همراه با شوخی که چرا برای جهانی کردن تیم تان به دنبال آبی ترین ستاره فوتبال دنیا رفته اید، می گوید:«اتفاقا می خواستم لباس قرمز تن مارادونا کنم و استقلالی ترین ستاره فوتبال دنیا را پرسپولیسی کنم تا بمب بزرگی در خانه فتح الله زاده منفجر کنم و او را حسابی حرص بدهم که دلال ها نگذاشتند! البته این ها را برای شوخی با حاجی می گویم. ببین ما دنبال این بودیم که برند جهانی پرسپولیس را بسازیم تا بتوانیم تیم را به درآمدزایی پایدار برسانیم و مستقل شویم اما این اتفاق تداوم پیدا نکرد. من حتی می خواستم ستاره های بزرگ دیگری از فوتبال دنیا را به تهران بیاورم. برنامه دیگرم آوردن فرگوسن به تهران بود. حتی قرار ملاقات مان هم گذاشته شد اما نتوانستیم انجامش بدهیم. خیلی برنامه های دیگر هم بود که عملی نشد. وقتی ما برندی قوی داشتیم که بین المللی بود به راحتی می شد از کنارش به درآمدزایی فکر کرد اما نمی خواستند این مجال در اختیار مدیریت تیم باشد تا بتواند باشگاه را به درآمدزایی برساند و تراز مالی مثبت داشته باشد. این ها چالش های ما بود. ببین بعد از دوسال رفتید چه سوژه ای پیدا کردی تا از ما حرف بکشید!»

خبرآنلاین، او خیلی تمایلی به حرف زدن درباره شرایط این روزهای پرسپولیس ندارد و درباره مناظره جمعه شب گذشته درباره پرسپولیس می گوید:« فقط می گویم خدا جای حق نشسته است. رویانیان که الان رفته پی زندگی خودش اما دوستانی که این همه اتهام زدند ، کدام حرف شان را ثابت کردند. چرا تا بحث رو کردن سند رسمی می شود ، بحث را عوض می کنند. من فقط می گویم دوستان اگر حرفی می زنند روشن سخن بگویند. مثلا وقتی بعد از اتفاقات اخیر می گویند مدیریت پیشین ، بگویند کدام مدیریت تا مشخص شود چه کسی چه کاری کرده است. البته خدا را شکر مردم دارند همه چیز را می بینند و مشخص چه شده و چه اتفاقاتی افتاده است.»

 

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 18 آذر 1393برچسب:بمب, بزرگ, رویانیان , پرسپولیس,سرخ پوش, استقلالی ترین ,ستاره ,فوتبال, دنیا؟,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند
دو مرد افغان با فریب، زن جوان را به ساختمانی نیمه‌کاره کشاندند اما وقتی برای اجرای نقشه سیاه‌شان با مقاومت وی روبه‌رو شدند، او را به قتل رساندند و جسدش را در سطل زباله انداختند.
 
به گزارش سپیدار خبر" از همشهری نخستين برگ از اين جنايت روز 17مهرماه امسال ورق خورد. در اين روز مأموران مركز بازيافت در منطقه كهريزك وقتي مشغول دفن زباله بودند با يك گوني نارنجي‌رنگ روبه‌رو شدند كه مشكوك به‌نظر مي‌رسيد. وقتي يكي از مأموران در گوني را باز كرد مطمئن شد آن چيزي كه فكر مي‌كرد حقيقت دارد. داخل گوني جسد زني جوان قرار داشت كه به‌نظر مي‌رسيد چند روزي از مرگش مي‌گذرد. به اين ترتيب قاضي بخش كهريزك در جريان كشف اين جسد قرار گرفت و تحقيقات در اين‌باره آغاز شد.
 
متوفي مانتويي يشمي رنگ به تن و روسري مشكي رنگ به سر داشت و شواهد نشان مي‌داد شالي كه به دور گلويش پيچيده شده باعث مرگش شده است. از سويي به‌دست چپ او نيز يك دستبند پلاستيكي بسته شده بود. در چنين شرايطي جسد به پزشكي قانوني منتقل و تحقيقات براي شناسايي عاملان اين جنايت آغاز شد. هرچند هويت اين زن مشخص نبود اما مأموران چند روز بعد به اطلاعاتي دست يافتند كه نشان مي‌داد اين زن 30ساله سميرا نام دارد.
 
در همين حال تجسس‌هاي فني كارآگاهان نشان داد مقتول در آخرين روز زندگي براي ديدن يكي از دوستانش به منطقه ظفر رفته بود اما در آنجا به طرز عجيبي ناپديد شده و هيچ‌كس از او اطلاعي نداشت تا اينكه جنازه‌اش در مركز بازيافت زباله كشف شد. به اين ترتيب تحقيقات براي كشف اسرار اين جنايت روي اين موضوع متمركز شد تا اينكه در ادامه كارآگاهان به اطلاعاتي دست يافتند كه حاكي از آن بود 2مرد افغان كه سرايدار ساختماني نيمه كاره هستند در اين جنايت دست دارند. آنها بازداشت شدند و مأموران در جريان بازرسي از اين ساختمان وسايل مقتول را كشف كردند.
 
در چنين شرايطي پرونده به شعبه دوم بازپرسي دادسراي امور جنايي فرستاده شد و بازپرس بستان‌زاده دستور داد كارآگاهان اداره دهم پليس آگاهي ادامه تحقيقات را برعهده بگيرند. متهمان كه نذير و بصير نام دارند وقتي تحت بازجويي قرار گرفتند اعتراف كردند سميرا را كه از آنان آدرس پرسيده بود داخل ساختمان نيمه كاره كشانده و قصد داشتند او را مورد آزار و اذيت قرار دهند اما وقتي در برابر‌شان مقاومت كرد او را به قتل رساندند.
 
نذير گفت: من و بصير جلوي در ساختمان ايستاده بوديم كه زن جواني را ديديم كه انگار دنبال آدرس مي‌گشت. او جلو آمد و برگه‌اي را كه دستش بود به ما نشان داد. من هم به بصير اشاره كردم و درحالي‌كه كوچه خلوت بود دست و پا و جلوي دهن او را گرفتيم و به زور به داخل ساختمان برديم. ما نقشه سياهي براي زن جوان كشيده بوديم اما او در برابرمان مقاومت كرد و اجازه نمي‌داد به هدفمان برسيم. ما هم با همكاري يكديگر شال او را دور گردنش انداختيم و او را خفه كرديم.
 
در ادامه كيف دستي‌اش را كه مبلغي پول داخلش بود برداشتيم و وقتي هوا تاريك شد جنازه را به‌طور پنهاني داخل سطل زباله سر كوچه انداختيم.به گفته بازپرس بستان‌زاده هم‌اكنون 2متهم در بازداشت به‌سرمي‌برند و تحقيقات از آنها براي روشن شدن ابعاد ديگر اين پرونده ادامه دارد.
 
 
 

 

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 18 آذر 1393برچسب:جنایت , قتل , راز قتل, هولناک, زن جوان, سینه 2 مرد, افغان,دختر,جوان,افغانی,سینه,مرد,دو نفر,امنیت,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند
عکس اجساد دختران کرد توسط داعش منتشر شد


 

تکفیری های داعش امروز تصاویری از اجساد رزمندگان کرد مدافع عین العرب (کوبانی) را منتشر کردند که در میان آنها جسد چند دختر کرد نیز دیده می شود. تکفیری ها اجساد را در سه خودرو ریخته و همه آنها را در یک گور جمعی، مدفون کردند.
به گزارش سپیدار خبر، شهر عین العرب (کوبانی) و مناطق اطراف آن، از جمله مهمترین جبهه هایی است که در آنجا امریکا و متحدانش ادعای مبارزه با داعش را دارند و تبلیغات رسانه های خود را روی آن متمرکز کرده بودند، اما باوجود انتشار صدها خبر و مصاحبه درباره حمله به داعش و عقب راندن آنها، آنچه در واقعیت رخ داده، مناسب تر شدن عرصه میدانی برای تکفیری ها و قوی تر شدن آنها بوده است.تنها نتیجه بمباران جنگنده های ائتلاف، چیزی جز ناامن شدن مناطق و راه های منتهی به کوبانی نبوده و باعث شده، تردد همان معدود کاروان های امدادی و کمک رسانی از سمت شمال شرق نیز، متوقف شود و مردم عین العرب، بدون غذا، دارو و مهمات، روز به روز در برابر مهاجمان، ضعیف تر شوند.


علاوه بر این، جلوگیری از اعزام نیروهای کمکی به مدافعان عین العرب، یکی از مهمترین نیازهای داعش برای تسخیر این شهر است که انتشار تصاویر اجساد مبارزان کرد برای ترساندن آنها صورت می گیرد. ضمن اینکه به لطف کمک های اطلاعاتی و تسلیحاتی حامیان همیشگی تکفیری ها، داعش از دیشب برای بستن راه نیروهای کمکی اقدام کرده و قصد دارد با تسخیر فرودگاه دیرالزور سوریه، مسیر عراقی ها را ببندد. 

داعش امروز مدعی شد، با تسلط بر فرودگاه دیرالزور و به دست آوردن هلیکوپترهای آن، بزودی کوبانی را اشغال خواهد کرد.
سران کشورهای عضو "ائتلاف ضد داعش" که تا چند ماه پیش، با عنوان گروه "دوستان سوریه" سرگرم پشتیبانی و کمک به گروه های تکفیری بودند، چهار روز پیش در بروکسل بلژیک نشست های هماهنگی برای بررسی راه های مقابله با داعش را آغاز کرده اند و شب ها در هتل های بروکسل استراحت می کنند، اما مقامات امریکایی به عنوان فرمانده این ارتش بین المللی! سرگرم مذاکره با مقامات ترکیه ای، برای ایجاد یک منطقه حائل در آسمان سوریه هستند تا مانع از پرواز جنگنده های ارتش سوریه شوند
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 18 آذر 1393برچسب: داعش, اجساد ,دختران کرد, به نمایش, گذاشتن, عکس,کرد,دختر,دختران,مرگ,کشتن,سپیدار خبر,, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

xblog.com/


سامانه‌های کشف و ردگیری الکترواپتیکی از مهمترین انواع سامانه‌های غیرفعال (Passive) هستند که در سامانه‌های پدافند هوایی توپخانه ای و موشکی، شناورهای دریایی، پاسگاه‌های مرزبانی و انواع هواگردهای سرنشین‌دار و بی سرنشین مورد استفاده قرار می گیرد.
به گزارش گروه دفاع و امنیت سپیدار خبر، از مشرق استفاده از سامانه‌های ردیابی غیرفعال یا پسیو برای کشف و ردگیری اهداف، امروزه به یکی از روش های قابل اتکا برای انواع سامانه‌های مستقر بر سطح (زمین و دریا) و نیز هواگردهای مختلف تبدیل شده است.

رصد اهداف هوایی با تجهیزاتی غیر از رادار در ایران به طور گسترده در زمان جنگ تحمیلی 8 ساله عراق علیه ایران مورد استفاده قرار گرفت که با ابتکار شهید ستاری، مغز متفکر پدافند هوایی ایران، شبکه دیده‌بانی در نواحی جنگی خصوصاً در مرزها ایجاد شد که دیده‌بان‌های آموزش دیده پس از شناسایی اهداف به صورت چشمی و با دوربین، اطلاعات کسب شده را به مراکز پدافند هوایی ارائه می دادند.

هر چند در آن زمان هدف از این کار پوشش نقاط کور راداری با توجه به عدم امکان تأمین سامانه‌های راداری بیشتر بود اما ارزش بالای این شبکه دیده‌بانی و سایر مزیت های آن از جمله عدم اطلاع دشمن از دیده شدن توسط پدافند نیز خیلی زود آشکار گردید.

در نتیجه در سال های بعد نیز تقویت شبکه دیده‌بانی، مسلح سازی آنان و تجهیز به لوازم پیشرفته همچنان در دستور کار قرار داشت. اما در سال های اخیر نیز که پدافند هوایی به گفته فرمانده کل قوا و مقام معظم رهبری در اولویت اول قرار دارد و خصوصاً با تأکیدات ایشان بر  اهمیت ویژه بخش دیده‌بانی، یگان های پدافندی کشور با کمک متخصصان وزارت دفاع و سایر بخش های تحقیقاتی نیروهای مسلح موفق به توسعه نمونه‌های مختلفی از سامانه‌های دیده‌بانی و رصد الکترواپتیکی اهداف هوایی و سطحی شده اند.

سامانه‌های کشف و ردگیری الکترواپتیکی از مهمترین انواع سامانه‌های غیرفعال (Passive) هستند که در سامانه‌های پدافند هوایی توپخانه ای و موشکی، شناورهای دریایی، پاسگاه‌های مرزبانی و انواع هواگردهای سرنشین‌دار و بی سرنشین مورد استفاده قرار می گیرد. این سامانه‌ها با استفاده از قابلیت‌های پردازش تصویر امکان ردگیری اهداف متحرک را نیز داشته و امکان ارسال داده‌های حرکتی هدف را به مراکز فرماندهی و سامانه‌های تسلیحاتی دارند.

1- سامانه حرارتی دیده‌بان

این سامانه که محصولی بومی از صنایع الکترونیک وزارت دفاع است به صورت استاندارد دارای یک دوربین حرارتی غیرسرد شونده بوده و دوربین به همراه تجهیزات کنترل از راه دور آن بر روی یک سه پایه مشابه گونه مورد استفاده در پرتابگر زمینی موشک های ضد زره توفان نصب شده است. با استفاده از سامانه کنترل از راه دور قابلیت حرکت در تمام جهات و باز و بسته شدن پوشش دوربین آن ایجاد می شود.

 
سامانه‌های دیده‌بانی الکترواپتیکی
سامانه دیده‌بان و دستگاه کنترل از راه دور آن

«دیده‌بان» ضمن برخورداری از قابلیت زوم خودکار برای کاربردهای نظارتی، بازرسی، دیده‌بانی و حفاظت از محیط پیرامونی طراحی شده و امکان تجهیز به دوربین دید در روز، فاصله یاب و موقعیت یاب را نیز دارد. به نظر می رسد دوربین استاندارد این سامانه از نوع «تابش150» باشد که این دوربین 7 کیلوگرمی دارای 2 میدان دید مجزا، قابلیت زوم الکترونیکی، امکان قطبش تصویر و توانایی تنظیم بهره (Gain) و روشنایی تصویر به صورت دستی و خودکار است.
 

2- سداد102 

سامانه سداد102 به عنوان یک سامانه برد بلند نظارت الکترواپتیکی در 2 نوع ساخته شده است: نوع 102CT دارای دوربین دید در روز و شب و نوع 102C فقط با دوربین دید در روز. این سامانه برای عملکرد بالا در محیط های عملیاتی سخت و خشن، طراحی شده و به سامانه‌های گرمایش و سرمایش نیز مجهز است.


 
سامانه‌های دیده‌بانی الکترواپتیکی
سامانه‌های سداد102

از دیگر توانمندی های سداد102 باید به پایدارساز تصویر، قابلیت ضبط و پخش تصاویر، کنترل رایانه ای تصاویر CCD، توانایی تشخیص اهداف متحرک، عدم وارد کردن ضربه توسط موتور در موقعیت های مختلف حرکت با بهره گیری از یک نرم افزار ویژه کنترلی، ردگیری اهداف با استفاده از 4 الگوریتم مختلف و توانایی تحلیل و ارتقاء تصویر با روش super view اشاره کرد.

 
سامانه‌های دیده‌بانی الکترواپتیکی
نمونه CT از سامانه سداد 102

دوربین CCD دید در روز و شب این سامانه قابلیت زورم تا 100 برابر را داشته و لنز آن بین 10 تا 100 میلیمتر تغییر طول می دهد. میدان دید این دوربین نیز از 0.26 تا 26 درجه متغیر است. دوربین حرارتی نصب شده در مدل 102CT نیز از نوع میکروبلومتر با میدان دید 6 درجه بوده و فاصله کانونی آن 150 میلیمتر است. این سامانه در دو محور افقی و عمودی قابلیت حرکت با میزان دقت تفکیک کنترل موقعیت 0.0072 درجه را داشته و سرعت دوران آن حول محورها تا 8 درجه بر ثانیه، دامنه چرخش آن در افق، 340  و در بلندا 40 درجه به هر یک از جهات بالا و پائین است.

3- سداد103

این سامانه نیز در رده برد بلند برای نظارت الکترواپتیکی بر محیط های خشکی و دریایی خصوصاً مرزها، حفاظت از ساختمان های بسیار مهم و تأمین امنیت فرودگاه ها و اماکن نظامی ساخته شده است. طراحی ماژولار یا بخش-بخش آن سبب می شود تا برای تغییر و تطبیق با پارامترهای مأموریتی متنوع کارایی بالایی داشته باشد. حسگرها و تجهیزات کنترلی مختلفی با آن قابل ترکیب بوده که شامل دوربین‌های دید مرئی و فروسرخ دیجیتال دارای لنز و فاصله کانونی متغیر و مسافت یاب لیزری (به صورت امکان اضافه) می شود.

 
سامانه‌های دیده‌بانی الکترواپتیکی
سامانه سداد103 با تجهیزات کامل

نصب، راه اندازی و تغییر تجهیزات این سامانه ساده بوده و از الگوریتم‌های جدید و پیشرفته پردازش تصویر بهره می برد. این سامانه قابلیت نظارت روی نقاط از پیش تعیین شده در اطراف خود را داشته و از قابلیت بالایی در شبکه شدن با سایر سامانه‌های نظارتی و کنترلی برخوردار است. سداد103 قابلیت حذف لرزش تصویر را تا درصد بسیار بالایی از ارتفاع و عرض تصویر داشته و توانایی بهبود تصویر با الگوریتم‌هایی همچون Super view و DDE را دارد.

سامانه‌های دیده‌بانی الکترواپتیکی 
سداد103 نصب شده روی 3 پایه

میدان دید حسگر سرد شونده آن در حالت وسیع 7.3*9.2 درجه بوده و قابلیت تنظیم بهره و روشنایی را به هر دو صورت دستی و خودکار دارد. قابلیت عملکرد این سامانه در محدوده دمایی 40- تا 50+، زمان مورد نیاز برای راه اندازی آن کمتر از 7 دقیقه و توان مصرفی آن 14 وات است. دوربین مرئی این سامانه قابلیت زوم تا 110 برابر را داشته و فاصله کانونی لنز آن از 10 تا 1100 میلیمتر تغییر می کند.

سامانه‌های دیده‌بانی الکترواپتیکی 
توانمندی های بالای سداد103 سبب شده تا به طور گسترده در طرح جامع مرزبانی کشور (پروژه شهید کاوه) در کنار رادار بصیر-110 مورد استفاده قرار گیرد.

4- سداد201 T

سداد201T نیز یک سامانه نظارت الکترواپتیکی برد بلند بوده که برای دیده‌بانی خودکار مرزهای زمینی، دریایی و ساحلی در تمام شرایط آب و هوایی طراحی و ساخته شده است. این سامانه به کمک بهره مندی از الگوریتم‌های پیشرفته از قابلیت تشخیص و ردیابی خودکار اهداف هوایی و عمل به عنوان سامانه کنترل آتش نیز برخوردار است. همچنین با استفاده از نرم افزار مخصوصی این سامانه می تواند با دقت بالا مسیر حرکت 3 بُعدی اهداف را از اطلاعات تصویری آن استخراج نماید.

سامانه‌های دیده‌بانی الکترواپتیکی 
سامانه سداد201T

حسگر دید مرئی آن یک دوربین CCD با قابلیت عملکرد در روز و شب بوده که فاصله کانونی لنز آن از 10 تا 1000 میلیمتر و زوم تا 100 برابر قابلیت تغییر داشته، میدان دید آن از 0.26 تا 26 درجه بوده و دوربین حرارتی به کار رفته در سداد201T نیز از نوع سرد شونده با قالب آرایه 256*320 است. این سامانه قابلیت دوران در دو محور افقی و عمودی با دقت 0.0036 درجه با نرخ دوران قابل توجه تا 200 درجه بر ثانیه، بازه دوران افقی 360 درجه و دوران عمودی 90 درجه به هر یک از دو سمت بالا و پائین را دارد که همین مشخصات عملکردی به ایفای نقش آن به عنوان یک سامانه کارامد در برابر اهداف هوایی کمک می نماید.

به گزارش مشرق، گونه های دیگری از خانواده سامانه‌های مراقبت و شناسایی الکترواپتیکی هوشمند سداد مانند نمونه‌های استقراری سداد402 و 403 و نمونه متحرک خودرویی سداد404 نیز توسعه یافته است که قابلیت نظارت خودکار در محیط پیرامونی 360 درجه را دارند. نمونه سداد404 که به دوربین دید مرئی، حرارتی و مسافت یاب لیزری و یک دوربین هدفگیری دقیق «جویا» مجهز است بر روی یک دکل باز شونده به صورت تلسکوپی نصب شده که امکان زیرنظر داشتن مسافت های بیشتری را به آن می دهد.

 
سامانه‌های دیده‌بانی الکترواپتیکی
سامانه سداد404
 

سامانه‌های دیده‌بانی الکترواپتیکی
دوربین جویا-7

5- راصد32

راصد32 یک سامانه کشف و شناسایی با تجهیزات الکترواپتیک است که با همکاری مشترک متخصصان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الأنبیاء و وزارت دفاع طراحی و ساخته شده. با استفاده از راصد32، دیده‌بان‌های پدافند هوایی می توانند اطلاعاتی همچون سمت، ارتفاع، سرعت و نوع اهداف پرنده را در محدوده بیش از 15 کیلومتر به مراکز کنترل منطقه ای پدافند هوایی در یک لحظه و تنها با فشردن یک کلید انتقال دهد.

بدین ترتیب سامانه‌های راصد32 در بخش کشف و شناسایی، تکمیل کننده شبکه دیده‌بانی در کل کشور بوده که اطلاعات حیاتی اهداف را بدون اطلاع یافتن آنها با دقت، سرعت بالا و بدون خطا ارسال کرده و نفرات دیده‌بان بصری را از برقراری ارتباط با بیسیم بی نیاز می کنند. در نتیجه اطلاعات شبکه یکپارچه پدافند هوایی از وضعیت تهدیدات هوایی در زمان بسیار کوتاهی به روز می شود.

این سامانه برای اولین بار در رزمایش مدافعان آسمان ولایت4 در سال 1391 عملیاتی شد اما هنوز تصاویر و مشخصات کاملی از آن اعلام نشده است. راصد32 که به تولید انبوه رسیده و در اختیار یگان های پدافند هوایی در سراسر کشور خصوصاً مناطق حساس و مراکز هسته ای قرار گرفته با تکمیل کردن اطلاعات حاصله از رادارها سبب ایجاد اشراف کاملی از صحنه نبرد برای فرماندهان و کمک به تصمیم گیری بهتر توسط آنان می شود.

6- صافات

سامانه الکترواپتیکی صافات دارای چند نوع است که به نظر می رسد اصلی ترین کاربرد آن در آتشبار توپ های پدافند هوایی 100 میلیمتری است که در ارتفاعات متوسط عمل می کند. گونه ای از سامانه صافات نیز برای اولین بار در فروردین 1390 به نمایش در آمد که به عنوان ردگیر اپتیکی به آتشبار توپ های 35 میلیمتری اورلیکن افزوده شد.

 سامانه‌های دیده‌بانی الکترواپتیکی
سامانه صافات

به کمک این سامانه، هدایت آتش به سمت هدف در زمان مناسب با توجه به شرایط دینامیکی آن و اصابت با احتمال زیاد با حجم آتش و دقت بالا توسط توپ های ضد هوایی ممکن می شود. این در حالی است که به دلیل ماهیت غیرفعال بودن عملکرد صافات در زمان عدم استفاده از مسافت یاب لیزری، این سامانه به هیچ وجه توسط دشمن کشف نمی‌شود اما به راحتی دشمن را کشف می‌کند. این سامانه به دلیل ابعاد نه چندان بزرگ و وزن مناسب از تحرک بالایی برخوردار بوده و عملکرد آن برای شرایط رزمی در رزمایش مدافعان آسمان ولایت4 سنجیده شده است.

 سامانه‌های دیده‌بانی الکترواپتیکی
گونه‌ای از صافات در رزمایش

بر اساس تصاویر منتشر شده صافات علاوه بر دوربین‌های دوربرد دید در روز و شب، از مسافت یاب لیزری و دوربین جویا برای افزایش دقت هدفگیری برخوردار بوده و در نرم افزارهای این سامانه انواع تکنیک های بهینه برای عملکرد مؤثرتر و افزایش هوشمندی در برابر تغییر شرایط لحاظ شده است.

 
سامانه‌های دیده‌بانی الکترواپتیکی
سامانه صافات

7- ردگیر الکترواپتیکی سامانه‌های موشکی میانبرد

این سامانه برای اولین بار در نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه در اردیبهشت 1393 به عنوان بخشی از سامانه پدافند هوایی رعد-2 و سپس در نمایشگاه دستاوردهای وزارت دفاع در شهریورماه همین سال مشاهده شد.

 
سامانه‌های دیده‌بانی الکترواپتیکی
سامانه ردگیری الکترواپتیکی با برد بالای 50 کیلومتر

در سامانه رعد-2 برای ایجاد قابلیت عملکرد مؤثر در شرایط جنگ الکترونیک سنگین دشمن و نیز اجرای عملیات بدون انتشار علائم و غافلگیر کردن دشمن از سامانه‌های الکترواپتیکی مختلفی برای کشف هدف در برد حدود 80 کیلومتر و ردگیری در برد بالای 50 کیلومتر که برای سامانه‌های اپتیکی برد بالایی محسوب می شود استفاده شده است.

 
سامانه‌های دیده‌بانی الکترواپتیکی
سامانه ردگیری الکترواپتیک در جلوی تصویر

در تصویر فوق سامانه ردگیری برد بلند مشاهده می شود که از 4 دوربین اصلی تشکیل شده که در کنار هم زاویه دید مناسبی را فراهم می کنند. همچنین با گردش سامانه حول محور عمودی خود، پویش در صفحه افقی نیز ممکن شده و در نتیجه سامانه می تواند 360 درجه پیرامون خود را پوشش دهد. سایر تجهیزات کشف و شناسایی اپتیکی سامانه رعد-2 نیز در تصویر زیر نمایش داده شده است.

 
سامانه‌های دیده‌بانی الکترواپتیکی
تجهیزات الکترواپتیکی سامانه رعد-2؛ ردگیر در تصویر چپ دیده می شود

8- سامانه نظارت الکترواپتیکی و راداری

این سامانه یک مجموعه دوربرد است که هم به صورت خودکار و هم با رایانه از دور کنترل و برای عملکرد در شب و روز و تمام شرایط جوی طراحی شده است. این سامانه شامل یک رادار بصیر-110 و دوربین‌های دید در روز، دوربین حرارتی، مسافت یاب، جهت یاب و زیرسامانه‌های کنترل و نمایش اطلاعات است. البته نمونه‌های مختلفی از این سامانه برای کاربردهای نظامی، انتظامی و حتی غیرنظامی توسعه یافته که قابلیت نصب روی سکوهای ثابت و خودروها را دارد.

 
سامانه‌های دیده‌بانی الکترواپتیکی
سامانه EOSS

به گزارش مشرق، سامانه نظارت الکترواپتیکی (EOSS: Electro-Optical Surveillance System) از یک دوربین دید در روز با قدرت تفکیک بالا که قابلیت زوم لنز با فاصله کانونی متغیر، دوربین حرارتی تصویرساز سردشونده با کارایی بالا و قابلیت کنترل از راه دور در دو محور افقی و عمودی برای کل مجموعه تشکیل شده است. این مجموعه می تواند بر روی یک برج بازشونده به صورت تلسکوپی یا روی 3 پایه ثابت پایدار نصب شود. سامانه EOSS از قابلیت بسیار بالایی در شبکه شدن با سایر سامانه‌های نظارتی برخوردار است.
 

 سامانه‌های دیده‌بانی الکترواپتیکی
عملکرد شبکه‌ای سامانه EOSS

رادار این مجموعه نیز برای استفاده در مأموریت‌های مراقبت زمینی و پایش مرزها ساخته شده. با کمک داده‌های تولیدی این رادار کار مدیریت منطقه تحت پوشش و دیده‌بانی سامانه‌ای ممکن شده و حتی نوع اهداف نیز تشخیص داده می‌شود.

 
سامانه‌های دیده‌بانی الکترواپتیکی
بصیر-110

رادار بصیر-110 به سامانه مکانیابی جهانی نیز مجهز بوده و توانایی تشخیص سرعت اهداف را دارد. شبکه‌سازی و کنترل از راه دور، فرستنده و گیرنده از نوع نیمه هادی، برخورداری از کنسول و سامانه پردازش رایانه‌ای و کارکرد در باند X از دیگر قابلیت‌های رادار بصیر است. برد آشکارسازی بصیر برای نفر پیاده 6 کیلومتر، برای خودروی سبک 12، خودروی سنگین 20 و برای بالگردها 25 کیلومتر است.

9- تجهیزات الکترواپتیکی سامانه یا زهرا-3

سابقه سامانه پدافند هوایی موشکی کوتاه برد یا زهراء به دهه 1370 باز می گردد. پس از کسب تجارب عملیاتی مختلف در رزمایش‌ها نمونه روزآمد شده نیمه متحرک آن با نام یازهراء-3 و نمونه تمام متحرک با نام حرز نهم به ترتیب در سال‌های 91 و 92 رونمایی شدند.

از جمله بهسازی‌های اجرا شده روی این سامانه، افزودن مجموعه کاملی از سامانه‌های الکترواپتیکی شامل دوربین‌های دید در روز و شب برای ردگیری موشک و هدف و مسافت یاب لیزری است. این سامانه‌ها که امکان کشف و ردگیری اهداف هوایی را در برد کوتاه به صورت بسیار سریع و با دقت بالا فراهم می کنند.

 
سامانه‌های دیده‌بانی الکترواپتیکی
تجهیزات الکترواپتیکی سامانه یازهراء-3 (تصویر بالا) و حرز نهم (تصویر پائین)

با این تجهیزات الکترواپتیکی سامانه‌های یازهراء-3 و حرز نهم می توانند بدون نیاز به بهره گیری از رادار برای غافلگیر کردن دشمن، یا در شرایطی که به دلیل هجمه سنگین جنگ الکترونیک دشمن یا خطر موشک های ضد رادار امکان کار آن فراهم نیست فرایند کشف و ردگیری هدف و هدایت موشک به سمت آن را بر عهده بگیرد. این سامانه‌ها در یازهراء-3 در سمت چپ آنتن رادار و در حرز نهم در سمت چپ و بالای آن چیده شده اند.

10- سامانه‌های دریایی

مزیت های سامانه‌های الکترواپتیکی آن قدر قابل توجه است که متخصصان دفاعی کشورمان برای تجهیز یگان های دریایی کوچک و بزرگ نیز دست به کار شده و نمونه‌هایی از سامانه‌های دیده‌بانی و ردگیری الکترواپتیکی را برای کار در محیط دریا و نصب روی شناورهای دریایی توسعه داده اند.

در این سامانه‌ها علاوه بر انواع دوربین‌ها، مسافت یاب لیزری و سامانه کنترل از راه دور با 2 درجه آزادی، یک نیاز بسیار مهم دیگر نیز وجود دارد و آن هم پایدارسازی کل مجموعه دستکم در 2 محور است. با توجه به شرایط دینامیکی شناورها روی آب که همواره با تکان ها و نوساناتی با دامنه ها و فرکانس های مختلف بسته به وضعیت دریا و سرعت شناور همراه است برای ایجاد عملکرد قابل اتکا در سامانه‌های الکترواپتیکی دریایی نیاز به پایدارساز برای حذف نوسانات وارده از شناور به سامانه است که پیچیدگی این دسته از تجهیزات دیده‌بانی و ردگیری الکترواپتیکی را دوچندان می نماید.

لازم به ذکر است هر چند آب و هوای دریا خصوصاً در شرایط طوفانی عموماً مانع عملکرد دوربین‌های دید در روز می شود اما دوربین‌های حرارتی موجود با کمی کاهش برد همچنان به کار خود در این شرایط ادامه می دهند.
 

سامانه‌های دیده‌بانی الکترواپتیکی
سامانه الکترواپتیکی روی ناوچه‌های رده سینا

3 نمونه سامانه کشف و الکترواپتیکی ایرانی برای شناورهای دریایی تا کنون مشاهده شده که یک نمونه بر روی چندین فروند از ناوچه های رده سینای تولید ایران و نیز ناوچه گرز که از خریدهای قبل از انقلاب نیروی دریایی است نصب شده و نمونه دیگر که جدیدتر و بزرگتر بوده و تجهیزات بیشتری نیز دارد روی دومین فروند از ناوشکن های بومی رده جماران یعنی ناوشکن دماوند نصب شده است.

 
سامانه‌های دیده‌بانی الکترواپتیکی
سامانه الکترواپتیکی ناوشکن دماوند

همچنین بر روی هر یک ناوشکن های سبلان و الوند نیز تا کنون به تعداد 2 دستگاه، گونه ای از سامانه‌های ردگیری الکترواپتیکی مشاهده شده که ممکن است از خانواده سداد باشد. در شناورهای دریایی یکی از مهمترین تسلیحاتی که از اطلاعات تولیدی این سامانه‌ها بهره می برد توپ اصلی نصب شده در جلوی ناو است که هم کاربردهای ضد هوایی و هم ضد سطحی دارد.

 
سامانه‌های دیده‌بانی الکترواپتیکی
سامانه‌های الکترواپتیکی روی ناوشکن سبلان

سامانه‌های معرفی شده در این گزارش تمام دستاوردهای صنعت دفاعی کشور در این زمینه نبوده و برخی انواع چنین تجهیزاتی هنوز رونمایی نگردیده و یا اطلاعات کافی از آنها منتشر نشده است. با این وجود تولید انبوه و استفاده از آنها در مناطق غرب و شرق کشور در مواجهه با تهدیدات مختلف نه تنها کارامدی آنها را اثبات نموده بلکه سبب بهسازی و توسعه نمونه‌های بهتر نیز شده است به طوری که امروزه حتی سامانه‌های الکترواپتیکی نصب شده روی پهپادهای ایرانی قابلیت ردگیری اهداف متحرک زمینی و حتی هوایی را دارند.

 
سامانه‌های دیده‌بانی الکترواپتیکی
ردگیری هدف زمینی توسط سامانه عقاب-6 در پهپاد شاهد-129
 

سامانه‌های دیده‌بانی الکترواپتیکی
ردگیری هدف هوایی توسط سامانه عقاب-6 در پهپاد شاهد-129
 

سامانه‌های دیده‌بانی الکترواپتیکی
ردگیری هدف هوایی توسط سامانه پدافند هوایی موشکی مرصاد

به گزارش مشرق، کارایی بالای سامانه‌های مراقبت و شناسایی الکترواپتیکی ایرانی البته پیش از این در میدان عمل نیز نشان داده شده که از مهمترین نتایج عملیاتی این تجهیزات باید به ردگیری پهپاد فوق پیشرفته RQ-170 آمریکایی برای اولین بار در سال 1388 یعنی 2 سال قبل از تصرف آن توسط نیروهای مسلح کشورمان اشاره نمود.

 
سامانه‌های دیده‌بانی الکترواپتیکی
ردگیری الکترواپتیکی پهپاد RQ-170 آمریکایی در سال 1388

ترکیب این تجهیزات با نبوغ برنامه‌نویسان جوان ایرانی نیز در نهایت به خلق سامانه‌هایی با هوشمندی بالا و قابلیت تطبیق و حفظ کارایی عملیاتی در حد مطلوب با شرایط مختلف شده که ساز و برگ رزمندگان اسلام را کامل تر نموده است.
 
 
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


عکاسی از حیوانات شاخه‌ای از عکاسی طبیعت است که عکاس روی حیوانات و رفتارها و عادات آنها تمرکز می کند و لحظه های ناب و حیرت انگیز را شکار می کند.
به گزارش خبرنگار سپیدار خبر ؛عکاسی حیوانات شامل گرفتن عکس از پرندگان، حیات وحش، زندگی زیر آب و زندگی در جنگل می شود که عکاس ساعت ها مانند شکارچی در کمین حیوان می نشیند تا وی را در لحظه ای ناب شکار کند. این عکس ها در بخش های طبیعت صفحات عکس رسانه ها و سایت هایی چون نشنال جئوگرافی به طور ثابت منتشر می شود.
 
در همین رابطه اما عکس های تصادفی از حیوانات هم در رسانه ها کم نیستند. لحظاتی که یک حیوان به ناگاه با حالتی خاص در برابر دوربین عکاس ظاهر می شود یا با حرکت چیزی را به هم می زند و حرکاتش ثبت می شود. 
 
(تصاویر) عجیب و دیدنی از دنیای حیوانات
 
(تصاویر) عجیب و دیدنی از دنیای حیوانات
 
(تصاویر) عجیب و دیدنی از دنیای حیوانات
 
(تصاویر) عجیب و دیدنی از دنیای حیوانات
 
(تصاویر) عجیب و دیدنی از دنیای حیوانات
 
(تصاویر) عجیب و دیدنی از دنیای حیوانات
 
(تصاویر) عجیب و دیدنی از دنیای حیوانات
 
(تصاویر) عجیب و دیدنی از دنیای حیوانات
 
(تصاویر) عجیب و دیدنی از دنیای حیوانات
 
(تصاویر) عجیب و دیدنی از دنیای حیوانات
 
(تصاویر) عجیب و دیدنی از دنیای حیوانات
 
(تصاویر) عجیب و دیدنی از دنیای حیوانات
 
(تصاویر) عجیب و دیدنی از دنیای حیوانات
 
(تصاویر) عجیب و دیدنی از دنیای حیوانات
 
(تصاویر) عجیب و دیدنی از دنیای حیوانات
 
(تصاویر) عجیب و دیدنی از دنیای حیوانات
 
(تصاویر) عجیب و دیدنی از دنیای حیوانات
 
(تصاویر) عجیب و دیدنی از دنیای حیوانات
 
(تصاویر) عجیب و دیدنی از دنیای حیوانات
 
(تصاویر) عجیب و دیدنی از دنیای حیوانات
 
(تصاویر) عجیب و دیدنی از دنیای حیوانات
 
(تصاویر) عجیب و دیدنی از دنیای حیوانات
 
(تصاویر) عجیب و دیدنی از دنیای حیوانات
 
(تصاویر) عجیب و دیدنی از دنیای حیوانات
 
(تصاویر) عجیب و دیدنی از دنیای حیوانات
 
(تصاویر) عجیب و دیدنی از دنیای حیوانات
 
(تصاویر) عجیب و دیدنی از دنیای حیوانات
 
(تصاویر) عجیب و دیدنی از دنیای حیوانات
 
(تصاویر) عجیب و دیدنی از دنیای حیوانات
 
(تصاویر) عجیب و دیدنی از دنیای حیوانات

 

 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 16 آذر 1393برچسب: عجیب, بسیار دیدنی, دنیای حیوانات,دنیاوحیوانات,سپیدار خبر,عجیب,دیدنی,جذاب,,دنیای حیوانات, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند
"امام خمینی" پس از تشکیل این شورا، "آیت الله خامنه‌ای" و "دکتر مصطفی چمران" را به نمایندگی خود در این شورا منصوب نمود و آنان را مأمور تشکیل شورا و ارائهٔ گزارش منظم در ارتباط با نیروهای مسلح نمود.
به گزارش سپیدار خبر: از جهان عکسی که می بینید، برای اولین بار منتشر می شود، حدود سی سال قبل از رهبر معظم انقلاب گرفته شده است. ایشان در عکس لباس خاکی نظامی بر تن دارند و هنگام پیاده شدن از خودرو، توسط جمعی از رزمندگان احاطه شده اند.

پس از پیروزی "انقلاب اسلامی"، جهت  فرماندهی نیروهای مسلح و ساماندهی امنیت کشور، "وزارت دفاع" دولت موقت پیشنهاد داد، شورایی به عنوان "شورای عالی دفاع" تشکیل شود. متعاقب این پیشنهاد هیات وزیران دولت موقت در جلسهٔ مورخهٔ ۲۳ فروردین ۱۳۸۵ با تشکیل شورایی با همان عنوان موافقت کرد. سپس اساسنامه‌ای برای آن شورا تنظیم و آن اساسنامه نیز در دولت موقت به تصویب رسید. این شورا در طول دفاع مقدس، فعال بود تا اینکه پس از بازنگری در قانون اساسی در سال ۱۳۶۸ منحل شد. ترکیب این شورا به‌گونه‌ای مشخص شده بود که ترکیب سیاسی ـ نظامی توأمان باشد تا بتواند مسائل را در ابعاد مختلف مورد توجه قرار دهد و تصمیمی خلاف بخش دیگری از کشور اتخاذ نشود.

"امام خمینی" پس از تشکیل این شورا، "آیت الله خامنه‌ای" و "دکتر مصطفی چمران" را به نمایندگی خود در این شورا منصوب و آنان را مأمور  تشکیل شورا و ارائهٔ گزارش منظم در ارتباط با نیروهای مسلح نمود.

این عکس مربوط به زمانی است که حضرت "آیت الله خامنه ای" نماینده امام در "شورای عالی دفاع" بود و به صورت مرتب به استان خوزستان سفر می کرد.

 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 16 آذر 1393برچسب:عکس,منتشر نشده,رهبر, انقلاب,سپیدار خبر,رهبر انقلاب, عکسی از, رهبر انقلاب, پس از سی سال ,برای اولین بار, منتشر ,, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند
سلفی این روزها رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و سوژه ای برای خلق تصاویر عجیب و غریب در شبکه های اجتماعی شده است.

به گزارش خبرنگار سپبدار خبر از مهر،عکس سلفی به عکاسی پرتره از خود می گویند و معمولا توسط دوربین عکاسی یا دوربین موبایل گرفته می‌شود. با اینکه از سالها قبل در تلفن های همراه دوربینی برای مکالمات ویدئویی وجود داشت اما استفاده از دوربین جلوی موبایل در سال ۲۰۱۴ به اوج خودش رسید تا موج گرفتن عکس های سلفی در ژست های مختلف و انتشار آن در شبکه های اجتماعی راه بیفتد .

از سوی دیگر نسل جدید تلفن های همراه هوشمند به مردم این اجازه را می دهد که در هر جایی بتوانند از خود عکس بگیرند و آن ها را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند. بنابراین شما هم اکنون شانس این را دارید که به قله اورست سفر کنید یا سوار بر جت به آسمان بروید.

سلفی

سلفی در جت جنگی

سلفی

سلفی در قله اورست

0

سلفی بر فراز آسمان

سلفی

سلفی در ترن هوایی

سلفی

سلفی در بالن

 

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 16 آذر 1393برچسب: خطرناک ترین, سلفی , جهان,سپیدار خبر,بالن,عکس,تصاویر,دیدنی,دیدتی و خواندنیوخواندنی, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند
حبیب کاشانی با انتشار نامه‌ای، کناره‌گیری خود از تیم المپیک را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار سپیدار خبر، از شورا آنلاین، متن کامل نامه حبیب کاشانی به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

هر چند دلایل ناکامی‌های تیم امید و حسرت 40 ساله صعود به بازی‌های المپیک، حکایت مثنوی هفتاد من کاغذ است و باید ریشه‌های آن را در ساختار فوتبال کشور و نیز مدیریت و نگاه کلان برای موضوع «ورزش» در کشور دانست، اما با علم به همه این واقعیت‌ها، دعوت به همکاری از سوی فدراسیون فوتبال برای حضور در تیم المپیک را به فال نیک گرفتم و مثل همیشه آن را فرصتی برای خدمت به مردم و فوتبال کشورمان دانستم.

فرصتی برای نوکری به مردم. همان‌ها که یکی از بزرگ‌ترین افتخارات و دلخوشی‌هایشان، هرکجای این کره خاکی که باشند و به هر مرام و مسلکی، عِرق به پرچم ایران و پیراهن و هویت ملی و نام ایران اسلامی است و هرکجا که نام کشورشان باشد، با پای دل به سویش می‌روند. در پیشگاه حضرت حق، قلبم گواهی می‌دهد که خدمت و نوکری برای این مردم، برای ایران، لقلقه زبانم نیست و حکایتِ از تو به یک اشاره، از من به سر دویدن است. فرقی هم نمی‌کند. میدان، میدان جنگ باشد و حرف، حرف گلوله و خون و خمپاره، یا صحبت از معلمی باشد و گچ و تخته و نیمکت‌های مدرسه. در همه این موقعیت‌ها و بعدها در پرسپولیس و شورای شهر تهران، همه انگیزه و افتخارم همین بوده و هست.

این بار و با دعوت به تیم امید هم امیدِ به کار کردن برای مردم کشورم و تلاش برای نقش بستن لبخند بر لبانشان من را به میدان کشاند.

از همان ابتدا هم تمام سعی‌ام قدم گذاشتن در بهترین مسیر بود. بهترین مشورت‌ها، بهترین انتخاب‌ها، بهترین پشتیبانی و امکانات با همه بضاعت موجود. برای تیمی که آسیب روحی شدیدی پس از ناکامی بزرگ اینچئون خورده بود. در این راه محمد خاکپور، یک خاک خورده فوتبال را به‌عنوان مدیر فنی و سرپرست، همراه تیم کردم و اردوی قطر را با شرایطی که در تیم‌های پایه و به‌ویژه تیم المپیک، کمتر تجربه‌شده بود برگزار کردیم. با تأمین کامل امکانات و حضور تمام و کمال بازیکنان که برای حضور تک‌تک‌شان دوندگی‌ها و پیگیری‌ها شد. در قطر شرایط خوبی را فراهم کردیم و در دو بازی با تیم میزبان، امیدها زنده شد. آغاز راه، امیدوارکننده بود و همین امیدواری، پیروزی پرگل برابر میزبان و یک تساوی (با بازی فوق‌العاده) را رقم زد.

معتقدم مجموعه‌ای از بهترین انتخاب‌ها در کنار هم است که به نتیجه می‌رسد. لذا در کنار تدارک امکاناتی مناسب برای تیم و اردوها و بازی‌های تدارکاتی، باید گزینه‌ای شایسته برای هدایت تیم هم بر نیمکت بنشیند. این بود که مجموعه‌ای از بهترین و کار بلدترین مربیان داخلی و خارجی در معرض انتخاب قرار گرفتند و جمیع بررسی‌ها، من را به انتخاب آقای کرانچار رساند. یک مربی بزرگ، با کارنامه‌ای روشن و مشخص در داخل و خارج از کشور. با این حال تا همین امروز هم فرصتی بزرگ از دست رفته و زمان، بدون توجه به فرایند پیچیده تصمیم سازی در فوتبال کشورمان، بی‌رحمانه می‌گذرد و به معنای حقیقی کلمه، می‌سوزد.

تردید ندارم موفقیت تیم امید در گرو تعامل بی کم‌وکاست، همکاری و از همه مهم‌تر، همدلی سه ضلع مثلثی است که می‌بایست ارکان موفقیت تیم امید کشورمان باشد. فدراسیون فوتبال، کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش. هرچند دخالت‌های خارج از قاعده را مانع تصمیم سازی مدبرانه در این مسیر می‌‎دانم و تشکیل کمیته نظارت بر مربیان خارجی را مخل استقلال فدراسیون فوتبال، اما به تصمیم گرفته‌شده احترام می‌گذارم.

البته در چارچوب همین سازوکار عجیب هم پذیرفته نشدن یک سرمربی موفق و باسابقه، به دلایل «غیر فنی»، بدعت نادرستی است.

پیش از این هم اعلام کرده بودم مسئله انتخاب یک شخص خاص برای مربیگری تیم المپیک نیست. انتخاب آقای کرانچار، تصمیم کمیته فنی و هیئت‌رئیسه فدراسیون بود که البته این انتخاب هم می‌توانست محل بحث کارشناسان امر باشد؛ اما اجالتا این استقلال فدراسیون فوتبال و مسیر پرپیچ‌وخم تصمیم سازی است که گمان می‌کنم در مثلث یادشده، گم‌شده و به بیراهه می‌رود!

حالا بازهم انتخابم همان انتخاب همیشگی است. خدمت به مردم؛ که گویا این بار با کنار کشیدنم از تیم امید، رقم می‌خورد. به این امید که با این تصمیم، تعامل، همکاری و همدلی به این مثلث راه یابد و راهی شود برای راه‌یابی تیم امید به المپیک.

کنار می‌روم و بازهم در کنار مردمی که یکی از بزرگ‌ترین افتخارات و دلخوشی‌هایشان، هرکجای این کره خاکی که باشند و به هر مرام و مسلکی، عِرق به پرچم ایران و پیراهن و هویت ملی و نام ایران اسلامی است، برای اهتزاز پرچم کشورم لحظه‌ها را می‌شمارم و باافتخار، از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنم و خود را همیشه در کنار تیم می‌دانم.

کما اینکه به لطف خدا همه برنامه‌ریزی‌ها جهت راه‌یابی تیم پرامیدمان به المپیک، انجام‌شده و با اعلام هم‌گروه‌های ایران در مرحله اول و میزبانی کشورمان، امید برای شکسته شدن طلسم صعود، دوچندان شده است.

در پایان برخود لازم می‌دانم از همه بزرگوارانی که طی این مدت این حقیر را در راهِ اداره تیم المپیک یاری نمودند به‌ویژه ریاست محترم فدراسیون فوتبال، شهردار محترم تهران، فرماندهی ناجا، فرماندهی سپاه پاسداران و جناب آقای حسین هدایتی و سایر حامیانی که کمک‌های مادی و معنوی خود را از این تیم دریغ نکردند، تقدیر و تشکر نمایم

 
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 16 آذر 1393برچسب: استعفا, کاشانی ,تیم امید ,متن‌نامه,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 کل یوم عاشورا و کل أرض کربلا

با استقبال بی نظیر زائرین کربلای معلا از پیاده روی اربعین حسینی، مراسم سخنرانی و عزاداری در مبداء، فاصله های میان راه و شهر کربلا برقرار می باشد.
 
به گزارش گروه فرهنگی سپیدار خبر، از فرهنگ نیوزهم زمان با برگزاری راهپیمایی باشکوه اربعین در فاصله شهر نجف اشرف تا کربلای معلا، مراسم سخنرانی و عزاداری و اجتماع زائران ایرانی اربعین برگزار می شود.
برنامه و محل برگزاری این مراسم به شرح زیر می باشد: 
 

روز

تاریخ شمسی

تاریخ قمری

سخنران و مداح

زمان و محل برگزاری

شنبه

15 آذر

13 صفر المظفر

استادرحیم پورازغدی

 

بعدازنمازمغرب وعشاء

کربلای معلی،خیمه گاه

یکشنبه

16 آذر

14صفرالمظفر

حاج علیرضاپناهیان

حاج میثم مطیعی 

حاج مهدی رسولی

بعدنمازمغرب وعشا

نجف اشرف،شارع کوفه

مسجدحنانه

دوشنبه

17 آذر

15صفرالمظفر

 

حاج علیرضاپناهیان

 

مراسم افتتاحیه

پیاده‌روی اربعین1436

7صبح

نجف اشرف،زیرپل ثورةالعشرين

دوشنبه

17 آذر

15صفرالمظفر

حاج علیرضاپناهیان

حاج میثم مطیعی 

حاج مهدی رسولی

بعدنمازمغرب وعشا

نجف اشرف،شارع کوفه

مسجدحنانه

دوشنبه

17 آذر

15صفرالمظفر

حاج مرتضی آقاتهرانی

حاج مهدی سلحشور

ویژه برنامه موکب الإمام الرضا(ع)

مسیرنجف-کربلا، عمود285 

سه شنبه

18 آذر

16صفرالمظفر

حاج مرتضی آقاتهرانی

7صبح

نجف اشرف،زیرپل ثورةالعشرين

سه شنبه

18آذر

 

حاج علیرضاپناهیان

حاج میثم مطیعی

بعدازنمازمغرب وعشاء

مسیرنجف-کربلا، عمود285 

سه شنبه

18 آذر

16 صفر

حاج مرتضی آقاتهرانی

حاج مهدی سلحشور

مراسم موکب علی بن موسی الرضا(ع)

(عمود658)

بعدازنمازمغرب وعشاء

چهارشنبه

19آذر

17صفر

حاج علیرضاپناهیان

سیدامیرحسینی

بعدازنمازمغرب وعشاء

هیأت شباب الإمام الخمینی(ره)

پنجشنبه

 

 

 

به زودی اعلام می شود

این خبر به روزرسانی می شود

 

 
انتهای پیام

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 16 آذر 1393برچسب:پیاده روی, اربعین 93, پیاده ,روی ,اربعین, استاد ,پناهیان,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 همزمان با هفته پژوهش

همزمان با افتتاح نمایشگاه پژوهش و فناوری از پهپاد سلیمان و کوچکترین ربات پرنده در لرستان رونمایی شد.
 
به گزارش خبرنگاز یپیدار خبر ، از فارس، ظهر امروز در حاشیه نمایشگاه پژوهش از پهپاد سلیمان رونمایی شد.

فارس - در این مراسم مدیر طرح پهپاد سلیمان گفت: پهپاد سلیمان توسط پژوهشگران لرستانی و طی یک سال و نیم کار و پژوهش ساخته شده است و طراحی آن به گونه‌ای است که با هم آمیختگی و پیوستگی بال و بدنه آن امکان حمل 33 کیلوگرم محموله را در فضای بیش از 6 فوت مکعب به ما می‌دهد.

مرضیه احترامی بیان کرد: از ویژگی‌های این پهپاد نشست و برخواست در حداقل مکان 6 متر مربع است و مناسب برای جنگال و رادار گریز بودن آن است.

وی افزود: این پهپاد در مواردی چون تقویت برقراری ارتباط، شنود و دریافت سیگنال‌های دشمن، جنگ الکترونیک، دیدبانی دریایی، مختل کردن رادارها، تهیه نقشه‌های هوایی، جنگلبانی و .... قابلیت استفاده دارد.

احترامی گفت: برای این پهپاد 40 میلیون تومان هزینه شده و برای پهپاد اصلی و بزرگتر نیز 200 میلیون هزینه انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کار ثبت اختراع این پهپاد به نام پارک علم وفناوری لرستان در حال انجام است و به منظور استفاده از آن با یک سری دستگاه‌ها مذاکراتی نیز صورت گرفته است.

 
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 16 آذر 1393برچسب:پهپاد, سلیمان ,رونمایی,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 آینده تروریست‌های تکفیری؛

تروریست های اروپایی در برزخ ماندن یا بازگشتن
 
 
اروپایی های عضو داعش بدلیل موقعیت متزلزل این گروه در عراق و سوریه و ترس از بازداشت حین برگشت به اروپا در موقعیتی سرگردان قرار دارند.
 

به گزارش گروه بین الملل سپیدار خبر، از فرهنگ نیوز، در طول دو دهه گذشته گروه های تروریستی متعددی در کشورهایی نظیر افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه، لبنان، مصر و... به فعالیت پرداخته اند. وجه تمایز داعش و تا حدودی جبهه النصره نسبت به گروه هایی چون طالبان، شبکه حقانی، تحریک طالبان پاکستان، الشباب و بوکو حرام در حضور گسترده نیروهای خارجی در این دو جبهه می باشد. بر اساس برآوردهای سازمان ملل متحد قریب به 15 هزار خارجی هم اکنون مشغول فعالیت در دو کشور عراق و سوریه در قالب گروه افراط گرای داعش هستند. از میان خارجی های گروه داعش و همچنین النصره، بخش عمده ای را تروریست های اروپایی تشکیل می دهند.

بر اساس گزارش هایی که تا کنون شورای امنیت سازمان ملل متحد منتشر نموده، این تروریست ها از هشتاد کشور جهان به داعش پیوسته که برخی دارای تابعیت شیلیایی یا حتی نروژی می باشند. تروریست های فوق از طرق مختلفی نظیر ورود به ترکیه و دعوت از طریق شبکه های اجتماعی توانسته اند به عضویت داعش در آیند. نکته جالب در این زمینه حضور فعال برخی زن های خارجی جهت پیوستن به داعش می باشد.

خصومت کشورهای عربی، اروپایی و آمریکا با حکومت بشار اسد در سوریه موجب گردید که دول فوق نسبت به حضور برخی اتباع خود در سوریه با دیده اغماض نگریسته و با چشم پوشی نسبت به آنها، تمام هم و غم خویش را در تضعیف و یا سرنگونی اسد قرار دهند. افزایش فعالیت داعش و پیشروی آنها بسوی عراق فضایی از رعب و نگرانی را در سطح بین المللی ایجاد نمود که نهایتا کشورهای اروپایی و آمریکا جهت رفع نگرانی و حفظ منافع بنیادینشان به محکومیت داعش پرداخته و اقدام به حملاتی پراکنده تحت آنچه ائتلاف جهانی نامیده می شود مبادرت ورزند.

استقامت و پایداری حکومت اسد در دفع معارضین، تشکیل گروه های مردمی در عراق و سوریه جهت مقابله با داعش، پیشروی ارتش عراق با حمایت های منطقه ای ایران و در نهایت حملات هوایی ائتلاف ضد داعش موجب گردید به مرور زمان نیروهای داعش از حالت تهاجمی خارج شده و به حالت دفاعی درآیند.  بازپس گیری مناطق کلیدی در سوریه و عراق یکی پس از دیگری فضایی از ناخرسندی و یاس را در میان اعضای داعش بوجود تا آنجا که رسانه ها خبر از تلاش برخی ستیزه جویان خارجی بویژه اروپایی ها برای برگشت به کشورهایشان منتشر نموده اند.

در رابطه با چرایی این رویداد دو دلیل عمده قابل ذکر است:

الف) بخش عمده ای از تروریست های خارجی داعش جهت تجربه زندگی جدید توام با داشتن قدرت اقدام به حضور و عضویت در این گروه نموده اند. بطور نمونه پدر یکی از تروریست های داعش که از جمهوری آذربایجان به عضویت این گروه درآمده است پس از تلاش های مکرر من جمله حضور در سوریه جهت بازگشت فرزندش بدین امر موفق نگردید. وی در این رابطه اظهار داشته که فرزندش با داشتن قدرت زیاد، در اختیار داشتن مدرن ترین سلاح ها و ماشین ها، اختیار تام در برخوردهای خشونت آمیز با مخالفان، در اختیار داشتن تجارب جنسی متعدد بواسطه حضورگسترده زنان  و تجاوز به زنان و دختران اسیر شده در سوریه، زندگی جدیدی را آغاز نموده که میلی به بازگشت به کشورش ندارد.

اکنون و با تضعیف روز افزون موقعیت داعش در عراق و سوریه و کشته شدن روزانه شماری کثیری از تروریست های این گروه، خارجی ها بویژه اروپایی ها درصدد رایزنی جهت بازگشت به کشورشان هستند.

ب) شماری از خارجی ها به واسطه تبلیغات داعش با نیت جهاد عازم سوریه و عراق گردیدند، اما مشاهده اقدامات جنایات کارانه این گروه زمینه سرخوردگی آنها را فراهم آورده و تلاش نموده اند که به کشورهایشان بازگردند. روزنامه فیگارو فرانسه در گزارشی اخیرا به ارتباط گیری شماری از شهروندان این کشور که به عضویت داعش درآمده اند با والدینشان خبر داده و از آنها خواسته اند که زمینه بازگشتشان را فراهم نمایند. فیگارو نوشته که آنها اقداماتی متفاوت از آنچه در ذهن می پنداشته اند در سوریه و عراق مشاهده نموده اند. سامرا کسینوویچ و سابینا سلیموویچ دو دختر اتریشی پیوسته به داعش اخیرا در نامه ای به پدر و مادرشان نوشته اند: دیگر نمی توانم خشونتی را که جزئی از زندگی ام شده است را تحمل کنم و خواستار بازگشت به کشورم هستم.

انتشار اخباری مبنی بر بازداشت شمار گسترده ای از اعضای سرخورده داعش که به انگلستان یا فرانسه بازگشته اند موجب شده که تروریست های اروپایی داعش، اکنون در برزخی قرار گرفته که نه راه پیش دارند و نه راه پس. تزلزل و شکست داعش سبب گردیده که این تروریست ها با وخامت اوضاع قصد بازگشت را در سر به پرورانند اما آینده مبهمی نیز بواسطه بازگشت شان به کشورهای اروپایی در پیش خواهند داشت.

بر اساس گزارش های سازمان ملل متحد بیشترین اروپایی های عضو داعش متعلق به روسیه (عمدتا چچنی)، فرانسه، بریتانیا و آلمان می باشند. سران اروپا و آمریکا مکررا در ماه های اخیر از خطر بازگشت آنها به کشورهایشان خبر داده و بیان داشته اند حضور این افراد موجب کاهش امنیت اروپا و آمریکا خواهد شد. وزیر کشور آلمان اعلام نموده که کشورش در حال برنامه ریزی برای بازگشت شهروندان این کشور از سوریه و عراق است چرا که آنها خطراتی برای امنیت آتی این کشور محسوب می شوند. دولت فرانسه نیز عمده بازگشتی ها را بازداشت نموده و مابقی را تحت نظارت شدید قرار داده است. نگرانی از رجعت تروریست ها، اوباما رئیس جمهور آمریکا را هم مجبور به اظهار نظر نموده است. وی بیان داشته افرادی که باز می گردند بدلیل داشتن پاسپورت اروپایی، احتمال مسافرت به آمریکا و ایجاد ناامنی در این کشور را دارند.

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز اخیرا نوشته است که سازمان‌های امنیتی اروپا بیم آن دارند که این تروریست‌ها پس از بازگشت از سوریه و عراق پایه  مستحکمی برای سال‌ها حملات تروریستی در غرب باشند. فایننشال تایمز می نویسد در صورت اقدامات تروریستی این افراد در سال‌های آتی احتمال وقوع حوادث به مراتب شدیدتر از 11 سپتامبر در غرب خواهیم بود.

نگرانی سازمان های امنیتی اروپا و آمریکا از بازگشت شهروندان تروریست خود در حالی است که در ابتدای شکل گیری داعش و النصره، ممانعتی از سوی این دولت ها مبنی بر حضور شهروندانشان در سوریه به عمل نیامد و به حمایت از به اصطلاح تروریست های خوب (ارتش آزاد) و سکوت در برابر قدرت گیری تروریست های بد (داعش و النصره)  پرداختند.

 
انتهای پیا

 

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 16 آذر 1393برچسب:داعش, اروپا ,سوریه ,عراق,تروریست,سپیدار خبر, آینده تروریست‌, تکفیری,, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 پشت پرده قرارداد 6 نوامبر لندن - منامه؛


چاك هيگل در نهايت پيشنهاد كرده بود مقر ناوگان پنجم به نقطه مطمئن‌تري انتقال يابد که باراك اوباما، استدلال‌‌هاي هيگل را براي جابه‌جايي مقر ناوگان پنجم پذيرفته و دستور مكان‌يابي جديد را صادر كرده است.
گروه بین‌الملل خبرنگار سپیدار خبر - از مشرق، دو ماه پس از آنكه پنتاگون جمع‌بندي خود را به باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا درباره محل استقرار سرفرماندهي ناوگان پنجم در بحرين و جابجايي اين مقر ارائه داد، بحرين قرارداد جديدي با انگليس منعقد كرد و «مايكل فالون» وزير دفاع انگليس در بيانيه كوتاهي اعلام كرد: «انگليس دوباره حضور نظامي طولاني در خاورميانه خواهد داشت.»

پایگاه خبری "الوقت" نوشت: پيش از اين در اوايل اكتبر گذشته (مهرماه)، "چاک هيگل" وزير دفاع آمريكا كه به سبب ناتواني در حل بحران كوباني سوريه از مقام خود بركنار شد طي نامه محرمانه‌اي به رئيس‌جمهور امريكا جمع‌بندي تيم بازرسي خود را به اين شرح اعلام كرده بود: «روند تحولات بحرين و عدم توانايي دولت آل‌خليفه در پايان‌دادن به اعتراضات رو به افزايش مردمي و يا رسيدن به توافق با آنان، محيط منامه را براي سرفرماندهي ناوگان پنجم ناامن كرده و هر گونه تردد نيروها در شهر با مخاطرات و موانع جدي مواجه كرده است.»

فاز اول بیداری اسلامی در بحرین به ثمر نشست/ دستور اوباما برای خروج ناوگان پنجم دریایی آمریکا از بحرینوي در ادامه نامه‌ خود نوشته بود: «ادامه وضعيت فعلي در بحرين و در حالي كه از نظر مردم اين كشور، آمريكا مدافع دولت بحرين به حساب مي‌آيد، وقوع اتفاقات حاد عليه نيروها و تجهيزات نظامي ناوگان پنجم نظير اتفاقاتي كه در گذشته در "ظهران" عليه ما اتفاق افتاد و نمونه‌هاي ديگري هم در تحولات اخير منطقه قابل اشاره است، دور از ذهن نيست.»

چاك هيگل در نهايت پيشنهاد كرده بود مقر ناوگان پنجم به نقطه مطمئن‌تري انتقال يابد. خبرهاي بعدي بيان‌گر آن است كه باراك اوباما، استدلال‌‌هاي هيگل را براي جابه‌جايي مقر ناوگان پنجم پذيرفته و دستور مكان‌يابي جديد را صادر كرده است.

اندكي پس از آنكه مقامات سعودي از موضوع جابه‌جايي مقر ناوگان پنجم دريايي آمريكا مطلع شدند، «متعب‌» پسر ملك عبدالله و وزير گارد ملي عربستان را در روز 24 نوامبر به واشنگتن اعزام كردند تا نگراني عربستان سعودي را از اين تصميم امريكا به اطلاع برساند.

سخنان متعب پس از بازگشت از اين سفر و اعلام علني اين نكته كه عربستان با آمريكا درباره بحرين اختلاف‌نظر دارد، نشان داد كه مقامات ارشد آمريكا در اين ملاقات بر حتمي بودن جابجايي مقر ناوگان پنجم خود تأكيد كرده‌اند.

فاز اول بیداری اسلامی در بحرین به ثمر نشست/ دستور اوباما برای خروج ناوگان پنجم دریایی آمریکا از بحرین
 
پس از اين مقامات عربستان و بحرين به سمت انگليس رفتند تا خلأ نظامي آمريكا در بحرين كه به نوعي مقدمه خروج نظامي آمريكا از خليج فارس نيز به حساب مي‌آيد، توسط نيروهاي نظامي انگليس پر شود. روز شنبه ششم دسامبر، «فيليپ هاموند» وزير خارجه انگليس در جريان سفر به بحرين قرارداد احداث پايگاه نظامي در بحرين با هزينه 15 ميليارد پوند با مقامات بحريني به امضا رساند كه بخش اعظم اين هزينه توسط پادشاهي بحرين تأمين خواهد شد.

هم‌زمان با حضور هاموند در منامه، «مايكل فالون» وزير دفاع انگليس در بيانيه كوتاهي اعلام كرد: «اين پايگاه، حضور ناوگان دريايي سلطنتي را به طور دائمي گسترش داده و بريتانيا را قادر مي‌سازد تا كشتي‌هاي بيشتر و بزرگ‌تري را براي تقويت ثبات خليج اعزام كند. حالا ما بار ديگر براي مدت طولاني در خليج مستقر خواهيم شد.»

فاز اول بیداری اسلامی در بحرین به ثمر نشست/ دستور اوباما برای خروج ناوگان پنجم دریایی آمریکا از بحرین

در عين حال روزنامه انگليسي گاردين به طور ضمني ترس از پيروزي قيام مردم بحرين را دليل انعقاد اين قرارداد نظامي - امنيتي بين دو پادشاهي انگليس و بحرين اعلام كرد و به نوعي بر نامه محرمانه ميان پنتاگون و كاخ سفيد صحه گذاشت.

گاردين يك روز پس از انعقاد قرارداد مزبور نوشت: «هراس از ايران و ناآرامي‌هاي منطقه دلايل اصلي اتخاذ تصميم ساخت پايگاه دريايي جديد در بحرين است.»

بعضي از ناظران منطقه‌اي با اشاره به حساسيت‌هاي مردم منطقه عليه سياست‌هاي استيلاجويانه انگليس معتقدند قرارداد 6 نوامبر ميان انگليس و بحرين مي‌تواند به بروز نارضايتي‌هاي حاد در منطقه كمك نمايد.
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


 بزرگداشت روز دانشجو با حضور روحانی؛

به گزارش خبرنگار سپیدار خبر  از تسنیم؛ مراسم بزرگداشت روز دانشجو(16 آذر) دقایقی پیش با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران آغاز شد.

در این مراسم سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری حضور دارند.

مراسم امسال روز دانشجو دومین مراسمی است که روحانی به عنوان رئیس‌جمهور در آن سخنرانی می‌کند.

سال گذشته نیز مراسم روز دانشجو با حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

سخنرانی رئیس‌جمهور در مراسم روز دانشجو 

روحانی در آغاز برنامه گفت: روز بسیار پرافتخار دانشجو را به محضر دانشجویان عزیز سراسر ایران، اساتید و فرهیختگان تبریک می گویم و خوشحالم در دانشگاهی 16 آذر امسال را حضور دارم که جزو اولین مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت یازدهم برای فعالیت مجدد این دانشگاه پرافتخار بودیم.

16 آذر سرآغاز نقطه عطف جنبش دانشجویی است. جنبش دانشجویی فراتر از بحث حزب و جناح و خط است. جنبش دانشجویی به معنای حضور همه دانشجویان در عرصه فرهنگ و سیاست است. در دهه 1330 حادثه 16 آذر درخشش خاصی داشت. شریعت رضوی، قندچی، بزرگ نیا، دانشجویان به خون خفته‌ای که پرچم حرکت دانشجویی را به اهتزاز درآوردند.

جنبش دانشجویی یک حرکت به هم پیوسته است. این حرکت هم برای استقلال است و ضد استعمار است. هم برای آزادی است و ضداستبداد است.

عده ای بودند و شاید هنوز هستند که جنبش دانشجویی را باور نکردند و اگر هم می دیدند از سر نفرت روی برمی‌تابیدند. اما امروز روزگاری نیست که کسی جنبش دانشجویی را منکر شود. گرچه برخی می خواهند جنبش دانشجویی را به فضای خاصی منحصر کنند. 

این جنبش ممکن است حوادث  شان نزولهایی داشته باشد، در دهه 40 حوادثی دارد با شرایط خودش، اما اساس جنبش دانشجویی یک حرکت مستمر هست، وجود دارد و خواهد بود.

جنبش دانشجویی یعنی حرکت دانشجویی در دورانی مشخص. حزب ممکن است امتداد داشته باشد. عده‌ای اعضای حزبی باشند و تا آخر عمر هم عضوش باشند. اما دانشجو بودن تا آخر عمر به مفهوم لغوی ادامه دارد اما به مفهوم عضویت در یک دانشگاه به عنوان کسی که دانش را می‌آموزد دوره‌ای دارد. 4 سال 6 یا 8 سال و بیشتر و کمتر. و یکی از دلایل زنده بودن حرکت دانشجویی، محدودیت همین دوران است. شما وقتی در دوران خاصی فعالیتی را شروع می‌کنید و می‌دانید پایانی دارد، قدر آن دوران را بهتر می دانید تا کسی که وارد صحنه‌ای می شود که بداند برایش پایانی نیست.

جنبش دانشجویی علاوه بر اینکه از لحاظ حضور افراد دوران مشخصی دارد، اما از لحاظ پیوستگی حرکت، حرکتی دائم است. همه دانشجویان همان خط و راه را دنبال کردند.  در نهضت اسلامی، همه جا دانشگاه جزو پیشتازان حرکت بود. جزو والسابقون السابقون، اولئک المقربون بود.  روحانی افزود: از سال 42 در کنار روحانیت دانشگاه حضور داشت و فعال بود و همان زمانی که بزرگانی از روحانیت به زندان رفتند، بزرگانی از دانشگاه مانند مهندس بازرگان هم به زندان رفتند. همان دورانی که در حوزه های علمیه و مساجد و منابر حرکت انقلابی توسط بزرگان روحانیت به رهبری امام ادامه یافت، در دانشگاه هم امسال طالقانی‌ها، شریعتی‌ها، مطهری‌ها، بهشتی‌ها، مفتح‌ها، به صحنه آمدند. سخن گفتند و در برابر استبداد و حامیان خارجی آنها، استعمار و مزدوران داخلی آنها ایستادگی کردند. مقاومت کردند. پس دانشجو و دانشگاه، پیشتاز بوده در نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی و تثبیت انقلاب اسلامی.

و در دوران دفاع مقدس؛ آن همه اساتید، دانشجویانی که به جبهه آمدند، در جبهه بودند، شهید شدند، جانباز شدند، آزاده و یا به عنوان ایثارگر خدمت کردند و جهاد کردند و برگشتند و امروز نیز بار مسئولیت را برای بخشی از اداره کشور یا جامعه برعهده دارند.

ما در شرایط خاصی امروز قرار گرفته‌ایم. در این شرایط خاص دانشجو نیز باید پیشتاز باشد. البته که من قبول دارم دانشجو باید منتقد باشد. دانشجو باید دیده‌بان و ناظر باشد. دانشجو باید نظارت کند. اگر هم دانشجو را نگذاشتند  جایی انتقاد کند، لااقل نسبت به دولت انتقاد کند. بنابراین به این دلیل گفتم که فعلا دیوار دولت از همه دیوارها کوتاه‌تر است و هرکس به مناسبتی از گوجه فرنگی گرفته تا انرژی هسته‌ای نقدش را به دولت روا می دارد. البته دولت به انتقاد دلسوزانه و شرافتمندانه افتخار می‌کند. ما بدون نقد نمی‌توانیم پیشرفت کنیم. 

انتقاد و پذیرش و دانش و علم دو روی یک سکه هستند. هم پرسشگری نیاز داریم و هم نقد و پژوهش. گرچه دانشجو وظیفه اصلی‌اش دانش پژوهشی و دانش جویی است. علم و دانش را فراگرفتن. عالم و فرهیخته و نخبه شدن. اما این تنها وظیفه یک دانشجو نیست. دانشجو به دانشگاه نمی‌آید که از لحاظ علم و دانش پله‌های پیشرفت را طی کند. او می‌خواهد از لحاظ فرهنگ، از لحاظ احساس مسئولیت، از لحاظ مشارکت اجتماعی، از لحاظ نقادی، نقادی قدرت، دانشجو در پی حکمرانی و تصرف میز قدرت نیست. در پی عالم شدن است. به گزارش تـــــسنیم، روحانی ادامه داد: دانشجو بهترین منتقد پرنشاط از دولت است. قدرت و حاکمیت نقد می خواهد. حاکمیت، قدرت و همه آنها که صاحبان قدرت در جامعه هستند، باید به نقد افتخار کنند که بالاتر از پیامبر کسی نداریم و او در میان اصحابش و یارانش نقد و اظهارنظر را آزاد گذاشته بود.و مولای ما امیرالمومنین نیز در دوران حکومتش از نقد نقادان استقبال می‌کرد. دولت به سهم خودش از نقد استقبال می کند و دانشجو علاوه بر مسئله دانش پژوهی و یادگیری علم و دانش و رسیدن به مرتبه کمال باید احساس مسئولیت کند. 

دانشجو باید بداند عضو این جامعه است؛ از محیط اجتماعی داخلی و خارجی تاثیرپذیر است و اتفاقا دانشگاه جایگاه و قدرتی است که می تواند  تاثیرگذار در جامعه، در حکومت و در اداره کشور باشد. مگر می شود دانشجویی در دانشگاهی درس بخواند و فقط به فکر واحد باشد؟ واحدهایی که گذرانده و واحدهایی که باید بگذراند. مدرکی که باید بگیرد. می شود دانشجویی در دانشگاه باشد و نسبت به مسائل مهم جامعه‌اش بی‌تفاوت باشد؟ می شود دانشجوی کشور ما نسبت به آینده وضع آب در کشور، وضع محیط زیست در کشور، وضع انرژی در کشور، یا در بخش نرم‌افزاری، وضع فرهنگ در کشور، وضع آسیب های اجتماعی در کشور بی تفاوت باشد؟ مگر شدنی است؟

مگر می شود ما در یک جامعه ای زندگی کنیم و نسبت به مسائلی که سرنوشت خودمان، خانواده‌مان، ملتمان، جامعه‌مان، منطقه‌مان را تحت تاثیر می‌گذارد بی تفاوت باشیم؟

نمی خواهم بگویم دانشگاه خانه احزاب است؛ حزب کار دیگری می کند. ممکن است عده ای از دانشجویان هم شاخه دانشجویی حزبی باشند که آن بحث دیگری است اما اساساً دانشگاه و دانشجو در کلیت خودش دنبال کار حزبی نیست و دانشگاه خانه احزاب نیست. اما در عین حال دانشگاه جایی است که دانشجوی ما باید بفهمد در جامعه چه می گذرد. باید صاحب نظر باشد. باید دارای انجمن‌های علمی و فرهنگی باشد. باید نسبت به مسائل داخلی و خارجی خودش بتواند به خوبی بفهمد و نقد کند و اظهارنظر کند. 

کار بزرگی در انقلاب اسلامی ما رخ داده است. هیچ کس نمی تواند بازگشت به گذشته بکند. در انقلاب اسلامی ما حاکمیت ملی به عنوان یک ارزش بزرگ انقلابی و ملی است. در انقلاب اسلامی ما مردمسالاری به عنوان یک اصل بزرگ و حقوق اساسی است. در  کشور ما صندوق رای به عنوان مبنای مشروعیت سیاسی و حقوقی است. ما نمی توانیم این حقوق اساسی را کنار بگذاریم. باید از این حقوق اساسی مان حراست کنیم. صیانت کنیم. نگهداریم. دیگر در دنیایی نیستیم که بگوییم کاری به مردم نداریم. افکار عمومی به ما ارتباطی ندارد. قضاوت عمومی به ما ارتباط ندارد. اگر من میخواهم مسئولی را تعیین کنم، نسبت به دانشگاه، به نظر دانشگاه چه کار دارم؟ وزیری را برمی گزینم با صاحبان نفوذ هم سر و سری خواهم داشت و رای اعتمادی می گیرم و او هم بر مسند قدرت می نشیند. مبنای این دولت این چنین نیست.

مبنای ما از روز اول این بود که در همه امور تخصصی با صاحبان آن امر در مشورت باشیم. من بسیار خوشحالم در این رفت و آمدها و رای اعتمادها یک نظرسنجی بسیار خوبی در دانشگاه ها صورت گرفت. و آن نظرسنجی تایید کرد راه دولت یازدهم در دانشگاه‌ها مورد تایید اساتید و دانشجویان است.  روحانی افزود: دولت نسبت به دانشگاه ها، خط و راهی که داشته یکی است و از آن راه بازگشت نخواهد کرد. وزیر علوم جدید هم ادامه دهنده راه و مسیر عزیزان پیشین خود در دولت یازدهم خواهد بود. همان راهی که بنا بود نیلی منفرد طی کند و نگذاشتند؛ بنا بود دکتر توفیقی ادامه دهد و نگذاشتند؛ دکتر فرجی دانا آمد و برعهده گرفت. ادامه راه برای دکتر فرجی دانا ممکن نشد. همان راه را دکتر نجفی ادامه داد. و همان راه را قرار بود دکتر نیلی احمدی ادامه دهد، و همان راه را قرار بود دکتر دانش آشتیانی ادامه دهد، و امروز دکتر فرهادی همان راه را ادامه خواهد داد.

راه ما و مسیر ما همانی است که از روز اول به شما وعده دادیم. عهد ما با شما شکستنی نیست. ما برای حل معضلات داخلی و برای حل معضلات خارجی باید دست به دست هم بدهیم. اگر مسائلی در داخل کشور داریم، کی باید حل کند؟ کی باید اعلام نظر کند؟ البته در بخش اقتصاد اساتید دانشگاه چه از طریق بیان حضوری و چه از طریق نامه، ایمیل، در تورم و رکود و ... نظرات خود را به مسئولان و دولت اعلام کرده و میکنند که از همه آنها تشکر می کنم. من دلم می خواهد دانشگاه ها بیش از آنچه تا امروز فعال بودند، برای حل  معضلات کشور فعال شوند. اعلام نظر کنند. نقد دلسوزانه داشته باشند. راه حل به ما ارائه کنند. البته من صبح در مجلس شورای اسلامی در نطق تقدیم بودج سال 94 بر این نکته تاکید کردم که وقتی پارسال بودجه را تقدیم می کردم در مجلس اعلام میکردم که تورم ما به 35 درصد و در سال بعد به دنبال تورم 25 درصدی هستیم، برخی توسط نامه و یا حضوری آمدند و نقد کردند و گفتند چرا قول دادی، شدنی نیست. امکان ندارد بتوانیم در عرض چند ماه تورم را به 35 و سال بعد به 25 برسانیم. اما به همت کارشناسان و کمک مردم به خاطر اعتماد مردم به دولت که بزرگترین سرمایه دولت است. برمبنای همین اعتماد انتظارات تورمی شکل می گیرد. خوشبختانه پارسال ما توانستیم به وعده‌مان وفا کنیم و به 35 و کمتر برسانیم و امسال الحمدلله همینجا از هدفی که برای پایان سال اعلام کرده بودیم و گفته بودیم 25 درصد، به مراتب بیشتر جلو رفتیم و امروز تورم ما بین 17 و 18 درصد است.

کار دولت در بخش اقتصاد و سیاست خارجی و مسائل اجتماعی، درست است که یکی از عزیزان از هوای تهران و کلانشهرها نقد کرد که درست است و من همینجا به وزرای مربوطه می گویم کل نقدهای امروز و نطقها را بررسی کرده و نتیجه را به من  گزارش بدهید که هرچه شدنی است انجام دهیم. 

ما در همه این زمینه ها قدمهای بلندی را برداشتیم با همت شما، با کمک شما. در سیاست خارجی هم همچنین. امروز جایگاه ایران در افکار عمومی دنیا و در میان سیاستمداران با چند سال پیش زمین تا آسمان متفاوت است. مردم سراسر جهان به فضای ایران و به امنیت ایران اعتماد کردند و شما می بینید که هتل های ما که در سال 91 همه خالی بود و 92 تا حدی رونق یافت در سال 93 هیچ هتل قابل ذکری در سراسر کشور و بخصوص در مناطق گردشگری نه در زمستان بلکه تا تابستان سال آینده پر شده اند. صدها و هزاران شرکت امروز منتظر شرایط آینده هستند که وارد ایران شوند و کشور را از لحاظ سرمایه گذاری تامین کنند. حالا اقلیتی البته داریم که از این وضع خیلی خوشحال نیستند آنها هم انشاءالله از منافع زودگذرشان بگذرند. سیاست خارجی ما هرچه موفق باشد به نفع این مردم و کشور است و به نفع ثبات کشور. آنها که امروز مسئولیت سیاست خارجی را بردوش دارند از رئیس دولت  گرفته تا وزیر امور خارجه و همه کارشناسان، افرادی انقلابی و چهره هایی هستند که سوابقشان در انقلاب برخی از آنها مربوط به روزهای اول انقلاب است.

یک عده تازه به دوران رسیده که البته ما به  آنها هم احترام می گذاریم، نمی خواهد اینقدر نسبت به آینده و ارزشهای انقلاب و ارزشهای اسلام دل‌نگران باشند. ما همه باید در ارزشها اجماع نظر پیدا کرده و نظر مشترک پیدا کنیم. امروز دنیا باور دارد که مذاکرات ما یک مذاکرات جدی و منطقی و روبه جلو است. قبلا هم همینطور بوده ولی باور نمیکردند. امروز دنیا قبول دارد که جمهوری اسلامی ایران مسلح به سلاح منطق و عقلانیت است. امروز همه قبول دارند که جمهوری اسلامی ایران ضدخشونت و افراطی گری است و اگر نبود چطور اعلام جمهوری اسلامی ایران برای جهان عاری از خشونت و افراطی گری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اتفاق آرا و مخالفت فقط دو سه کشور مثل آمریکا و اسرائیل به تصویب جهانی می رسد؟

قولی که به مردم در همه زمینه ها این دولت داده،‌ به قولش پایبند است و هرکجا منافع و مصالح و امنیت ملی ما و حقوق ملت ما در پیش باشد و بدانیم راهی که می رویم برای احقاق حقوق ملت و منافع ملی است، نه از انتقادی می ترسیم و نه از تخریبی و نه از فریاد و سرو صدایی باک داریم.

راهی که ما گفته‌ایم ما همانیم و همان هستیم. منتهی برای آنکه بتوانیم به پیروزی و اهدافمان برسیم که اهداف دانشگاه و دولت یکی است، اهداف جامعه و دانشگاه یکی است، نیاز به همفکری و همراهی داریم. باید دست به دست هم بدهیم و من خواهش می کنم از دولت نقد کنید و از دولت در جایی که تشخیص می دهید راهش درست است حمایت کنید. بدون حمایت شما و بدون نقد شما ما نمیتوانیم به نقطه هدف و مقصد نهایی دست پیدا کنیم. 

یک بار دیگر روز پرافتخار دانشجو را به همه شما تبریک می گویم. از تلاش آقای دکتر هاشمی و آقای دکتر فرهادی برای ادامه راهی که جزو مطالبات و خواست مردم است تشکر و سپاسگزاری و قدردانی می کنم. 

حاشیه های مراسم روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی به شرح زیر است:

*براساس اعلام روابط عمومی ریاست‌جمهوری خبرنگاران رسانه‌های جمعی می‌بایست از ساعت 8 صبح در محل تعیین شده حاضر می‌شدند تا با خودروهای تعیین شده به دانشگاه علوم‌پزشکی ایران که محل برگزاری روز دانشجو بود، می‌رفتند.

*مراسم امسال روز دانشجو دومین مراسمی است که روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور در آن سخنرانی می‌کند و سال گذشته نیز مراسم روز دانشجو با حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

*اکثر رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها از ساعت 9:30 برای پوشش برنامه روز دانشجو در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران حاضر بودند.

*مسئولان برگزاری مراسم در محل در ورودی دانشگاه شاخه گل‌های رز در اختیار دانشجویان قرار می‌دادند.

*نماهنگ "یار دبستانی من" در محوطه دانشگاه علوم‌پزشکی ایران پخش می‌شد.

*روحانی رأس ساعت 10:05 وارد سالن همایش‌ها شد.

*وزرای علوم و بهداشت، حسین فریدون و حسام‌الدین آشنا رئیس‌جمهور را در بدو ورود همراهی می‌کردند.

*تعدادی از دانشجویان هنگام ورود روحانی به سالن شعارهایی از جمله سلام بر خاتمی درود بر روحانی، سلام بر موسوی درود بر روحانی سر می‌دادند که متعاقب آن نیز تعداد دیگری از دانشجویان شعار "موسوی قاتل است، محاکمه‌اش واجب است" سر دادند.

*صندلی‌های سالن برگزاری همایش همزمان با ورود رئیس‌جمهور پر شد و تعدادی نیز ایستاده ناظر بر برگزاری مراسم هستند.

*مسئولان برگزاری مراسم در بیرون از سالن همایش نیز با نصب ویدئو کنفرانس امکان پخش سخنان روحانی برای کسانی که موفق به ورود به سالن برگزاری مراسم نشده بودند، فراهم کردند.

*تعدادی از دانشجویان نیز از دانشگاه‌های سایر استان‌ها از جمله تبریز و اصفهان در مراسم امروز روز دانشجو حاضر شدند.

*مجری برنامه خطاب به حاضران در مراسم، گفت: ما هم از تشکل اصلاح‌طلب و هم از تشکل اصول‌گرا برای سخنرانی در مراسم امروز دعوت کردیم، اما نمایندگان تشکل‌های اصول‌گرا سخنرانی را منوط به ارائه سخنان هر 4 تشکل اصول‌گرا کردند که به‌دلیل نبود وقت این فرصت مهیا نبود و لذا تنها تشکل اصلاح‌طلب سخنرانی خواهد کرد.

*مجری برنامه همچنین یاد سه شهید دانشجوی سال 1332، یاد شهیدان چمران، مفتح، همت، باکری، کاظمی و یاد دکتر شریعتی را گرامی داشت.

*رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی ایران اولین سخنران مراسم امروز بود.

*سینا توکلی عضو کانون‌های فرهنگی و هنری و پوران شریفی عضو تشکل و کانون‌های اجتماعی از دانشگاه آزاد کردستان سخنرانان دیگر مراسم امروز بودند.

*نماینده نشریات دانشجویی نیز در سخنان خود از روحانی خواست که مدیرانی که تنگ نظر هستند، چه اصول‌گرا و چه اصلاح‌طلب از کار در مسند اجرایی برکنار کند. وی همچنین از روحانی درخواست کرد که از شما انتظار داریم که همان‌گونه که به سیاست‌خارجی و اقتصاد اهمیت می‌دهید، به جامعه دانشگاهی کشور نیز اهمیت دهید.

*نماینده عضو شورای صنفی دانشجویان نیز از روحانی و فرجی‌دانا وزیر سابق علوم که فضای دانشگاه‌ها را از پادگانی جدا کرد، تشکر کرد.

*روح‌الله طالبی دانشجوی قهرمان تکواندو نیز در سخنان خود از روحانی خواست که فضا و برنامه‌های ورزشی در دانشگاه‌ها را توسعه دهد.

*حسین رهبری نماینده گفتمان تشکل اصلاح‌طلب در این مراسم، گفت: چون نماینده بسیج دانشجویی در این مراسم برای سخنرانی انصراف داد، ما نیز قصد انصراف داشتیم، اما به دلیل حرمت شهدای دانشجو 16 آذر و جمعیت حاضر در مراسم متن صحبت‌هایم را ارائه می‌دهم.

وی گفت: امیدواریم فرصت پخش صدای برابر در این دولت فراهم شود.

*امیر آبادیان نماینده تشکل بسیج در جایگاه سخنرانی حاضر شد و گفت: اینجا آمدم تا بگویم تشکل‌های بسیجی در مراسم به احترام 16 آذر حاضر شدند، اما امیدواریم فضای بهتری برای سخنرانی اختصاص دهید.

*در مراسم امروز و قبل از آغاز سخنان روحانی، کلیپی پخش شد که در آن تصاویری از شهدای هسته‌ای، سرلشکر سلیمانی، دکتر شریعتی، شهید صیادشیرازی، مراسم تنفیذ تمامی روسای‌جمهور بعد از بنی‌صدر، دکتر حسابی و.... به نمایش گذاشته شد که تشویق دانشجویان حاضر در مراسم را به همراه داشت.

*به هنگام پخش تصویر محمد خاتمی تعدادی از دانشجویان شعار درود بر خاتمی سر دادند که پس از آن تعدادی دیگر نیز شعار مرگ بر خاتمی سر دادند.

ادامه اعتراض‌ها به فضای امنیتی دانشگاه‌ها 

در پی برخورد امنیتی و ممانعت اطرافیان روحانی از حضور و سخنرانی اتحادیه‌های دانشجویی و دانشجویان در برنامه ۱۶آذر بسیج دانشجویی نیز این برنامه را تحریم و سخنرانی در مقابل رئیس‌جمهور انصراف داد.

پیش‌تر اتحادیه‌های دانشجویی با صدور بیانیه‌هایی به روند عدم تعامل دولت با دانشگاه اعتراض کرده بودند

برای دیدن انصرافی ها اینجا کلیک کنید

 
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 16 آذر 1393برچسب:علوم , پزشکی , دانشجو ,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 


مقایسه ارقام لایحه بودجه سال آینده با بودجه سال جاری از رشد قابل توجه اعتبارات نهاد ریاست جمهوری نشان دارد.
گروه اقتصادی خبرنگار سپیدار خبر- از مشرق بر اساس این مقایسه، بودجه مربوط به حقوق و مزایای کارکنان نهاد ریاست جمهوری در سال 1394 نسبت به سال جاری 29 درصد افزایش خواهد یافت. از آنجا که طبق اعلام رئیس جمهور، نرخ رشد حقوق کارمندان در سال آینده 14 درصد خواهد بود، افزایش 2 برابری اعتبارات حقوق و مزایای نهاد ریاست جمهوری نسبت به رشد حقوق کارمندان سایر دستگاه ها احتمالا ناشی از افزایش تعداد کارکنان آن خواهد بود.

اما در صورتی که تعداد کارکنان نهاد ریاست جمهوری تغییر زیادی نکرده باشد، آنگاه باید این سوال را کرد که افزایش 29 درصدی بودجه ناشی از کدام تغییرات در این دستگاه اجرایی بوده است .

رشد 83 درصدی بودجه نهاد ریاست جمهوری/ افزایش 14 درصدی حقوق کارمندان

همچنین مجموع هزینه های جاری نهاد ریاست جمهوری در سال 1394 نسبت به امسال 20 درصد رشد نشان می دهد. بودجه عمرانی نهاد ریاست جمهوری برای سال آینده نسبت به امسال حدودا 8 برابر شده است.

در مجموع بودجه نهاد ریاست جمهوری در سال 1394 بالغ بر 111 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به رقم 60 میلیارد تومانی سال جاری حدود 83 درصد رشد نشان می دهد.

رشد چشمگیر بودجه نهاد ریاست جمهوری در حالی است که دولت در کلیت لایحه بودجه سال آینده، رویکرد انقباضی اتخاذ کرده است. 

رشد 83 درصدی بودجه نهاد ریاست جمهوری/ افزایش 14 درصدی حقوق کارمندان

رشد 83 درصدی بودجه نهاد ریاست جمهوری/ افزایش 14 درصدی حقوق کارمندان

 
 
 
مطالب مرتبط
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 16 آذر 1393برچسب:, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند