سپیدار خبر
 
 

 

قطعا احکام جدید مقام معظم رهبری در تعیین اعضای جدید و خوش فکر حوزه مجازی و استفاده از حضور صاحب نظران در کنار فعالان این عرصه می تواند نوید شورایی تخصصی با کارکردهای کاربردی و با ضمانت های اجرایی محکم را بدهد.


به گزارش سپیدار خبر از افکار نیوز ؛ در شرایطی که نزدیک به چهار ماه از پایان احکام اعضای شورای عالی فضای مجازی می گذرد و از جلسات این شورا نیز در سال جدید به دلیل بی میلی دولت برگزار نشده است همه نگاه ها به اعلام احکام جدید اعضای این شورا توسط مقام معظم رهبری دوخته شده است تا پس از اولین دوره کارکردی این شورا و بررسی نقاط ضعف و قوت آن دور دوم آن با قدرت بیشتر آغاز به کار کند.

بسیاری از رسانه ها در هفته های اخیر نسبت به عدم برگزاری منظم جلسات شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهور انتقاد داشته و در تحلیل های خود عدم برگزاری نشست های این شورا را دستمایه بررسی های خود قرار داده اند اما طبق بررسی های خبرنگار ما دور اول فعالیت اعضای این شورا که با حکم مستقیم رهبری گرانقدر انقلاب منصوب شده بودند به پایان رسیده است و هنوز احکام تازه اعضای جدید و یا تمدید برخی اعضای قبلی صادر نشده است .

شورای عالی فضای مجازی که در ۱۷ اسفند ماه سال ۹۰ و بنا به ضرورت های گسترده تشکیل نهادی عالی برای نظارت و روند تصمیم گیری ها در عرصه فضای مجازی با دستور مستقیم امام خامنه ای تاسیس شده است در طول سه سال فعالیت خود با تشکیل مرکز ملی فضای مجازی عملا به شکل دهی ارکان مختلف شورا و تصویت زیر شاخه های تصمیم ساز آن پرداخت و شاید به باور بسیاری از کارشناسان تاثیر مستقمیمی در عرصه فضای مجازی کشور نداشت .

در حکم سال ۹۰ رهبری معظم اعضا را برای یک دوره ۳ ساله منصوب کردند و حالا با گذشت این دوره همه نگاه ها به صدور حکم جدید رهبری دوخته شده است . نگاهی به عمق دور اندیشی رهبری در تشکیل این شورای عالی در شرایطی که این شورا در کنار شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورایعالی امنیت ملی سومین شورایی است که در سطح سران سه قوه و مسئولان ارشد کشوری و لشگری تشکیل می شود نشان دهنده توجه ویژه معظم له به عمق نیاز های این فضا در جامعه کنونی است چه اینکه با بررسی دقیق تر در میابیم این اولین شورای عالی است که در این سطح و در طول دوران رهبری آیت الله خامنه ای تشکیل شده است .

در بخشی از حکم اولیه تشکیل این شورا آمده است :" گسترش فزاینده‌ فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی بویژه شبکه‌ی جهانی اینترنت و آثار چشمگیر آن در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، و لزوم سرمایه‌گذاری وسیع و هدفمند در جهت بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌های ناشی از آن در جهت پیشرفت همه جانبه کشور و ارائه خدمات گسترده و مفید به اقشار گوناگون مردم و همچنین ضرورت برنامه‌ریزی و هماهنگی مستمر به منظور صیانت از آسیب‌های ناشی از آن اقتضا می کند که نقطه‌ی کانونی متمرکزی برای سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هماهنگی در فضای مجازی کشور بوجود آید. به این مناسبت شورای عالی فضای مجازی کشور با اختیارات کافی به ریاستِ رئیس جمهور تشکیل می گردد و لازم است به کلیه‌ی مصوبات آن ترتیب آثار قانونی داده شود."

قرار گرفتن مصوبات این شورا در حکم قانون در عرصه فضای مجازی یکی از مهم ترین دستاوردهای تشکیل آن بوده است اما نکته مهم اینجاست که این شورا تا چه اندازه توانست از عهده ماموریت های محوله خود برآید؟

البته باید توجه داشت که در دور اول تشکیل چنین شورای مهمی بیشترین وقت صرف ساماندهی ارکان شورا و نحوه تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها می شود چه اینکه شورای عالی فضای مجازی هم توانست با تاسیس مرکز ملی فضای مجازی در راستای تحقق فرمان رهبری گام بردارد اما سه سال فرصت زیادی برای کارهایی از این دست بوده است و این شورا که طبق ماموریت اصلی اش باید تنظیم کننده قوانین و مقررات اصلی حوزه فضای مجازی کشور باشد عملا در این دستور کار مهمش نتوانست به توفیقات قابل توجهی دست پیدا کند .

البته باید توجه داشت نبود هماهنگی در ارکان مختلف درگیر با این شورا در نحوه برخورد با تصمیمات شورا و از طرفی جدی گرفته نشدن روند برگزاری جلسات شورای عالی و تصمیم سازی های سیستماتیک توسط دولت های دهم و یازدهم از نقاط ضعف دوره اول این شورای عالی بوده است .

حالا نکته مهم اینجاست که پس از روشن شدن همه نقاط قوت و ضعف عملکرد شورای عالی فضای مجازی در ۳ سال اول می توان پیش بینی کرد که دوره دوم شورا با قدرت بیشتری شروع به کار خواهد کرد و تازه باید این دوره را آغاز راه ماموریت های اصلی شورا دانست . البته قطعا احکام جدید مقام معظم رهبری در تعیین اعضای جدید و خوش فکر حوزه مجازی و استفاده از حضور صاحب نظران در کنار فعالان این عرصه می تواند نوید شورایی تخصصی با کارکردهای کاربردی و با ضمانت های اجرایی محکم را بدهد .

همچنین در کنار حضور اعضای جدید باید از دولت به خصوص شخص رئیس جمهور نیز انتظار داشت توجه بیشتری به تشکیل جلسات منظم این شورا و تعیین دبیری فعال و با انگیزه برای پویا کردن چارت سازمانی و معاونت های دبیرخانه اجرایی و همچنین مرکز ملی فضای مجازی داشته باشند .

 

 

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


در ضیافت افطار با اصحاب رسانه و مطبوعات:

 

رییس جمهوری تأكید كرد: دستیابی به توافق جامع هسته‌ای در چارچوب مذاكرات ژنو و لوزان در صورتی كه طرف مقابل ایران به دنبال زیاده‌خواهی نباشد، شدنی و امكان‌پذیر است.

به گزارش سپیدار خبر از فتن؛ اینكه دولت یازدهم از روز اول به دنبال مقابله با تبلیغات منفی علیه مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه ساخت سلاح كشتار جمعی و عدم تعامل با جهانیان بوده است، گفت: دولت و ملت ایران هیچگاه به دنبال تهدید دیگران و سلاح كشتار جمعی نبوده و نیست.
دكتر روحانی تصریح كرد: ایران در مذاكرات هسته‌ای به دنبال تأمین این هدف بود كه به دنیا بگوید آماده شفاف‌سازی برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود می‌باشد تا همگان بدانند این جمله كه «نظام ایران مخفیانه به دنبال سلاح كشتار جمعی است»، تهمتی بیش نیست.

tahdidrohani

رییس جمهوری با بیان اینكه هدف دیگر از مذاكرات نمایش این واقعیت است كه جمهوری اسلامی ایران اهل منطق و گفتگو با دیگران برای حل مشكلات در پای میز مذاكره است، گفت: آنها اینگونه در تبلیغاتشان ایران را متهم می‌كردند كه اهل تعامل با جهانیان نیست و به دنبال ستیز و مداخله و برخورد است و حل مشكل ایران یك راه‌حل بیشتر ندارد و آن جنگ و اعمال فشارهای اجتماعی و اقتصادی است تا ایران از تصمیماتش منصرف شود.
رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینكه مسیر تعامل و گفتگو در ۲۲ ماه مذاكرات به شكل جدی‌تر دنبال شد، گفت: معتقدم این مذاكرات می‌تواند نتیجه برد – برد برای طرفین داشته باشد، چرا كه اگر طرف مقابل مدعی است كه می‌خواهد مانع از ساخت سلاح هسته‌ای در ایران شود، هر چند ایران از ابتدا به دنبال آن نبوده و نیست، این هدف برای آنها حاصل می‌شود. چرا كه ما قادریم راه و مسیر نظام را در موضوع هسته‌ای به خوبی تشریح كنیم.
دكتر روحانی ادامه داد: هدف ایران نیز این است كه بتواند مسیر و راه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را ادامه دهد و تحریم های ظالمانه را بردارد و به نظر من اگر زیاده‌خواهی نباشد، مذاكرات می‌تواند پایانی برد – برد داشته باشد.
رییس جمهوری در همین خصوص ادعای طرف مقابل مبنی بر اینكه می‌خواهند زمان دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای را به تعویق بیندازند، نادرست، واهی و بی‌اساس خواند و گفت: در كشور ما كه رهبر معظم انقلاب در خصوص منع تولید و ساخت سلاح‌های كشتار جمعی فتوا دارد، برنامه‌ای برای ساخت چنین تسلیحاتی وجود ندارد.
دكتر روحانی با اشاره به اینكه در توافق ژنو طرفین نشان دادند كه به آنچه متعهد شدند، عمل كردند، گفت: ما به صد در صد توافق عمل كردیم و طرف مقابل نیز به طور نسبی به تعهداتش عمل كرد. در مواردی از نظر ما آنها دقیق عمل نكردند، اما تجربه پایبندی نسبی به توافقات را داریم و این واقعیت نشان می‌دهد كه حل مشكلات از طریق گفتگو ممكن است.
رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینكه اگر در مذاكرات این هفته و یا هفته آینده بتوانیم به توافق و تفاهم برسیم، معنایش كنار گذاشتن اقتصاد مقاومتی در ایران نیست، اظهار داشت: مسیر اقتصاد مقاومتی را با همه توان و تلاش ادامه خواهیم داد، چرا كه این مسیر به نفع كشور است و راهی است كه می‌تواند قدرت ملی ما را افزایش دهد، اقتصاد مقاومتی، فرهنگ استقامتی و تعامل سازنده با جهان اگر در كنار هم قرار گیرد باعث می‌شود تا از مشكلات پیش‌رو به سرعت عبور كنیم.
دكتر روحانی در ادامه افزود: همچنین اگر مذاكرات موفق باشد معنای آن بازگشت و بازتولید شیوه‌های اجرایی سال‌های گذشته نخواهد بود، دولت هیچگاه دلارها و سرمایه‌های فراوان را در مسیر واردات قرار نخواهد داد تا در طول ۸ سال ۷۲۰ میلیارد دلار صرف واردات كشور شود، اما مسایل كلان نظیر معضل اشتغال، محیط زیست و آب حل نشود.
رییس جمهوری تصریح كرد: البته من نمی‌خواهم بگویم كه با آن وفور مالی و ارزی می‌شد همه مسایل كشور را حل كرد و یا این دولت می‌تواند همه مشكلات را مرتفع كند، اما معتقدم می‌شد گام های بلندی در ۸ سال گذشته برداشت.
رییس جمهوری با تاکید بر اینکه شیوه عملکرد ۸ ساله در صورت موفقیت مذاکرات نیز بازتولید نخواهد شد، گفت: دولت از ماه ها قبل برای نحوه استفاده مطلوبتر از امکاناتی که پس از دوره تحریم فراهم خواهد شد، برنامه ریزی کرده است.
دکتر روحانی تصریح کرد: در صورت توافق ، دولت یازدهم متعهد به اجرای مفاد آن توافق است و تنها شرط آن نیز پایبندی طرف مقابل در عمل به تعهداتش است.
رییس جمهوری اظهارداشت: اگر آنها در انجام تعهداتشان در چارچوب توافق متعهد بمانند ما نیز متعهد خواهیم ماند.
رییس شورای عالی امنیت ملی همچنین تاکید کرد که دولت آمادگی کامل دارد که اگر هر روز آنها توافق را زیر پا بگذارند، مسیر را شدیدتر از آنچه که در ذهن آنها می گذرد ، برگرداند و تغییر دهد.
دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سرمایه دولت و رسانه ها ، سرمایه اجتماعی و حمایت مردم است ، گفت: امیدوارم همگان اهداف ملی را مدنظر قرار دهند و آنچه در زمینه مذاکرات حق ملت است بدست آوریم و واقعیت ها را برای مردم توضیح دهیم.
دكتر روحانی در ابتدای سخنان خود ضمن تبریك ولادت امام حسن مجتبی(ع)، گفت: ایشان امام صلح و رحمت در میان امت اسلامی است و راه و شیوه او می‌تواند مسیر هدایت ما باشد.
رییس جمهوری با تشكر از اصحاب رسانه بخاطر همكاری وهمراهی كه با دولت تدبیر و امید داشتند، گفت: اصحاب رسانه از یك سو باید نظرات مردم و جامعه را به دولتمردان، مسئولین و كارگزاران نظام انتقال دهند و از سوی دیگر در پی انتقال نظر دولت و نظام به مردم هستند كه این امر وظیفه مطبوعات را سنگین كرده است.
دكتر روحانی با بیان اینكه دولت به دنبال تحت فرمان قرار دادن اصحاب رسانه نیست، بخاطر اینكه این امر نه قانونی و نه حرفه‌ای است، اظهار داشت: باید مطبوعات به صورت آزاد عمل كنند و نظرات خود را بیان كنند. تنها معیار، رعایت قانون و اخلاق حرفه‌ای در همه جا از سوی همگان است.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینكه نباید در رسانه‌ها شاهد ترویج تشویش اذهان عمومی و افترا و تهمت به نظام و افراد باشیم، گفت: وظیفه رسانه‌ها باید تبیین واقعیت‌ها باشد و هدف شفاف‌سازی و آگاه‌سازی مردم نه خدای ناكرده سردرگم كردن آنها باشد.
رییس جمهوری تاكید كرد: بیان واقعیت‌های راهبردی و مسایل مربوط به اهداف ملی و نظام در ذهنیت‌ها باید راهبرد رسانه‌ها در سطح جهانی و جامعه باشد.
پیش از سخنان رییس جمهوری علی جنتی وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی با اشاره به كاهش روند صدور مجوز برای نشریات، از تنوع و تكثر فرهنگی و برخورد برابر با رسانه‌ها به عنوان سیاست این وزارتخانه یاد كرد و گزارشی از نحوه حمایت‌ها و پرداخت یارانه از رسانه‌ها اعم از اینكه مخالف یا موافق دولت باشند، تدوین لایحه قانون جامع رسانه، تدوین لایحه سازمان صنفی رسانه، عملیاتی شدن قانون انتشار و دسترسی آزاد اطاعات، موضوع ارایه تبلیغات دولتی به رسانه‌ها ارایه كرد.
وی با اشاره به ایجاد بانك جامع برای روزنامه‌نگاران داخلی و رسانه‌های خارجی در كشور، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش كرده است تا در همه امور از نظرات پیشكسوتان روزنامه‌نگاری و فرهیختگان جامعه استفاده كند.
حجت‌الاسلام والمسلمین دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات نیز طی سخنانی در باب فضیلت ماه مبارك رمضان بیان كرد و با تأكید بر سخنان بزرگان دین مبنی بر پرهیز از غیبت، ستم، دشنام و در ماه صیام گفت: اصحاب رسانه، مطبوعاتی‌ها و رسانه‌ای‌ها باید با تأسی از این فرامین از افشاگری‌های درست و نادرست، اتهام‌زنی‌ها، شایعه‌پراكنی‌ها و سایر اعمال نادرست امتناع كنند و این سیره باید به روش عملی و خط مشی‌ ما در همه زمان‌ها تبدیل شود.
وی حرمت انسان و آزادی بیان را خاطر نشان ساخت و با تأكید بر میانه‌روی و اعتدال برای حفظ منافع ملی گفت: امام حسن(ع) با نثار آبرو تلاش كرد تا اساس دین برقرار بماند و اگر ما نیز از آن امام همام پیروی كنیم بساط بسیاری از كدورت‌ها در جامعه برچیده خواهد شد.
دكتر یونس شكرخواه استاد روزنامه‌نگاری و فعال مطبوعاتی نیز با اشاره به تغییرات بنیادین فضای رسانه‌ای در جهان، كه منجر به دو سویه شدن جریان ارتباطات شده است، گفت: امروز دولت و روزنامه‌نگاران به سواد ارتباطی و رسانه‌ای جدید نیاز دارند تا بتوانند علاوه بر پاسخگویی به مخاطبان، اهداف و رسالت رسانه‌ها را حفظ كنند.
وی با اشاره به تصویب قانون دسترسی آزاد به اطلاعات از سوی دولت كه برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است، ضرورت تدوین سیاست ارتباطی و رسانه‌ای از سوی دولت به منظور تبدیل شدن سواد رسانه‌ای به دستورالعمل ملی را یادآور شد.
در این مراسم همچنین رییس جمهوری از محمد رضا حیاتی مجری و گوینده با سابقه بخش خبر سازمان صدا و سیما تقدیر كرد.

.

.

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


گوشهای که نمیخواهند بشنوند

 

مقام معظم رهبري كه با مكرهاي نخ نماي دشمن آشناست چندين مرتبه به‌صورت صريح اين نكته را گوشزد نموده‌اند كه به‌هیچ‌وجه اجازه بازرسي از مراكز نظامي داده نمی‌شود؛ اما بعضي‌ها دوست دارند كه گوش‌هایشان نشنود.

به گزارش سپیدار خبر از البرزیان؛ سیستمهای جاسوسی و اطلاعاتی دنیا علاقه خاصی در به دست آوری اطلاعات نظامی کشورها دارند. آن‌ها دوست دارند حتی از تعداد و مکان فشنگ‌های کشورهای رقیب آگاه باشند. به همین دلیل طبقه‌بندی اطلاعات برای اولین بار در سیستمهای نظامی دنیا به راه افتاد. در این جریان اطلاعات نظامی با توجه به میزان اهمیتی که داشتند با ممنوعیت گستره انتشار مواجه می‌شدند؛ تا آنجا که انتشار اخبار طبقه‌بندی‌شده جرم تلقی شده و در دادگاه‌های صالحه مورد بررسی قرار می‌گرفت و گاه تا حکم اعدام نیز برای ناشر اخبار سری در نظر گرفته می‌شد.
در بین اطلاعات نظامی شاید پراهمیت‌ترین موضوع گرای جغرافیایی انبارهای تسلیحاتی و مراکز لجستیکی باشد موضوعی که در دنیای نبرد نامتقارن امروز بی‌توجهی به آن کشورها را ضربه‌پذیر کرده و به‌سادگی از پای درمی‌آورد.
سال 2002 بود که زمزمه‌های وجود سلاح‌های نامتعارف در عراق و خطر استفاده صدام از این سلاح‌ها عراق را در اذهان عمومی جهان به خطر اول منطقه تبدیل کرد و در پی آن بحث بازرسی‌های گسترده از عراق مطرح شد. صدام که دیگر یارای جنگ نداشت و عمده توان خود را در جنگ‌های منطقه‌ای ازدست‌داده بود با بی سابقه ترین بازرسی‌ها از مراکز نظامی و موشکی خود موافقت نمود. در پی این بازرسی‌ها موشک‌های الثمود که تنها برگ برنده صدام در مقابل قدرت‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای بود با فشارهای امریکا نابود شد و نقشه سایر مراکز تسلیحاتی عراق در اختیار امریکا قرار گرفت. انبارهای موشکی صدام که در زمان جنگ سرد و بعدازآن با خرید تسلیحات از روسیه و امریکا پرشده بود حالا سیبل خوبی برای آتش‌بازی‌های آمریکایی بود.
حالا زمان آن رسیده بود تا یک‌مهره سوخته حذف شود و با یک حمله محدود این سگ خانگی که حالا پاچه صاحب خود را گرفته بود از پایی دربیایید. نتیجه آن‌که در یک حمله چندساعته تمام توان نظامی صدام نابود شد و دیکتاتور بغداد به تاریخ پیوست.
در جریان یمن نیز دقیقاً همین برنامه اتفاق افتاد منصور هادی که با فشار گروه‌های مردمی مجبور به ترک قدرت شده بود پیش از ترک صنعا نقشه تمام مراکز نظامی و تسلیحاتی یمن را با خود به ریاض برد تا با خوش‌خدمتی به شاه سعودی آخور گرم و نرمی برای خود فراهم کند. وی با در اختیار دادن اطلاعات مراکز حساس نظامی در یمن عملاً دست سعودی‌ها برای نابودی توان نظامی یمن به دست برتر تبدیل نمود و در همان روزهای اول بسیاری از مراکز تسلیحاتی یمن موردحمله قرار گرفت و حالا مردم یمن مانده‌اند و جنگی که باید با سبک‌ترین سلاح‌ها و موشک‌های دست‌ساز آن را اداره کنند.
اين نقشه نخ‌نما اين بار براي كشور ايران ريخته شده است. كدخدا كه می‌خواهد همه را تحت سيطره خود دربیاورد اين بار قصد سرك كشي به مراكز نظامي ايران و تهيه نقشه از چينش سایت‌های تسليحاتي ايران دارد؛ و متأسفانه بعضي كه الفباي اصول امنيتي را بلد نيستند به‌راحتی همان حرف‌ها را در داخل تكرار نموده و بحث اجازه بازرسي از اماكن نظامي را به شیوه‌های گوناگون مطرح می‌کنند. الفاظي مثل بازرسي با چشم‌بسته، بازرسي مدیریت‌شده و الفاظي از اين قبيل.
مقام معظم رهبري كه با مكرهاي نخ نماي دشمن آشناست چندين مرتبه به‌صورت صريح اين نكته را گوشزد نموده‌اند كه به‌هیچ‌وجه اجازه بازرسي از مراكز نظامي داده نمی‌شود؛ اما بعضي‌ها دوست دارند كه گوش‌هایشان نشنود.
جالب است كه نمونه‌های تاريخي مطرح‌شده مربوط به گذشته نیست و برخي از آن‌ها مثل قضيه يمن از نمونه‌های جلوي چشم اين آقايان است و اگر با نگاه مثبت به خواسته آن‌ها بنگريم در بهترين حالت آن‌ها را انسان‌هایی ناآگاه می‌توانیم بشماريم.

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


 
امام حسن(ع) در كمالات انسانى یادگار پدر و نمونه كامل جدّ بزرگوار خود پیامبر اکرم(ص) بود. از پیغمبر اكرم (ص) روایت كرده اند كه درباره امام حسن(ع) و امام حسین (ع) مى فرمود: این دو فرزند من، امام هستند خواه برخیزند و خواه بنشینند.
 
 
 

به گزارش سرویس تاریخ و حماسه سپیدار خبر، امام حسن مجتبی (ع) ۱۵ ماه رمضان المبارک سال سوم هجری در شهر مدینه چشم به جهان گشود. وى نخستین فرزند و پسرى بود كه خداوند متعال به حضرت على(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) عنایت كرد.

حضرت حسن بن على(ع) دوران جد بزرگوارش را چند سال بیشتر درک نکرد زیرا او تقریباً هفت سال داشت که پیامبر(ص) اسلام از دنیا رفت.

امام حسن مجتبی(ع) به کریم اهل بیت شناخته می شود چرا که آن بزرگوار نه تنها از نظر علم، تقوى، زهد و عبادت، مقامى برگزیده و ممتاز داشت، بلکه از لحاظ بذل و بخشش و کمک به نیازمندان نیز سرآمد بود.

امام حسن(ع) در كمالات انسانى یادگار پدر و نمونه كامل جدّ بزرگوار خود پیامبر اکرم(ص) بود. از پیغمبر اكرم (ص) روایت كرده اند كه درباره امام حسن(ع) و امام حسین (ع) مى فرمود: این دو فرزند من، امام هستند خواه برخیزند و خواه بنشینند.

 
امام حسن(ع) بیست و پنج بار پیاده حج كرد، هرگاه از مرگ یاد مى كرد مى گریست و هرگاه از قبر یاد مى كرد مى گریست، هرگاه به یاد ایستادن به پاى حساب مى افتاد آن چنان فریاد مى زد كه بیهوش مى شد و چون به یاد بهشت و دوزخ مى افتاد؛ همچون مار گزیده به خود مى پیچید.

کلمات قصاری از امام حسن مجتبی (ع)

* امام حسن مجتبي (ع) فرمود: هيچ بي نيازي برتر از عقل نيست و هيچ نيازمندي هم مثل ناداني نيست و هيچ وحشتي بدتر از خودپسندي نيست، و هيچ عيشي لذت بخش تر از اخلاق نيكو نيست.

* امام حسن مجتبي (ع) فرمود: چنان با مردم رفتار نما كه دوست داري با تو رفتار كنند.

* كسي كه عقل ندارد ادب ندارد، و كسي كه همت ندارد جوانمردي ندارد و كسي كه حيا ندارد دين ندارد.

* امام حسن (ع) فرمود: دانشت را به مردم بياموز، و خود نيز دانش ديگران را فرا گير.

* امام حسن (ع) فرمود: علم را با نوشتن مهار كنيد.

* امام حسن (ع) فرمود: هر كس قبل از سلام سخن گفت جوابش ندهيد.

* دانش را فر اگيريد و اگر توان حفظش را نداريد بنويسيد و درخانه هايتان نگهداري نماييد.

* امام حسن (ع) فرمود: آغاز كردن به بذل و بخشش پيش از درخواست و تقاضا، از بزرگترين شرافت و بزرگي است.

* امام حسن (ع) فرمود: كسي كه خدا را بندگي كند، خداوند هم همه چيز را فرمانبردار او گرداند.

* امام حسن (ع) فرمود: كسي كه در دلش جز خوشنودي خدا خطور نكند، چون دعا كند من ضامنم كه دعايش مستجاب شود.

* از حضرت امام مجتبي (ع) پرسيده شد نيرومندي چيست؟فرمودند: دفاع از پناهنده، و پايداري در نبرد، و ايستادگي هنگام سختي.

* ازحضرت پرسيده شد فقر چيست؟ فرمودند: آزمندي به هر چيزي.

* از امام مجتبي(ع) معناي فقر پرسيده شد، فرمود: خوشنود بودن انسان به مقداري كه خدا روزي او كرده هر چند كم باشد.

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


عطریانفر:

 

عضو مرکزیت کارگزاران سازندگی می‌گوید روحانی اکنون پشیمان است که چرا برخی افراد با صلاحیت‌تر را برای وزارت انتخاب نکرده است.

به گزارش سپیدار خبر

از 598؛

به نقل از کیهان، محمد عطریانفر در مصاحبه با روزنامه آرمان و در پاسخ این سؤال که چرا آقای روحانی نتوانست بهترین افراد را برای کابینه خود انتخاب کند؟ گفت: این مسئله ممکن است ناشی از عدم شناخت شخص رئیس‌جمهور باشد یا ممکن است آقای رئیس‌جمهور اشراف کافی داشته‌اند اما شخص موردنظر آمادگی حضور در کابینه را نداشته و اعلام آمادگی نکرده است. البته بنده مطلع هستم که آقای رئیس‌جمهور پس از اینکه کابینه را انتخاب کرده به افراد باصلاحیت و قوی‌تری نیز رسیده است.
 
ایشان بعدا پشیمان شده‌اند که چرا از ابتدا آن فرد باصلاحیت‌تر را معرفی نکرده است.
عطریانفر اضافه کرد: برخی از مدیران که در بخش خصوصی مشغول به کار بودند نیز در پاسخ به دعوت آقای روحانی عنوان کرده بودند که ما در گذشته به شدت از بخش دولتی و مضرات کار در آن آسیب دیده‌ایم و دیگر علاقه‌مند نیستیم در بخش دولتی فعالیت کنیم. به عنوان نمونه بنده آگاهی دارم که مهندس زنگنه برای تکمیل تیم مدیریتی خود در وزارت نفت افرادی را به کار دعوت کرده است اما این عده مقاومت کرده‌اند و درخواست ایشان را نپذیرفته‌اند.
 
ایشان بیشتر اصرار کرده و وعده حقوق‌های بالایی داده است اما این عده عنوان کرده‌اند بیشتر از پولی که دولت قرار است به ما بدهد ما در بخش خصوصی و با زحمت و دردسر کمتری به دست خواهیم آورد. این عده عنوان کرده‌اند چرا ما باید به‌طور مداوم دلهره داشته باشیم که برای مسائل عادی و معمولی دولتی از سوی برخی که دخالت‌های غیرکارشناسی انجام می‌دهند تحت فشار قرار بگیریم.

وی همچنین گفته است: برخی از انتخاب‌های آقای روحانی هم درست بوده اما در عمل اینگونه مدیران کارآمدی خود را نشان نداده‌اند. البته حالت عکس این مسئله هم وجود داشته و انتخاب رئیس‌جمهور با وزرا که در مرحله اول زیاد مورد رضایت نبوده است با عملکرد بسیار بالا و قابل قبولی همراه شده است.

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


 

ایشان رسما با قراردادی ۲ ساله به استقلال پیوست تا این تیم را در لیگ پانزدهم همراهی کند.

بانک ورزش – روزبه چشمی رسما با قراردادی ۲ ساله به استقلال پیوست تا این تیم را در لیگ پانزدهم همراهی کند. چشمی از صبای قم به جمع آبی‌های پایتخت ملحق شد.

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


یکه‌زارع:

مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه ۹۰ درصد یک خودرو را قطعات تشکیل می‌دهند،گفت: خودروسازان در ۱۰ درصد باقی مانده همانند رنگ و بخش‌های کیفی اثرگذار هستند.

به گزارش سپیدار خبر از تسنیم؛ هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو در رابطه با افت کیفیت خودروهای داخلی، اظهار داشت: این روزها انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی مطرح می‌شود که باید بگویم ۹۰ درصد یک خودرو را قطعات تشکیل می‌دهند و خودروسازان در ۱۰ درصد باقی مانده همانند رنگ و بخش‌های کیفی اثر گذار هستند.

وی با بیان اینکه بنده با کسی تعارف ندارم و برای ارتقای محصولات در صددیم همکاری خود را با قطعه سازانی که محصولات بی کیفیتی تولید می‌کنند کاهش و یا قطع  کنیم، افزود: یکی از الزامات تولید یک خودروی با کیفیت استفاده از قطعات مناسب است که به همین منظور قطعه سازان باید محصولات خود را ارتقاء دهند.

وی در رابطه با مطالبات قطعه سازان از شرکت‌های خودروساز که این روزها عدم پرداخت آنها واحدها را با کمبود نقدینگی روبه رو ساخته است، گفت: ۹۵ درصد پرداخت‌های ما به قطعه سازان به روز شده است.

یکه زارع ضعیف عمل کردن قطعه سازان را عاملی برای حضور بیشتر قطعه های چینی در سطح بازار دانست و در رابطه با این موضوع که شرکت های خودروساز بیشتر برای تأمین قطعه مورد نیاز خود از قطعات چینی استفاده می‌کنند، اظهار داشت: ما به هیچ عنوان اقدام به خرید قطعات چینی نمی‌کنیم اما ممکن است با قطعه سازانی کار کنیم که آنها ۸۰ درصد یه قطعه را خود تولید و ۲۰ درصد مابقی را از برخی از شرکت‌ها همانند چین تأمین کنند.

 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته علی منتظری در رزونامه «الاخبار»:
 
روزنامه الاخبار نوشت اگر آمریکائیها شروط جدید و طاقت فرسایی تحمیل نکنند امکان دستیابی به توافق جامع هسته ای وجود دارد.
گروه هسته ای، روزنامه الاخبار نوشت اگر آمریکائیها شروط جدید و طاقت فرسایی تحمیل نکنند امکان دستیابی به توافق جامع هسته ای وجود دارد.

به گزارش سپیدار خبر
از بولتن؛ روزنامه الاخبار چاپ لبنان در مقاله امروزخود دراینترنت تحت عنوان «آیا مذاکرات وین به توافق نهائی ختم خواهد شد» به قلم علی منتظری نوشت بهترین وضعیت در مذاکرات هسته ای وین میان غرب و ایران اینها هستند:
1- اینکه ایران و غرب چهارچوب توافق (بیانیه) لوزان را رعایت کنند. 
2- ایران فعالیت هفت هزار دستگاه سانتریفوژ خود را حفظ کند.
3- هیچ بخشی از برنامه هسته ای ایران متوقف نشود و فعالیتهای هسته ای در اصفهان ، نظنز ، تهران ، فردو و سایر مراکز دولتی ادامه یابد.
4- تمامی تحریمها اعم از تحریمهای شورای امنیت یا تحریمهای آمریکا و اروپا به محض اجرای توافق نهائی لغو شود. 
5- حق ادامه تحقیقات هسته ای برای ایران محفوظ بماند.
6- امنیت ایران از طریق بازرسی از مراکز نظامی و بازجوئی از دانشمندان هسته ای در معرض خطر قرار نگیرد. به عبارت دیگر غربیها باید از این که بخواهند از دانشمندان هسته ای ایران بازجوئی کنند و از مراکز نظامی ایران بازرس کنند صرف نظر کنند. 
7- بازگرداندن پرونده هسته ای ایران از شورای امنیت به آژانس بین المللی انرژی اتمی و رسیدگی به آن به عنوان یک پرونده عادی .
8-مدت زمان توافق هسته ای با ایران بیش از هشت سال نباشد و ایران هیچ گونه تعهدی به بندهای توافقنامه نهائی بعد از هشت سال نداشته باشد.
9- ایران با پروتکل الحاقی بعد از تصویب مجلس شورای اسلامی موافقت کند.
10- ایران با بازرسیهای عادی و سرزده بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای از تاسیسات هسته ای خود موافقت کند.
11-ایران به تمامی سوالهای آژانس در خصوص مسیر برنامه هسته ای اش تا قبل از سال دوهزار و سه پاسخ دهد. به این معنی که ایران به سوالهای آژانس درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه های خود پاسخ دهد. 
12- ایران با تغییر برنامه تاسیسات راکتور آب سنگین اراک موافقت کند و تولید پلوتونیوم خود را از دوازده کیلوگرم به فقط یک کیلوگرم کاهش دهد.
13 - این که ایران آژانس را از تمامی برنامه های مراکز هسته ای و برنامه های تحقیقاتی هسته ای خود به طور کامل آگاه کند. 
14- ایران به آژانس اجازه اقداماتی بدهد که اثبات کند برنامه های هسته ای ایران صلح آمیز است. 
15- ایران متعهد به غنی سازی به میزان پنج درصد شود و نسبت غنی سازی را به بیست درصد افزایش ندهد. 

شواهدی واقعی برای این سوال؛ چرا مذاکرات هسته ای اینقدر طولانی شده؟

نویسنده درادامه می افزاید تمامی این بندها برای ایران و گروه پنج به علاوه یک قابلیت اجرائی دارد . بنابراین سوالهائی که مطرح است این است که چه چیزی منجر به پیچیده شدن مذاکرات هسته ای شده است؟ چرا دو طرف در قبال مسائل یاد شده نمی توانند به توافق برسند؟ چرا مرتب اعلام می شود در خصوص نود درصد از متن نهائی، توافق حاصل شده است ولی بر سر ده درصد همچنان مشکل وجود دارد؟ نویسنده تصریح می کند از بررسی مسیر مذاکرات هسته ای مشخص می شود که آمریکائیها از زمان آغاز مذاکرات ، اساس برنامه های هسته ای ایران را هدف قرار داده اند. در این راستا آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی چند روز قبل از آغاز آخرین دور مذاکرات اعلام کرد تامل در سیر خواسته های آمریکائیها نشان می دهد که آنها به دنبال ریشه کن کردن صنایع هسته ای و نابود کردن ماهیت هسته ای کشور و تبدیل کردن این برنامه ها به کاریکاتور و شعارهای بی محتوا هستند. نویسنده می افزاید این اظهارات بی اساس نیست چون کالین کوهل مشاور امنیت ملی معاون رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ برخی نمایندگان در خصوص نابود کردن برنامه هسته ای ایران گفته است به عقیده او طرح ریشه کن کردن کامل برنامه هسته ای ایران در توافقی نادر نهفته است چون با وجودی که (این توافق ) خیلی زیبا جلوه می کند ولی در نهایت چیزی به جز توهم نیست و چاره ای به جز این روش وجود ندارد. نویسنده می افزاید ایران سالهاست که درباره تصمیم سیاسی برای حل پرونده هسته ای خود سخن می گوید ولی برخی معتقدند این راه حل سیاسی مربوط به معامله سیاسی در خاورمیانه می شود و گمان می کنند که هرگونه راه حل پرونده هسته ای ایران ،‌منوط به حل مشکلات میان ایران وآمریکاست در حالی که چنین تصوراتی اشتباه است. از نظر ایران راه حل سیاسی که غربیها باید به آن برسند باید شامل اصول ثابت ذیل باشد : 1- ایران حق دارد برنامه هسته ای و چرخه کامل سوخت هسته ای با اهداف صلح آمیز داشته باشد. 2-ایران حق دارد غنی سازی اورانیوم را با آب سبک در خاک خود اجرا کند. 3- ایران حق دارد غنی سازی را با آب سنگنین اجرا کند.4- ایران حق پژوهش و تحقیقات هسته ای را دارد. 
5-ایران عضو باشگاه بین المللی هسته ای است. 6- ایران به دنبال محقق کردن اهداف صلح آمیز هسته ای است نه ابعاد نظامی آن. 7- مجازاتهای اقتصادی علیه ایران به خاطر برنامه هسته ای ،‌ظالمانه است ولی مانع از پیشبرد برنامه هسته ای ایران نمی شود. 8- تحریم های تحمیلی چه از طرف شورای امنیت و چه از طرف غرب باید لغو شود. 
نویسنده می افزاید از زمانی که محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ، پرونده هسته ای را در اختیار گرفته است همیشه بر اتخاذ تصمیمهای شجاعانه از طرف آمریکا تاکید کرده است و هشت بند مذکور بهترین مثالها برای تصمیمات سیاسی یا اراده سیاسی هستند که آمریکائیها باید مد نظر قرار دهند . نویسنده با اشاره به تلاش آمریکا در دو دهه قبل برای نابود کردن نظام ایران می افزاید سیاستهائی که آمریکا در چند سال قبل در قبال برنامه هسته ای ایران اتخاذ کرده است عبارتند از : 1- نابود کردن برنامه های هسته ای ایران حتی اگر به قیمت اقدام نظامی تمام شود. 2- در صورتی که نابود کردن برنامه هسته ای امکان پذیر نباشد برنامه هسته ای در همان مرحله ای که اکنون رسیده اند متوقف شوند. 3- دادن کمترین امتیازها در هر دور از مذاکرات و در توافق احتمالی میان ایران و گروه پنج به علاوه یک .
نویسنده می افزاید آمریکائیها به شدت مایلند توافق هسته ای با ایران در شرایط کنونی حاکم بر منطقه حاصل شود چون فکر می کنند در موقعیت بالاتری قرار دارند و ایران درگیر موضوعات لبنان ، سوریه ،‌عراق ،‌یمن ومبارزه با داعش است. نویسنده خاطر نشان می کند برای آمریکا اینها پایان داستان نیست و شواهد و مدارکی وجود دارد دال بر اینکه امکان رسیدن به توافق نهائی در مذاکرات وین وجود دارد ولی ممکن است هیچ یک از طرفهای مذاکره کننده آن را امضاء نکنند و هدف از این امر ( امضاء نشدن ) رویارو کردن نظام ایران با ملتش است. بنا به گفته منابع ایران ،‌ دستور العمل پیش نویس توافق نهائی موجود است و درباره آن مدتهاست که توافق صورت گرفته است ولی آمریکائیها به دنبال وقت کشی هستند تا به محض عدم امضای این توافق ،‌ آن را به رسانه ها بدهند و به افکارعمومی دنیا اعلام کنند گروه پنج به علاوه یک برنامه های هسته ای صلح آمیز ایران را به رسمیت می شناسد و برای لغو مجازاتها اعلام آمادگی کرده اند ولی ایران از امضای این توافقنامه خوب خودداری کرده است. نویسنده با بیان این که آمریکائیها در صددند درصورتی که مذاکرات بی نتیجه شود مسئولیت آن را متوجه ایران کنند می افزاید اظهارات اخیر وزیر امورخارجه فرانسه و تعیین سه شرط برای رسیدن به توافق هسته ای در واقع تقسیم نقش میان آمریکا و فرانسه برای مطرح کردن شروط طاقت فرسا در عرصه مذاکرات است و چنین چیزی در مذاکرات نوامبر دوهزار و چهارده رخ داد و نتایج مذاکرات آن زمان با شکست مواجه شد. نویسنده تاکید می کند حضور یوکیا امانو رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی برای چندین ساعت در مذاکرات وین و دیدارهایش با جان کری و ارنست مونیز وزیر انرژی هسته ای آمریکا و فابیوس وزیر امورخاجه فرانسه که بدون حضور بحث برانگیز علی اکبر صالحی بود چندان نوید بخش نیست. نویسنده می افزاید باتوجه به مسائل یاد شده می توان به جرات گفت با بررسی مسیر برنامه هسته ای ایران در ده سال گذشته مشخص می شود مشکل بر سر مسائل فنی برنامه هسته ای ایران نیست چون برنامه هسته ای ایران بیش از پیش شفاف شده اند و کارشناسان کاملا می دانند که امکان دستیابی به توافق به شرط وجود تصمیم و اراده سیاسی غربیها وجود دارد. نویسنده در ادامه به بازگشت ظریف به تهران اشاره می کند و می افزاید با توجه به تجربیات قبلی ،‌ ممکن است این سفر حامل پیامهای مثبت باشد و ممکن است عکس آن درست باشد. شاید آمریکائیها تاکتیک و روش رسیدن به راه حلی را که در لوزان پیگیری می کردند تغییر داده اند و این امر باعث شده است ظریف (برای کسب تکلیف ) به مقامات عالی رتبه نظام مراجعه کند. بنا بر گزارش برخی از رسانه های ایران ، وزیر امورخارجه آلمان گفته است بهتر است ایران طرح توافقنامه نهائی جامع را با توجه به تحولات کنونی در مرزهایش بپذیرد. نویسنده در خاتمه تاکید می کند آن چه که معلوم است این است که اگر آمریکائیها به مسائلی که قبلا آن را تعیین کرده اند پایبند باشند و شروط جدید طاقت فرسا را مطرح نکند مذاکرات در نهایت به توافق میان طرفها ختم خواهد شد .
 
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نویسنده غربی:
 
'وقتی آیت الله خامنه ای رهبر ایران بارها و بارها تاکید کرده است که ساخت سلاح هسته ای حرام است، نگرانی مذاکره کنندگان (1+5) برای امضای توافق با ایران بی مورد است. من، شخصا، به سخنان رهبر ایران اعتقاد دارم.'
گروه بین الملل، 'وقتی آیت الله خامنه ای رهبر ایران بارها و بارها تاکید کرده است که ساخت سلاح هسته ای حرام است، نگرانی مذاکره کنندگان (1+5) برای امضای توافق با ایران بی مورد است. من، شخصا، به سخنان رهبر ایران اعتقاد دارم.' این بخشی از مقاله ای درباره مذاکرات هسته ایران به قلم یک روزنامه نگار غربی است.

 
به گزارش سپیدار خبر از ایرنا؛ 'جاناتان پاور' Jonathan Power، روزنامه نگار آزاد انگلیسی که اکنون در سوئد زندگی می کند و مقالات وی درباره مسایل مربوط به سیاست خارجی بطور هفتگی در بیش از 40 نشریه و روزنامه معتبر جهان منتشر می شود، در تازه ترین مقاله خود با عنوان 'آیا توافق هسته ای ایران این هفته امضا می شود؟'، نوشته است: اکثریت مردم ایران با سلاح هسته ای مخالف هستند و اعتقاد دارند ساخت اینگونه سلاح ها، با موازین دین اسلام مغایرت دارد. در واقع این اعتقاد مردم ایران همان چیزی است که آیت الله خامنه ای رهبر این کشور نیز بارها آن را مورد تاکید قرار داده است.

جاناتان پاور که این مقاله او در روزنامه دیلی تایمز پاکستان هم منتشر شده است، می نویسد: مخالفت ایران و مردم این کشور با ساخت سلاح های کشتار جمعی، موضع ثابت آنان است و در گذشته نیز در خصوص سلاح های شیمیایی همین موضع را داشتند و در جنگ هشت ساله ای هم که عراق با حمایت آمریکا علیه ایران تحمیل کرد، ایران، برخلاف طرف مقابل، به دلیل اعتقاد به ممنوعیت اینگونه سلاح ها طبق موازین دینی، هرگز از سلاح شیمیایی استفاده نکرد.

نویسنده با اشاره به بیانات چند روز پیش رهبر معظم انقلاب درباره مذاکرات هسته ای و کیفیت لغو تحریم ها و همچنین با اشاره به اظهارات اخیر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا درباره موضوع هسته ای ایران، می نویسد: در روزهای پایانی مذاکراتی که قرار بود روز سی ام ژوئن(سه شنبه هفته جاری) پایان یابد اما ممکن است تا یک هفته دیگر هم بیشتر بطور بیانجامد، وضعیت اینگونه است که ایران می خواهد به محض امضای توافق همه تحریم ها لغو شوند اما طرف مقابل صرفا به لغو تدریجی تحریم ها تمایل دارد.

در ادامه این مقاله، نویسنده به نظرسنجی اخیری که بطور مشترک از سوی مرکز پژوهش های افکار عمومی دانشگاه تهران و موسسه نظرسنجی کانادایی ایران پل درباره موضوع هسته ای ایران انجام شده است، اشاره می کند و می نویسد: نتیجه این نظرسنجی ها نشان داد که دست کم دو سوم مردم ایران به تیم مذاکره کننده آمریکا و کشورهای هم پیمان آن اعتماد ندارند و بیشتر آنها نظر منفی نسبت به آمریکا و انگلیس دارند. نظر شرکت کنندگان درباره چین و آلمان متفاوت بوده و بیشتر پرسش شوندگان نسبت به روسیه و فرانسه هم تمایلی از خود نشان نداده اند. هچنین بیشتر پرسش شوندگان در پاسخ به این سوال که علت تحریم های آمریکا علیه ایران چیست؟ گفته اند که آمریکا بدنبال تسلط بر ایران است.

نویسنده در ادامه، از نتایج این نظرسنجی اینگونه نتیجه گیری می کند که اگر رهبران ایران تصمیم بگیرند از امضای توافق صرف نظر کنند، مردم این کشور هم از این تصمیم آنان حمایت خواهند کرد.

برای نویسنده جالب است که بسیاری از مردم ایران اعتقاد دارند درصورتی که تحریم ها علیه این کشور لغو نشود، نباید هیچ گونه توافق هسته ای امضا شود.

در این مقاله اذعان شده است که اکثریت قاطع مردم ایران معتقدند برخورداری از فعالیت های هسته ای برای این کشور برای اهداف صلح آمیز، بسیار مهم است. مردم ایران معقتدند که این کشور برای تضمین آینده انرژی مورد نیاز خود بعد از تمام شدن ذخایر منابع سوخت های فسیلی، نیاز به فناوری هسته ای دارد.

در ادامه این مقاله آمده است: با نگاهی به سوابق اخیر مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، ایجاد پلی به نام توافق هسته ای برای از بین بردن اختلافات میان دوطرف امکان پذیر است و این توافق بهتر است در شرایط کنونی انجام شود و به ماه و سال های آینده موکول نشود زیرا دیگر بعید است که آمریکا در سال های آینده رییس جمهوری به انعطاف پذیری اوباما داشته باشد و همچنین معلوم نیست که رییس دولت های آینده ایران، به اندازه حسن روحانی برای حل موضوع هسته ای این کشور، اراده داشته باشند.

نویسنده در پایان مقاله اش می نویسد: وقتی آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران بارها و بارها تاکید کرده است که ساخت سلاح هسته ای حرام است، پس دیگر نگرانی مذاکره کنندگان (گروه 1+5) از توافق هسته ای با ایران بی مورد است. من، شخصا، به سخنان رهبر ایران اعتقاد دارم.
 
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 10 تير 1394برچسب: فتوای رهبری ایران, بهترین تضمین هسته ای ,برای غرب, فتوا, رهبری, ایران, تضمین, غرب,نویسنده غربی:, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند
تیم جدید پیام صادقیان

 

پیام صادقیان، یکی از جنجالی‌ترین بازیکنان سال‌های اخیر فوتبال ایران در آستانه پیوستن به نفت تهران است.

گروه ورزش؛ او که در پرسپولیس روزهای پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشت در نهایت نتوانست در این تیم بماند.

به گزارش سپیدار خبر؛ از بولتن؛ صادقیان البته اصرار زیادی برای ماندن داشت، اما برانکو ایوانکوویچ علاقه‌ای به این بازیکن نداشت. سرمربی کروات پرسپولیس با حاشیه‌های این بازیکن به خوبی آشنا بود و از همان ابتدا گفت که صادقیان را نمی‌خواهد.

پیام صادقیان نیز بیشتر فصل گذشته را به دلیل محرومیت و مصدومیت از دست داد و نتوانست آن طور که باید و شاید در پرسپولیس بازی کند. او قصد داشت در فصل پانزدهم جبران کند، اما برانکو حاضر نیست بازیکنی با ویژگی‌های پیام صادقیان در ترکیب تیمش داشته باشد. به همین دلیل، صادقیان ناچار شد به تیم دیگری برود.

اکنون گفته می‌شود صادقیان با نفت تهران به توافق رسیده و به زودی با این تیم قرارداد می‌بندد. این انتقال البته به سود این بازیکن خواهد بود، اگر قدر این موقعیت را بداند. زیرا نفت تهران سال قبل در لیگ برتر یکی از مدعیان اصلی قهرمانی بود و در جام حذفی نیز به نایب قهرمانی دست یافت. در لیگ قهرمانان نیز به مرحله یک چهارم نهایی رسیده و هنوز در این رقابت‌ها حضور دارد. در عین حال، نفت با حفظ علیرضا منصوریان و بازیکنان تاثیرگذاری مانند علیرضا بیرانوند تقریبا اسکلت فصل قبل خود را در اختیار دارد. به همین دلیل احتمال موفقیت دوباره نفت تهران در فصل جدید بسیار است؛ البته اگر صادقیان قدر این موقعیت را بداند.

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 10 تير 1394برچسب: یاغی سرخ‌ها ,به نفت تهران می‌رود,تیم جدید پیام صادقیان,سپیدار خبر,سپیدار آنلاین, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند
موضع متفاوت مهمان رادیو بی بی سی فارسی؛

 

تحلیلگر بی بی سی گفت: هر وقت ایران با آمریکا همکاری کرده آمریکائیها موضع متفاوتی گرفتند و پاسخ خیلی منفی دادند.

گروه سیاسی، تحلیلگر بی بی سی گفت: هر وقت ایران با آمریکا همکاری کرده آمریکائیها موضع متفاوتی گرفتند و پاسخ خیلی منفی دادند.

به گزارش سپیدار خبر
، از بولتن، رادیو تصویری بی بی سی فارسی در میزگردی با حضور علیرضا نامور حقیقی، که وی را تحلیلگر مسائل سیاسی ایران معرفی کرد و سعید قاسمی نژاد، که وی را پژوهشگر بنیاد دفاع از دمکراسی ها در آمریکا نامید آخرین تحولات در ارتباط با مذاکرات هسته ای ایران و پنج به علاوه یک را مورد بررسی قرارداد. 
مجری بی بی سی پرسید: آقای قاسمی نژاد من مقاله ای از شما در دست دارم که دو سال پیش نوشتید، در آن مثال زدید که هرگاه دولت آمریکا دست دوستی به سوی جمهوری اسلامی دراز کرده سرانجامش افزایش فعالیت های سوء رژیم تهران بوده است. شما مثال زدید نتیجه دست دوستی با جمهوری اسلامی افزایش فعالیت هایش در منطقه از جمله سوق دادن شیعیان عراق به قبضه کردن تمام قدرت، سوق دادن حزب الله به اسقاط دولت نزدیک به غرب، حضور گسترده در یمن، گسترش فعالیت در آمریکای لاتین و گسترش فعالیت های هسته ای بوده است و گفتید وقتی که دولت آمریکا تحریم های ایران را در صدر لیست اولویت های استراتژیکش قرار داده شاهد هستیم که دولت ایران تشخیص داده که نیاز به یک چهره نرم خوتر و متعادل تر بین المللی دارد. آیا تصور می کنید که برای اطمینان از درستکاری ایران همچنان باید فشار بر روی رژیم ایران باشد؟
قاسمی نژاد گفت: حکومت ایران یک حکومتی است که یک ایدئولوژی مشخصی دارد و به نظر هم نمی رسد که از این ایدئولوژی دست برداشته باشد یا در آینده نزدیک ما شاهد این باشیم که بخواهد از این ایدئولوژی و از این استراتژی که دارد دست بردارد، به همین دلیل برنامه مذاکرات هسته ای با ایران به هر نتیجه ای که بخواهند برسند، باید پلانی برای محدود کردن فعالیت های جمهوری اسلامی در منطقه وجود داشته باشد. به نظر نمی رسد که طرف غربی و دولت آقای اوباما برنامه ای برای این قضیه داشته باشد، به یک دلیل مشخص و آن هم این است که اساسا استراتژی آقای اوباما خروج از منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) است و نتیجه این استراتژی را ما در منطقه خاورمیانه شاهد هستیم که یک خلاء قدرتی پیش آمده که در این خلاء قدرت گروه های افراطی سنی از یک طرف و جمهوری اسلامی و گروه های افراطی شیعه از یک طرف دیگر مشغول زدوخورد هستند. نتیجه آن صدها هزار کشته در مناطق مختلف خاورمیانه و ویرانی کشورهاست. به گمان من هر نتیجه ای که مذاکرات هسته ای داشته باشد کنترل جمهوری اسلامی و خصوصا سپاه قدسش یک مسئله بسیار مهمی برای منطقه خاورمیانه است.
مجری بی بی سی پرسید: آقای نامور شما چه فکر می کنید؟
نامور حقیقی گفت: آقای قاسمی نژاد بحث تاریخی را کنار می گذارد. این منطقه خاورمیانه که الان به این وضعیت تبدیل شده محصول سیاست های آقای جرج بوش است که به منطقه حمله کرد. ایران بعد از یازده سپتامبر بیشترین همکاری را با آمریکا در براندازی رژیم طالبان انجام داد ولی جواب آن پاسخ ها این بود که ایران را محور شرارت خواندند، اتفاقا وارونه آن تحلیلی است که آقای قاسمی نژاد داد. ایران هر وقت همکاری کرده آمریکائیها موضع متفاوتی گرفتند و پاسخ خیلی منفی دادند.
وی افزود: نکته دوم اینکه بهشت تروریسمی که در منطقه بوجود آمده محصول سیاست های آقای جرج بوش است. هزاران انسان در عراق و افغانستان کشته شدند. الان اکثر حتی کارشناسان آمریکایی، حتی برادر آقای جرج بوش هم سعی می کند با سیاست های آمریکا در منطقه فاصله بگیرد. نباید فراموش کنیم که این یک طرفه دیدن تاریخ است. داعش در فضایی به قدرت رسید که آمریکائیها در مورد به قدرت رسیدنش سکوت کردند. سلاح هایی که دست داعش است تولید کشورهای غربی است. بیشترین سود را از این وضعیت کمپانی های نظامی می برند و بایستی توجه داشت اتفاقات لیبی،عراق،سوریه و افغانستان محصول سیاست های آمریکاست و متوجه نقش منفی است که آمریکا در منطقه بازی کرده است.
مجری بی بی سی پرسید: آقای قاسمی نژاد عواملی در حکومت ایران معتقدند که کوتاه آمدن در مسئله هسته ای سرآغاز کوتاه آمدن در بسیاری امور دیگر است، شاید منظورشان همان چیزی باشد که شما می گویید؟
قاسمی نژاد گفت: در دولت اوباما این تصور وجود دارد که اگر این مذاکرات به یک نتیجه ای برسد و درهای ایران به سوی سرمایه گذاران بین المللی باز شود این امید ناگفته را دارند که ایران تغییر کند و ایران ده پانزده سال آینده ایران کنونی نباشد.
مجری بی بی سی پرسید: آقای نامور برخی عقیده دارند که دولت اوباما به شدت به پیروزی های چشمگیر در عرصه بین المللی نیازمند است و تفاهم احتمالی با ایران هم بخشی از همین سیاست است، آیا این عقیده درست است؟
نامور حقیقی گفت: بله، اگر بتوانند با دیپلماسی موضوع را حل کنند موضوعی است که جرج بوش نتوانست حل کند و هزینه های زیادی را بابت آن متوجه ملت و سربازان آمریکایی و مردم منطقه کرد. مضافا اینکه مسئله ایران و آمریکا با توجه به نوع تروریسم جدیدی که در منطقه ایجاد شده و این خطرناکترین نیرویی است که تمدن بشری را تهدید می کند، این وضعیت کمک می کند که ایران و آمریکا با هم وحدت کنند. وضعیت ایران و آمریکا مانند یک زن و مردی است که بیست تا بچه دارند بنابراین نمی توانند به مسئله طلاق فکر کنند باید فکر کنند که چطور می توانند نزدیک بشوند و این موضوع را با حداقل هزینه برای آن موقعیت شان تثبیت کنند.
مجری بی بی سی گفت: آقای حقیقی، آقای روحانی در تهران گفته اگر روزی غربی ها توافق را زیر پا بگذارند ما نیز بالافاصله شدیدتر از آنچه در مخیله آنهاست به مسیر قبلی باز می گردیم، به نظر می رسد دو طرف در عین ملاقات های مستمر و لبخند و قدم زدن گروکشی هم می کنند؟
نامور حقیقی گفت: بخشی از این حرف هایی که دو طرف می زنند مربوط به تکنیک های چانه زنی مذاکرات است ولی باید دقت کنیم ایران هم مدعی است که آمریکا بیانیه لوزان را نقض کرده است، در مورد تعداد سانتریفیوژها فردو آمریکا ان قلت گذاشته است، آمریکائیها برخلاف توافق نامه لوزان گفتند که ایران نباید هیچ نوع تحقیق و توسعه ای داشته باشد که جزو مواردی بوده که با واکنش شدید تهران مواجه شده است، در عین حال نباید فراموش کرد که همه این تحریم ها و چیزهایی را آمریکا علیه ایران بسیج کرد برای این بوده که ایران را پای میز مذاکره بیاورد و با دیپلماسی موضوع را حل کنند بنابراین تبعات منفی شکست این مذاکرات از جنبه امنیت منطقه ای برای آمریکائیها خیلی شدید خواهد بود، از جنبه اقتصادی هم برای ایران شدید خواهد بود و اما ایران پلن B خود را با این مبنا گذاشته که اگر نشد بتواند با اقتصاد مقاومتی موضوع را حل کند.
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


فرمانده نیروی زمینی سپاه تشریح کرد؛

 

در این عملیات خسارات سنگین به تروریست ها وارد شد و از آنها مقادیر زیادی سلاح و مهمات و تجهیزات ارتباطی و الکترونیکی از جمله 200 کیلوگرم موارد منفجره، فیتیله های انفجاری، مهمات کلاشینکف و تیربار، چاشنی های مکانیکی و کیت های الکترونیکی کشف و ضبط گردید.
"به گزارش سپیدار خبر از عماریون"- در پی انتشار خبر انهدام یک تیم تروریستی وهلاکت اعضای آن توسط رزمندگان قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در جنوب شرق کشور سردار سرتیپ پاسدار محمدپاکپور در تشریح جزئیات این عملیات اظهار داشت: در پی اقدامات دقیق اطلاعاتی و کشف وشناسایی آثار تردد واستقرار یک تیم تروریستی وابسته به سرویس های جاسوسی بیگانه درارتفاعات منطقه "قصر قند" نیروهای اطلاعاتی و عملیاتی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه عملیات انهدام این تیم تروریستی را با سرعت و قاطعیت آغاز و طی این عملیات سه نفر از اشرار مسلح را به هلاکت رساندند.

وی افزود: در این عملیات همچنین دو نفر از تروریست ها زخمی و تعدادی از آنها دستگیر شدند.

سردار پاکپور گفت: در این عملیات خسارات سنگین به تروریست ها وارد شد و از آنها مقادیر زیادی سلاح و مهمات و تجهیزات ارتباطی و الکترونیکی از جمله 200 کیلوگرم موارد منفجره، فیتیله های انفجاری، مهمات کلاشینکف و تیربار، چاشنی های مکانیکی و کیت های الکترونیکی کشف و ضبط گردید.

فرمانده نیروی زمینی سپاه در پایان با اعلام اینکه منطقه به طور کامل از لوث وجود تروریست های وابسته به استکبار جهانی پاکسازی گردید تصریح کرد: فرزندان ملت ایران در قرارگاه قدس این نیرو با اشراف و آمادگی همه جانبه خود با هر گونه اقدامی که بخواهد امنیت منطقه و مردم را به مخاطره بیاندازد با قاطعیت برخورد خواهد کرد.


منبع: سپاه نیوز

 

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


سپیدار آنلاین

 
 
به گزارش سپیدار خبر، نیروهای داوطلب مردمی عضو گردان امام علی(ع) آخرین آموزش‌های نظامی را پیش از اعزام به صلاح‌الدین و مشارکت در عملیات آزادسازی تکریت پشت سر گذاشتند. قرار است این رزمندگان در قالب نیروهای ویژه به سی هزار نیرویی که در عملیات آزادسازی تکریت حضور دارند بپیوندند.
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 7 تير 1394برچسب: گردان امام علی(ع) ,قبل از اعزام به تکریت, گردان امام علی(ع) قبل, از اعزام ,تکریت,سپیدار خبر,سپیدار آنلاین, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 

هاشمی رفسنجانی، گفت: آن ۸ سال کافی است برای این که مدت ها مثل هاری در بدن جامعه ما دائما تزریق سم بکند. مثل مرض هاری این حالت را دارد به جامعه ما می دهد.

به گزارش سپیدار خبر از فتن٬ هاشمی رفسنجانی طی سخنانی منتشر نشده در جمع مردم دزفول تاکید کرد: دوران جنگ دوران دوران مجاهدت بود و کارهای خلاف اخلاقی خیلی زمینه ای نداشت و شرایط به گونه دیگری بود ولی کم کم وقتی که وارد مسائل دیگر شدیم رفته رفته به این روز رسیدیم و در آن 8 سال دوره دولت سابق آن موج بزرگ را بلند کرد برای اینکه اخلاق را فرو بریزد و ضربه کاری خوردیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، متن سخنان ایشان بدین شرح است:

دزفول هم از لحاظ فرهنگی عقیدتی و ایمانی و اخلاقی جزو بهترین اینها بودند ولی حالا من می بینم شما یکی از گله ها و ناراحتی تان این است که الان چرا اینجوری شده است و وضع اخلاق در جامعه متزلزل شده؟ بله این اتفاق بد افتاده در کشوری که واقعا برای اخلاق اسلامی انقلاب کرده بود. مردمی که یک مقدار زیادی از ادله خشم شان به رژیم سابق این بود که اخلاق داشت آسیب می دید.

دوران جنگ دوران دوران مجاهدت بود و کارهای خلاف اخلاقی خیلی زمینه ای نداشت و شرایط به گونه دیگری بود ولی کم کم وقتی که وارد مسائل دیگر شدیم رفته رفته به این روز رسیدیم و این 8 سال دوره دولت سابق آن موج بزرگ را بلند کرد برای اینکه اخلاق را فرو بریزد و ضربه کاری خوردیم. ما تا آن موقع آلودگی به آن شکل وسیع نداشتیم، چیزی بود که در همه جا دیده می شد در اینجا هم دیده می شد، (اما در آن 8 سال) یکدفعه مردم مواجه شدند با یک چیزهای عجیب غریبی. (این موضوع) عوامل زیادی دارد. یکی از عوامل این در جامعه ما، افراط کاری هاست. افراط کاری ها خیلی جاها را فلج می کند. فقط به اخلاق صدمه نمی زند. اتفاقا به نام اخلاق، افراط کاری ها انجام می شود!. یعنی کسانی که دنبال این افراط کاری می روند شعارشان مسائل اخلاقی و از این چیزهاست که انجام می دهند. گاهی هم شعارهای سیاسی افراطی دارند. با این حرکتی که می کنند مثل خوره در جان مردم در پیکر جامعه واقع می شوند و جامعه را اینجوری به این صورت در می آورند.

یکی دیگر از مسائلی که شما مطرح کردید بیکاری جوان هاست. بله حقیقتا بیکاری جوان ها هم خانواده را متزلزل می کند که کرده و هم خود جوان را از پا در می آورد و سرایتش بسیار جدی است. اشاره کردند به وسعت پرونده ها وآسیبی که از این ناحیه جامعه مان می بیند، نه اینکه نباید کاری می شد حتما باید می شد اما بالاخره کسانی هستند که ریشه اصلی این اعتیاد در کشورند. این چندتا آدمی که توی خیابانها آلوده می شوند در زندان می افتند از آنجا هم دزد بیرون می آید و خانواده اش اینجا متلاشی می شود. این به خاطر فقر و خیلی از عوامل دیگر است.اینها به هم مربوط است مثل یک زنجیر و دارد رنج می دهد کشور را . (یکی دیگر از عوامل رشد) بیکاری که باز به همین مربوط می شود این است ما در دولت سابق چیزهای عجیبی برایمان اتفاق افتاد. با تضادهای غیر قابل تصور!. هرچه ارز می خواستیم داشتیم. معنای داشتن ارز یعنی پشتوانه اسکناس. هرچه اسکناس می خواستند چاپ کردند. اصلا وقتی که دولت را تحویل گرفتند کمتر از صد هزار میلیارد تومان نقدینگی بود. وقتی که تحویل دادند بیش از 600 هزار میلیارد تومان نقدینگی بود. نقدینگی خودش یک عامل خطرناک و ویروسی است که در جامعه ما افتاده. آن 8 سال کافی است برای این که مدت ها مثل هاری در بدن جامعه ما دائما تزریق سم بکند. مثل مرض هاری این حالت را دارد به جامعه ما می دهد و همش هم شعار بود. مثلا می گفتند عصر ظهور و آمدن امام زمان(عج) است .علنی نمی شود این حرفها (رو زد) ولی هنوز هم می زنند. آنطرف تر که رفتند می زنند این حرف ها را. روحانیت هم انصافا مقصرند در معرفی او (احمدی نژاد) و حمایت از او که هنوز هم خیلی هایشان دست برنداشته اند!

هاشمی رفسنجانی

هاشمی رفسنجانی

.

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 7 تير 1394برچسب: هاشمی رفسنجانی, ۸ سال دولت احمدی‌نژاد, مثل “مرض هاری” بود!,, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند
آیا توقف اعزام حجاج در بی‌تحرکی کنونی مسئولان، اثربخش است؟

 

بی‌شک در صورت ادامه انفعال دولت یازدهم و وزارت خارجه در مقابل تندروی و جسارت‌های عربستان، سرعت زیرگرفتن منافع جمهوری اسلامی از سوی خودروی آمریکایی آل‌سعود بیشتر می‌شود. دولتمردان کشورمان باید با دوری از محافظه‌کاری و دادن هشدارهای قاطع به مقامات ارشد دولت سعودی، بیش از این اجازه پایمال شدن ارزش‌ها و منافع کشور را ندهند و در صورت لزوم، گام بعدی خود را با اقدامات عملی روشن بردارند.
"به گزارش سپیدار خبر از عماریون"- "در هفته دوم تعطیلات، به هنگام بازرسی از یک کاروان عمره ایرانی، مأموران سعودی به بهانه مشکوک‌شدن به دو نوجوان ایرانی، آنها را از بقیه جدا کرده و در بخش دیگری مورد بازرسی بدنی قرار دادند که در اثنای بازرسی، سایر افراد کاروان متوجه شدند که مأموران خاطی قصد آزار و اذیت جنسی آن دو نوجوان را داشته‌اند و مسئولان امر را از این موضوع مطلع می‌کنند."

این جملات روایت قشقاوی، معاون وزیر امور خارجه در امور کنسولی، پارلمانی ایرانیان از جسارت ماموران فرودگاه جده به دو زائر نوجوان ایرانی است.

هرچند به گفته وی "دو مأمور متخلف" از طرف دولت سعودی بازداشت شده‌اند و کاردار سفارت عربستان در تهران هم قول برخورد به متخلفان را داده است اما به نظر می رسد این واقعه دردناک با بازداشت و برخورد احتمالی با دو مامور جزء، قابل التیام نباشد؛ زیرا آزار اذیت زائران ایرانی ماه‌هاست که از سوی ماموران سعودی تشدید شده و در مواردی حتی به یک واقعه قابل پیش بینی تبدیل شده است؛ گویا از سوی مسئولان ما هم به صورت امری پذیرفتنی و قابل چشم پوشی درآمده است.

تاکنون و با وجود پیگیری‌های معمول سازمان حج و زیارت هم خبری از اصلاح رفتار ماموران سعودی نشده است؛ موضوعی که به نظر می رسد ناشی از سیاست‌های وهابیون افراطی و صاحب نفوذ و به ویژه رویکرد مقامات سعودی است.

البته آزار و اذیت زائران، تنها مشکل دولت سعودی با مردم و نظام جمهوری اسلامی نیست. عربستان در سال‌های اخیر سیاست‌های ضدشیعی و به ویژه ضدایرانی خود را آشکارتر کرده است. در جریان بحران سوریه، ریاض در کنار آمریکا و متحدانش در مقابل متحد استراتژیک جمهوری اسلامی قرار گرفت و تمام توان سیاسی، مالی و رسانه‌ای خود را در حمایت از تروریست‌های النصره، داعش و ارتش آزاد خرج کرد که البته ناکام مانده است.

در جریان تغییر دولت عراق و حمله داعش به این کشور هم عربستان نشان داده است که منافع خود را در نقطه مقابل منافع جمهوری اسلامی و در ناامنی عراق و حمایت از داعش جستجو می‌کند. از وقتی هم که تصور کرد، صنعا در جبهه حامیان ایران قرار گرفته است و یمن را از دست رفته دید، آنرا زیر آتش موشک و خمپاره گرفته است.

سران سعودی در سال گذشته و همزمان با اوج گیری مشکل تامین بودجه در ایران، کوشیدند تا با پایین کشیدن قیمت نفت، دولت یازدهم را زمین بزنند تا جایی که صدای رئیس جمهور کشورمان هم درآمد. آل سعود همزمان با این اقدامات، به جوسازی پیرامون مذاکرات هسته‌ای پرداخت و در اقدامی سیاسی ادعا کرد اگر گروه ۱+۵ به ایران امتیازی بدهد، ریاض هم خواهان همان امتیاز و دستیابی به فعالیت‌های هسته‌ای خواهد شد؛ تا شاید اینگونه زبان غربی‌ها را برای فشار به ایران درازتر کند.

اظهارات عجیب امام جمعه مکه

برآیند این سیاست‌ها اخیرا توسط عبدالرحمان السدیس، امام جماعت مکه، به زبانی روشن اعلام شد. وی چند روز پیش در سخنانی گستاخانه، تئوری اصلی عربستان و وهابیون را که همواره از سوی سعودی های تکذیب می شد را آشکار و عنوان کرد: جنگ ما با ایران فرقه است، جنگی بین سنی ها و شیعیان. جنگ ما با شیعیان جنگ بین ایمان و کفر است. ما با ایران و شیعه می جنگیم، چراکه آنها به ما اتهام وارد می کنند. ما باید از صلاح الدین الگو بگیریم که پیش از جنگ با مسیحیان و یهودیان با شیعیان جنگید.

به گزارش فیسکال تایمز، السدیس افزوده است:‌ آنها به کشورهای ما حمله کردند. آنها به عراق، بحرین، سوریه و یمن هجوم بردند. اولویت ما اکنون مبارزه با شیعیان است، نه یهودیان. ای مسلمانان گوش فرا دهید، جنگ ما با ایران و شیعه است. به خدا سوگند، ما این جنگ را تمام زمانیکه آنها روی زمین وجود داشته باشند ادامه می دهیم. جنگ ما با ایران به اوائل دوره شیعه گری باز می گردد، به ما اعتماد کنید، اول با شیعیان بجنگید، بعد از آن نوبت یهودیان و مسیحیان خواهد رسید، به خدا، نوبت به آنها خواهد رسید.

چند روز پیش تر هم، علی عواض عسیری، سفیر سعودی در لبنان در اظهاراتی گستاخانه از جمهوری اسلامی ایران خواست تا به "نصیحت"‌های عربستان گوش فرا دهد و در سیاست هایش در خاورمیانه بازنگری کند.

شعارهای دولت و هاشمی که هرگز عملی نشد

این سیاست‌های ضدایرانی در حالی است که مقامات دولت یازدهم و حامیان مطرح آن حتی پیش از روی کار آمدن، برادری خود را با دولت عربستان اثبات کرده بودند؛ طوری که تقریبا افکار عمومی تصور می کردند روابط ریاض- تهران به زودی به اوج می‌رسد و فرودگاه‌ پایتخت‌های دو کشور شاهد ترافیک مقامات سیاسی و رفت و آمدهای صمیمانه خواهد شد.

اما در حدود دو سالی که دولت یازدهم روی کار آمده است، ایران و عربستان شاهد بدترین روابط پس از زمان کشتار حجاج ایرانی در مکه بوده‌اند؛ البته روشن است که منشا اصلی تنش موجود سران آل سعود هستند که گویا منافع خود را در ناکامی جمهوری اسلامی و فشار به آن جستجو می‌کنند؛ طوری که حتی روابط صمیمانه خود با آقای هاشمی رفسنجانی را نادیده گرفته‌اند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت که پیشتر قول پادرمیانی برای بهبود روابط با عربستان را داده بود، اکنون به تماشای یکه‌تازی سعودی‌ها در هجمه به منافع و ارزش‌های ایران نشسته است؛ گویا اعتبار سیاسی او نزد آل سعود، همزمان با جسد ملک عبدالله زیر خاک رفته است.

وزارت خارجه پا را از احضار کاردار فراتر بگذارد

در این شرایط به نظر می‌رسد، راهی جز پایان دادن به رفتارهای احترام‌آمیز و حسن‌نیت یک‌طرفه وجود ندارد. دولت یازدهم در دو سال گذشته کوشیده است که اقدامات ضدایرانی عربستان را با خوش بینانه ترین نگاه‌ها تفسیر و حتی در مواقعی از آن چشم‌پوشی و روابط شکننده تهران-ریاض را ترمیم و توجیه کند. اما گویا سران سعودی برداشت متفاوتی از این حسن نیت کرده‌اند و‌ آن را نشانه ترس یا وابستگی ایران به خود تحلیل می‌کنند.

بی‌شک در صورت ادامه انفعال دولت یازدهم و وزارت خارجه در مقابل تندروی و جسارت‌های عربستان، سرعت زیرگرفتن منافع جمهوری اسلامی از سوی خودروی آمریکایی آل‌سعود بیشتر می‌شود. دولتمردان کشورمان باید با دوری از محافظه‌کاری و دادن هشدارهای قاطع به مقامات ارشد دولت سعودی، بیش از این اجازه پایمال شدن ارزش‌ها و منافع کشور را ندهند و در صورت لزوم، گام بعدی خود را با اقدامات عملی روشن بردارند.

حج و زیارت منفعل نباشد

البته مسئولان سازمان حج و زیارت هم به عنوان متولی امور مربوط به حج موظفند که رویه شفاف‌تر و صریح‌تری را در قبال همتایان عربستانی خود اتخاذ کنند و از کنار گستاخی‌های ماموران سعودی و آزار زائران کشورمان در مکه و مدینه، به راحتی نگذرند.

توقف اعزام زائران؛ چگونه؟

بی‌شک اگر اصلاح رفتار زشت سعودی‌ها با زائران کشورمان نیازمند کاهش و حتی توقف موقت یا طولانی اعزام حجاج به عربستان باشد، مقامات عالی و مراجع عظام تقلید تصمیم مناسب را در این زمینه اتخاذ خواهند کرد تا ریاض بفهمد درآمدش از حجاج ایرانی همیشگی نیست. البته این اقدام مشروط بر این است که مقامات مسئول در دولت و سازمان حج و زیارت نکات ابتدایی لازم را به همتایان سعودی گوشزد کنند و پا را از احضار کاردار و انتقال پیام‌های رسمی و مخفیانه که تاکنون بی اثر بوده، فراتر بگذارند.

زیرا با توجه به تاکیدات ائمه اطهار(ع) بر اهمیت برپاداشتن مناسک حج و اتحاد مسلمانان، توقف زودهنگام اعزام حجاج به عربستان پیش از انجام اقدامات سیاسی لازم، شاید کمی عجولانه به نظر برسد؛ آیا توقف اعزام حجاج در بی‌تحرکی کنونی مسئولان، قطعا اثربخش نیست و عربستان آنرا اقدامی جدی تلقی نمی کند.

ضمن اینکه ایران منافع سیاسی مهمی را هم از قبال حضور گسترده ملت ایران در عربستان به دست آورده است که تاثیر آشکار بر روند بیداری و آگاهی ملت‌های مسلمان یکی از مهمترین آنهاست. بنابراین بهتر است وضعیت نامطلوب کنونی با ابزارهای متعدد سیاسی و دیپلماسی مدیریت و موارد لازم به مقامات ریاض فهمانده شود.
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


در قلیان ها کراک وجود دارد --- اخطار بسیار جدی به قلیان کشان
 
طعم های ورودی از مرز افغانستان و پاکستان آلوده به کراک ناسالم است خطر انقراض نسل ایرانی به شدت وجود دارد

 

برای مشاهده اینجا کلیک کنید تا به لینک پخش آنلاین ویدیو بروید

 

تهیه و تامین سپیدار خبرد sepidarkhabar.tk
 
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


 
به گزارش سپیدار خبر، از عماریون، با نگاهی به مشخصات این موشک و نیازهای کشورمان، مشخص می شود که اقدام به طراحی و ساخت ماهواره بر قائم، حرکتی سنجیده و با نگاهی به طرح های به نتیجه رسیده در دنیا، به علاوه تعریف یک گام اضافی بوده است؛ همانطور که در نگاه شهید طهرانی مقدم، رسیدن به یک دستاورد جدید برای متخصصان ایرانی با صرف تلاش و کوشش لازم بوده است.
مفاهیم اولیه برنامه فضایی کشور در دهه 1370 و خصوصاً در نیمه دوم آن شکل گرفت. در واقع پس از آزمایش های موفق و نیاز کشور به برخورداری از ماهواره، برنامه فوق بر مبنای توسعه بومی تمام حلقه های زنجیره فضایی از ماهواره و ماهواره بر گرفته تا ایستگاه های زمینی تدوین شده و در مقاطع مختلف نیز مورد بازبینی قرار گرفت. ماهواره برهای معرفی شده ایرانی که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و بر اساس فناوری بومی ایران توسعه یافته اند، از سوخت مایع استفاده می کنند.

شاید تاکنون از دستاوردهای تلاش ها و مجاهدت های سردار دانشمند و پارسا شهید تهرانی مقدم در عرصه دفاعی، حرف های فراوانی گفته شده اما کمتر، سخن از پروژه مهم پدر فناوری موشکی ایران که مربوط به یک موشک سوخت جامد 4 مرحله ای به نام «قائم» بوده است، به میان آمده است.

هدف از این پروژه از سوی مسئولان کشورمان، طراحی و ساخت ماهواره بری برای قراردهی ماهواره هایی با جرم دستکم 100 کیلوگرم در مدار 1000 کیلومتری اعلام شده است. در گزارش حاضر به بررسی موشک قائم بر اساس اطلاعات منتشره پرداخته شده است.

باید به یاد داشت که در ابتدای برنامه فضایی ایران، پروژه های مشترکی با کشورهایی چون روسیه و ایتالیا برای کسب دانش فوق پيشرفته طراحي و ساخت ماهواره ها اجرا شد که بر این اساس ماهواره سينا با کمک روسيه و ماهواره مصباح با کمک ايتاليا طراحي شدند. در ادامه و با فراگيري و توليد دانش طراحي و ساخت ماهواره ها، با تعریف پروژه های مختلفی در صنایع الکترونیک و مخابرات کشور و نیز برخی دانشگاه ها اميد، مصباح-2، زهره، طلوع، رصد-1، فجر و نويد علم و صنعت نيز ساخته شدند.

در زمینه ماهواره بر اما کشورمان به دلایل متعدد فنی و سیاسی، باید متکی بر توان داخلی حرکت می کرد بعدها عدم پرتاب ماهواره های ایرانی توسط کشورهای صاحب فناوری پرتاب مثلاً عدم پرتاب مصباح نیز سبب شد تا کار روی ماهواره برهای بومی شکلی جدی به خود بگیرد.

اولین خبرها از ماهواره بر ایرانی در اواخر سال 1377 منتشر شد. بعدها نیز ضمن اعلام بروز تاخیرهایی در فرایند توسعه پیشران این موشک گفته شد گونه ای از ماهواره بر با سوخت جامد بستر حمل ماهواره های ایرانی به فضا خواهد بود. هر چند در سال های 1383 و 84 توسط وزیر دفاع وقت آمادگی وزرات دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای پرتاب ماهواره به فضا بارها اعلام شد اما تا سال 1387 و آزمایش های سامانه های حامل ماهواره، برنامه فضایی ایران عملاً حالتی راکد داشت.

نگاهی به ماهواره برهای سوخت مایع ایرانی

در 15 بهمن 1386 در همان ماهی که نمونه مهندسی ماهواره امید برای اولین با رونمایی شد ایران موشکی به نام کاوشگر1 (سفیر) را آزمایش کرد که البته نباید با راکت کاوشگر-1 که توسط پژوهشگاه فضایی ایران پرتاب شد اشتباه شود. موشک سفیر که به عنوان کاوشگر به فضا پرتاب شد یکی از آخرین گام های لازم برای پرتاب ماهواره امید به مدار بود.

 
موشک 4 مرحله ای
 
موشک کاوشگر1

بنا بر اطلاعات موجود این موشک تا ارتفاع دستکم 200 کیلومتری پرواز کرده و در تمام مسیر با حفظ ارتباط با ایستگاه های زمینی داده های تولید شده توسط حسگرهای موجود در خود را منتقل کرده است تا آزمایش های محیطی در شرایطی که ماهواره امید قرار بود حمل شود به انجام رسیده و در نتیجه آن آخرین اصلاحات روی ماهواره به انجام برسد.

در واقع هدف از پرتاب کاوشگر۱ آزمایش و سنجش کارکرد مطلوب آن در حمل ماهواره و وضعیت رخ دهنده برای زیر سامانه‌های ماهواره در شتاب بالا، شرایط دما و خلأ است.

هر چند تصاویر منتشر شده در مورد پرتاب کاوشگر1، ماهواره بری با شباهت بسیار بالا به آخرین نسل از موشک های بالستیک را نشان می داد اما در همان زمان برخی منابع از آن به عنوان موشکی دو مرحله ای یاد کردند.

در همان روز پرتاب کاوشگر1، نمونه ماهواره بر سفیر که قرار بود ماهوار امید با آن پرتاب شود نیز با حضور رئیس جمهور سابق، وزیر دفاع و سایر مسئولین وقت رونمایی شد. موشک مذکور دارای بیش از 10 هزار قطعه بود که تمام اجزاء سازنده آن در بخش های مختلف شامل موتور، بدنه، سازه، عملگرها، هدايت و كنترل در طی 10 سال قبل بر اساس فناوری ایرانی، بومی سازی شده و در نتیجه کشورمان قادر به ساخت و پرتاب آن با اتکا به توان خود گشته بود.
 
 
موشک 4 مرحله ای
 
موشک سفیر-1 به همراه خودروی حمل و سکوی پرتاب

در 28 مرداد سال بعد، نمونه نهایی ماهواره بر سفیر که قرار بود برای پرتاب ماهواره امید به کار رود با نام سفیر امید و بدون حمل ماهواره با موفقیت آزمایش پروازی کامل خود را پشت سر گذاشت و در نهایت ماهواره بر سفیر-1 با نام سفیر امید در 14 بهمن ماه 1387 موفق به قراردهی این ماهواره 27 کیلوگرمی در مدار بیضوی 250 * 375 کیلومتری شد.

سفیر-1، ماهواره بری 2 مرحله ای با طراحی متفاوت از شکل دماغه در مقایسه با موشک های بالستیک است که هر دو مرحله آن از سوخت مایع بهره می برند و محموله فضایی آن در دماغه موشک یعنی بالای مرحله دوم کار گذاشته می شود.
 
موشک 4 مرحله ای
 
موتور سوخت مایع موشک شهاب-3

بنا بر اطلاعات اعلام شده، پیشران مرحله اول از بهسازی موتور آخرین نسل های موشک های شهاب-3 و قدر به دست آمده که از سامانه تغییر بردار رانش به کمک 4 بالک کوچک تعبیه شده در خروجی موتور بهره می برد.

موتور مرحله دوم آن اما قابلیت تغییر کامل زاویه بخش خروجی خود را داشته که نمونه کاملی از سامانه تغییر بردار رانش و اولین سامانه کامل از اینگونه در کشور محسوب می شود که به گفته افراد مطلع از فناوری های هوافضائی کشور، با تلاش های شهید حسن تهرانی مقدم به ثمر نشسته است.
 
موشک 4 مرحله ای
 
سامانه تغییر بردار رانش در موشک های بالستیک ایرانی
 
 
موشک 4 مرحله ای
 
موتور سوخت مایع مرحله دوم ماهواره بر سفیر-1

سفير-1، داراي طول کل 22 متر، قطر 1.25 متر، وزن کل 26.5 تن، نيروي رانش مرحله اول 32 تن-نيرو و مرحله دوم 3.4 تن-نيرو، زمان کارکرد مرحله اول 149.5 ثانيه، مرحله دوم 312.5 ثانيه بوده و برای پرتاب یک محموله حدود 27 کیلوگرمی در زاویه میل مداری 55 درجه طراحی شده است.

نمونه های دیگر این موتورها به ترتیب زمان کارکرد 150 و 315 ثانیه دارند. این ماهواره بر با رسیدن به سرعت حدود 28000 کیلومتر بر ساعت توسط دو مرحله خود است که می تواند ماهواره ها را در مدار تزریق نماید.

تأمین این سرعت توسط یک ماهواره بر 2 مرحله ای که اولین موشک فضایی ایران نیز بود برای بسیاری از کارشناسان خارجی تعجب برانگیز بود به طوری که سبب شد از آن به عنوان یک دستاورد بزرگ برای صنعت موشکی ایران یاد کنند.

مرحله اول سفیر، ماهواره بر را که در لحظه پرتاب بیش از 26 تن جرم دارد به ارتفاع 68 کیلومتری سطح زمین رسانده و سپس با اتمام سوخت از بقیه موشک (مرحله دوم و محموله) جدا شده و به سمت زمین سقوط می کند.

گونه سفیر-1ب با بهسازی های صورت گرفته در پیشرانه که نیروی تولیدی آن از 32 تن به 37 تن رسیده توان قراردهی ماهواره های حدود 50 کیلوگرمی را در همان مدار بیضوی 250*375 کیلومتری دارد. پس از آن یک پرتاب موفق دیگر نیز برای هر یک از گونه های سفیر-1آ و سفیر-1بی گزارش گردید که به ترتیب حامل ماهواره های 15.3 کیلوگرمی رصد-1 و 50 کیلوگرمی نوید علم و صنعت بودند.

از ادعاهای آن زمان که توسط نشریه دفاعی جینز منتشر شد که بگذریم، قرار است در سال جدید نیز گونه ای از این ماهواره بر پرتاب جدیدی با ماهواره شریف-ست داشته باشد.

به گزارش مشرق، نسل بعدی ماهواره برهای ایرانی، سفیر-2 یا سیمرغ نام دارد که نمونه مقیاس واقعی آن در سال 1388 رونمایی شد. این موشک نیز 2 مرحله ای بوده و برای تزریق ماهواره هایی به جرم حدود 100 کیلوگرم در مدار 500 کیلومتری یا ماهواره های سنگین تر در مدارهای پائین تر ساخته شد.

محاسبات نشان مي دهد که نزديک به 144 تن نيروي رانش براي قرار دادن يک ماهواره 100 کيلوگرمي در ارتفاع 500 کيلومتري مورد نياز است. از اينرو براي رسيدن به اين مقدار رانش، 4 موتور بهينه شده مورد استفاده در مرحله اول سفير، که هرکدام از آنها رانشي تقريبا به اندازه 32 تن-نيرو دارند، کلاستر شده اند يعني براي رسيدن به قدرت هاي بالاتر به صورت خوشه ای کنار هم قرار گرفته اند و در مجموع حدود 128 تن-نيرو را ارائه مي دهند.
 
موشک 4 مرحله ای
 
نمونه مقیاس کامل ماهواره بر سیمرغ

سيمرغ 85 تني بايد بتواند در هنگام پرواز زاويه مناسب را بگيرد براي اين منظور 4 موتور يا به عبارت دقيقتر محفظه کنترلي ديگر نيز در مرحله اول سيمرغ حضور خواهند داشت که نزديک به 15 تن-نيرو ايجاد مي نمايد که با افزوده شدن این نیرو به رانش تولیدی موتور مرحله اول مقدار نیروی لازم تأمین می شود.

البته در نمونه نهایی سیمرغ ممکن است از موتوری بر مبنای موتور سفیر-1ب که رانش 37 تنی دارد استفاده شود. بدين ترتيب با استفاده از پيشراني که قبلاً به درستي کار کرده، يکي از اصلي ترين بخش هاي ماهواره بر سيمرغ، آماده گرديد.

البته، موتورمرحله اول سيمرغ به گونه اي طراحي شده است که بتواند ماهواره برهای سنگین تر بعدی را نیز تأمين کند يعني تمام اعضاي اين خانواده که قرار است در سال هاي آينده ماهواره هاي سنگين تري را در مدار قرار دهند با همين موتور کار خواهند کرد.
 
 
موشک 4 مرحله ای
 
موتور سوخت مایع مرحله اول ماهواره بر سیمرغ

سیمرغ ماهواره بری با دو مرحله سوخت مایع است که طول کلی آن در حدود 25.97 متر، طول و قطر مرحله اول 17.81 و 2.4 و طول و قطر مرحله دوم آن 8.15 و 1.5 متر است. رانش مرحله دوم این ماهواره بر نیز 7.2 تن-نیرو اعلام شده است. با توجه به تفاوت قطر و رانش مرحله دوم این ماهواره بر با مرحله دوم نسل سفیر-1 می توان نتیجه گرفت برای مرحله دوم سیمرغ طراحی جدیدی صورت گرفته است.

به گفته مسئولان، نسل بعدی ماهواره‎بر سيمرغ یعنی سفیر-3 یا «سپهر» در آينده نزديک به توان انتقال ماهواره‎هايي با جرم 700 کيلوگرم به مدار 1000 کيلومتري دست خواهد يافت که در سال های قبل گفته شده بود اولین پرتاب آن برای سال 1394 برنامه‎ریزی گردیده. از ماهواره بری به نام ققنوس نیز نام برده شده که تفاوت مأموریتی و فیزیکی آن با سپهر مشخص نگردیده است.

سوخت جامدها در ایران

همانطور که پیشتر اشاره شد، قبلا اخباری از توسعه یک پیشران سوخت جامد برای آن منتشر شده است. بنا بر اطلاعات موجود، اولین آزمایش سوخت جامد برای این موشک بزرگ به سال 1379 باز می گردد. البته در سال 1380 و 81 موشک کوتاه برد فاتح-110 با برد 300 کیلومتر و بهره مند از یک مرحله پیشران سوخت جامد مرکب نیز آزمایش شده و سپس به تولید انبوه رسیده بود.

در سال 1363 تولید راکت های  کالیبر 122 میلیمتری سوخت جامد ساخت شوروی (معروف به کاتیوشا و گراد) توسط صنعت حدید وزارت سپاه و به صورت بومی شروع شده بود. راکت های کوچکتر 107 میلیمتری سوخت جامد نیز در همین دوران به تولید رسید.

اما اولین تلاش های کشور در زمینه طراحی راکت های جدید و دوربردتر سوخت جامد در سال های آخر جنگ تحمیلی به نتیجه رسید که به توسعه راکت های سوخت جامد ایران-130 (که بعدها به خانواده راکت های نازعات منجر شد)، عقاب و شاهین-1 و 2 باز می گردد.

یک گونه راکت سوخت جامدن با برد 170 کیلومتر نیز در اوائل سال 1367 و پیش از پایان جنگ آزمایش شد که مشخص نشده گونه بهبود یافته ایران-130 بوده یا اولین نمونه های زلزال.
 
موشک 4 مرحله ای
 
 از بالا به پائین: نازعات-6، نازعات-10، زلزال

در سال های پس از جنگ علاوه بر پیگیری توسعه راکت های نازعات، راکت های زلزال نیز با برد بیش از 100 تا چند صد کیلومتر توسعه یافتند. این راکت ها بعدها بستر توسعه بیش از 6 نمونه از راکت های کاوشگر فضائی ایران نیز گردیدند.

البته یکی از پایه های موشک فاتح-110 نسل های آخر راکت زلزال بوده است. همچنین به مرور در انواع تولیدات ایرانی به جای سوخت جامد مرکب با پایه PPG از سوخت جامد مرکب پیشرفته HTPB در تمامی تولیدات استفاده شد.
 
موشک 4 مرحله ای
 
کاوشگرهای فضائی ایران

موشک 4 مرحله ای
 
موشک فاتح-110

در 1384 اخبار دیگری در زمینه آزمایش کاملاً موفق پیشران سوخت جامد برای موشک های بالستیک دوربرد ایرانی اعلام شد. اما با خبر آزمایش موفق موشک بالستیک سجیل-1 در 22 آبان سال 1387 جلوه های جدیدی از پیشرفت صنعت موشکی کشورمان در زمینه موشک های سوخت جامد بر همگان اثبات شد.

موشک سجیل دارای 2 مرحله بوده که هر دوی آنها از سوخت جامد پیشرفته مرکب بهره می برند و موشک را به برد 2000 کیلومتر می رسانند.
 
موشک 4 مرحله ای
 
موشک 2 مرحله ای سوخت جامد سجیل

این موشک نیز با تلاش ها و پیگیری های مجدانه سردار حسن تهرانی مقدم به عنوان فرمانده موشکی سپاه که بعدها نیز مسئولیت جهاد خودکفائی کل سپاه بر عهده ایشان قرار داده شد و نیز مسئولان و متخصصان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به ثمر نشست.

موشک سجیل به دلیل برخورداری از سوخت جامد به سرعت پروازی بالاتری رسیده، به زمان آماده سازی برای پرتاب بسیار کمتری در مقایسه با موشک های سوخت مایع نیازمند بوده و قابلیت نگهداری در شرایط آماده شلیک را تا مدت های بسیار طولانی تری در مقایسه با نسل موشک های شهاب دارد.
 
موشک 4 مرحله ای
 
شلیک و پرواز موشک سجیل

در 30 اردیبهشت ماه 1388 خبر آزمایش کاملاً موفق موشک سجیل-2 توسط رئیس جمهور وقت اعلام شد که بازتاب های بسیار گسترده ای در رسانه های جهانی داشت. این آزمایش پس از رزمایشی موشکی به نام بیت المقدس انجام شده و پس از آن وزیر دفاع وقت خبر از شروع تولید این موشک داد.

به گفته وی سجیل-2 در مقایسه با نمونه قبلی از سامانه ناوبری جدید و حسگرهای پیچیده و دقیق تری برخوردار بوده که سبب افزایش قابل توجه دقت عملکرد آن نسبت به سجیل-1 گردیده است. سجیل-2 همانند نمونه قبلی از 2 مرحله پیشران سوخت جامد مرکب برخوردار بوده اما با بهبود سکوی پرتاب و سامانه نشانه روی، سرعت عمل این موشک در مراحل پیش از پرتاب نیز افزایش یافته است.
 
موشک 4 مرحله ای 
تصویر گرافیکی 2 مرحله و سرجنگی موشک سجیل

کارشناسان فنی خارجی در آن زمان سجیل را موشکی معرفی کردند که کار ردیابی آن برای ماهواره ها و رادارهای آمریکایی و اسرائیلی دشوار خواهد بود. سجیل سپس در رزمایش موشکی پیامبر اعظم-4 در ششم مهرماه 1388 به همراه موشک قدر-1اف شلیک شد.

در 24 آذر ماه این سال نیز تصاویری از شلیک موشک سجیل-2 با برد نزدیک به 2000 کیلومتر در یک آزمایش جدید منتشر گشت. به گفته امیر دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر اسبق دفاع، برنامه تولید موشک سجیل در دهه 1370 و تحت عنوان پروژه عاشورا شروع آغاز شده بود. سرعت موشک سجیل توسط مسئولان دفاعی کشور حدود 12 ماخ و میزان ارتفاع اوج آن حدود 800 کیلومتر در بیشترین برد اعلام شده است.

همچنین وزیر دفاع سابق کشورمان صحبت از موشک ضدکشتی دوربرد بالستیک که سرجنگی آن به سرعت 14 تا 15 ماخ می رسد نموده است که این موشک نیز ممکن است نمونه ای از سجیل یا گونه ای مشتق شده از آن باشد.

موشک سجیل قبلاً دقت خود را در برد بیشینه با شلیک 2 فروند از آن به دهانه اقیانوس هند از داخل ایران اثبات نموده است در حالی که از به جهت رعایت اقدامات ایمنی اجرای این آزمایش به اطلاع کشورهای منطقه رسانده شده بود.

تاریخچه موشک های سوخت جامد در دنیا

فراز و نشیب های پدید آمده در تاریخ تکامل موشک های سوخت جامد معلول نوآوری های فناوری های مختلف خصوصاً در زمینه ساخت و تولید ترکیبات سوخت جامد بوده است. فرایند بهینه شدن این موشک ها با رسیدن به نهایت بهره وری سوخت ساخته شده از باروت سیاه تقریباً متوقف شد.

اما در ابتدای قرن بیستم با به کار گیری ترکیبات جدیدی مثل نیتروگلیسیرین جرقه دیگری در دوره تکامل موشک های سوخت جامد زده شد. ولی تنها وقتی که توانمندی تولید سوخت جامد همگن به دست آمد صنعت ساخت موشک های سوخت جامد با کیفیت مطلوب و مؤثر به صورت واقعی شکل گرفت.

اما ساخت اولین موشک سوخت مایع V-2 در آلمان نشان داد که از نظر معادلات راهبردی برد و قدرت انهدام، موشک های سوخت جامد هنوز قابل رقابت با انواع سوخت مایع نیستند. ساخت موشک سوخت جامد 4 مرحله ای Rheinbote آلمانی با برد 170 کیلومتر در همان حوالی زمانی و عملکرد ضعیف آن، ایده ساخت موشک های سوخت جامد بزرگتر را بیش از پیش تضعیف کرد.
 
 موشک 4 مرحله ای
 
موشک Rheinbote آلمانی

بعد از جنگ جهانی دوم همچنان عوامل مختلف در جهت تأیید عملکرد و تثبیت جایگاه موشک های سوخت مایع کار می کردند. به گزارش مشرق، ترکیب اکسیژن و الکل، خصوصیت رانشی به مراتب بیشتری نسبت به سوخت های جامد آن زمان ارائه می داد و این در حالی بود که سوخت های مایع با توانمندی بالاتر نیز در حال آزمایش و مشاهده نتایج رضایت بخش بود.

سوخت مایع، خود وظیفه خنک کردن بخش های لازم را بر عهده می گرفت در صورتی که سوخت جامد چنین توانایی نداشت. مخازن سوخت در موشک های سوخت مایعی که از سامانه توربوپمپ استفاده می کنند تحت فشار داخلی کمی کار کرده و از وزن پائینی برخوردار است در حالی که محفظه سوخت جامد وزن زیادی را به خود اختصاص می داد. به علاوه محفظه موشک های سوخت جامد تحت فشار و درجه حرارت بالایی قرار داشت و به همین علت نیاز به سازه مقاوم یعنی سنگین تری نیز پیدا می کرد.

مسأله دیگر در بالا بردن برد موشک های سوخت جامد نمود داشت و آن هم خطر سوختن دیواره های محفظه پیشران بود که از مدت زمان زیادتر مورد نیاز سوختن سوخت برای رسیدن به برد بیشتر ناشی می شد.

به علاوه چگونگی فرایند و خصوصیات احتراق سوخت در یک موتور سوخت جامد با قطرهای 1.5 تا 2 متر نیز مشکلات علمی زیادی داشت که باید برای آن هم فکری می شد. همه این مسائل دست به دست هم دادند تا ساخت موشک های سوخت جامد که از نظر عملکرد همتراز با انواع سوخت مایع باشند تا سال ها بعد به تعویق بی افتد.

اما از اواسط دهه 1950 کم کم راه حل های غلبه بر مشکلات فوق در سطح علمی و نه عملی آشکار می شد. در اولین گام ترکیبی از سوخت جامد با خصوصیات رانشی نظیر ضربه ویژه بسیار بالاتر از انواع قبلی اختراع شد.

همچنین روش های جدیدی برای ساخت پیشران سوخت جامد ابداع شد که شامل ریخته گری مستقیم سوخت در محفظه آن بود. این روش ها نیز کمک کرد تا گرین (Grain) یا همان مجموعه سوخت داخل محفظه، با ابعاد بزرگ با مشکلات کمتری تولید شود.
 
 
موشک 4 مرحله ای
 
یک نمونه سوخت جامد در حال ریخته‌گری و پس از قالب گیری

مسأله عایق حرارتی بدنه محفظه احتراق نیز با استفاده از خود گرین های جدید به عنوان عایق حرارتی حل شد. برای این منظور لایه سوخت قرار گرفته بر روی دیواره های محفظه احتراق وظیفه دفاع از دیواره در برابر حرارت بسیار بالای به وجود آمده در حین سوزش سوخت را بر عهده گرفته و دیواره تنها در لحظات نهایی سوزش سوخت تحت تأثیر این حرارت بالا قرار می گیرد. در نهایت شکل پیشران سوخت جامد به نمونه های نظیر تصویر زیر تبدیل شد.
 
موشک 4 مرحله ای
 
ساختار ساده پیشران سوخت جامد

آخرین قدم در بهینه ساختن سازه محافظ پیشران های سوخت جامد با ساختن مواد با الیاف فولادی و رویه کامپوزیتی ممکن شد که این الیاف برای شکل دادن و ساختن محفظه احتراق به کار رفتند. این روش سبب به دست آمدن سازه ای با استحکام بالا و وزن نسبی کم گردید.

اما یک پیچیدگی فناورانه دیگر در موشک های سوخت جامد عایق حرارتی بخش خروجی (Nozzle) پیشران است که باید در طول مدت سوختن سوخت توانایی مقاومت در برابر بارهای حرارتی بسیار بالای به وجود آمده ناشی از عبور جریان گاز بسیار داغ حاصل از احتراق با سرعت بالا را داشته باشد که ذرات فلزی کوچک موجود در سوخت جامد نظیر پودر آلومینیوم نیز درون آن وجود دارد.

در نهایت بخش خروجی این موشک ها با استفاده از پوشش های چند لایه پیچیده ای متشکل از فلز، کامپوزیت و سرامیک های عایق حرارتی تولید شدند. در تصویر زیر بخش های مختلف سازنده خروجی یک پیشران سوخت جامد نمایش داده شده که بخش 1 پوسته چهارخانه درونی، 2 پوشش محافظ از ترموپلاستیک، 3 ورقه گرافیتی، 4 عایق سرامیکی، 5 عایق پلاسمایی، 6 المان های مقاومتی و 7 پوشش بیرونی بخش خروجی موتور است.
 
موشک 4 مرحله ای
 
ساختار چند لایه خروجی موتور سوخت جامد

 تحلیل عملکرد گازهای در خروجی پیشران سوخت جامد نیز پیچیدگی علمی بالایی دارد زیرا گازهای خروجی به طور معمول مخلوطی دو فازی از گاز و ذرات جامد هستند که در برخی ترکیبات مواد مایعی نیز در گازهای خروجی برای مدت کوتاهی ظاهر شده که نیازمند تحلیل پیچیده تر چند فازی است.

مجموعه این مشکلات تئوری و عملی سبب شد تا پیشران سوخت جامد دیرتر از سوخت مایع در خدمت صنایع موشکی دنیا قرار بگیرد که خود این تأخیر نشان دهنده دشواری های بسیار بیشتر سوخت جامد نسبت به مایع است در حالی که نیاز به سوخت جامد از همان ابتدای توسعه صنعت موشکی وجود داشت.

امروزه با حل مشکلات سوخت جامد حوزه به کار گیری این نوع از پیشران ها نیز بسیار گسترده شده است. از پیشران اصلی موشک های نظامی و فضایی تا موتورهای ترمزی بین مراحل مختلف موشک ها و سامانه های فرود فضاپیماها بر سطح ویا سامانه های نجات اضطراری فضانوردان و حتی موتورهای کوچک کنترلی.

مقایسه مختصر سوخت مایع با جامد

هر چند مقایسه موشک هایی که از سوخت مایع و جامد استفاده می نمایند بسته به نوع طراحی و هدف مأموریت باید صورت گیرد اما می توان توصیفات کلی از عملکرد این 2 نوع سوخت یا در واقع 2 نوع پیشران راکتی ارائه نمود.

در ابتدا نیازهای مأموریت های نظامی از مهمترین عوامل و انگیزه های توسعه موشک های سوخت جامد بوده است. مسائلی همچون نیاز به آماده شدن سریع موشک برای پرتاب، قابلیت اطمینان بالا با توجه به نبود سامانه های متعدد مکانیکی در پیشران، حجم کمتر موشک و تعداد کمتر تجهیزات جانبی زمینی و خدماتی آن. در عمل به منظور فراهم کردن مقدمات پرتاب موشک های سوخت جامد به زمانی کمتر از 15 تا 20 دقیقه برای آماده سازی پیشران، ژیروسکوپ ها و سامانه کنترلی نیاز است.

به گزارش مشرق، هر چند هر دو نوع پیشران سوخت مایع و جامد دارای پیچیدگی هایی نظیر فرایند سوزش سوخت و احتراق، هدایت بهینه جریان مواد حاصل از احتراق به خارج از موشک، ساخت سازه بخش های مختلف برای کارکردن در آخرین حد مقاومت مواد و عملکرد در زمان بسیار کوتاه و عایق های محافظتی برای کار در درجه حرارت های بسیار بالا هستند.

اما پیشران سوخت جامد در مقایسه با سوخت مایع از یک خصوصیت ویژه برخوردار است و آن هم این که نمی توان این پیشران را به صورت سامانه های مجزا مورد طراحی، ساخت و اصلاح قرار داد بلکه در این پیشران مسائل مختلف فرایند تبدیل سوخت به گاز داغ تماماً به صورت یکپارچه رخ می دهد و به همین شکل نیز باید تحلیل شود.

البته دشواری های علمی دیگری نظیر لحاظ شدن حرارت و تأثیرات حرکت سریع گاز داغ نیز در تمام طول محفظه پیشران که محفظه احتراق آن نیز هست تا خروج از موشک نیز باید به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد که نیازمندی های علمی بالاتری نسبت به طراحی یک پیشران سوخت مایع ایجاد می نماید.
 
موشک 4 مرحله ای
 
یک پیشران سوخت جامد با گرین به شکل ستاره

در مقابل پیچیدگی مکانیکی و قطعات بسیار کمتر، سادگی ساخت، قابلیت اطمینان عملکردی بالاتر، سهولت نگهداری و انباری ساده و طولانی مدت و زمان کوتاه آماده سازی سوخت های جامد، سوخت های مایع دارای مزیت قابل کنترل بودن هستند. در واقع سوخت جامد پس از روشن شدن پیشران قابل کنترل نبوده و یا باید تا انتها بسوزد و یا پیشران منهدم یا جدا شود تا نیروی رانش قطع گردد.

اما در سوخت های مایع با استفاده از شیرهای کنترلی میزان جریان سوخت و اکسید کننده و فرایند احتراق قابل کنترل بوده و در برخی طراح های ساخته شده در دنیا قابلیت خاموش و روشن کردن آن نیز وجود دارد بنا بر این امکان تنظیم میزان رانش بر اساس پارمترهای مد نظر در بهینه سازی مسیر پروازی در این نوع پیشران کاملاً وجود دارد. البته به طور معمول پیشران سوخت جامد در لحظات اولیه پرواز شتاب بالاتری برای موشک فراهم می نماید که به بهبود قابلیت های راهکنشی (تاکتیکی) آن در مأموریت های نظامی کمک می نماید.
 
 
موشک 4 مرحله ای
چند نمونه از شکل های گرین سوخت جامد و نمودار رانش تولیدی بر حسب زمان
 
 
نیاز مأموریت های فضائی به موشک های چند مرحله ای
برای اجرای هر نوع مأموریت فضایی مشخصات موشک باید از نظر انرژتیکی و وزنی برای آن مأموریت بهینه گردد. بنا بر این نباید انتظار داشت تا طیف وسیعی از مأموریت ها تنها با یک موشک چند مرحله ای قابل اجرا باشد.

در واقع برای هر مأموریتی باید محاسبات بالستیکی و وزنی انجام گیرد و طراحی پیشران ها و ساختار بهینه موشک بر اساس نتایج این فرایند حاصل خواهد شد. البته به طور معمول، بخشی از این تنوع مورد نیاز با بهسازی موشک های موجود تأمین می گردد.

وظیفه اصلی موشک تأمین سرعت مشخص شده برای بار مفید خود است. با توجه به بار مفید و سرعت مربوط، مقدار سوخت مورد نیاز معین می شود. هر قدر بار مفید و سرعت لازم بیشتر باشد مقدار این سوخت بیشتر و به دنبال آن وزن اولیه موشک بیشتر خواهد بود و همین مسئله انتظار پیشرانش بالاتر از موتور را به همراه خواهد داشت.

با افزایش مقدار سوخت، اندازه و همچنین وزن مخازن سوخت مایع یا جداره گرین سوخت جامد نیز افزایش خواهد یافت. با افزایش پیشرانش، وزن موتور نیز بالا می رود و وزن کلی سازه افزایش خواهد یافت. یکی از عمده ترین نقاط ضعف موشک های یک مرحله ای در آن است که سرعت مورد نظر نه تنها برای بار مفید بلکه برای تمامی سازه ای که دیگر مورد نیاز نیست تأمین می شود مثلاً وقتی بیش از نصف سوخت سوزانده شده، موتور همچنان باید برای کل سازه مخزن انرژی جنبشی فراهم کند.

با افزایش وزن سازه، یک بار اضافی بر توانایی انرژتیک موشک تحمیل می شود که خود به خود محدودیتی بر سر راه دستیابی به سرعت مورد نظر است. این مشکلات تا حدودی با استفاده از موشک های چند مرحله ای رفع شده.

موشک چند مرحله ای به موشک هایی گفته می شود که در حین پرواز هر قسمت از آن که کار خود را به انجام رسانده از سایر قسمت های بدنه جدا می شوند بدین ترتیب در حین پرواز، سرعت برای قسمت های در حال کار یا قسمت هایی که هنوز کار خود را به انجام نرسانده اند و بار مفید تأمین می شود.

در هنگام پرتاب، قوی ترین موتورهای موشک یعنی موتورهای مرحله اول شروع به کار خواهند کرد. این موتورها قادر به بلند کردن موشک از روی سکوی پرتاب و رساندن آن تا سرعت معین است.

 پس از اتمام مقدار سوخت تعیین شده در مرحله اول این مرحله از موشک جدا می شود و موتورهای مرحله دوم شروع به کار می کنند. این موتورها قسمت باقی مانده از موشک را به سرعت مورد نظر می رسانند و پس از اتمام سوخت مانند موتور مرحله قبل به همراه باک ها و سازه از موشک جدا می شوند.

از نظر تئوری جدایش مراحل می تواند به تعداد بیشتر نیز صورت پذیرد اما در عمل تعداد مراحل موشک را به صورت مجهولی برای مسئله بهینه کردن سازه آن در نظر می گیرند و تعیین می کنند که آیا افزایش تعداد مراحل به ازای بار مفید ثابت باعث کم شدن جرم اولیه در موقع پرتاب موشک می شود یا خیر.

اما با افزایش تعداد مراحل موشک از تعداد n به n+1، به صرفه بودن با درجه n کم می شود. شاخص های وزنی در مرحله یا بلوک موشک افت می کند، هزینه ها بالا می رود و کاملاً آشکار است که قابلیت اطمینان مجموعه نیز کم می شود. برخلاف موشک های یک مرحله ای در موشک های چند مرحله ای تنها مرحله آخر به همراه بار مفید، سرعت نهایی مشخص شده را بدست می آورد و نه تمامی سازه موشک. بلوک های قبلی سرعت کمتری به دست می آورند که این خود باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.
 
 
موشک 4 مرحله ای
موشک ماهواره بر 4 مرحله ای آریان-1

برای حمل ماهواره به مدار پائین از سطح زمین به سرعت مشخصه 9400 متر بر ثانیه معادل با سرعت حقیقی 7800 متر بر ثانیه احتیاج است.

اگر سرعت مؤثر جریان خروجی را مقدار 4400 متر بر ثانیه فرض کنیم که تقریباً برابر حد نهایی توانایی انرژتیک سوخت های شیمیایی موشک ها است و به صورت همزمان نسبت وزن نهایی موشک به وزن اولیه آن را برابر با کمترین مقدار قابل دسترس از نظر فرایندهای صنعتی ساخت فعلی یعنی 0.12 در نظر بگیریم با رابطه مربوط به سرعت گریز موشک به عدد 9300 متر بر ثانیه خواهیم رسید که کمتر از سرعت مشخصه مورد نیاز برای دسترسی به مدارهای نزدیک به زمین است.

بنا بر این موشک های تک مرحله ای با سوخت شیمیایی با فناوری های در دسترس شامل سوخت، مواد، سازه، روش های ساخت و مونتاژ، بازدهی پیشران ها و ... برای ساخت ماهواره بر مناسب نیست هر چند که در آینده با پیشرفت های بیشتر احتمال دارد که این موشک ها به سرعت مشخصه کافی برای مدارهای پائینی برسند. اما فعلاً ماهواره برها دستکم 2 مرحله ای هستند.

به گزارش مشرق، با توجه به عدم باور توانمندی های فناورانه ایران، تعجب کارشناسان خارجی از اینکه اولین ماهواره بر ایرانی 2 مرحله ای بوده و بنا بر این سطح بالایی از فناوری را داشته قابل درک است.

سرعت مشخصه موشک چند مرحله ای جمع جبری سرعت های به دست آمده به وسیله هر مرحله خواهد بود. در این حالت وزن تمامی مراحل بعدی و بار مفید حمل شونده، برای مرحله قبلی موشک به عنوان بار مفید به حساب می آید.

بر خلاف موشک های یک مرحله ای موشک های چند مرحله ای که با سوخت مایع کار می کنند می توانند به راحتی مسئله حمل ماهواره ها بر روی مدارهای پائینی را حل کنند. اولین ماهواره در سال 1957 به وسیله یک موشک 2 مرحله ای در مدار زمین قرار گرفت. برای ماهواره های سنگین از موشک های 3 مرحله ای استفاده می شود.

موشک ها با مراحل بیشتر امکان دسترسی به سرعت های بالاتر را برای سفر به ماه یا کرات دیگر منظومه شمسی فراهم می کنند.

در این حالت ممکن است حتی موشک 3 مرحله ای نیز کافی نباشد. در چنین وضعی سرعت مشخصه لازم افزایش قابل ملاحضه ای می یابد و برای به دست آوردن مدار فضایی مورد نیاز احتیاج به روشن و خاموش کردن مکرر موتورها و کم یا زیاد کردن سرعت بسته به قرار گرفتن سفیه در میدان جاذبه یکی از اجرام فضایی (خورشید و ماه و ...) است که همین امر مسئله را پیچیده تر می کند.

در مرحله اول موشک چند مرحله ای، نسبت نیروی رانش اولیه به وزن اولیه باید بیشتر از یک باشد که معمولاً این نسبت بین 1.25 تا 2 تغییر می کند. برای مراحل دوم و سوم این نسبت می تواند کمتر از یک باشد زیرا با تغییر زاویه محور موشک نسبت به افق، تنها مؤلفه ای از نیروی وزن در امتداد بردار رانش موشک قرار می گیرد که به مراتب کمتر از وزن کل موشک است.

در عوض در این فاز از پرواز در صورتی که موشک هنوز در جو غلیظ باشد بدنه موشک نیز می تواند مقداری نیروی بالابرنده را برای غلبه بر وزن تأمین نماید. جدایش مرحله اول در شرایطی اتفاق می افتد که نیروهای آیرودینامیکی کاهش یافته باشند و مقادیر کمی را به خود اختصاص دهند.
 
 
موشک 4 مرحله ای
جدایش مرحله اول موشک غول پیکر 3 مرحله ای و 110 متری ساترن-5

این نیروها در ارتفاع 8 تا 15 کیلومتری به بیشتری مقدار خود می رسند و پس از آن به سرعت کاهش می یابند که ناشی از کاهش قابل توجه چگالی هوا است. برای اجرای هر چه بهتر فرایند جدایش از موتورهای سوخت جامد کوچکی به نام موتورهای ترمزی استفاده می شود که با نصب روی مرحله جدا شونده، پس از جدایش از موشک، نیرویی در خلاف جهت حرکت به بخش جدا شده وارد کرده و عملاً مانند ترمز برای آن مرحله موشک عمل می نمایند تا فاصله آن از بقیه موشک که باید به مسیر ادامه دهد سریعاً زیاد شود.

به این ترتیب امکان روشن شدن موتور مرحله بعدی نیز به طور ایمن مقدور می گردد و از بروز احتمال برخورد مرحله جدا شده با موشک کاملاً جلوگیری می شود.
 

موشک 4 مرحله ای
شبیه سازی عملکرد موتورهای ترمزی نصب شده روی مرحله اول یک موشک فضائی
 
ساختار موشک های چند مرحله ای
برای موشک های چند مرحله ای ساختارهای متنوعی مشاهده شده است که 2 ساختار مشهورتر شامل قرارگیری تمام مراحل به صورت پشت سر هم مانند موشک آریان-1 و قرارگیری مرحله اول یا موتورهای کمکی اولیه به طور موازی با سایر مراحل است.

در حالت اول، برای هر مرحله از موشک، جمع وزن محموله نهایی و وزن مراحل بعدی به عنوان بار مفید در نظر گرفته می شود. هر چند از نظر وزنی این دو ساختار معمولاً هم ارز هستند اما در نهایت طرح بهینه بر اساس ابعاد، وزن بار مفید، ترکیب سوخت، میزان پیشران ویژه مورد نیاز هر مرحله و فناوری های در دسترس تعیین می شود.
 
 
موشک 4 مرحله ای
موشک تیتان-34D با ساختار موازی

نکته منفی ساختار موازی را می توان در اعمال نیروهای بزرگی در نقاطی از سازه دانست که بر هم زننده توزیع یکنواخت نیروهای ایجاد شونده در پرواز در سازه و سطح بدنه است. همچنین در گونه هایی از موشک های با ساختار موازی که مراحل کناری از سوخت مراحل میانی استفاده می کنند مسائل آب بندی اتصالات و لوله های انتقال سوخت نیز وجود دارد که چندان هم ساده نیست.
 
 
موشک 4 مرحله ای
یک نحوه اتصال مراحل در موشک 3 مرحله ای سوخت جامد

از سوی دیگر در ساختار پشت سر هم نیز بارگذاری هر مرحله از مراحل بعد از خود بیشتر است چون باید تمام وزن مراحل بعدی را تحمل نماید از این رو است که نمی توان بدون اجرای محاسبات دقیق طراحی ارجحیت این دو طرح را نسبت به یکدیگر برای یک تعریف مأموریت مشخص سنجید.

یک نکته مثبت در ساختار پشت سر هم، امکان حمل و نقل راحت تر موشک پیش از پرتاب است زیرا این نوع موشک را می توان توسط خودروهای بزرگ و در انواع فضایی توسط راه آهن منتقل کرد.

از این بابت محدودیت بسیار کمتری برای کنار هم بودن تأسیسات ساخت و مونتاژ موشک و تأسیسات ایستگاه پرتاب وجود دارد. این در حالی است که موشک های دارای ساختار موازی مانند شاتل های فضائی آمریکا معمولاً نیازمند یک خودروی غول پیکر برای حمل موشک مونتاژ شده به سکوی پرتاب هستند.

نبرد پارامترها

همانطور که ذکر شد هدف از افزایش تعداد مراحل یک موشک فضایی رسیدن به سرعت بیشتر است اما باید دانست که عوامل مختلفی سبب اتلاف سرعت در موشک می شوند. اثر جاذبه زمین و اثر نیروهای آیرودینامیکی از مهمترین عوامل هستند.

حرکت در میدان جاذبه زمین علاوه بر کاهش سرعت متناسب با شتاب جاذبه در ارتفاع لحظه ای موشک، سبب وارد شدن پارامتری تحت عنوان سرعت مصرف سوخت در فرمول ها خواهد شد. در واقع هر چه سوخت با سرعت بیشتری مصرف شود از مدت زمانی که موشک در میدان جاذبه باقی می ماند کاسته شده و در نتیجه اتلاف ناشی از شتاب جاذبه زمین کمتر می شود.

به علاوه در حرکت در میدان جاذبه، مدت زمان بین جدا شدن یک مرحله تا روشن شدن موتور مرحله بعدی نیز باعث اتلاف سرعت دیگری می شود. از این مورد نیز می شود نتیجه گیری کرد که برای کاهش اتلاف سرعت ناشی از جاذبه زمین باید زمان کارکرد موتور را کوتاه تر کرد به این معنی که میزان بیشتری از انرژی را در مدت کمتری به موشک وارد کرد. برای این منظور باید نسبت پیشران اولیه موشک به جرم اولیه آن را افزایش داد.

اما جالب اینجاست که سرعت گرفتن موشک های فضایی در اینجا به مشکلات دیگری بر می خورد زیرا افزایش نسبت فوق سبب بیشتر شدن اتلاف های دیگری می شود. در واقع بیشتر کردن پیشران اولیه موشک باعث افزایش اندازه ها و وزن موتور موشک می شود.

در اثر این افزایش در حالی که وزن بار مفید یکسان باشد نسبت وزن نهایی به وزن کل افزایش می یابد که خود باعث کاهش سرعت قابل دستیابی می گردد. اما این هم هنوز همه ماجرا نیست. نیروی پیشران بالاتر سبب افزایش شتاب و در نهایت بیشتر شدن نیروهای اینرسی می شود. این مورد نیز به نوبه خود تقویت بیشتر بدنه را به دنبال می آورد و همین امر باعث سنگین تر شدن سازه می شود.

به گزارش مشرق، سرعت بالایی که موشک به دست می آورد باعث افزایش مقاومت آیرودینامیکی (نیروی وارده از هوا به جسم) در لایه های غلیظ می شود زیرا این نیرو با توان دوم سرعت رابطه دارد. بنا بر این پرواز با سرعت های بالاتر به معنی اتلاف سرعت ناشی از نیروی مقاوم هوا خواهد بود.

این نیروی مقاوم در جو غلیظ سبب افزایش بارهای حرارتی اضافی بر بدنه و سازه نیز می شود که برای مقابله با آنها ناچار به استفاده از عایق های حرارتی وجود دارد که خود به معنی افزایش وزن اضافی سازه است. با توجه به ارتباط نیروهای آیرودینامیکی به سرعت، خود به خود این نیرو به تمام پارامترهای مؤثر بر سرعت نیز وابسته خواهد شد.

مطالب فوق تنها بخش های اصلی از وابستگی پیچیده بین پارامترهای مختلف حاضر در پرواز یک موشک فضایی است که کاهش یکی باعث افزایش دیگری می شود و به عکس. همین وابستگی پارامترها به هم، طراحان را به طرف اجرای محاسبات سنگینی برای رسیدن به حالت بهینه بین پارامترهای مختلف سوق می دهد.

بنا بر این طراحی موشک های فضایی یک فرایند طولانی و پیچیده و نیازمند تکرار حلقه های طراحی است. در واقع طراحی یک موشک فضایی، حل یک مسئله با مجهول های بسیار است.

تجهیزات زمینی، شیوه حمل و پرتاب

به طور معمول با پرتاب یک موشک توجه همه به پرواز آن جلب می شود. اما روی زمین و پیش و پس از پرتاب تجهیزات مختلفی برای اجرای موفق یک مأموریت فضائی به موشک خدمات ارائه می نمایند. مجموعه تجهیزات زمینی کار خود را قبل از پرتاب شروع کرده، در طی پرواز هم ادامه داده و حتی پس از مأموریت نیز تا مدتی در حال تحلیل نتایج حاصل و رفع عیوب و آسیب های ناشی از اثرات پرتاب در تجهیزات زمینی هستند.

به عقیده کارشناسان پرواز یک موشک بدون در اختیار داشتن تجهیزات زمینی متناسب همانقدر ناممکن است که بدون موتور و سامانه هدایت و کنترل. در واقع تجهیزات زمینی منعکس کننده ارتباط دست آوردهای فضائی با سطح فناوری های جدید، صنایع سنگین، حمل و نقل، صنایع مخابرات و الکترونیک و به طور خلاصه شاخه های متعدد صنایع هر کشور هستند.

به طور کلی تجهیزات زمینی که به منظور پرتاب موشک های فضائی در نظر گرفته می شوند به 2 گروه بخش فنی و بخش پرتاب تقسیم می شوند که هم از نظر ساختار سازمانی و هم از لحاظ تجهیزات و مأموریت کاری متفاوت هستند.

با افزودن مجموعه فرماندهی و کنترل که مجموعه مستقل و سازماندهی شده سطح بالا از تجهیزات ارتباط رادیویی، اندازه گیری، پردازش داده ها، نمایش اطلاعات برای کاربران برای تصمیم گیری و اجرای آن پیرامون مأموریت فضائی قبل از پرتاب، حین پرواز و شکل دادن به مسیر و رسیدن به مدار مد نظر و طی مدت پرواز است به بخش فنی و بخش پرتاب، یک پایگاه فضائی شکل می گیرد.
 
 
موشک 4 مرحله ای
پایگاه پرتاب واندنبرگ و فضاپیمای شاتل

حمل اجزاء و مراحل مختلف موشک به محل مونتاژ، اجرای فرایند مونتاژ، سوخت گیری مراحل توسط سوخترسان های مخصوص، چک های مربوط به صحت زیرسامانه های پیشران، راه اندازی سامانه هدایت و کنترل با استفاده از تجهیزات دقیق مرجع، انتقال به موشک به سکوی پرتاب و ایجاد حالت عمودی و تراز کردن دقیق موشک در حالت عمودی برخی از اقدامات پیش از پرتاب هستند که توسط تجهیزات زمینی به انجام می رسد.

در حالت اصولی این کارها در پایگاه فضائی انجام می شود که باید علاوه بر سوله مونتاژ و آزمایش، آزمایشگاه های تخصصی بخش های مختلف، کارگاه های تعمیراتی و پشتیبانی فنی، تجهیزات تولید و انتقال برق اضطراری یا حتی عادی، سکوی پرتاب و بخش های وابسته به آن شامل کانال های هدایت و پخش گازهای خروجی موشک، آب پاش های خنثی کننده از اثرات موج صوتی پیشران موشک دارای امکانات کامل یک شهرک مسکونی برای افراد درگیر مأموریت فضائی و خدمه زمینی و راه های ارتباطی مناسب نیز باشد.
 
 
موشک 4 مرحله ای
سکوی پرتاب سایوز

برخی پایگاه های فضائی علاوه بر اتصال به خط راه آهن از یک فرودگاه نیز برای حمل محموله و یا فعالیت های فوری مورد نیاز مأموریت فضائی نیز برخوردار هستند یا در کنار دریا ساخته می شوند تا ضمن ایمنی بیشتر برای جدایش مراحل موشک از کشتی ها نیز برای حمل بارهایی استفاده کنند که برای راه آهن و هواپیما غیراستاندارد محسوب می شوند.

به طور معمول سه روش برای مونتاژ اجزاء یک موشک چند مرحله ای وجود دارد: مونتاژ افقی و انتقال به سکوی پرتاب و سپس عمود کردن موشک، مونتاژ عمودی در فضای روباز در سکوی پرتاب و مونتاژ به صورت عمودی در سوله تخصصی و سپس انتقال عمودی موشک به سکوی پرتاب.

ساده ترین و اقتصادی ترین روش در بین راه حل های فوق روش اول است که برای بسیاری از موشک های فضائی مورد استفاده قرار می گیرد. البته استفاده از این روش برای موشک های چند مرحله ای با ساختار موازی با دشواری هایی رو به رو است.
 
 
موشک 4 مرحله ای
مونتاژ موشک ماهواره بر 2 مرحله ای سفیر-1 به صورت افقی صورت می گیرد

با هر یک از سه روش فوق فرایند انتقال بخش ها یا کل موشک گامی بسیار حساس در یک مأموریت فضائی است زیرا مشکلات کوچکی ممکن است به از دست رفتن کل پروژه منجر شود. مثلاً در صورت حمل نامناسب و ایجاد ارتعاش در بدنه موشک احتمال خراب شدن اتصالات آب بندی ها لوله ها، قطع شدن ارتباط های الکتریکی در برخی بخش ها و یا حتی ایجاد ترک در بعضی قسمت ها وجود دارد که در طی پرواز به ایجاد سانحه و شکست مأموریت منجر می شود.
 
 
موشک 4 مرحله ای
حمل موشک حامل فضاپیمای سایوز با استفاده از راه آهن

موشک های بالستیک سنگین و موشک های فضایی به صورت عمودی پرتاب می شوند. تغییر وضعیت موشک از حالت افقی به عمودی توسط جرثقیل های مخصوص یا جک های هیدرولیکی قوی انجام شده و سپس موشک در حالت عمودی تثیت و تراز می شود.

شیوه پرتاب عمودی نه تنها نسبت به حالت پرتاب شیب دار ارجحیت دارد بلکه می توان گفت تنها حالت ممکن انجام مأموریت این رده از موشک ها نیز هست زیرا سازه موشک های فوق به عنوان احجام جدار نازک به حساب می آیند که تحمل نیروهای جانبی وارد شده از طرف تجهیزات پرتاب در حالت شیبدار را نخواهند داشت. در صورت تقویت سازه موشک به منظور تحمل چنین نیروهایی وزن موشک ها به مقدار قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

بعد از پرتاب موشک به مدت 5 تا 15 ثانیه به پرواز عمودی خود ادامه داده و پس از آن شروع به تغییر مسیر می نماید.

نوبت "قائم" ایران می رسد

همانطور که در ابتدای گزارش اشاره شد، ماهواره بر 4 مرحله ای و سوخت جامد قائم یکی از آخرین پروژه های در حال پیگیری توسط شهید حسن طهرانی مقدم و شاید مهمترین آنها بوده است. به گزارش مشرق، بنا بر اطلاعات منتشر شده در رسانه ملی، قطر مرحله اول این موشک 3.5 متر و ارتفاع آن 20 متر بوده و برای رساندن محموله به مدار 1000 کیلومتری طراحی شده است.

به نظر می رسد ساختار این موشک به صورت قرارگیری پشت سر هم مراحل باشد. می توان گمانه زنی نمود که موفقیت در طراحی و ساخت نمونه های سابق که پس از تلاش های فراوان مجموعه های مختلفی در کشور حاصل شد، انگیزه و نقطه اتکاء اصلی در ورود به طراحی موشک قائم بوده باشد که گامی چند برابر بلندتر از مواردی چون سجیل محسوب می شود.
 
 
موشک 4 مرحله ای
موشک های بالستیک و ماهواره بر ایران در کنار تصویر گرافیکی فرضی از مرحله اول موشک قائم

علاوه بر مسائل شرح داده شده در این گزارش نگاهی به سایر موشک های فضائی ساخته شده در دنیا می توان بخش هایی از عظمت این پروژه را نمایان سازد.

موشک های فضائی و نظامی متعددی به صورت 3 مرحله ای با ساختار مراحل پشت سر هم ساخته شده اند که برخی از نمونه های فضائی دارای موتورهای کمکی اولیه (بوستر) در کنار مرحله اول خود نیز هستند که از آنها به عنوان مرحله صفر یاد می شود.

تنها به عنوان چند مثال می توان از موشک های زیر نام برد:

آریان-3 اروپائی و پروتون روسی موشک هایی با 3 تا 4 مرحله (بسته به گونه مورد استفاده) و سوخت مایع، آریان-1 موشکی 4 مرحله ای با 3 مرحله اول سوخت مایع و مرحله چهارم با سوخت جامد مرکب، موشک PSLV هند دارای 4 مرحله که مراحل اول و سوم آن سوخت جامد و مراحل دوم و چهارم سوخت مایع هستند و موشک VLS-1 برزیل نیز دارای 3 مرحله سوخت جامد است.

البته موشک برزیلی VLS-1 به جز 2 پرتاب ناموفق یک بار نیز روی سکو منفجر شده و خسارات های فراوانی به مرکز فضای آلکانترای این کشور وارد کرده است. در خانواده موشک های لانگ مارچ چینی نیز نمونه های 3 مرحله ای زیادی وجود دارد که برخی از آنها مانند CZ-2E دارای 2 مرحله اول سوخت مایع و مرحله سوم سوخت جامد  و برخی دیگر فقط از سوخت مایع استفاده می کنند.
 
 
موشک 4 مرحله ای
تعداد مراحل و نوع سوخت چند نوع موشک ماهواره بر

بنا بر این به طور کلی اصل استفاده از موشک های چند مرحله ای تا به حال در کشورهای متعددی آزموده شده و استفاده از سوخت جامد در مراحل مختلف موشک های فضائی نیز امری غیر معمول نیست.

در بین موشک های نظامی نیز به عنوان مثال موشک های توپول و توپول-ام روسی، M-51 فرانسوی و DF-41 چینی همگی موشک های 3 مرحله ای با تمام مراحل سوخت جامد هستند که به بردهای 8هزار تا 15هزار کیلومتر می رسند بنا بر این استفاده از 3 مرحله پشت سر هم سوخت جامد نیز تا کنون سابقه داشته است.

در جدول زیر، مشخصات تعدادی از موشک های 3 مرحله ای سوخت جامد ارائه شده است:
 
موشک 4 مرحله ای 
مقایسه چند نوع موشک بالستیک سوخت جامد 3 مرحله ای
 
 
موشک 4 مرحله ای
موشک 3 مرحله ای سوخت جامد توپول و شکل گرافیکی آن

با در نظر گرفتن طول و قطر مرحله اول موشک قائم با موشک های جدول فوق  می توان دریافت هدف اصلی از طراحی و ساخت موشک قائم، صرفا رسیدن به یک ماهواره بر قابل اتکا در مدارهای بالا بوده است. مقایسه با ماهواره برهای مشابه نیز روشن می سازد که توانایی حمل محموله توسط قائم به مدارهای بالا دستکم در حدود چند صد کیلوگرم خواهد بود.

اما قائم ایرانی جزء معدود موشک های 4 مرحله ای بوده و سوخت جامد بودن تمام 4 مرحله آن نیز شاخصه مهم دیگر آن است. از سوی دیگر مقایسه قطر و طول مرحله اول این موشک با برخی از موتورهای راکتی سوخت جامد ساخته شده در کشورهای دیگر نشان می دهد که این مرحله از موشک قائم جزء نمونه های بزرگ از پیشران های سوخت جامد ساخته شده در دنیا است.
 
موشک 4 مرحله ای 
مقایسه چند پیشران سوخت جامد بزرگ
 
موشک 4 مرحله ای 
موشک 4 مرحله ای PSLV هند و سکوی پرتاب آن

یکی از نمونه های قابل مقایسه با مرحله موشک قائم، مرحله اول موشک ماهواره بر PSLV هند است. مرحله اول این موشک که از سوخت جامد استفاده می کند با قطر 2.8 متر، 20% کمتر از قطر قسمت مشابه در قائم بوده اما طول 20.34 متری آن اندکی بیشتر از طول مرحله اول قائم است.

این ماهواره بر هندی توانایی حمل محموله 3250 کیلوگرم را به مدارهای پائین و 1425 کیلوگرم را به مدارهای زمین آهنگ دارد. همچنین بوستر موشک تیتان-3E نیز 29.5 درصد طول بیشتر اما 12.9 درصد قطر کمتری نسبت به مرحله اول قائم دارد. با ابعاد منتشر شده از مرحله اول قائم، این پیشران راکتی از نظر حجم بین بوستر تیتان-3E و بوستر تیتان-34D قرار می گیرد.
 
 
موشک 4 مرحله ای
بوستر بسیار بزرگ فضاپیماهای شاتل

به گزارش مشرق، با توجه به سه جدول فوق می توان دریافت اقدام به طراحی و ساخت ماهواره بر قائم، حرکتی سنجیده و با نگاهی به طرح های به نتیجه در دنیا به علاوه تعریف یک گام اضافی بوده است همانطور که در نگاه شهید طهرانی مقدم رسیدن به یک دستاورد در دنیا به معنی شدنی بودن آن برای متخصصان ایرانی با صرف تلاش و کوشش لازم بوده است.

البته برای حمل و نقل و پرتاب "قائم" نیز نیاز به خودرو و سکوی پرتاب جدید با مشخصات منحصر به  فرد و متناسب با آن وجود دارد که با توجه به تجربیات کشورمان در توسعه تجهیزات زمینی متناسب با رشد ابعاد موشک ها این موارد نیز قطعاً به صورت بومی قابل تحقق است.

تا کنون به جز ماهواره بر سیمرغ، برای سایر موشک های بالستیک و ماهواره برها، پرتابگرهای بومی توسعه یافته در معرض دید قرار داده شده اند.

در مورد این موشک ها که در دو قطر 0.88 متر یا 1.25 متر ساخته شده اند، خودروی حمل و پرتاب یکی هستند اما برای "سیمرغ" با قطر مرحله اول 2.4 متر و قائم با قطر 3.5 متر قاعدتاً باید خودروهای حمل ویژه ای طراحی شود.

همچنین این موشک ها به سکوهای پرتاب بزرگ و ویژه ای هم نیاز دارند. برخی رسانه های خارجی تصاویر ماهواره ای از منطقه ای در ایران منتشر کرده اند که در آن سکوی پرتاب بزرگی مشابه انواع مورد استفاده برای موشک های ماهواره بر بزرگ خارجی با یک کانال بتنی بزرگ و طولانی برای هدایت گازهای حاصل از شلیک موشک دیده می شود.
 
 
موشک 4 مرحله ای
تصویر منتسب به سکوی پرتاب جدید ایران

باید در نظر داشت تمام مطالب گفته شده در بخش های اولیه این گزارش به علاوه مواردی همچون طراحی نحوه اتصال مراحل، پیچیدگی های فرایند جدایش و مکانیزم های آن، موتورهای ترمزی سوخت جامد در هر مرحله، استارت ایمن موتور هر مرحله و سایر فرایندهای وابسته به پرواز هر مرحله باید 4 مرتبه در طی مأموریت تکرار شوند تا محموله نهایی وظیفه خود را انجام دهد.

این خود از مهمترین جنبه های پیچیدگی و دشواری های پیرامون پرواز این موشک است. طولانی شدن و تکرار این فرایندها رسیدن به قابلیت اطمینان کافی را به یکی از جنبه های مهم عملکرد موشک قائم تبدیل می نماید.

همچنین در تمامی طول این فرایندها در سرعت ها، شتاب ها و ارتفاعات مختلف موشک باید ارتباط دائمی با ایستگاه زمینی داشته و تحت نظارت باشد. بنا بر این پرواز "قائم" را باید حاصل صحت کار در تمامی موارد پیش گفته دانست.

به گواه متخصصان مختلفی که با شهید طهرانی مقدم کار کرده اند ایشان با وجود پذیرش ریسک های فوق العاده بالا در طی دوران جهاد علمی خود، همواره به رعایت مسائل فنی و روش های علمی در تحلیل، طراحی و آزمایش تأکید داشته است.

کار روی راکت های سوخت جامد در ایران از جایی شروع شد که سوخت جامدهای اولیه به دلیل عدم پایداری شیمیایی از مدت ها قبل از پرتاب، قابل قراردادن در راکت نبود بلکه راکت باید در زمان نزدیک به پرتاب آماده سازی می شد.

در آزمایش های اولیه، این پیشران ها درست کار نکرده و روی سکو منفجر می شدند و بعدها نیز پس از تثبیت عملکرد پیشران سوخت جامد خطای بسیار بالای راکت ها سبب می شد که در مواردی با وجود استفاده از تعداد زیادی دیده بان در شعاع 20 کیلومتری محل هدف، اصلاً محل اصابت پیدا نمی شد.

این مسیر در حدود یک دهه بعد به راکت های سوخت جامد با قابلیت اطمینان بالا و برد چند صد کیلومتر منجر شده و کمی بعد نیز موشک های سوخت جامد هدایت شونده دقیق اما کوتاه برد فاتح-110 به ثمر نشست.

در گام بعدی موشک های دوربرد با سوخت جامد و 2 مرحله ای سجیل در یکی از طولانی ترین پروژه های موشکی ایران به ثمر نشست و امروز نیز موشک سوخت جامد 4 مرحله ای به داشته های علمی و فنی این سرزمین افزوده شده است.

این راه روشن ادامه خواهد داشت تا فرزندان ایران اسلامی به بالاترین قله های دانش فضائی برای بهبود عرصه های مختلف کشور برسند که در صورت ایجاد عزم جدی مسئولین در حمایت از این راه به زودی شاهد به ثمر نشستن تلاش های انجام شده در طول 3 دهه گذشته از 21 اسفند ماه 1363 یعنی زمان شلیک اولین موشک اسکاد از ایران تا به امروز خواهیم بود.
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


حجت الاسلام روح الله بجانی:
 
مسئول انصار حزب الله استان آذربایجان شرقی در جلسه هم اندیشی مجمع دانشجویان حزب الله شمالغرب گفت: فرامین حضرت امام خامنه ای برای ما فصل الخطاب و عین اطاعت از خدای واحد است . اما عده ای قصد مصادره فرامین آقا را دارند و می خواهند فرمایشات ایشان را برای سرکوب انقلابیون منتقد مصادره کنند.

"سپیدار خبر از عماریون"- مسئول انصار حزب الله استان آذربایجان شرقی در جلسه هم اندیشی مجمع دانشجویان حزب الله شمالغرب گفت: فرامین حضرت امام خامنه ای برای ما فصل الخطاب و عین اطاعت از خدای واحد است . اما عده ای قصد مصادره فرامین آقا را دارند و می خواهند فرمایشات ایشان را برای سرکوب انقلابیون منتقد مصادره کنند.

ملت از اول هم همدل و هم زبان نظام بودند و هستند.
وی با اشاره به وجود امت و امام در مقوله ولایت مداری گفت: رابطه امت و امام یک رابطه دیرینه است. یک امام داریم و میلیون ها امت . امت واحده ای که به اشاره رهبری برای اطاعت نگاه می کنند تا اقدام نمایند. اما این امت واحده در کشورهای مختلف هستند یکی از این کشورها جمهوری اسلامی ایران است که رهبری این کشور را امام عادل مسلمین جهان بر عهده دارد. ایشان در کنار تبیین راهبرد مسلمانان جهان برای امت اسلامی و تحت حکومت اسلامی نیز مسیر راه را نشان می دهند . امسال در دیدی وسیع مهمترین نیاز کشور را در همدلی و همزبانی دولت و ملت تبیین کرده اند. در کشورایران اسلامی امت امام خامنه ای از دولت و ملت ترکیب شده است. دولت همان کارکنان اجرایی نظام هستند و ملت توده عامه ای هستند که ولی نعمت دولت می باشند . ملت شریف ایران از اول به دنبال همدلی و همزبانی با دولت ها بوده اند .

همزبانی و همدلی دولت و ملت در اطاعت از امام است.
بجانی با انتقاد از اینکه عده ای خیال می کنند که همدلی و همزبانی دولت و ملت سکوت ملت در برابر همه اقدامات دولت است گفت : این یک فکر ارتجاعی و نا مشروع است . اینک دوره رضا خان یا عصر قاجار نیست که ملت در کوخ ها سرکوب شوند و اجنبی ها در دوره بد مستی آقایان حیثیت ملی را با حراج کاخ نشین ها به یغما ببرند. ملت و دولت به عنوان دو قسمت مهم امت امام خامنه ای در کشور ایران هستند و در این امت ملت ناظر دولت بوده و همیشه در صحنه باید حاضر بماند. تنها وجه اشتراک همدلی و همزبانی شان فقط در اطاعت از امام است. هرگاه دولت یا ملت هرکدام از مسیر امام خارج شدند خلاف همدلی و همزبانی اقدام کرده اند.

روحانیون و مراجع نباید امام خود را تنها بگذارند .
روح الله بجانی با اشاره به فرمایشات امام خامنه ای در یک ماهه گذشته گفت: امام خامنه ای تنها به دنبال اجرای اسلام ناب است و از گلچین شدن و تکه پاره شدن احکام اسلامی بیزار هستند. بزرگترین اطاعت از امام خامنه ای عمل به همه اسلام است. عمل به همه دین است. جریان تردید و نفاق به دنبال تکه و پاره کردن اسلام ناب هستند و در این راستا روحانیون و مراجع نباید امام خود را تنها بگذارند. اگر واقعا معتقد به " الاسلام یعلو ولا یعلی علیه " باشند. همدلی و همزبانی مراجع عزیز و روحانیون که بزرگان و خاص الخواص ملت و حتی امت در جهان اسلام هستند در دفاع از اسلام متبلور می گردد.

عدم صدور پیام امام خامنه ای در مذاکرات لوزان خود پیام ها دارد.
مسئول انصار حزب الله استان ادامه داد: امامی که برای پیروزی تیم والیبال و فوتبال و.. پیام می دهد و طی این چند روز هم برای وفات خانم ضیائی نیز پیام دادند چرا برای نشست لوزان پیام ندادند. این پیام ندادن برای ملت و دولت خود پیام آور است. اولین پیام که با نگاه خوشبینانه به اقدام تیم مذاکره کننده همراه است این می تواند باشد که هنوز کاری انجام نشده است و همه بازی های جشن گونه و ... یک بازی سیاسی بیش نبوده است و باید انتها را دید و صدور پیام یعنی انجام یک مرحله از مذاکرات و تایید مرحله به مرحله شدن مذاکرات .

دومین نگاه که نگاه متوسط است ، این است که متاسفانه تیم مذاکره کننده خوب عمل نکرده اند و به قول دکتر شریعتمداری این ها احتمالا دچار اشتباه محاسباتی شده اند و 5 را از 19 بیشتر می دانند و اسب زین شده را در قبال افسار پاره داده اند.

نگاه سوم نگاه بدبینانه است و آن این که تیم مذاکره کننده به هر قیمتی برای پیشبرد اهداف جناحی خود حاضرند حتی بزرگترین سرمایه ملی را به حراج گذاشته و با وصلت با آمریکا و اسرائیل همه فرامین امام خامنه ای را نادیده گرفته و بر خلاف همدلی و هم زبانی به نیروهای داخلی و اقتصاد مقاومتی بی توجهی نموده و فرامین امام خامنه ای را زیر بوق و کرنای تبلیغاتی خود کتمان کرده اند. هر سه نگاه را می توان برای عدم صدور پیام امام خامنه ای از دید ملت شریف ایران تشخیص داد.

ما برای سفر اردوغان برنامه ای نداریم.
حجت الاسلام بجانی افزود: مطرح شدن احتمال دیدار اردوغان با امام خامنه ای حجت را بر ما تمام کرد. اگر واقعا آقا اجازه داده باشند که این فرد با ایشان دیدار داشته باشد یعنی اینکه سفر این فرد به ایران اسلامی صلاح است و ما که هستیم که اظهار نظر کنیم؟ ما یک سربازی بیش نیستیم و تابع امام خود هستیم. وقتی مسئولین امر از ما پیگیر بودند که نکند ما برنامه ای داشته باشیم بنده گفتم که اگر دیدار اردوغان با آقا صحت داشته باشد یعنی اینکه ما برای همدلی و هم زبانی نباید برنامه ای داشته باشیم .

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 4 تير 1394برچسب: عده ای بجای همدلی با ملت ,به دنبال سرکوب ملت هستند,حجت الاسلام روح الله بجانی,, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند
ماجراهای اداره

 


به گزارش سپیدار خبر،طنز روز رضا ساکی : اتفاقی که امروز افتاد دیگر شایعه نبود. ماموران جلو چشم ما آمدند و سه نفر از کارمندان بخش مالی را بردند. کت‌بسته. باورش برای همه سخت بود، چون بالاخره دوست‌مان بودند. صابری وقتی که ماموران داشتند آنها را می‌بردند خواست مانع بشود. حرکت صابری عجیب بود. البته ماموران بلافاصله صابری را تفهیم کردند اما او با صدای بلند اعتراض می‌کرد و می‌گفت: اگر راست می‌گویید بروید آنها را بگیرید که میلیارد میلیارد پول مملکت را بالا کشیده‌اند. اگر راست می‌گویید حق مردم را از تولیدکنندگان محصولات تقلبی بگیرید. اگر راست می‌گویید به کودکان کار برسید. اگر راست می‌گویید فکری به حال کمبود آب در کشور کنید. اگر راست می‌گویید موسسات مالی متخلف را بگیرید. اگر راست می‌گویید...

 

صابری را به زحمت بردیم توی اتاق. آرامش کردیم. انگار دیوانه شده بود. مرادی گفت: عجیب است که از کار این همکاران دفاع می‌کنی. قاسمی گفت: نکند تو هم دستت با این مفسدان اقتصادی در یک کاسه بوده است. صابری خواست به سمت قاسمی حمله کند که گرفتیمش. صابری گفت: بیچاره‌ها اختلاس که نکردند. یک پولی برمی‌داشتند باز می‌گذاشتند سر جایش. طوری آنها را بردند انگار قتل کرده باشند. مرادی گفت: واقعا نظرت این است؟ تیموری گفت: گمانم صابری ضربه مغزی شده. محمدی گفت: خاک بر سرت اگر نظرت این باشد. قاسمی گفت: چهره‌ زشت فساد از پس نقاب زیبایش بیرون زده. صابری باز خواست به سمت قاسمی حمله کند که گرفتیمش. صابری گفت: این بدبخت‌ها دست‌شان تنگ بوده،‌ آخر برای 500 هزار تومان این طوری می‌ریزند توی اداره؟ اینها آبرو ندارند؟ من گفتم: 500 هزار تومان؟ صابری گفت: بله. پس فکر کردید 9 هزار میلیارد خورده‌اند؟ ماهی 500 هزار برداشته‌اند باز گذاشته‌اند سر جایش. محمدی گفت: چند ماه این کار را کرده‌اند؟ صابری گفت: دو ماه. بعد هم هرگز تکرار نکرده‌اند. قاسمی گفت: تو این چیزها را از کجا می‌دانی؟ تیموری گفت: راست می‌گوید تو این چیزها را از کجا می‌دانی؟ صابری گفت: مهم نیست. حالا بعدا خودتان می‌فهمید. مرادی گفت: به هر حال کارشان خلاف بوده است. تو بگو یک ریال برداشته‌اند و باز گذاشته‌اند سر جایش. قبول نداری؟ صابری سرش را پایین انداخت و گفت: چرا قبول دارم. بعد بلند فریاد زد: اگر راست می‌گویید بروید آنها را بگیرید که همه جا آشنا دارند. اگر راست می‌گویید بروید آنها را بگیرید که میوه‌های خارجی وارد کشور می‌کنند. بروید اسکله‌های غیرمجاز را ببندید. بروید به فکری به حال اعتیاد در مدرسه‌ها بکنید. بروید جلو سدسازی را بگیرید. بروید با مافیای دارو مقابله کنید. خلاصه صابری آن قدر داد زد که خسته شد ولی همچنان زیر لب چیزهایی می‌گفت و اینکه باید بروند آنها را بگیرند. جالب این بود که فهرست صابری تمام نمی‌شد. تا عصر همین طور آمار تخلف می‌داد.

 

 

 

باقی بقای‌تان

منبع: ایسنا
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 4 تير 1394برچسب: فهرست, تخلفات در کشور ,ماجراهای اداره, برچسب ها: تخلفات , اداره ,سپیدارآنلاین,سپیدار خبر, مامورا, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند
 
تلگرام ادعا می‌کند نسبت به رقبای اصلی خود یعنی واتس‌اپ و لاین، امنیت بیشتری دارد. حتی یک دوره مسابقات برای هک‌کردن اطلاعات رمزگذاری‌شده برگزار کرد که ۲۰۰‌ هزار بیتکون برای برنده آن درنظر گرفت.
به گزارش سپیدار خبر، به نقل از باشگاه خبرنگاران: تلگرام ادعا می‌کند نسبت به رقبای اصلی خود یعنی واتس‌اپ و لاین، امنیت بیشتری دارد. حتی یک دوره مسابقات برای هک‌کردن اطلاعات رمزگذاری‌شده برگزار کرد که ۲۰۰‌ هزار بیتکون برای برنده آن درنظر گرفت.

تلگرام مدعی است اشخاص ثالث و حتی مدیرانش هم به اطلاعات کاربران دسترسی ندارند و می‌گوید پیام‌ها و فایل‌ها دارای یک دوره زمانی خودتخریبی است که بعد از مدتی پس از خوانده‌شدن، حذف می‌شوند.

اما به‌نظر می‌رسد این ادعا حداقل برای کاربران ایرانی رد شده است، زیرا طی روزهای اخیر در گروه‌های تلگرامی متنی به‌همراه لینک وب‌سایت چت تلگرام انتشار یافته مبنی‌بر اینکه: «با توجه به اینکه گفته شده بود تلگرام محیطی امن نسبت به سایر رقبا برای کاربرانش ایجاد کرده است، لازم می‌دانم به اطلاع برسانم چت کلیه گروه‌ها در سایت تلگرام قابل مشاهده است».

آدرس لینکی که در این متن به آن اشاره شده، www.telegramchats.com نام دارد. حال، کاربران با مشاهده چنین پیامی در گروه‌هایی که عضو شدند، نگران شبکه ارتباطی خود مبنی بر رصد مطالب هستند.

تا پیش از این مسئله، تلگرام به یکی از ابزارهای موبایلی کاربران ایرانی تبدیل شده بود. به دلیل انتشار برخی اخبار مبنی بر عدم امنیت در شبکه‌هایی مانند وایبر و واتس‌اپ و رصد اطلاعات، شاهد هجوم قابل‌توجهی از کاربران به‌منظور استفاده از شبکه اجتماعی تلگرام بودیم. به نحوی که با بررسی‌های صورت‌گرفته  شمار کاربران اپل از بارگذاری این برنامه کاربردی به بیش از ٣٠٠‌ هزار نفر می‌رسد که با احتساب شمار مشترکان فقط برنامه‌های کاربردی اندروید، به‌نظر می‌رسد بالغ بر ١,٥ میلیون ایرانی عضو این شبکه‌های اجتماعی هستند.

همین مسئله موجب شده تا براساس رتبه‌بندی صورت‌گرفته توسط الکسا و طبق میزان ترافیک ورودی- خروجی به سرور تلگرام، آمریکا با ٨٤‌ درصد اول و با اختلاف زیادی ایران با ٣.٧ ‌درصد دوم قرار گیرد. اما امنیت مورد ادعای تلگرام چیز بیشتری از اپلیکیشن‌ها و صفحه‌هایی که از SSL استفاده می‌کنند، نیست.

اگر از تلگرام برای افزایش امنیت و حفظ حریم خصوصی استفاده می‌کنید، باید بدانید که درحال‌حاضر، هکرهای کاربلد می‌توانند پیام‌های شما خوانده یا حتی متن پیام‌های شما را بازیابی کنند. اما چالش اصلی پیش‌آمده در گروه‌های فارسی چیست؟ به‌نظر می‌رسد آنچه تحت عنوان متن پیام یادشده به‌همراه لینک وب‌سایت چت‌تلگرام انتشار یافته، یک کرم - worm- بوده که این اکانت ممکن است برای نخستین بار توسط یک کاربر در یک گروه انتشار یافته باشد.

بنابراین هر کاربر دیگر –درحالی‌که نیت خیر دارد- اقدام به انتشار آن در گروه‌های دیگر به‌منظور هشدار به کاربران می‌کند، در حالی که او خود تبدیل به عامل تکثیر آن می‌شود. این حالت ممکن است حتی توسط یک ربات که در قالب یک کاربر خود را معرفی کرده، صورت گیرد.

بنابراین بهترین حالت این است که ادمین –مدیر- گروه به‌محض مشاهده این پیام آن را حذف کند. از طرفی کاربران باید به این مسئله توجه کنند که با وجود ادعاهایی که مدیران شرکت‌های تولیدکننده اپلیکیشن‌های موبایلی نسبت به حریم خصوصی افراد مطرح می‌کنند، اما با وجود این نهادهای امنیتی می‌توانند با یک‌سری تکنیک‌های خاص اطلاعات و محتوای گروه‌ها را رصد کنند.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفته بود سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات نظارت کاملی بر تمام شبکه‌های اجتماعی داشته که دراین‌میان با منتشرکنندگان محتواهای غیراخلاقی و شبکه‌هایی که به انتشار مسائل امنیتی اقدام می‌کنند، برخورد می‌کنیم.

اما توصیه‌ای که می‌توان حداقل به ‌کاربران تلگرام داشت، این است که برای چت‌کردن می‌توانند از بخش secret chat استفاده کنند، زیرا در این بخش علاوه بر اینکه از پروتکل https استفاده شده، کاربران می‌توانند برای نمایش متن ارسالی، زمان تعیین کنند تا پس از ارسال هر متنی، پس از خوانده‌شدن، آن متن به‌صورت خودکار حذف شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 4 تير 1394برچسب: آیا تلگرام ,شنود می‌شود؟, تلگرام , شنود ,گوشی هوشمند,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند
بررسی آخرین تحولات میدانی بحران یمن

 

درباب جنایت آل سعود در یمن، بی بی سی گزارش تکان دهنده ای پخش کرد. به گزارش این شبکه تلویزیونی، ما به شواهد مستدل جدیدی درباره وضع بغرنج غیرنظامیان یمنی دست یافته ایم. جنگ داخلی یمن سبب کشته شدن هزاران نفر شده است. پس از سرنگونی دولت یمن، ائتلافی با رهبری سعودی حملات هوایی در یمن را برای کندکردن روند پیشروی شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران شروع کرد.

گروه بین الملل سپیدار  خبر - حملات وحشیانه آل سعود به مردم انقلابی و مظلوم یمن همچنان ادامه دارد. پس از اینکه ماه حرام هم نتوانست جلوی تجاوز عربستان به حامیان انصارالله را بگیرد، همگان بر این تصور بودند که ماه رمضان در بین وهابیون حاکم بر این کشور آنقدر ارج و قرب دارد که بتواند جلوی این جنگ را بگیرد. اما حاکمان آل سعود، حتی حرمت ماه رمضان را نیز نگه نداشته و به این تجاوزات ادامه دادند.

به گزارش بولتن، تنها امروز و در حمله عربستان به مناطق برکان و عرابه در منطقه رازح در استان صعده یمن، نه تن از شهروندان یمنی شهید و پنج تن دیگر مجروح شدند. همچنین در حمله جنگنده های آل سعود به شهر ساقین در استان صعده یمن پنج نفر از جمله علامه عبد الله الحمیضه به شهادت رسیدند. اما این تنها جنایت سعودی‌ها در روز گذشته نبود. امروز جنگنده‌های سعودی تنها بیمارستان فعال شهر عبس در استان حجّه یمن را با خاک یکسان کردند. به گزارش شبکه تلویزیونی المسیره، جنگنده های سعودی در هفت نوبت بیمارستان الَسَّلام ، یک باب خانه و یک باب نمایشگاه خودرو در عبس را بمباران کردند. تعدادی خودرو نیز در این حملات طعمه آتش شد.

درضمن، شاهدان اعلام کردند هواپیماهای ائتلاف عربستان سه‌شنبه شب مواضع انصارالله را در 6 منطقه یمن بمباران کردند که این حملات شدیدترین حملات از آغاز ماه رمضان است. مناطقی که مورد حمله قرار گرفتند عبارتند از صعده( مقر انصارالله در شمال)، حجه( نزدیک مرز عربستان)، حدیده(غرب) البیضا (مرکز)، لحج و عدن در جنوب یمن. شاهدان همچنین گفتند در روستایی در منطقه البیضا به نام شقرChaqra ، خودرویی بمب گذاری شده در محل تجمع انصارالله منفجر شد که تعدادی کشته و زخمی برجا گذاشت.

درباب جنایت آل سعود در یمن، بی بی سی گزارش تکان دهنده ای پخش کرد. به گزارش این شبکه تلویزیونی، ما به شواهد مستدل جدیدی درباره وضع بغرنج غیرنظامیان یمنی دست یافته ایم. جنگ داخلی یمن سبب کشته شدن هزاران نفر شده است. پس از سرنگونی دولت یمن، ائتلافی با رهبری سعودی حملات هوایی در یمن را برای کندکردن روند پیشروی شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران شروع کرد. از زمان آغاز درگیری ها در ماه مارس، دو هزار و ششصد نفر در یمن کشته شده اند. براورد می شود که حدود بیست و یک میلیون نفر از مردم یمن به کمکهای انسانی نیاز دارند. این رقم معادل هشتاد درصداز کل جمعیت یمن است. سازمان ملل متحد درباره وقوع فاجعه در یمن هشدار داده است.

اما شرایط در یمن تنها به تجاوزهای عربستان ختم نمی‌شود. بلکه در آن سوی این حملات و مثل روندی که از چندی پیش شروع شده است، شاهد پاسخ‌های کوبنده‌ی انصارالله بودیم:

نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن در پاسخ به جنایات رژیم آل سعود علیه مردم این کشور بیش از 60 فروند موشک به مواضع نظامی سعودی‌ها در استان نجران شلیک کردند. به گزارش شبکه تلویزیونی المسیره، یگانهای موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به درهم کوبیدن پادگانها و پاسگاهها و مواضع نظامی سعودی‌ها در نجران و جیزان و عسیر با شلیک دهها فروند موشک و گلوله توپ و خمپاره ادامه می دهند. یگانهای موشکی ارتش و کمیته های مردمی 36 فروند موشک به پاسگاه قعام و تعدادی از مواضع دیگر نظامی در نجران شلیک کردند.

همچنین نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن توانستند چندین منطقه را در استان تعز از وجود اعضای شبکه القاعده و شبه نظامیان وابسته به حزب اصلاح [ اخوان المسلمین یمن] پاکسازی کنند. به گزارش شبکه تلویزیونی المسیره، چندین موضع و مدرسه در منطقه عصیفره در تعز که عناصر القاعده و شبه نظامیان حزب اصلاح در آنها مستقر بودند پاکسازی شد. نیروهای ارتش و کمیته های مردمی تعدادی از مکانها و ساختمانها را در عصیفره که عناصر القاعده و حزب اصلاح در آنها مستقر بودند پس گرفتند. ارتش و کمیته‌های مردمی در استان ضالع به حمایت از مناطق پاکسازی شده ادامه می دهند.

منبع: بولتن نیوز
 

 

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


طی بیانیه‌ای مفصل در اندیشکده واشنگتن مطرح شد

 

در این بیانیه، پنج شرط زیاده خواهانه برای توافق نهایی هسته ای و چهار راهکار، جهت مقابله با افزایش قدرت و نفوذ ایران در منطقه ارائه شده است که در سراسر آن، فضای دشمنی با ملت و انقلاب ایران حاکم است.

به گزارش سپیدار خبر، به نقل از جام، گروهی از دیپلمات ها، قانون گذاران، سیاست گذاران و کارشناسان موثر آمریکایی با انتشار بیانیه ای در وب سایت "اندیشکده واشنگتن" (Washingtoninstitute) به ترسیم سیاست آمریکا درقبال ایران پرداخته اند.

 

 

در این بیانیه، پنج شرط زیاده خواهانه برای توافق نهایی هسته ای و چهار راهکار، جهت مقابله با افزایش قدرت و نفوذ ایران در منطقه ارائه شده است که در سراسر آن، فضای دشمنی با ملت ایران و انقلاب اسلامی کشورمان حاکم است.

 

 

این بیانیه بدون اشاره به جنایات آمریکا و رژیم اشغالگر قدس در منطقه، گروه های مقاومت همچون حزب الله و حماس را "تروریست" لقب داده و ایران را به علت حمایت از آنان، پشتیبان تروریسم می خواند.

 

 

اندیشکده واشنگتن در ابتدای گزارش خود زیر عنوان "بیانیه عمومی درباره سیاست آمریکا درقبال مذاکرات هسته ای ایران"  می نویسد: این بیانیه توسط گروهی دو حزبی از دیپلمات ها، قانون گذاران، سیاست گذاران و کارشناسان آمریکایی تایید شده است.

 

 

"واشنگتن" درباره گروه صادر کننده این بیانیه نیز آورده است: طی سه سال گذشته، اعضای این گروه دو حزبی جلساتی را با حمایت موسسه "سیاست خاورمیانه واشنگتن" برگزار و درباره وضعیت برنامه هسته ای ایران بحث کرده اند؛ بحث هایی که به صورت مکرر در آن از اطلاعات ورودی مقامات دولت فعلی آمریکا استفاده شده است. هفته گذشته و در جلسه اخیر، گروه تشخیص داد که می تواند به صورت مفیدی در بحث های عمومی درباره مذاکرات کنونی با ایران مشارکت کند؛ مشارکتی که با ارائه نظر اجماعی این گروه درباره مباحث مهم مذاکرات انجام می شود. این بیانیه، اجماع گسترده گروه را منعکس می کند.

 

 

برگردان کامل این بیانیه به زبان فارسی در ادامه از منظرتان می گذرد:

 

 

««توافق هسته ای ایران به انجام نرسیده و مذاکرات ادامه دارد. ضرب الاجل 30 ژوئن برای رسیدن به نتیجه تعیین شده و ما اکنون مطالب بیشتری درباره توافق احتمالی آتی می دانیم. اغلب ما، توافقی قوی تر را ترجیح می دهیم.

 

 

توافق کنونی، مانع دستیابی ایران به قابلیت ساخت سلاح های هسته ای نخواهد شد و مستلزم نابودی زیرساخت های غنی سازی اورانیوم این کشور نیز نخواهد بود، هرچند این زیرساخت ها را برای مدت 10 تا 15 سال آینده، محدود خواهد ساخت. این توافق همچنین شفافیت، بازرسی و پیامدهای دیگری را بر ایران تحمیل خواهد کرد تا موجب پیشگیری و منصرف کردن ایران از ساخت بمب اتم شود.

 

 

در عین حال، ادعا نشده که این توافق، یک راهبرد جامع دربرابر ایران است چراکه در آن به مواردی چون "حمایت ایران از گروه های تروریستی همچون حزب الله و حماس"، "نقش آفرینی این کشور در عراق، سوریه، لبنان و یمن (تسلط منطقه ای ایران)"، "زرادخانه های موشک بالستیک ایران" و "وضعیت حقوق بشر در داخل این کشور" پرداخته نشده است.

 

 

دولت آمریکا، مذاکرات برای رسیدن به توافقی درباره تهدید هسته ای را در اولویت قرار داده و امیدوار است که این توافق، تاثیر مثبتی بر سیاست ایران در دیگر موارد ذکر شده داشته باشد.

 

 

حتی درصورت تایید این رویکرد سیاسی، ما نگران آن هستیم که مذاکرات فعلی، در رسیدن به استانداردهای دولت آمریکا درباره یک "توافق خوب" ناتوان باشد مگر اینکه در راستای سرفصل هایی باشد که در این بیانیه آورده ایم و با راهبردهای قاطعانه منطقه ای تحکیم می شود.

 

 

ما در دیدگاه خود متحد و هم نظریم که برای رسیدن به توانایی حداکثری در پیشگیری و منصرف کردن ایران از ساخت سلاح هسته ای، توافق هسته ای آتی باید علاوه بر مفاد کنونی، تامین کننده موارد زیر باشد:

 

 

1- نظارت و راستی آزمایی: بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای که مسئول نظارت بر اجرای توافق توسط ایران هستند باید دسترسی به موقع و موثری برای بازدید از هر سایت و مکانی در ایران که مورد نیاز است داشته باشند تا بتوانند مطابقت عمکرد ایران با توافق را تایید کنند. این دسترسی باید شامل اماکن نظامی (از جمله مقرهای سپاه پاسداران) و دیگر تاسیسات حساس باشد.

ایران نباید قادر به رد یا تاخیر انداختن دسترسی های به موقع به هر سایتی در هر مکان کشور باشد که بازرسان به بازدید از آن برای انجام مسئولیت هایشان نیاز دارند.

 

 

2- ابعاد نظامی احتمالی: بازرسان آژانس باید قادر باشند که در مسیری به موقع و موثر، "نمونه برداری کنند"، "با دانشمندان و مقامات دولتی مصاحبه کنند"، "از اماکن مورد نظر بازرسی کنند" و "اسناد مورد نیاز را بررسی کرده و از آنها کپی برداری کنند تا تحقیقاتشان درباره فعالیت های تسلیحاتی گذشته و کنونی ایران انجام شود" (ابعاد احتمالی نظامی یا همان PMD).

همه این اقدامات باید قبل از هرگونه کاهش چشمگیر در تحریم های ایران به انجام برسد.

 

 

3- سانتریفیوژهای پیشرفته: این توافق باید محدودیت های شدیدی را برای سانتریفیوژهای پیشرفته و آزمایش و گسترش آن ها طی ده سال اول اعمال کرده و از به روز شدن سریع این سانتریفیوژها و ارتقای فنی آن ها و همچنین افزایش توان غنی سازی ایران در سال های پس از دوره مقدماتی ده ساله، جلوگیری کند.

هدف، عقب راندن ایران از توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته تا هر زمان ممکن و اطمینان یافتن از این است که هرگونه توسعه ای که با سرعتی اندازه گیری شده و تدریجی اتفاق می افتد، متناسب با برنامه هسته ای صلح آمیز خواهد بود.

 

 

4- کاهش تحریم ها: این کاهش باید براساس اجرای تعهدات توسط ایران انجام شود. تعلیق یا کاهش اغلب تحریم های مهم نباید پیش از تایید آژانس مبنی بر برداشتن گام های کلیدی توسط ایران صورت پذیرد؛ گام هایی که برای مطابقت با توافق ضروری هستند.

تحریم های غیرهسته ای (مانند تحریم هایی که به علت حمایت از تروریسم وضع شده اند) باید به قوت خود باقی مانده و با شدت و استحکام اجرا شوند.

 

 

5- پیامدهای نقض توافق: این توافق باید دربر دارنده مکانیسمی به موقع و موثر برای تحمیل مجدد و خودکار تحریم ها درصورت نقض توافق توسط ایران باشد. از جمله موارد نقض توافق می تواند رد کردن یا به تاخیر انداختن دسترسی های آژانس توسط ایران باشد.

آمریکا باید به نوبه خود و به روشنی یک سری از پیامدهایی که ایران درصورت نقض توافق با آن مواجه خواهد شد را بیان و تعیین کند.

 

 

مهمتر از همه، برای آمریکا حیاتی است که تایید کنیم سیاست ایالات متحده جلوگیری از تولید مواد شکاف پذیر کافی توسط ایران است که می توانند در ساخت سلاح هسته ای به کار روند؛ چه در زمان اجرای توافق و چه پس از انقضای آن. دقیقا به این علت که ایران به عنوان کشوری در آستانه هسته ای شدن باقی می ماند (و به روشنی گزینه تبدیل شدن به یک کشور هسته ای را حفظ می کند)، ایالات متحده باید شیوه قبلی خود مبنی بر متعهد بودن به همه گزینه های ضروری از جمله استفاده از نیروی نظامی را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای حفظ کند.

 

 

رئیس جمهور باید استفاده از هر گزینه ممکن را به عنوان سیاست آمریکا اعلام کرده و کنگره نیز رسما آن را تایید کند. به علاوه، بررسی هر توافقی توسط کنگره باید قبل از هرگونه اقدام رسمی که طبق توافق نهایی و از سوی سازمان ملل انجام می شود، باشد.

بدون این ویژگی ها، بسیاری از ما حمایت از توافق هسته ای با ایران را مشکل خواهیم یافت و به آن تن در نخواهیم داد.

 

 

ما مصرانه از دولت آمریکا می خواهیم که به 30 ژوئن به عنوان یک ضرب الاجل قطعی و تخلف ناپذیر نگاه نکند. تا رسیدن به یک "توافق خوب" که دربر دارنده ویژگی های مذکور باشد، پشت میز مذاکرات بمانید. برنامه اقدام مشترک را تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد، تمدید کنید. این اقدام موجب متوقف شدن برنامه هسته ای ایران و تحریم های بین المللی در سطح کنونی خواهد شد.

 

 

درحالی که آمریکا باید قانون تحریم های ایران را تمدید کند و جلوی انقضای آن را بگیرد، نباید حین انجام مذاکرات، تحریم ها را افزایش دهد. آمریکا جایگزین جذاب و قابل قبولی برای توافق ندارد اما ایران هم به توافق نیاز داشته و انگیزه زیادی برای رسیدن به توافق نهایی و کاهش تحریم ها قبل از انتخابات ماه فوریه آینده دارد. اگر قرار است یک طرف از مذاکرات کنار بکشد اجازه دهید، ایران باشد.

 

 

برخی استدلال می کنند که هرگونه توافق هسته ای در شرایط کنونی، به سادگی موجب تقویت بیشتر رفتارهای بد ایران می شود. به همین علت ما اعتقاد داریم که آمریکا باید هر توافقی را با اقدامات بیشتر در منطقه تقویت کند تا با ایران مقابله کرده و از دوستان و متحدان سنتی ما حمایت کند.

 

 

این به معنای جنگ زمینی و حضور نظامی گسترده آمریکا در خاورمیانه نیست بلکه به معنای اتخاذ اولیت هایی همچون موارد زیر می باشد:

 

 

1- در عراق: آموزش و تسلیح نیروهای امنیتی عراق و همچنین پیشمرگه های کرد در شمال و نیروهای سنی در غرب این کشور را گسترش داده و به نیروهای ویژه آمریکا اجازه دهید از پایگاه های خود خارج شوند و به هماهنگی حملات هوایی و تحکیم واحدهای عراق کمک کنند. شبه نظامیان مورد حمایت ایران را به حاشیه برانید و آنها را از واحدهای شیعه که تحت کنترل ایران نیستند، جدا کنید.

 

 

2- در سوریه: برنامه های آموزش و تجهیزاتی آمریکا را گسترش داده و تشدید کنید. با ترکیه برای ایجاد یک پناهگاه امن در شمال سوریه همکاری کنید؛ جایی که پناهندگان بتوانند به کمک های انسان دوستانه دسترسی داشته باشند و مبارزان غیر افراطی بتوانند آموزش دیده و تجهیز شوند.

بر روی تضعیف روزافزون بشار اسد و ایجاد تفرقه در عناصر حکومت وی سرمایه گذاری کنید و این اقدام را با آموزش عناصر مخالف توسط آمریکا درآمیزید. با همکاری کردها و ترک ها، از انتقال سلاح های ایرانی به سوریه ممانعت کنید و تعیین شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران به عنوان سازمانی تروریستی را مدنظر داشته باشید.

 

 

3- در یمن: حمایت از عربستان سعودی و امارات متحده عربی را افزایش دهید تا از این رهگذر طرف های درگیر در جنگ را به حضور پشت میز مذاکره ترغیب کنید. در همین حال برای جدا کردن عناصر حوثی ها از ایران تلاش کنید.

 

 

4- در کل منطقه: از ارسال سلاح توسط ایران برای گروه های افراطی ممانعت کنید و به مقابله با تلاش های این کشور جهت ایجاد مزاحمت برای کشتی های تجاری و نظامی ما ادامه دهید. بر سیاست آمریکا مبنی بر مخالفت با تلاش های ایران برای سرنگونی دولت های محلی و پیشروی قدرتش به قیمت تضعیف دوستان و متحدان ما تاکید ورزید.

 

 

در مجموع، این گام ها موجب تقویت توانایی آمریکا دربرابر داعش نیز می شود. اقدام همزمان علیه تسلط ایران بر منطقه و خلافت داعش به اطمینان مجدد دادن به دوستان و متحدان ما درباره ادامه تعهدات آمریکا کمک خواهد کرد. این اقدامات در عین حال به پرداختن به نگرانی های مشروع اسرائیل کمک خواهد کرد، مبنی بر اینکه توافق نهایی به برنامه هسته ای ایران اعتبار می بخشد، رفتار بی ثبات کنده آن را تسهیل می کند و  موجب تشویق گسترش بیشتر سلاح های هسته ای می شود آن هم در شرایطی که اسرائیل با فرسایش احتمالی در کیفیت توان نظامی خود مواجه است.

 

 

ما مصرانه از دولت آمریکا می خواهیم که مکانیسمی محتاطانه و در سطح بالا را برای همکاری با دولت اسرائیل جهت شناسایی و واکنش نشان دادن به هر یک از این نگرانی ها ایجاد کند.

انجام اقداماتی که ما پیشنهاد می دهیم در حین ادامه مذاکرات، این پیام را تقویت خواهد کرد که ایران به هر توافقی پایبند خواهد بود و اجازه پیگیری ساخت سلاح هسته ای به این کشور داده نخواهد شد. این اقدامات، شانس مطابقت و همراهی ایران با توافق را کاهش نمی دهد بلکه این شانس را افزایش خواهد داد و در نهایت موجب اتخاذ نقشی سازنده تر در منطقه خواهد شد.

 

 

تا زمانی که ایران سیاست کنونی خود جهت گسترش مداوم نفوذش در منطقه را ادامه می دهد، برای محقق شدن امیدهای دولت آمریکا در این خصوص شانس کمی وجود خواهد داشت.»»

منبع: جام نیوز
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


گزارش کوتاه/

 
شنیده ها حاکی از آن است که رضا منصوری فرماندار سابق بیرجند به سمت فرماندار مشهد منصوب شد.

به گزارش سپیدار خبر از خاورستان، در چند روز گذشته شاهد استعفای تنی چند از مدیران و مسولین خراسان جنوبی بودیم. ابتدا محمدحسن اکبری مطلق مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی از سمت خود استعفا داد وی دلیل استعفای خود را کاندیداتوری مجلس اعلام کرد.

پس از آن سید مجتبی عراقی زاده مدیر کل آبفای شهری خراسان جنوبی از سمت خود کناره گیری کرد.

طی آخرین خبرها رضا منصوری فرماندار بیرجند هم در پی استعفای علی محمد گلستانی فرد فرماندار مشهد (معاون سابق سیاسی استاندار خراسان جنوبی) به سمت فرماندار این شهر منصوب شد.

زمستان گذشته بود که سید جلال هاشمی فرماندار طبس هم از سمت خود کناره گیری کرده بود.

 

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 4 تير 1394برچسب:استعفا ,خراسان جنوبی ,منصوری ,فرماندار,سپیدار آنلاین, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند